خدمات سایت


متن کامل خبر

چگونه فیلتر نشویم: عمو فیلتر باف تعامل می کند

آرشیو
البته ممکن است شما با خود بیاندیشید که چرا باید برای فعالیت در فضای مجازی، سازمانی تصمیم بگیرد و اصلا چرا باید فیلترینگ وجود داشته باشد؟...
1390/07/30 07:17:13 ق.ظ

چند سالی است که همه اهالی اینترنت از فیلترینگ غیر منطقی و نامعقول شاکی هستند و در این چند وقت اخیر نیز این وضع نا به هنجار تر شده است. اما طبق پی گیری هایی که بنده و مدیر وبنا شایان شلیله از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعمل آوردیم متوجه شدیم که مسئولین این وزارتخانه طی یک ماه اخیر در سدد بوده اند تا مشکلات بوجود آمده توسط فیلترینگ را مرتفع کنند. در این پی گیریها به نکات جالبی پی بردیم که نوید بهتر شدن فضای مجازی را می دهد. البته ممکن است شما با خود بیاندیشید که چرا باید برای فعالیت در فضای مجازی، سازمانی تصمیم بگیرد و اصلا چرا باید فیلترینگ وجود داشته باشد؟ به نظر می رسد بخشی از جامعه تقاضای فیلتر شدن سایتهایی که باعث بوجود آمدن آسیبهای اجتماعی می شوند را دارند و این درخواست از آنجا نشات می گیرد که خانواده ها متاسفانه توانایی انجام فیلترینگ و کنترل از درون منزل را ندارند و همین موضوع باعث می شود که این بار را بر دوش دولت بیاندازند.

به همین جهت دولت سعی دارد این کار را به صورت جدی پی گیری نماید. از طرفی اگر کار فیلترینگ و پالایش سایتها به دقت و توسط فرد مطلعی انجام نشود کار به جایی می رسد که هم اکنون در آن هستیم، به طوریکه حتی وبسایتها و وبلاگهای ایرانی نیز کابوس فیلتر شدن را هر شب در خواب می بینند، و شاهد این ترس اینکه کلمه فیلتر را به صورتهای مختلفی مثل ف ی ل ت ر یا فیل تر و مانند اینها می نویسند تا نکند یک موقع غول فیلترینگ یقه آنها را نیز بگیرد. یکی از نکاتی که برای شخص بنده همیشه در مورد فیلترینگ عجیب و نامانوس بود فیلترینگ ناگهانی و بدون اخطار بوده است. به نظر بنده فیلتر شدن یک وبلاگ یا سایت برای صاحب آن حکم اعدام شدن را دارد ولی فیلتر شدن ناگهانی و بدون اطلاع همانند ترور، ناجوانمردانه و دردناک است.

از آنجا که وبلاگ نویسی برای بنده و شایان و بسیاری دیگر تنها یک تفریح نیست و نوعی زندگی/شغل است و از طرفی فیلتر شدن وبنا باعث شد اتفاقاتی بیافتد و در روند این اتفاقات پی گیریهایی از وزارت ارشاد به عمل آمد و متوجه تغیرات بسیار مثبتی در روند فیلترینگ شدم. از جمله اینکه از این پس هویت آنلاین شما ناگهانی فیلتر نخواهد شد و با شما قبل از فیلتر شدن از طرف وزارت ارشاد تماس گرفته می شود و بدین صورت در جهت رفع اشکال می توانید اقدام کنید. در حقیقت ما متوجه این موضوع شدیم که مسئولین سعی دارند تا آنجا که امکان دارد وبلاگ یا سایت ایرانی فیلتر نشود و به این باور هستند که کسانی که در این جامعه مجازی به زبان فارسی فعالیت می کنند، در حال معرفی این زبان به دنیا هستند و این خود کار ارزشمندی است پس باید حمایت شوند.

این وزارت خانه سعی دارد با استفاده از سامانه ساماندهی که چند سالی است راه اندازی شده واقعا اقدام به ساماندهی کند. سایتهایی که در این سامانه ثبت شده اند کاملا زیر پوشش وزارت ارشاد خواهند بود و در نتیجه همه گونه تعامل با آنها در جهت پیش برد کارشان با انها انجام خواهد شد. یکی از این تعاملات در مورد فیلترینگ است که از جدی ترین معضلات وبلاگ و وبسایتداران است. از دیگر تعاملات می توان به تخصیص بودجه تا تخصیص هاست و صدور مجوزهای خاص نیز اشاره کرد.

پس اولین قدم برای فیلتر نشدن ثبت در سایت ساماندهی است. ثبت در این سایت به سرعت انجام می شود و در 2 مرحله صورت می پذیرد. در مرحله اول هر شخصی در این سایت با وارد کردن مشخصات شناسنامه ای خود ثبت نام می کند و در مرحله دوم این فرد می تواند در اکانت خود در سایت ساماندهی هر تعداد سایت که را که مالکیت آنها را دارد به نام خود ثبت کند. بدین شکل در صورت بروز هر مشکلی مسئولین می توانند به سرعت با مدیر سایت تماس گرفته و اقدام به رفع مشکل کنند.

باید توجه کنید که اگر سایت شما در این سامانه ثبت نشده باشد در صورتی که مشمول قانون فیلترینگ شوید بدون برقراری تماس با شما فیلتر خواهید شد، چون مسئولین هیچ راهی برای برقراری تماس با شما ندارند و این امکان هم وجود ندارد تا با گشت و گذار در سایت مورد نظر راهی برای برقراری تماس با مدیر آن پیدا کنند.

اما در مورد سایتهای خارجی وضع کمی دشوارتر و بیرحمانه خواهد بود. این سایتها باید قوانین کشور را رعایت کنند تا فیلتر نشوند. طبق اطلاعات بدست آمده، با این سایتها هم به صورت رسمی تماس برقرار می شود و نکاتی را که باعث فیلتر شدن آنها شده تذکر داده می شود. البته اینکه کاربران ایرانی در فضای سایبر تاثیر گذار هستند نکته ای است که به اثبات رسیده است اما در این بین چقدر سایتهای خارجی حاضر به رعایت قوانین ایران باشند نکته دیگری است. نمونه بارز این موضوع را در مورد گوگل در چین دیده ایم. چین نیز گوگل را از آغاز فعالیت در این کشور ملزم به رعایت قوانین داخلی این کشور کرده بود و گوگل نیز این مسئله را پذیرفته بود، که البته در این چند روز اخیر مشکلات گوگل و کشور چین به حدی بالا گرفت که گوگل تهدید به خروج از بازار چین کرد. البته وضعیت کشور ما با چین متفاوت است از آن جهت که این شرکت آمریکایی است و رسما نمی تواند در ایران فعالیت داشته باشد لذا نمی توان با آن به صورت رسمی وارد مذاکرده شد. از طرفی فیلتر کردن سرویسهایی که به جرات می توان گفت بستر اینترنت را تشکیل می دهند مانند گوگل، جی میل، بینگ، یاهو و ... بسیار مشکل ساز خواهد بود، از آن جهت که امکان ارائه یک سیستم جایگزین وجود ندارد. این موضوع را کاربران جی میل در چند روز گذشته کاملا درک کردند و البته مسئولین هم متوجه این موضوع شدند.

البته در مورد روش کار مسئولین در مورد سایتهای خارجی هنوز جای بحث وجود دارد و بنده پی گیر خواهم بود (البته اگر عمو فیلتر باف همچنان تعامل پذیر باقی بماند که می ماند انشالله).

نکته آخر اینکه به نظر بنده جامعه آنلاین مخصوصا وبلاگ نویسان حوزه فن آوری اطلاعات باید تلاش کنند تا راهکارهای معقولی برای مهار آسیب های اجتماعیی که اینترنت با خود همراه دارد ارائه کنند تا جامعه آگاهانه تر و بدون ترس از گرفتار شدن گام در این حوزه بگذارد. از طرف دیگر مسئولین هم باید این جامعه آنلاین را جدی تر مورد توجه قرار دهند زیرا یکی از پایه های توسعه کشورها همین جامعه آنلاین است.

نظر شما در مورد ثبت کردن سایتها و وبلاگ ها در سایت ساماندهی چیست؟ آیا معتقدید که تعامل مسئولین با مدیران وبلاگ ها و سایتهای ایرانی قدم مثبتی است؟ آیا راهکاری برای بهبود وضع فیلترینگ به نظر شما می رسد؟

منبع : آی کلاب
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 19

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 24

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد image اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد 1403/02/02

ظاهراً اپل در حال احیای یکی از اسپیکرهای نمادین و معروف برند بیتس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود image نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود 1403/02/02

گوگل چت قرار است با نرم‌افزارهای مایکروسافت تیمز و اسلک ارتباط برقرار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی image کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی 1403/02/01

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله‌ی درخواست خودرو رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد image پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد 1403/02/01

«پست‎ نیوز» شبکه‌ای اجتماعی است که بدون نمایش هیچ تبلیغاتی، محتوای پولی نشریه‌هایی ازجمله Business Insider و Wired را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 25

پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55