خدمات سایت


متن کامل خبر

قبض روح سکه در خیابان میرداماد

آرشیو
کشش بالای بازار برای خرید سکه موجب شد تا مسئولان این بانک تعداد شعبه‌های بانکی توزیع‌کننده سکه را افزایش دهند و مسئولان رده بالای این بانک از فروش سکه در سوپرمارکت‌ها و بر سر چهارراه‌ها برای تعدیل قیمت سکه در بازار خبر دادند.
1390/03/08 07:05:09 ق.ظ

اردوکشی‌های خیابانی "دلالان اقتصاد" برای به دست گرفتن نبض سکه‌های کشور از روزی آغاز شد که بهای قیمت سکه - چه بی‌ربط و چه باربط - به سوی قیمت جهانی طلا ، نردبان ترقی را پیمود و به پله‌ای رسید که قیمت نهایی آن ۴۷۰ هزار تومان بود.

به گزارش خانه ملت، اواخر تابستان سال گذشته اگر سری به بازار سکه و طلا می‌زدیم، صدای اعتراض مردم شنیده می‌شد که از بالا بودن قیمت سکه در بازار گله‌مند بودند و قیمت ۲۳۰ هزار تومان را برای قیمت سکه تمام بهار آزادی قیمت کاذب می‎‌خواندند، ولی در هفته‌های اخیر همان مردم برای خرید سکه ۴۰۰هزار تومانی از ساعت‌های اولیه صبح، جلوی بانک‌های توزیع کننده سکه، صف کشیده بودند.

اسفند ماه سال گذشته با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و اوج گرفتن رویدادهای کشورهای منطقه، قیمت طلا هم افزایش یافت و این افزایش قیمت‌ها بازار سکه ایران را هم بی‌تأثیر نگذاشت و ما شاهد افزایش مجدد قیمت سکه در بازار داخلی بودیم؛ اما به علت نزدیکی به عید نوروز مردم سرگرم خرج کردن یارانه نقدی خود بودند و کسی به این افزایش قیمت توجه نداشت.

بانک مرکزی نظاره‌گر جدال مردم و دلالان در بازار سکه

با آغاز سال جهاد اقتصادی و پایان یافتن تعطیلات نوروز به یک باره قیمت سکه در بازار داخلی افزایش یافت و مراکز خرید سکه در کشور میزبان مردمانی بودند که در راستای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و خارج کردن پول خود از بانک‌ها و گرفتن یارانه نقدی از دولت منبع مالی مناسبی را به دست آورده بودند و به دنبال یک بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌گشتند؛ در این هیاهوی به وجود آمده در بازار سکه مردم با نیت پاک و دلالان با نیت ناپاک برای کسب سود حضور داشتند و تنها کسانی که نبودند مسئولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که به فعالیت روزانه خود ادامه می‎‌دادند و جدال پاک و ناپاک را برای کسب سود نظاره می‌کردند.

بانک مرکزی دنبال سود بود یا کاهش حجم نقدینگی؟!!

در همان روزها بود که عدم دخالت مسئولان بانک مرکزی در کاهش قیمت سکه این شائبه را به وجود آورد که مسئولان این بانک خواهان افزایش قیمت سکه در بازار و کسب سود بیشتر و همچنین کاهش حجم نقدینگی در جامعه هستند؛ مردم هم با توجه به اخباری که از گوشه و کنار مبنی بر افزایش مجدد قیمت سکه می‌رسید، قصد داشتند با خرید سکه در آینده نزدیک سود مناسبی را به دست آورند.

تأخیر معنی‌دار بانک مرکزی در ورود به بازار سکه

سرانجام مسئولان بانک مرکزی اوایل اردیبهشت امسال از خواب زمستانی بیدار شدند و برای کنترل قیمت سکه در بازار داخلی دست به کار شدند و با حبابی خواندن قیمت سکه، ترفند توزیع گسترده آن در بازار را در دستور کار قراردادند؛ کشش بالای بازار برای خرید سکه موجب شد تا مسئولان این بانک تعداد شعبه‌های بانکی توزیع‌کننده سکه را افزایش دهند و مسئولان رده بالای این بانک از فروش سکه در سوپرمارکت‌ها و بر سر چهارراه‌ها برای تعدیل قیمت سکه در بازار خبر دادند.

افزایش قیمت سکه مانعی برای ازدواج جوانان

افزایش قیمت سکه در بازار افزون بر این که بیشتر مردم را برای کسب سود آسان به فکر فرو برده بود، نگرانی‌هایی را هم میان جوانانی که قصد ازدواج داشتند به وجود آورده بود که باید برای برداشتن گام نخست برای ازدواج، متعهد شوند که مبلغ فراوانی را باید به همسر آینده خود به عنوان مهریه پرداخت کنند.

سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، بی‌تدبیری مسئولان بانک مرکزی را علت اصلی افزایش حبابی قیمت سکه در بازار خوانده و اظهار کرده است: با این افزایش قیمت، بعضی از جوانان برای پرداخت قسط‌های مهریه با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

بانک خدمت‌گذار یا بانک منت‌گذار

زمانی که مسئولان بانک مرکزی قیمت سکه را حبابی و کاذب اعلام کرده بودند و شعبه‌های فروش آن را افزایش داده و توانسته بودند قیمت سکه را از ۴۷۰ هزار تومان به حدود ۴۳۰ هزار تومان هم برسانند و علت اصلی افزایش قیمت سکه در بازار داخلی را افزایش جهانی قیمت طلا می‌خواندند.

شکور اکبرنژاد نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، علت اصلی افزایش قیمت سکه را بی‌تدبیری و سودجویی مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده و گفته است: زمانی که قیمت سکه تقریبا ۳۰۰هزار تومان بود، بانک مرکزی از افرایش کاذب قیمت سکه در بازار کشور جلوگیری نکرد؛ این اقدام خود موجب افزایش کاذب قیمت سکه تا سقف ۴۷۰هزار تومان شد و هم‌اکنون که قیمت سکه حدود ۴۰۰هزار تومان است، این بانک با منت‌گذاری بر سر مردم سکه‌های خود را به فروش می‌رساند.

ناتوانی یا بی‌میلی بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه

سخنان مسئولان بانک مرکزی درباره کاهش قیمت سکه در بازار داخلی با فعالیت آنها در بازار تناقض داشت و این احتمال به وجود آمده بود که مسئولان این بانک نمی‌خواهند با توجه به افزایش حجم نقدینگی جامعه که از کاهش نرخ سود سپرده بانکی به وجود آمده است، در شرایط کنونی قیمت سکه را در بازار کاهش دهند؛ اواسط اردیبهشت‌ماه امسال، عبدالرضا ترابی نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را در مقطع کنونی، منطقی نخواند و از ناتوانی بانک مرکزی در کنترل قیمت سکه در بازار خبر داد.

مردم دیگر رنگ سکه کمتر از ۴۰۰ هزار تومانی را نمی‌بینند

ترفندهای بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه در بازار و همچنین عادی شدن قیمت سکه برای مردم، قیمت آن را در بازار توانست تا مرز ۴۲۰ هزار تومان کاهش دهد، در همین زمان ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خداحافظی مردم با سکه کمتر از ۴۰۰ هزار تومان خبر داد و گفت: با توجه به اتفاق‌های اخیر در کشورهای منطقه احتمال افزایش مجدد قیمت سکه در بازار وجود دارد.

مردم در روستاها با یارانه نقدی داد و ستد می‌کنند

در شرایطی که بسیاری از شهرنشینان اعتقادی به افزایش حجم نقدینگی ندارند و تمام یارانه نقدی خود را برای پرداخت قبض‌های گاز و شاید هم آب و برق مصرف می‌کنند در روستاها و شهرهای کوچک خانوارهای پر جمعیتی وجود دارند که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منبع مالی مناسبی را به دست آورده‌اند و با یارانه نقدی خود به دنبال کسب سود فراوان هستند و به علت سردرگمی در بازار به سمت بازارهایی مانند بازار سکه و دام زنده رفته‌اند و قصد دارند با سرمایه‌گذاری در این بازارها سود مناسبی را به دست آورند.

بازار بورس، جایی برای سرمایه‌گذاری مطمئن

نوسان فراوان قیمت در بازار داخلی سکه نشان‌دهنده این است که این بازار نمی‌تواند بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری مردم باشد، ولی متأسفانه به علت جهان سومی بودن کشور و بیمار بودن اقتصاد ایران، مردم به طلا و سکه به عنوان سرمایه نگاه و از سرمایه‌گذاری در تولید کشور و همچنین بازار بورس دوری می‌کنند؛ البته در این موضوع مسئولان هم بی‌تقصیر نیستند، زیرا آنها می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و آشنا کردن مردم با بورس و تولید کشور، افزایش حجم نقدینگی در جامعه را کنترل کنند و مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس که می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند، هدایت کنند.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:

نظرات ثبت شده برای این خبر

saeid
(1390/03/11)
ایران ما اینگونه است که تمام صاحبنظران پس از وقوع یک اتفاق شروع به تحلیل اتفاقات میکنند و لی کسی آینده را به مردم عادی خبر نمی دهد تنها کسانی از آینده باخبرند که سرمایه زیادی در اختیار دارند

Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 327

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 91

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 94

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102