خدمات سایت


متن کامل خبر

آمار ضد و نقیض از طلاق ،بحران طلاق در خانواده های تهرانی وجود دارد یا خیر؟ / جداول

آرشیو
جامعه شناسان می گویند وضعیت بحرانی در اقتصاد، الگوهای در حال گذر شهرنشینی، شکسته شدن تابوی طلاق و جدایی در خانواده ها و همچنین جوان بودن هرم سنی جامعه ایرانی از دلایل افزایش نسبت طلاق به ازدواجهاست...
1390/05/11 06:05:59 ق.ظ

خانواده های تهرانی در بحران طلاق به سر می برند. آمار منتشر شده از سوی اداره کل ثبت احوال استان تهران نشان می دهد نسبت ثبت ازدواج و طلاق در کلانشهر اول ایران، به طور متوسط، کمتر از 3 ازدواج در مقابل یک طلاق است.

آمارها نشان می دهد در بهار امسال، تعداد ازدواجهایی که در تهران اتفاق افتاده، 14 هزار و 84 مورد بوده، ولی در مقابل، 4 هزار و 711 طلاق، ثبت شده است. به عبارت دیگر در مقابل هر 3 ازدواج، یک طلاق، به ثبت رسیده.

آمارها می گوید زوجهایی که فاصله سنی آنها با همدیگر کمتر است (همسن هستند) و از ازدواجشان، 5 سال نگذشته، بیش از دیگر خانواده ها، تصمیم گرفته اند به زندگی مشترک خود خاتمه دهند.

طبق آمارهای منتشر شده ازدواج 3 ماهه ابتدای امسال در تهران، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، یک درصد کمتر شده، ولی آمار طلاق در پایتخت، 5 درصد افزایش داشته است. بیشترین رشد طلاق در شمال تهران با 70 درصد افزایش (7 برابر) گزارش شده. از طرف دیگر، تهران وضعیت بدی از لحاظ افزایش طلاقها در کشور ندارد. زیرا طبق آمار منتشره از سازمان ثبت، کل کشور در بهار 90، بیش از 9 درصد افزایش ثبت طلاق را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، تجربه کرده است.

با این حال، آمارهای ارائه شده در این گزارش از روی پایگاه اداره کل ثبت احوال استان تهران، استخراج شده و با اظهارات مدیر کل ثبت اسناد تهران، متفاوت است. این مقام مسئول از کاهش 10 درصد طلاق و 13 درصدی ازدواج خبر داده بود.

به گفته میرصادق سعادتیان، در سه ماهه نخست سال 89 تعداد 28 هزار و 230 مورد و در سه ماهه نخست سال جاری 24 هزار و 637 مورد ازدواج ثبت شده است که کاهش 13 درصدی را نشان می دهد و به نوعی می توان گفت که روزانه ثبت 40 ازدواج در تهران کمتر شده است.

شمیرانی ها تنهاتر از بقیه تهرانیها، ساکنان شهر ری، خانواده دوست تر

در بین مناطق مختلف تهران، منطقه شمال شهر که زیر نظر فرمانداری شمیران، اداره می شود، دارای بدترین وضعیت طلاق است. به طوری که در ازای هر 1.7 ازدواجی که ثبت می شود، 1 طلاق، به وقوع پیوسته، یعنی برای هر 17 خانواده ای که جوانها تشکیل می دهند، 10 خانواده، رسما فرو می پاشد. هر چند گفته می شود میزان طلاقهای عاطفی و جداشدن بدون ثبت قانونی طلاق زوجها از یکدیگر، بسیار بیشتر از این میزان است، ولی به دلیل پنهان بودن، آماری از آن وجود ندارد.

بعد از شمیران، در مناطق غربی و شرقی تهران نیز، میانگین نسبت ازدواج به طلاق، کمتر از 3 بوده، یعنی در غرب، به ازای هر 2.5 ازدواج، یک طلاق ثبت می شود و این نسبت در غرب تهران، 2.6 است.

ولی در این سوی طیف افزایش طلاق، ساکنان شهر ری وضعیت بهتری نسبت به بقیه همشهریانشان دارند. در این شهر، به ازای هر 6 و نیم واقعه ازدواج، یک طلاق ثبت شده و مقایسه آمار بهار 90 با بهار سال گذشته، نشان می دهد آمار طلاق در شهر ری، 15 درصد کاهش یافته است.

اسلامشهر نیز وضعیت مشابهی دارد، هر چند میزان ازدواج بهاره در آن شهر، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 11 درصد، کاهش را نشان می دهد.

آمار اداره کل ثبت احوال تهران همچنین می گوید میزان نسبت ازدواج به طلاق در بهار سال 90، در کل استان تهران، 3.35 به یک است. یعنی برای هر 335 ازدواج، 100 واقعه طلاق، به ثبت رسیده است.

آمار کل استان تهران نشان می دهد ازدواج بهاره در تهران سال 90، نسبت به بهار 89، نزدیک به 21 درصد کاهش را نشان می دهد.

جامعه شناسان می گویند وضعیت بحرانی در اقتصاد، الگوهای در حال گذر شهرنشینی، شکسته شدن تابوی طلاق و جدایی در خانواده ها و همچنین جوان بودن هرم سنی جامعه ایرانی از دلایل افزایش نسبت طلاق به ازدواجهاست. برخی جمعیت شناسان نیز با اشاره به افزایش نسبی میانگین سنی ایرانیان، نسبت به بحران در خانواده هایی که دوره جوانی را پشت سر گذاشته و وارد دوران میانسالی اول شده اند، سخن می گویند. به گفته آنها، با افزایش ناگهانی زادو ولد در ابتدایی دهه 60، جمعیت کشور به شدت جوان شد ولی با اجرای سیاستهای کنترل موالید در دهه 70، جمعیت کشور یکنواختی خود را از دست داد. اکنون متولدان دهه 60 به سن ازدواج رسیده اند و رویدادهای حیاتی ازدواج و طلاق در آنها، نسبت به دوره های ده ساله گذشته، افزایش قابل توجهی یافته.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 338

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 386

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 196