خدمات سایت


متن کامل خبر

مرتضی احمدی: سال‌ها دويدم تا ضربی‌خوانی را زنده نگه دارم

آرشیو
«مرتضی احمدی» گفت: پس از آن كه با ضربی خوانی آشنا شدم دنبال اين حرفه را گرفتم و هميشه به دوستانم توصيه مي‌كردم كه هرچه در چنته داريد روی كاغذ بياوريد و من دويدم و زحمت كشيدم تا ضربی‌خوانی را زنده نگه دارم.
1389/08/10 02:33:01 ق.ظ

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، مراسم رونمايي از آلبوم موسيقي صداي طهرون با صداي مرتضي احمدي شب گذشته، هم‌زمان با تولد 86 سالگي اين هنرمند در تالار وحدت با حضور بسياري از هنرمندان و مردم علاقمند برگزار شد.

* برومند: خلوص و تواضع استاد احمدي من را ياد دم‌پختك مي‌اندازد

براساس اين گزارش، در شروع اين مراسم مرضيه برومند با حضور در صحنه گفت: دارم در حضور استاد خودم صحبت مي‌كنم كه تاج سر همه ماست و نبات است واقعاً آقاي احمدي نقل است، نبات است، شكر است و شاخ نبات است.

وي افزود: اين خلوص و تواضع ايشان من را ياد دم‌پختك مي‌اندازد چرا كه دم‌پختك بسيار ساده و خوش‌مزه است و آقاي احمدي هم به سادگي و خوشمزگي دم‌پختك است البته ايشان شبيه كله‌جوش هم هست حتي شبيه نان سنگك هم هست كه ايشان بسيار آن را دوست دارند و هرچه فكر كردم ديدم آقاي احمدي‌ شبيه چيست، ديدم شبيه‌ به چيزهايي است كه ما را به گذشته‌ها مي‌برد.

برومند در ادامه اظهار داشت: آقاي احمدي ما را ياد زماني مي‌اندازد كه ستون‌زاده‌ها وجود داشتند و ايشان ستون‌زاده آرايشگاه زيبا هستند. آقاي احمدي تبلور فرهنگ است آدمي متواضع، صادق و مؤدب كه اين همه حرف‌هاي بي‌تربيتي بلد است اما هيچ وقت هيچ‌كدام از اين حرف‌ها را در كلامش به كار نمي‌برد.

اين هنرمند سينما، تئاتر و تلويزيون در خاتمه اظهار داشت: اميدوارم ساليان سال ايشان زنده باشد و انشاءالله كه قدرشان را بدانيم. آقاي احمدي يك هنر ندارد جامع‌ هنر است و در اين سن و سال مي‌نشيند و مي‌نويسد هنوز پيگير است و به دنبال فولكلور و فرهنگ عامه است و حيف است كه از اين همه دانش استفاده نكنيم.

در ادامه اين مراسم فيلم مستند "من و زندگي " ساخته پناه برخدا رضايي كه سال گذشته در جشنواره گل‌آقا نيز به نمايش گذاشته شد براي حاضر در سالن به نمايش درآمد و پس از آن "حسين عليزاده " با حضور بر روي صحنه دقايقي را به سخنراني پرداخت.

* عليزاده: وقتي از مرتضي احمدي‌ مي‌زنيم انگار از هفت هنر حرف مي‌زنيم

به گزارش فارس، حسين عليزاده در شروع سخنان خود با اشاره به اين كه من از عنوان استاد و دكتر براي نام مرتضي احمدي استفاده نمي‌كنم چرا كه اين عناوين امروز چندان اصالتي ندارند، گفت: من از نام مرتضي احمدي استفاده مي‌كنم كه اسم مرتضي احمدي اصيل است و حضور، كار و زندگي‌اش اين اجازه را به ما مي‌دهد كه وقتي از مرتضي احمدي حرف مي‌زنيم انگار از هفت هنر حرف زده‌ايم.

وي افزود: وقتي نام استاد احمدي‌ آمد ديدم كه ايشان من را ياد علي‌اكبر شهنازي مي‌اندازد كه استاد من بودند و ما هميشه وقتي ياد خاطرات مي‌افتيم برايمان غم‌انگيز هستند اما مرتضي احمدي جزو خاطرات شاد ملت ايران است.

اين آهنگساز و نوازنده موسيقي كشورمان در ادامه اظهار داشت: چيزي كه بسيار اهميت دارد اين است كه ما در شهر تهران زندگي مي‌كنيم و در كشوري هستيم كه هويت و فرهنگي را براي مردم قائل مي‌شويم اما چون تهران يك شهر مهاجرنشين بوده‌ است خيلي نمي‌توانيم هويتي را براي آن قائل شويم اما وقتي درب خانه مرتضي احمدي را مي‌زنيم متوجه مي‌شويم كه مردم ايران هويت داشتند و چقدر هم شاد بودند.

عليزاده تصريح كرد: آن چيزي كه براي اين ملت سر سازگاري ندارد اين است كه بخواهيم اين چيزها را از آنها بگيريم و بگوييم موسيقي، هنر و شاد زيستن را همانطور كه ما مي‌گوييم داشته باشيد اما بچه‌هاي ايران وقتي كه نام مرتضي احمدي‌ مي‌آيد، اصالت خودشان يادشان مي‌آيد. اسم مرتضي احمدي اصيل است و بياييد امشب با جان و دل به مرتضي احمدي بابت تولدش تبريك بگوييم.

وي در خاتمه اظهار داشت: يكي از حسن‌هاي اين مراسم اين است كه مجري ندارد و هركس به فراخور مي‌آيد و صحبت مي‌كند كه مثل همان دم‌پختك ساده است و خوشحالم در خدمت كسي هستم كه من را ياد اسطوره‌هايم مي‌اندازد.

* چمن‌آرا: اميدوارم به زودي ساير مجموعه‌هاي "صداي طهرون " منتشر شود

به گزارش خبرنگار فارس در ادامه اين مراسم، بابك چمن‌آرا مديرعامل مركز موسيقي بتهوون و تهيه‌كننده اين مراسم گفت: بهار سال گذشته با آقاي احمدي صحبت كرديم كه قطعاتي را ضربه‌خواني و آرشيو كنيم اما وقتي تعداد اين قطعات بالا رفت تصميم گرفتيم آن را به صورت آلبوم منتشر كنيم البته بسياري از ضربي‌خواني را مردم بلد هستند اما به دليل آن كه موجود نيستند و آرشيوي از آنها در دسترس نيست خيلي‌ اصالتي ندارند.

وي افزود: در نهايت كارهاي قانوني انتشار آلبوم انجام شد و در نهايت 12 قطعه مجوز گرفت و من افتخار مي‌كنم كه ناشر اين مجموعه هستم و اميدوارم با حمايتي كه رسانه‌ها انجام مي‌دهند شرايطي فراهم شود كه ساير مجموعه‌ها را نيز منتشر كنيم و در واقع صداي تهران را زنده كنيم.

براساس اين گزارش، چمن‌آرا در ادامه مراسم با تشويق عدم كپي سي‌دي‌ها به مسواك زدن آن را وظيفه‌اي هميشگي دانست و درخواست كرد كه مردم از روي اين سي‌دي‌ها كپي نكنند چرا كه اگر جلوي اين ماجرا گرفته نشود، درخت تنومند موسيقي صدمه خواهد ديد.

*صابر ابر "صداي تهرون " را رونمايي كرد

به گزارش فارس، در ادامه مراسم صابر ابر بازيگر سينما و تئاتر كشورمان با حضور بر روي صحنه رسماً‌ از آلبوم "صداي طهرون " رونمايي كرد.

صابر ابر با حضور بر روي صحنه گفت: من نمي‌دانم كه چرا مرا دعوت كردند اما پريشب آرش، داداش بابك كه الان صحبت مي‌كرد گفت يك مراسم رونمايي است و يك كارت مي‌خواهيم براي تو بفرستيم و وقتي خواستم بروم آنها قرار شد يك كاري نويي را انجام دهيم اما بعداً فكر كردم كه وقتي آمدم اينجا هرچه را كه در دلم هست، خيلي راحت برايتان بگويم.

وي افزود: خوش به حال همه آدم‌هايي كه در تاريخ هستند و يك روزي مي‌فهمند كه در تاريخ هستند همانند آقاي مرتضي احمدي.

براساس اين گزارش، صابر ابر در ادامه از جمشيد مشايخي دعوت كرد تا به روي صحنه بيايد كه مشايخي نيز مثل هميشه صحنه را بوسيد و بالاي سن رفت.

* مشايخي: مرتضي احمدي عزيز من، عشق من و معلم اخلاق من است

مشايخي با حضور در روي سن گفت: افتخار مي‌كنم كه امشب شب تولد مرتضي‌خان است عزيز من، عشق من، معلم من و معلم اخلاق من. من 10 سال از ايشان كوچك‌ترم و زماني كه ايشان در تئاتر كار مي‌كردند من هنوز محصل بودم.

مشايخي خاطرنشان كرد: امشب چون شب خنده و عشق است و عزيزم مرتضي‌خان و همه هنرمندان عاشق مردم هستند و دلشان مي‌خواهد كه مردم هميشه شاد باشند، چند جمله از كورش كبير را برايتان نقل مي‌كنم.

براساس اين گزارش، در ادامه مراسم به دعوت جمشيد مشايخي مرتضي احمدي و بهزاد فراهاني به روي صحنه آمدند.

* احمدي: اگر كاري كنم كه يك لحظه غم از چهره مردم كنار برود من به مشروطيت خودم رسيدم

مرتضي احمدي با حضور بر روي صحنه گفت: عزيزان من آنچه را بايد مي‌گفتند گفتند و من چيزي را ندارم بگويم يعني جرأتش را ندارم كه در حضور اين بزرگان حرفي را بزنم و برايم حرف زدن خيلي مشكل است.

وي ادامه داد: ‌يك چيزي را بابك عزيز كم گفت و آن هم اين است كه باور بفرماييد همه عواملي كه در توليد اين آلبوم نقش داشتيم، ديناري پول نگرفتيم تا اين سي‌دي آماده شود به خصوص صدابردار كه شغلش اين است.

احمدي در ادامه اظهار داشت: من ده، دوازده‌ سالم بيشتر نبود كه در يك مراسم عروسي با روحوضي‌خواني آشنا شدم و از آن همانجا عاشق هنر روحوضي شدم. من در قديمي‌ترين جاي تهران به دنيا آمدم و عاشق اين شهر هستم و به همين دليل به دنبال ضربي‌خواني رفتم و در سال 27 يا 28 اولين ضربي‌خواني‌ام را در تئاتر فرهنگ خواندم اما هميشه به دوستانم مي‌گفتم كه هرچه در چنته داريد روي كاغذ بياوريد تا مبادا شرمنده نسل بعدي بشوم و به همين دليل من واقعاً دويدم و زحمت كشيدم تا ضربي‌خواني را زنده نگه دارم.

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، اين هنرمند پيشكسوت در عرصه سينما و تئاتر كشورمان در ادامه بيان داشت: من از سال 45 به بعد واقعاً دويدم تا ضربي‌خواني را حفظ كنم چرا كه هنرمندان آن پير شده بودند و حتي به شهرستان هم رفتم كه اغلب اين هنرمندان بسيار فقير بودند و امروز ديگر كسي از آنها باقي نمانده است اما مي‌شود آدم اينقدر فقير باشد اما مردم را بتواند شاد كند چرا كه در بسياري از اين مجالس روحوضي مردم تا صبح از هنر اين افراد لذت مي‌بردند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: سال 80 اولين كتاب من به نام "كهنه‌هاي هميشه نو " چاپ شد و از آنجايي كه من عاشق زادگاهم هستم به دنبال اين موضوع رفتم و جلد دوم آن هم در انتشارات ققنوس قرار دادم و بعد فرهنگ بروبچه‌هاي تهرون را منتشر كردم و اسفندماه سال گذشته نيز كتاب "پرسه در كوچه‌هاي تهرون " را چاپ كردم.

براساس اين گزارش، در ادامه مراسم لوح تقديري از طرف بنياد رودكي و تابلوي از آثار ناصر محمدزاده از آثار فاخر گنجينه بنياد رودكي به همراه صفحه زرين از طرف مركز موسيقي بتهوون از سوي جمشيد مشايخي و بهزاد فراهاني به مرتضي احمدي اهدا شد و در ميان تشويق‌هاي حاضران مرتضي احمدي كيك تولد 86 سالگي خود را بريد.

* فراهاني: مرتضي احمدي تاريخي شده است اما به تاريخ نپيوسته است

به گزارش خبرنگار فارس، بهزاد فراهاني در خاتمه اين مراسم در سخناني گفت: وقتي حرمت و عزت يك هنرمند را مقتدر مي‌داريد واقعاً جاي سپاسگزاري دارد اين مرد بزرگ در حفظ آرشيو راديو با قدرت فوق‌العاده خوب و ورزشكاري‌اش آرشيو ما را حفظ كردند.

وي افزود: آقاي احمدي درست است كه تاريخي شدند اما به تاريخ نپيوسته است و چه خوش است كه احمدي‌ هنوز مي‌تواند كار و بازي كند.

فراهاني در خاتمه اظهار داشت: شايد برخي ندانند كه اين مرد با همه خوشگلي آوازش مرد بسيار خجالتي است و شرم مردانه و اصالت او نشانه فرزانگي شرقي اوست و من هرگز نديدم كسي را از او گلايه داشته باشد اين تولد قشنگش را به او تولد مي‌گويم به خصوص به دخترش كه زندگي‌اش را وقف نگهداري از او كرده است.

حاشيه‌هاي مراسم؛

* اين مراسم همچون اغلب برنامه‌هاي فرهنگي هنري با تأخير آغاز شد كه تأخير آن در حدود 45 دقيقه به طول انجاميد.

* در طول مراسم چندين كليپ پخش شد كه كيفيت بسيار پايين آنها باعث آزار حاضران در مراسم بود.

* در قسمتي از كليپ زندگي "مرتضي احمدي " وي خاطره‌ زيبايش را از برد تاريخي پرسپوليس مقابل استقلال نقل كرد كه با استقبال بسيار زياد حاضران مراسم روبه‌رو شد اما وقتي كه بهزاد فراهاني براي تقدير از او به روي صحنه گفت: كه اين شاخ و شانه‌هايي كه آقاي احمدي براي پرسپوليس مي‌كشد هميشگي نيست و گاهي عكس مي‌شود به خصوص وقتي كه من به او زنگ مي‌زنم و مي‌گويم يك بر هيچ باختيم... كه مرتضي احمدي نيز معمولا مي‌گويد البته اين اتفاق‌ها معمولاً خيلي كم رخ مي‌دهد.

* در خلال برگزاري مراسم قسمتي اختصاص به موسيقي زنده داشت كه نوازنده تار اين بخش بهرنگ بقايي نوه مرتضي احمدي بود.

* در پايان اين مراسم و در محوطه تالار وحدت سي‌دي آلبوم موسيقي "صداي طهرون " در بين حاضران توزيع مي‌شد كه البته توزيع بدون برنامه و بسيار نامنظم اين سي‌دي‌ها كه البته با شلوغ‌بازي حاضران نيز همراه بود، صحنه‌هاي دلپذيري را رقم نزد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 180

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 151

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 389

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 352

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 217