خدمات سایت


متن کامل خبر

برنامه حمایت از تولید داخلی موبایل شکست خورد

آرشیو
افزایش تعرفه واردات تلفن همراه در سال 86 با هدف حمایت تولید داخلی گوشی تلفن همراه کلید خورد ولی به رغم توسعه شبکه خبری از توسعه تولید گوشی داخلی نیست.
1389/08/26 09:06:54 ق.ظ

در حالی که دولت در سال 86 با هدف حمایت از تولید داخلی گوشی تلفن همراه افزایش تعرفه واردات گوشی را کلید زد ولی در عمل بعد از گذشت نزدیک به سه سال با عقب نشینی از این برنامه دوباره مجبور به کاهش تعرفه گوشی تلفن همراه شده و تعرفه واردات را از 25 درصد به 10 درصد کاهش داد.

بر اساس اهدافی که در حمایت از تولید داخلی برنامه ریزی شده بود شرکت صا ایران به عنوان یکی از قطب های مخابراتی کشور تلاش داشت با مونتاژ گوشی هایی با مارک های خاص ابتدا (ساژم فرانسه که به توافق نرسیدند) فرانید تولید را در کشور کلید بزند و همزامان با افزایش تولید اقدام به واردات فناوری های تولید گوشی به کشور را نیز به انجام برساند ولی با توجه به افزایش فشارهای تحریم در عمل شرکت «صاایران» موفق به پیدا کردن شریک خارجی مناسب نشد و در نهایت نیز به تولید محدود گوشی هایی با فناروی های قدیمی و با قیمت های نا مناسب با وضعیت بازار به سهم اندکی در بازار بسنده کرد.

اما به رغم این عقب نشینی دولت تغییری در تغرفه های واردات موبایل نداشت و در عمل این مسئله باعث شده که طی این سالهای میزان رسمی واردات گشوی به کشور از مرز 300 میلیون دلار دذ سال 84 به رقمی معادل 25 میلیون دلار دذ سال 88 کاهش و در نمیه اول امسال نیز رقم واردات رسمی گوشی موبایل در امارهای گمرکی با رقمی معادل 13 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

این همه در شرایطی شکل می گیرد که تعداد خطوط تلفن همراه در کشور به مرز 36 میلیون خط نزدیک می شود و این رقم هیچ تناسبی با میزان واردات قانونی نداردف برخی از دست اندرکاران معتقدند که سهم گوشی های قاچاق دربازار موبایل کشور در حدود 95 درصد است.

رابطه مستقیم با قیمت نفت

نکته جالب آنکه روند قیمت هر کیلو موبایل وارداتی نشان رابطه مستقیمی با قیمت نفت داشته است یعنی ارزش هر کیلو مویایل وارد شده به کشور در سال 83 معادل 101 دلار بوده است در حالی که این قیمت در سال 87 که قیمت نفت به اوج خود رسیده به رقمی معادل 162 دلار رسیده است ولی همزمان با افت قیمت نفت و بحران اقتصاد جهانی شاهد افت شدید قیمت هر کیلو موبایل وارداتی به کشور بوده ایم به طوریکه در سال 88 هر کیلو به به 129 دلار و در نیمه اول سال جاری به هر کیلو 102 دلار کاهش پیاد کرده است.

واردات قانونی موبایل

اما نکته قابل تامل آنکه در دوره بین سالهای 84 تا 88 به طور متوسط تعداد واگذاری خطوط تلفن همراه از حدود 8 میلیون خط در سال 84 به رقم 35.5 میلیون خط در خرداد ماه سال جاری رسیده است و بر اساس همین گذارش ها ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور معادل 47.9 درصد است در این شرایط حتی اگر هر ساله حدود 20 درصد از دارندگان خطوط تلفن همراه دایر در کشور نیاز به تعویض تلفن های خود داشته باشند به راحتی می توان برآورد کرد که حداقل نیاز کشور به گوشی تلفن همراه طی سالهای 84 تا 88 به ظور متوسط سالانه 5 میلیون گوشی بوده است یعنی رقمی که هیچ تناسبی با میزان واردات رسمی گوشی تلفن همراه به کشور ندارد و همین موضوع در نهایت دولت را مجبور به عقب نشینی از برنامه ای کرده است که سه سال پیش کلید زده شد.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 291

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 96