خدمات سایت


متن کامل خبر

شش دليل برای حمله بدون هماهنگی اسراييل به ايران

آرشیو
" رابرت مگينيس " سرهنگ بازنشسته ارتش آمريكا و از تحليلگران امور نظامي و بين المللي با انتشار تحليلي در اين باره مي نويسد كه...
1390/09/22 07:07:05 ق.ظ

يك تحليلگر نظامی آمريكايی معتقد است كه اگر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل تصميم بگيرد كه به ايران حمله كند ، اين كار را بدون هماهنگی و اطلاع آمريكا انجام خواهد داد.

" رابرت مگينيس " سرهنگ بازنشسته ارتش آمريكا و از تحليلگران امور نظامي و بين المللي با انتشار تحليلي در اين باره مي نويسد كه نتانياهو به 6 دليل مشخص در صورتي كه تصميم به حمله به ايران بگيرد اوباما و دولت آمريكا را در جريان اين اقدام قرار نخواهد داد.

اين شش دليل از نظر اين تحليلگر آمريكايي عبارتند از :

1- سابقه انجام چنين حملاتي در تاريخ اسراييل نشان مي دهد كه اسراييل در حملات حساس مشابه در گذشته آمريكا را غافلگير كرده است . تل آويو در زمان حمله هوايي به پايگاه اتمي اوسيراك عراق در سال 1981 نيز همين كار را كرد و پيشتر به آمريكا اطلاع نداد .

در زمان حمله سال 2007 اسراييل به پايگاهي در سوريه نيز - كه گفته مي شد يك راكتور اتمي در حال ساخت بود - اسراييل دولت آمريكا را از قبل در جريان قرار نداده بود .

نتانياهو يكشنبه هفته گذشته به اين نكته اذعان كرده و گفته است در زمينه رفع تهديد از برنامه هسته اي ايران بهترين تصميم را در موقع مناسب خواهد گرفت.

2- نتانياهو به خوبي مي داند كه اوباما موافق حمله به ايران نيست . اين موضع بارها از زبان "لئون پانه تا" وزير دفاع آمريكا كه درباره پيامدهاي حمله اسراييل به ايران هشدار داده، تكرار شده است . هشدارهاي پانه تا در واقع نظرات رييس جمهوري آمريكا است كه به اسراييل هشدار مي دهد از حمله به ايران اجتناب كند .

اما همزمان با مخالفت اوباما با حمله نظامي به ايران ، دولت وي در زمينه تشديد فشارهاي تحريمي و اعمال تحريم هاي فلج كننده عليه ايران ( سناريوي راضي كننده اسراييل ) چندان موفق نبوده است . نمونه اخير درباره تحريم بانك مركزي و موضع دولت آمريكا علي رغم فشارهاي كنگره ايالات متحده -همان طور كه اخيرا روزنامه وال استريت ژ‍ورنال به آن اشاره كرده- خود به خوبي مويد اين نكته است كه دولت اوباما در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا قادر يا مايل نيست تا با تحريم هاي نفتي شديد عليه ايران قيمت جهاني نفت را بالا برده و براي خود ريسك ايجاد كند.

3- نتانياهو اعتماد چنداني به اوباما ندارد . ماه گذشته گفتگوي خصوصي ساركوزي با اوباما در حاشيه اجلاس نيس از سوي خبرگزاري ها افشا شد كه طي آن اوباما در واكنش به اظهارات ساركوزي درباره "غير قابل تحمل بودن آدم دروغگويي چون نتانياهو " به همتاي فرانسوي خود مي گويد كه علي رغم اين وي مجبور است با او به طور روزانه گفتگو كند .

روابط نه چندان خوب اوباما با نتانياهو از سال 2009 و همزمان با نخستين سفر رسمي نتانياهو به كاخ سفيد آغاز شد . در اين سفر اوباما نتانياهو را شبانه در كاخ سفيد به حضور پذيرفت و رسانه هاي چنداني براي پوشش اين ديدار حضور نداشتند اوباما خيلي سرد با نتانياهو برخورد كرد و نخست وزير اسراييل را واداشت تا درباره محتواي مذاكرات شان هيچ مصاحبه اي با رسانه ها نداشته باشد .

يك سال بعد و در جريان دومين سفر نتانياهو به آمريكا اوباما رفتار بدتري با وي داشت . نتانياهو در ملاقات با اوباما در كاخ سفيد ، با درخواست اوباما مبني بر توقف شهرك سازي هاي اسراييل در اراضي فلسطيني موافقت نكرد و اوباما در حالي كه سالن محل ملاقات را ترك مي كرد و نتانياهو را بامشاوران آمريكايي خود تنها مي گذاشت گفت : اگر اتفاق جديدي افتاد به من خبر دهيد.

4- اوباما شناخت درستي از خاورميانه ندارد و در موضعگيريهاي خود اين گونه نشان مي دهد كه به گروه هاي اسلامگرا و دولت هاي اسلامي در خاورميانه نزديك تر است تا به اسراييل . اوباما در جريان نخستين ديدار خود با ملك عبدالله پادشاه عربستان به وي تعظيم كرد ، از انقلاب مصر كه رژيم متحد مبارك را سرنگون كرده و به قدرت رسيدن اسلامگرايان انجاميده است به عنوان يك " نيروي مثبت " ياد كرده است ، از انتخابات تونس كه به قدرت رسيدن اسلامگرايان انجاميده است به نيكي ياد كرده است ، در ليبي از عمليات نظامي عليه رژيم قذافي حمايت كرد كه در آنجا نيز اسلامگرايان و گروه هاي تندرويي چون القاعده ميدان داري مي كنند و در برابر اقدامات حكومت بشار اسد در سركوب تظاهرات داخلي كه به مرگ دستكم 4 هزار نفر انجاميده است اقدام چنداني صورت نداده است.

در عوض اوباما بارها از اسراييل به دليل عدم توافق با فلسطينيان در زمينه توافقنامه صلح انتقاد كرده است .

5- اوباما هيچ سياست "بازدارنده اي " در برابر احتمال اتمي شدن ايران ارايه نكرده است ، تا اسراييل بتواند با تكيه بر آن يك ايران اتمي را در كنار خود بپذيرد .

در طي دوران جنگ سرد روساي جمهوري آمريكا در برابر شوروي يك سياست بازدارنده مشخص داشتند و متحدان اين كشور در جهان مطمئن بودند كه آمريكا توان نظامي لازم براي حمايت از آنها در برابر شوروي را دارد اما دولت اوباما چنين تضميني را به كشورهاي متحد خود در خاورميانه در قبال ايران اتمي ارايه نكرده است و در عوض اخيرا دولت آمريكا اعلام كرده است كه از نظر واشنگتن منطقه " آسيا – پاسيفيك " اولويت استراتژيك دارد.

اين مساله سبب شده تا دولت هاي متحد آمريكا در خاورميانه خود را در برابر ايران اتمي تنها بيابند و اخيرا شاهزاده تركي الفيصل سفير سابق عربستان در آمريكا و انگليس گفته است كه رياض در صورت دست يابي ايران به سلاح هسته اي ، خود براي بازدارندگي در برابر ايران به سمت اتمي شدن خواهد رفت.

6- و بالاخره نتانياهو نيازي به حمايت اوباما در قبال حمله به ايران نمي بيند چون به خوبي مي داند افكار عمومي در آمريكا از حمله احتمالي اسراييل به تاسيسات هسته اي ايران حمايت مي كنند . اخيرا بر اساس نظر سنجي يك موسسه آمريكايي مشخص شده است كه 57 درصد آمريكايي ها از حمله اسراييل به تاسيسات هسته اي ايران حمايت مي كنند .

از سوي ديگر نتانياهو به خوبي مي داند كه اوباما براي انتخاب مجدد به سمت رياست جمهوري به حمايت جامعه يهوديان نياز دارد و در نتيجه نمي تواند اسراييل را به حال خود رها كند و بايد از اين دولت حمايت كند . در جريان انتخابات سال 2008 ، 78 درصد راي جامعه يهوديان آمريكا به اوباما تعلق گرفت اما هم اينك بر اساس نظر سنجي موسسه گالوپ اين حمايت به 54 درصد كاهش يافته است .

با توجه به همه اين عوامل نتانياهو پيش از فرستادن جت هاي جنگنده اسراييلي بر فراز آسمان ايران براي بمباران تاسيسات هسته اي اين كشور به اوباما اطلاع نخواهد داد و دليل اين مساله بيشتر متوجه اوباما است و آمريكا در اين صورت هزينه گزافي بابت حمله اسراييل به ايران پرداخت خواهد كرد .

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان image کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان 1403/02/21

باستان‌شناسان با گزارش یک مرد محلی و خیلی اتفاقی، یک تمدن ٧ هزار ساله را در نقاط دور افتاده صربستان متعلق به عصر نوسنگی کشف کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 21

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 64

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 181

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 154

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 352

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 344

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 400

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 357