خدمات سایت


متن کامل خبر

ارزیابی هزینه های وعده تازه / تحقق رویای ویلا نشینی ایرانیان با ساخت 50 تهران!

آرشیو
برای آنکه هر ایرانی در باغی هزار متری زندگی کند چه باید کرد؟، فضایی شهری معادل دوبرابر کل استان تهران نیاز داریم.
1390/04/13 02:02:48 ق.ظ

محمود احمدی نژاد به عنوان یک مهندس عمران با گرایش تخصصی در زمینه ترافیک در دوره دوم ریاست جمهوری خود چندین بار از رویای ویلانشین کردن ایرانیان سخن به میان آورده، البته این رویا به نوعی برگرفته از رویای باغ شهرهایی است که به نوعی آرزوی همه ایده پردازان حیطه شهرسازی بوده است، وی آیا می توانیم این مسئله را رویایی بلند پروازانه بدانیم یا باید آنرا آرزویی در دسترس بدانیم؟

برای پاسخ به این پرسش اول باید نگاهی به آمارخانوارهای ایرانی بیندازیم می بینیم که تعداد خانوارهای ایرانی در سال 88 بر اساس برآورد مرکز آمار ایران معادل 19.5 میلیون برآورد شده است که تنها حدود 27 درصد این خانوارها در محدوده روستاها زندگی می کنند.

براساس وعده رئیس جمهور به هر خانوار ایرانی برای ویلانشین کردن همه ایرانی ها به هر خانوار ایرانی یک هزار متر مربع زمین تخصیص پیدا خواهد کرد، برای اجرای این برنامه در عمل باید فضایی معادل 1.9 میلیون هکتار زمین باید در بین خانوارهای ایرانی تخصیص پیدا کند، البته تذکر این نکته نیز ضروری است به میزان همین فضای مسکونی باید شاهد توسعه فضاهای عمومی باشیم یعنی می توان گفت برای ویلانشین کردن ایرانیان نیاز به فضای شهری معادل 3.8 میلیون هکتار داریم، یعنی مساحتی معادل دو برابر کل استان تهران.

البته این میزان فضا در مقابل مساحت کلی کشور رقمی ناچیز محسوب می شود، ایران سرزمینی است به مساحتی معادل 164.8 میلیون هکتار و فضای شهری مورد اشاره تنها 2.4 درصد از کل فضای سرزمینی را بخود اختصاص می دهد؛ حتی اگر توجه داشته باشیم که بادهای نامساعد در کویرهای مرکزی باعث شده تا حدود ۸۰ درصد از مساحت کشور دارای شرایط خشک و نیمه‌‏خشک باشد، می توان گفت بیش از 32 میلیون هکتار از اراضی کشور از آب و هوایی مناسب جهت زندگی برخوردار هستند و در نهایت فضای شهری مورد نظر رئیس جمهور تنها 12 درصد از کل این فضا را نیاز خواهد داشت.

پس می توان گفت از نظر مساحت گفت کشور ایران گنجایش چنین فضای شهری را داراست ولی آیا واقعا می توانیم تصور کنیم چنین فضایی تا چه حد وسعت دارد، واقعیت این است که کل فضای شهر تهران وسعتی معادل 730 کیلومتر مربع یا 7300 هکتار دارد، حال تصور کنید بخواهیم برای هر خانوار ایرانی زمینی به وسعت هزار متر مربع در نظر بگیریم به این ترتیب فضایی که بعنوان فضای زندگی شامل فضای مسکونی و دیگر فضاهای عمومی برای 19.5 میلیون خانوار(براساس براوردهای سال 88) در نظر بگیریم باید در عمل فضای شهری به وسعت 50 برابر ابر شهر کشور یعنی تهران ایجاد کنیم.

هزینه و ابعاد احداث چنین فضای عظیم شهری شاید تنها با طرح احداث لوت قابل مقایسه باشد که قرار بود دریای خزر را به خلیج فارس متصل کند و در دهه هفتاد مطرح شد و به قدری بلند پروازانه بود که بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد، نکته ای که متاسفانه در بحث توسعه فضای مسکونی به خصوص در مورد شهرهای جدید فراموش می شود ویا سعی می شود به ان اشاره نشود بحث هزینه توسعه امکانات زیر بنایی مانند راه، آب، برق، گاز و دیگر امکانات رفاهی است، یعنی نکته ای که دولت هنوز نتوانسته است انرا به طور کامل در شهرهای جدید در دست احداث فعلی تامین کند و هنوز بسیاری از این شهرها از نظر همین امکانات اولیه با نارسایی های جدی مواجه هستند.

صد البته هرچه به وسعت فضای مسکونی سرانه افزوده شود به دلیل بعد مسافت هزینه رساندن این نوع امکانات نیز سیر صعودی پیدا می کندو جمعیتی که بیش از 70 درصد آن به زندگی شهری عادت کرده و دسترسی در حداقل زمان به این نوع امکانات را حق مسلم خود می داند بدون دسترسی به این امکانات حاضر به ساکن شدن حتی در ویلاهای هزار متری نخواهد شد.

راستی آیا در هیچ یک از شهرداری های کشور محاسبه شده که هزینه احداث یک کیلومتر مربع فضای شهری شامل تمامی امکانات چه میزان است؟ اگر کسی پاسخ این سئوال را بداند متوجه خواهد شد که اجرای آرزوی رئیس جمهور یعنی ویلا نشین کردن تمامی ایرانی ها چقدر هزینه خواهد داشت.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 298

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55