خدمات سایت


متن کامل خبر

هفتمین ثروتمند ایران از دلایل افزایش قیمت ارز و سکه می گوید

آرشیو
اسدالله عسگراولادی که در گفت و گویی با خبرآنلاین خود را هفتمین ثروتمند ایران معرفی کرده بود در رابطه با آشفتگی بازار ارز و طلا توضیح می دهد.
1390/11/12 12:52:50 ق.ظ

در چند هفته گذشته بازار ارز و سکه رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد، اتفاقی که با تحت تاثیر قرار دادن بازار کشور، منجر به تعلل فروشندگان در فروش اجناسشان شد، هر چند که پس از آن با واکنش بانک مرکزی و دولت هفته گذشته و با اعلام نرخ مرجع ارز و اعلام نرخ های جدید سود سپرده های بانکی، تا حدودی بازار تحت کنترل قرار گرفت.

«اسدالله عسگراولادی» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در رابطه با آشفتگی بازار طلا و ارز توضیح می دهد.

افزایش قیمت های ارز و سکه از چه زمانی آغاز شد و چه عواملی در بروز چنین بحرانی موثر بود؟

تیرماه امسال بود که دو اطلاعیه از سوی دولت، مبنی بر این که خرید و فروش اوراق قرضه به اظهارنامه های بانکی نیاز دارد‏‏، ابلاغ شد و به این علت مردم به بازار سکه و ارز رو کردند، هرچند این موضوع در بورس به طور کلی نامفهوم است.

در این شرایط افرادی که هیچ گونه کار تجاری انجام نمی دادند، وارد بازار سکه و ارز شده و با خرید آن ها از بازار سیاه، باعث خروج تعداد زیادی ارز و سکه از گردش مالی کشور شدند. به این ترتیب، قیمت ها افزایش یافت. روز سه شنبه هفته گذشته، دولت اعلام کرد که بهای ارز تک نرخی خواهد شد تا بتواند تا حدودی بازار ملتهب موجود را ثبات ببخشد.

دولت در روز هشتم بهمن ماه، نرخ ارز را بیش از یک هزار و ٢٢٦ تومان اعلام کرد. در این بین، بهای سکه و طلا نیز در همین تاریخ ٤٥٠ هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ٧٥٠ هزار تومان رسید.

حرکت دولت در این وضعیت خوب و تاثیرگذار بود، اما باید این روند ادامه پیدا کند. زیرا اگر قصد حل این مشکل را داریم، باید تثبیت نسبی نرخ ارز به طور مستمر دنبال شود،‏ نه این که به صورت دستوری و برای مدت کوتاهی بهای ارز را پایین نگه داریم.

امروز چند مشکل اساسی وجود دارد. سهمیه مسافران در یک سال، تنها مبلغ یک هزار دلار است و اگر قصد چندین سفر خارجی را در طول سال داشته باشند، باید ارز مورد نیاز خود را از بازار سیاه خریداری کنند.

مشکل دوم مربوط به دانشجویانی است که در خارج از کشور تحصیل می کنند و ما باید بتوانیم ارز مورد نیاز آ نها را نیز تامین کنیم.

از سوی دیگر، بازرگانانی که کالای خود را در اقصی نقاط دنیا به فروش می رسانند‏ نیز با مشکل اصلی بازگرداندن پول به ایران رو به رو هستند. من به عنوان یک فعال اقتصادی پیشنهاد کردم کمیته بررسی ارزی متشکل از نماینده بخش خصوصی یا اتاق و یک نماینده از بانک مرکزی تشکیل شده و به حل این مشکل بپردازند، زیرا در اتاق کارشناسان خوبی وجود دارند که برای مشاوره و حل مشکلات آمادگی کامل دارند.

به نظر شما شیوه مدیریت بانک مرکزی در ایجاد این التهاب در بازار ارز و سکه موثر بوده است؟

نکته پر اهمیت در بحث مدیریت انسجام است و از سوی دیگر تصمیمات بانک مرکزی در خصوص قیمت بازار ارز و سکه باید با ثبات باشد تا مشکلی ایجاد نشود.

یکی از علل افزایش قیمت ارز و سکه محدود کردن گزینه های سرمایه گذاری بیان شده و گفته می شود امروز حضور در بازار مسکن،‏ بورس و یا سرمایه گذاری در بخش تولید با ضرر همراه است، نظر شما در این رابطه چیست؟

هم اکنون یک خط زنجیروار حول محور مدیریت ارز وجود دارد. اگر مدیریت ارز به خوبی اعمال نشود، نابسامانی های بورس بیشتر خواهد شد، زیرا برخی اقلام کالایی هستند که به حمایت های ارزی نیاز دارند و این کالاها شامل کالاهای مجاز‏ و کالاهای ضروری می شوند.

امروز حمایت های ارزی‏، ثبات نرخ ارز و مدیریت منسجم بانک مرکزی از نیازهای فوری اقتصاد کشور است.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان image کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان 1403/02/21

باستان‌شناسان با گزارش یک مرد محلی و خیلی اتفاقی، یک تمدن ٧ هزار ساله را در نقاط دور افتاده صربستان متعلق به عصر نوسنگی کشف کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 105

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 86

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 64

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 376

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 115

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 104