خدمات سایت


متن کامل خبر

تخفیف بیمه‌ای کارفرمایان متوقف شد / احتمال تعدیل 3 میلیون نیروی کار

آرشیو
نماینده سابق کارفرمایان در اجلاس جهانی کار با هشدار نسبت به ادامه توقف تخفیف های بیمه ای کارفرمایان در جذب نیروهای جدید، اظهار داشت: در واقع ماده 103 قانون برنامه چهارم توسعه از ماده 49 برنامه سوم گرفته شده است.
1390/04/03 03:19:11 ق.ظ

با عدم اجرای ماده 80 برنامه پنجم توسعه و توقف اعمال تخفیفات بیمه ای کارفرمایان توسط تامین اجتماعی در جذب نیروهای مازاد، هم اکنون 3 میلیون شاغل به صورت مستقیم و 12 میلیون نفر از خانواده های آنها به صورت غیرمستقیم در خطر اخراج و از دست دادن شغل قرار گرفته اند.

به گزارش مهر اعمال حمایت های تشویقی و کمک های غیرمستقیم مالی از سوی دولت برای ایجاد فرصت های جدید شغلی در کشور فقط مصوبات شورای عالی اشتغال و ابلاغ آن به استانداران نیست به نحوی که در این ارتباط روش های مکمل دیگری نیز در نظر گرفته می شود.

یکی از این موارد ایجاد تکالیف برنامه ای در راستای تشویق کارفرمایان و بنگاه های اقتصادی کشور به جذب نیروی کار جدید و حفظ شرایط اشتغالی بنگاه است.

اعمال سلیقه در تکالیف برنامه‌ای

طی برنامه های سوم و چهارم توسعه دولت ها مکلف شده اند علاوه بر بکارگیری روش های مختلف برای توسعه فرصت های شغلی در کشور، بخشی از هزینه های بیمه ای نیروهای جدید جذب شده در بنگاه ها را برای کمک به کارفرمایان در راستای کاهش هزینه های بنگاه تقبل کند.

این اقدام طی سال های گذشته و در طول برنامه های گذشته توسعه ای به حفظ بخش قابل توجهی از مشاغل و همچنین انگیزه برای کارفرمایان برای جذب نیروهای جدیدی در محیط کار و به اصطلاح مازاد بر نیاز با هزینه کمتر شده است.

اما متاسفانه با توجه به تاکید برنامه پنجم توسعه به ادامه اجرای این قانون در ماده 80، هم اکنون اعمال تخفیفات بیمه ای برای کارفرمایانی که طبق پیش بینی این ماده قانونی اقدام به جذب نیرو کرده اند متوقف شده است که در صورت ادامه این روند بیم ریزش بخشی از نیروهای کار بنگاه ها و واحدها و یا اتخاذ تصمیمات جدیدی از سوی کارفرمایان در مقابله با حذف تخفیفات بیمه ای منجر شود.

ماده 80 برنامه پنجم

ماده80 قانون برنامه پنجم توسعه: به دولت اجازه داده می‌شود در راستای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه کارآفرینی، کاهش عدم تعادل منطقه‌ای و توسعه مشاغل نو اقدامات زیر را انجام دهد:

الف ـ حمایت مالی و تشویق توسعه شبکه‌ها، خوشه‌ها و زنجیره‌های تولیدی، ایجاد پیوند مناسب بین بنگاه های کوچک، متوسط، بزرگ (اعطای کمک های هدفمند) و انجام تمهیدات لازم برای تقویت توان فنی ـ مهندسی ـ تخصصی، تحقیق و توسعه و بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آنها.

ب ـ رفع مشکلات و موانع رشد و توسعه بنگاه های کوچک و متوسط و کمک به بلوغ و تبدیل آنها به بنگاه های بزرگ و رقابت‌پذیر.

ج ـ گسترش کسب و کار خانگی و مشاغل از راه دور و طرح های اشتغالزای بخش خصوصی و تعاونی به ویژه در مناطق با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط نرخ بیکاری کشور.

د ـ حمایت مالی و حقوقی و تنظیم سیاست های تشویقی در جهت تبدیل فعالیت های غیرمتشکل اقتصادی خانوار به واحدهای متشکل.

هـ ـ حمایت مالی از بخش غیردولتی به منظور توسعه و گسترش آموزش های کسب و کار، کارآفرینی، فنی و حرفه‌ای و علمی ـ کاربردی.

و ـ اعمال تخفیف پلکانی و یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرمایان کارگاه هایی که با تایید و یا معرفی واحدهای وزارت کار و امور اجتماعی در جهت بکارگیری نیروی کار جدید مبادرت می‌نمایند به شرط آن که واحد تازه تاسیس بوده و یا در سال قبل از آن کاهش نیروی کار نداشته باشد.

عباس وطن پرور در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه ماده 103 قانون برنامه چهارم توسعه در ماده 80 برنامه پنجم توسعه در زمینه تکلیف دولت بر حمایت های بیمه ای از کارفرمایان تکرار شده است، گفت: در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر کارگر در کشور از این طریق جذب بازار کار شده اند.

خطر در ریزش 3 میلیون شاغل

نماینده سابق کارفرمایان در اجلاس جهانی کار با هشدار نسبت به ادامه توقف تخفیف های بیمه ای کارفرمایان در جذب نیروهای جدید، اظهار داشت: در واقع ماده 103 قانون برنامه چهارم توسعه از ماده 49 برنامه سوم گرفته شده است.

وطن پرور ادامه داد: با اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در سال 85 با رای سازمان تامین اجتماعی حق ندارد با صدور بخشنامه ناقض قانون باشد، بر لزوم ادامه اجرای ماده قانونی حمایت از جذب نیروهای جدید تاکید کرده است اما ما شاهد هستیم که کارفرمایان از تخفیفات بیمه ای پیش بینی شده در ماده 80 برنامه پنجم توسعه محروم مانده اند.

این فعال کارفرمایی، افزود: توقف اجرای ماده قانونی یاد شده می تواند زمینه های اخراج 3 میلیون نیروی کار جذب شده در کشور با این فرمول را فراهم کند چرا که حذف و جلوگیری از اجرای برخی مزایای قانونی که امروز برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ایجاد می کند به ادامه بیکاری در بازار کار دامن می زند.

حذف روش‌های تشویقی

وی تاکید کرد: امروز چیزی که در کشور برای کارفرما ایجاد مزیت می کند عبارت است از حمایتی که کارفرما را تشویق کند برای انجام کار اشتغال زایی در بازار کار. البته حمایت بیمه ای دولت نیز در پاره ای از موارد توجیه اقتصادی ندارد اما من کارفرما برای باقیات صالحات خودم به نگهداری از نیروی مازاد تشویق می شوم.

به گفته وطن پرور، اگر حمایت های بیمه ای دولت همینطور متوقف بماند ممکن است برخی کارفرمایان برای یک شغلی که 1 نفر هم می تواند انجام دهد 3 نفر را جذب کند ولی دیگر آنها را بیمه نخواهد کرد و این موضوع باعث از بین رفتن بسیاری دیگر از مزایای نیروی کار می شود حال فرد بیکار نیز چاره ای جز قبول شرایط کارفرما ندارد.

نماینده سابق کارفرمایان در اجلاس جهانی کار با بیان اینکه حذف حمایت های بیمه ای کارفرمایان توسط تامین اجتماعی حتی برای واحدهای کوچک نیز ماهیانه میلیون ها تومان اضافه هزینه خواهد داشت، گفت: خطر ریزش و اخراج نیروی کار شاغل در بنگاه ها در حالی وجود دارد که هم اکنون 3 میلیون نفر به صورت مستقیم و 12 میلیون نفر به صورت غیرمستقیم با استفاده از این فرمول زندگی می کنند.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 64

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 300

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55