خدمات سایت


متن کامل خبر

حضور غیرمنتظره آنجلینا جولی و براد پیت در اختتامیه جشنواره سارایوو

آرشیو
بازیگران سرشناس هالیوود روز شنبه بدون برنامه‌ریزی قبلی در مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره فیلم سارایوو شرکت کردند.
1390/05/09 04:40:54 ق.ظ

بزرگترین جشنواره سینمایی منطقه بالکان روز شنبه پس از هشت روز در پایتخت بوسنی به کار خود پایان داد.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم سارایوو در مراسم اختتامیه با اعطاء جایزه «قلب سارایوو» به آنجلینا جولی از فعالیت‌های او در جلب توجه جهانی به مسائل آوارگان جنگ داخلی بالکان در فاصله سال‌های 1992 تا 1995 تقدیر کردند.

میرو پوریواترا رئیس جشنواره سارایوو گفت: «این جایزه نه تنها به خاطر تاثیر عمیق جولی بر صنعت سینما بلکه به خاطر توجه‌اش به پیچیدگی‌های دنیای واقعی که در آن زندگی می‌کنیم، به او اعطاء می‌شود.»

جولی پارسال در مقام سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد چند بار به بوسنی سفر کرد و کوشید 16 سال پس از جنگ توجه جهانیان را به مصائب حدود 117 هزار تن از آوارگان جنگ بوسنی جلب کند.

جولی و براد پیت سپس به تماشای فیلمی از دنیس تانوویچ کارگردان برنده اسکار درباره آوارگان بوسنیایی نشستند.

جشنواره فیلم سارایوو سال 1994 در شرایطی آغاز شد که شهر تحت اشغال بود. هدف برگزارکنندگان جشنواره این بود که شهروندان حسی از زندگی طبیعی داشته باشند.

علاقه‌مندان در حالی در محل برگزاری جشنواره در جنوب شهر به تماشای «داستان عامه‌پسند» کوئنتین تارانتینو نشستند که باران خمپاره بر شهر می‌بارید و آن‌ها هنگام دیدن فیلم مطمئن نبودند صدای انفجار و تیراندازی مربوط به فیلم است یا نبردی که بیرون جریان دارد.

سال بعد گروهی از فیلمسازان در کنار بسته‌های غذا، جعبه‌هایی از نوارهای ویدیویی را از طریق کشتی به سارایوو فرستادند. از آن زمان تاکنون هر سال هزاران نفر به سارایوو می‌آیند تا در بیش از 10 مکان فیلم‌ها را ببینند. تماشاگران پس از نمایش فیلم‌ها در کنسرت‌ها و مهمانی‌ها شرکت می‌کنند.

جولی پارسال بخش‌هایی از «در سرزمین خون و عسل» اولین فیلم خود در مقام کارگردان را فیلمبرداری کرد. این فیلم داستانی عاشقانه درباره رابطه عاشقانه یک زن مسلمان و مردی صرب است که جنگ آن‌ها را از هم جدا می‌کند.

جولی گفت: «در تمام دوران کاری‌ام با هنرمندانی چنین منظم و بااستعداد کار نکرده بودم.»

پروژه جولی در مقطعی جنجالی شد و این زمانی بود که شایعه شد داستان فیلم درباره عشق میان یک متجاوز صرب و قربانی مسلمان اوست.

این مسئله باعث خشم انجمن قربانیان زن جنگ (WVW) در بوسنی شد که اعضای آن را قربانیان تجاوز جمعی در بوسنی تشکیل می‌دهند. آن‌ها مدعی شدند خط داستانی توهین‌آمیز است.

مسئله تجاوز جمعی در سال‌های اول پس از جنگ بین صرب‌ها و مسلمانان بوسنی یک تابو بود، اما پس از آن قربانیان گروهی را تشکیل دادند که اکنون یکی از پرقدرت‌ترین گروه‌های کشور است.

جنگ داخلی در بوسنی بیش از 100 هزار قربانی داشت. مقامات دولتی می‌گویند حداقل 20 هزار زن مسلمان در دوران جنگ قربانی آزار و اذیت سربازان صرب شدند که 90 درصد آنان زنان 12 تا 80 سال بودند.

اواسط اکتبر پارسال به دنبال اعتراض انجمن قربانیان زن جنگ، مقامات بوسنیایی مجوز فیلمبرداری پروژه جولی در این کشور را به حالت تعلیق درآوردند.

جولی نسخه‌ای از فیلمنامه را برای وزارت فرهنگ بوسنی فرستاد و شرکت تهیه‌کننده بوسنیایی فیلم اخبار منتشر‌شده درمورد داستان فیلم را تکذیب کرد. جامعه هنری بوسنی هم حمایت خود را از جولی اعلام کرد.

هفدهمین جشنواره فیلم سارایوو 22 تا 30 ژوئیه (31 تیر تا هشتم مرداد) برگزار شد. ویم وندرس کارگردان آلمانی و خالق فیلم‌های «پاریس، تگزاس» و «بال‌های اشتیاق» و شارلوت رامپلینگ بازیگر فرانسوی از جمله مهمانان این دوره جشنواره بودند.

در هشت روز برگزاری جشنواره حدود 100 هزار نفر به تماشای 200 فیلم از ده‌ها کشور نشستند. جشنواره همچنین میزبان چهره‌هایی مانند کوین اسپیسی، مورگان فریمن، مایکل مور، دانیل کریگ و میکی رورک بود.

صنعت فیلمسازی بوسنی در حال شکوفایی است و فیلمسازان این کشور توانسته‌اند در سطح جهانی جوایز باارزش دریافت کنند، از جمله «منطقه حائل / سرزمین هیچکس» تانوویچ که سال 2002 برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد و «Grbavica» جاسمیلا زبانیچ که سال 2006 جایزه خرس طلای جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 150

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 388

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 352

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 217