خدمات سایت


متن کامل خبر

نرخ دلار دوباره از 1500 تومان عبور كرد ، چاره‌انديشي براي مهار ارز

آرشیو
در حالي كه بسياري از كارشناسان روند كاهشي قيمت ارز را در هفته جاري انتظار مي‌كشيدند بازار خلاف انتظارات عمل كرد و نرخ دلار بار ديگر مرز 1500 تومان را پشت سر گذاشت؛ نوسان اخير دلار در كانال قيمتي 1400و 1500 تومان واكنش برخي نمايندگان و تصميم‌سازان را به‌دنبال داشت؛...
1390/10/05 02:43:04 ب.ظ

يك عضو ناظر شوراي پول و اعتبار چاره‌انديشي براي مهار نوسان ارز را در گرو تغيير سياست‌هاي پولي عنوان كرد و افزود: تلاش براي تعيين نرخ سود سپرده‌ها متناسب با تورم از اقداماتي است كه در دستور كار شوراي پول و اعتبار قرار خواهد گرفت. هادي قوامي جذاب نبودن ابزارهاي مالي را ريشه اصلي التهابات اخير بازار ارز و سكه دانست و گفت: اگر اراده‌اي در تغيير بسته پولي سال 90 وجود نداشته باشد نمايندگان مجلس تلاش خواهند كرد تا با استفاده از اختيارات خود نرخ سود سپرده‌ها را منطقي كنند. به گفته وي در غير اين صورت با سياست تزريق دلار و سكه به بازار نمي‌توان اميد به بازگشت ثبات و مهار نوسان قيمت‌ها را داشت.

مسعود رضا طاهری: تلاطم قیمت‌ها در بازار ارز داخلی ادامه دارد. بررسی روند افت و خیز قیمت‌ها در این بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها بیشتر از آنکه از دلایل اقتصادی تاثیر پذیر باشند، از اقوال و اخبار دهان به دهان تاثیر می پذیرد. البته در این میان تزریق دلار‌های تعادلی و میزان پیش‌فروش امثال آن در بازار، خود تعیین کننده‌اند.

قیمت دلار که در روز‌های اخیر نرخ 1405 تومان را نیز به خود دیده است، بار دیگر پا در مسیر تثبیت کف قیمت 1500 تومان نهاده است. دیروز قیمت دلار با 80 تومان افزایش نسبت به نرخ بسته شده روز یکشنبه تا 1560 تومان نیز اوج گرفت، اما در ساعات بعد به ترتیب تا 1535، 1510 و نهایتا تا بعد از ظهر تا 1515 تومان تغییر کرد. با رسیدن به این قیمت دلار عملا 35 تومان نسبت به روز ماقبل گران‌شده است.

در این میان برخی صرافان و فعالان بازار فروش و تزریق کم ارز در روز گذشته را دلیل تلاطم قیمت دلار در این روز می دانند. مصطفی خانزاده در این زمینه به دنیای اقتصاد گفت: اگر فروش دلار در بازار یک رویه ثابت داشته باشد قیمت دلار به راحتی مانند روز شنبه تا مرز 1400 تومان افت خواهد کرد. وی همچنین ضمن ابراز نگرانی از تمایل خانه‌دار‌ها و افراد غیرمتخصص به خرید دلار این شرایط را زیان‌بار ارزیابی کرد. وی همچنین در خصوص فاصله قیمت خرید و فروش ارزها در بازار گفت: فاصله تقریبا 45 تا 50 تومانی قیمت خرید و فروش ارز در بازار به دلیل محاسبه احتمال ریزش قیمت است.

همچنین اظهارات برخی از فعالان بازار نشان می دهد که اغلب صرافان فروشنده بوده و فروش دلار به نرخ بالاتر از 1500 تومان را به خرید آن ترجیح دادند. دیروز بعد از ظهر نرخ خرید دلار 1480 تومان و نرخ فروش آن 1515 تومان اعلام شد.

در بازار ارز قیمت یورو نیز در ساعات اولیه تا 1980 تومان بالا رفت، اما در ادامه به مرور کاهش یافته و تا 1945 تومان تنزل یافت. قیمت خرید آن نیز 1900 تومان اعلام شد. از این رو یورو نسبت به نرخ روز یک شنبه 55 تومان گران شد. پوند انگلیس دیروز با 80 تومان افزایش قیمت تا 2360 تومان گران شد. در بازار روز گذشته قیمت صد ین ژاپن در بازار داخلی با افزایش بی‌سابقه 110 تومانی تا 1900 تومان بالا رفت. در بازار‌های بین‌المللی نیز افزایش برابری آن در مقابل دلار آمریکا بر این افزایش تاثیرگذار بوده است. قیمت سایر ارزها نیز دیروز با افزایش همراه بود. دلار كانادا با 80 تومان و دلار استرالیا با 70 تومان افزایش به ترتیب 1530 تومان و 1570 تومان فروخته شدند. قیمت لیر ترکیه نیز که این روزها بیشتر در معرض توجه قرار گرفته است هم با 30 تومان افزایش تا 810 تومان بالا رفت.

بازار سکه

سکه نیز در بازار به تبعیت از افزایش قیمت دلار با 2000 تومان افزایش تا 612000 هزار تومان گران شد. سکه طرح قدیم نیز با 5000 تومان افزایش تا 630 هزارتومان گران شد. همچنین نیم سکه با 7000 تومان و ربع سکه با 2000 تومان افزایش قیمت به ترتیب 297 هزار تومان و 152 هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت با 3500 تومان افزایش به 246 هزار تومان رسید.

از نکات قابل توجه در بازار سکه پیش فروش سکه‌های پیش خرید شده از بانک ملی برای تحویل در تیرماه در بورس کالا است. براین اساس سکه‌های دولتی با قیمت تمام‌شده تقریبا 470 هزار تومان به نرخ تقریبا 700 هزار تومان در این بازار پیش فروش شده و با بالا رفتن آمار معاملات در این بازار، عملا بورس کالا به نتیجه دلخواه خود و منفعت بردن از فروش فیوچر سکه‌های دولتی در این بازار رسیده است.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا روز گذشته با باز شدن قیمت‌ها در بازار لندن تا 1614 دلار نیز پیش رفت، اما در ادامه به دلیل فروش عمده به سطح 1607 دلار پایان معاملات هفته گذشته نزدیک شد. قیمت طلا در آستانه سال نو میلادی به رسم هرساله از نوسان کمتری برخوردار است.

تزريق ارز به بازار توسط بانك مركزی

همچنين شنیده‌ها به نقل از ايرنا، حاكی است بانك مركزی به منظور كاهش نوسانات و پایین آوردن نرخ ارز، در روزهای آینده اقدام به عرضه ارز در بازار می‌كند.

یك منبع آگاه روز دوشنبه گفت: با توجه به اینكه نرخ دلار در یكی دو هفته اخیر از 1200 تومان به بیش از 1500 تومان افزایش یافته است، بانك مركزی در نظر دارد با عرضه ارز، نرخ آن را در بازار كاهش دهد. دست‌اندركاران بازار ارز از دلایل افزایش نرخ ارز در بازار را كاهش عرضه آن از سوی بانك مركزی عنوان می‌كنند.

به گزارش ايرنا، در حالی كه نرخ هر دلار در آغاز معاملات غیررسمی روز گذشته یك هزار و 505 تومان بود، این رقم تنها در مدت زمان 10 دقیقه به 1530 و سپس 1550 تومان افزایش یافت.نرخ دلار در معاملات غیررسمی روز جاری پس از رشد 45 تومانی درآغاز فعالیت بازار، در ساعت 14 با افت مواجه و به سطح 1510 تومان رسید. كاهش نرخ دلار بدون اقدام بانك مركزی در عرضه ارز به بازار بوده است.

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور image مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور 1403/02/09

علیرضا نادعلی از سنگ‌اندازی مافیای خودرو در مسیر واردات خودروهای برقی به کشور خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 65

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 307

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 86