خدمات سایت


متن کامل خبر

خاموشی:دلار ۱۲۲۶ تومانی وجود ندارد /هدفمندی یارانه ها نتیجه مثبتی نداشته و نخواهد داشت

آرشیو
گفتگو با علینقی خاموشی، رییس سابق و عضو فعلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران...
1390/12/09 08:49:34 ق.ظ

گفتگو با علینقی خاموشی، رییس سابق و عضو فعلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

ذبیح اله ابراهیمی: علینقی خاموشی، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران، معتقد است که دولت می توانست به جای شیوه کنونی از روش های دیگری برای هدفمند شدن یارانه ها بهره گیرد . روش هایی که بدون اثرات تورمی منافع تولید کننده و مصرف کننده را توامان در بر داشته باشد .

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران که این روزها درگیر رقابت های انتخاباتی مجلس نهم است در این گفتگو در انتقاد از وضعیت بازار ارز کشور گفته است: من نرخ برابری ارز را ام المصائب افزایش هزینه ها می دانم. با کار و تولید ارزش پول ملی زیاد می شود ، تورم کم می شود و در نتیجه رفاه عمومی بیشتر خواهد شد.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

شما مجموعا شیوه اجرای هدفمندی یارانه ها و اثرات آن را چطور ارزیابی می کنید ؟

هدفمندی یارانه ها با این شیوه ای که اجرا شده تا به حال نتیجه مثبتی نداشته و هر چه پیش تر می رویم ، ماجرا بغرنج تر هم می شود. به نظرمن پرداخت جبرانی (یارانه) هدفمند باید به خدمات جبرانی تبدیل شود.

هدف از طرح این قانون، کمک به طبقات زیر خط فقر بوده است اما یارانه ها به هر کسی که در طرح ثبت نام کرد ، تعلق گرفت. از طرف دیگر میزان این پرداخت ها بسیار کمتر از میزان افزایش قیمت ها بوده است و در نتیجه قدرت خرید عموم مردم کاهش یافته است.

بر اساس قانون این سوبسید باید فقط به طبقات زیر خط فقر داده شود . آمار این افراد موجود و دسترسی به آنها هم میسر است . به جای پرداخت نقدی که هم کافی نبود و هم تورم زا شد ، باید امتیازات پایه به خانوارها می دادیم که هزینه های آنها را کم می کرد . مثلا هزینه خدمات بهداشت و درمان ، هزینه تحصیل تا دوره دانشگاه یا 50درصد هزینه حمل و نقل خانوارهای تحت پوشش را دولت به عهده می گرفت . همچنین دولت می توانست مجتمع های مسکونی ارزان قیمت در شهرها بسازد و ازاین افراد فقط هزینه نگهداری ساختمان را اخذ کند.

در این شرایط کمک ها به سمت تامین هزینه های ضروری زندگی افراد سوق پیدا می کرد. در حال حاضرمعلوم نیست با این45 هزار تومان چه می توان کرد؟ و مصارف آن چقدر در تورم یعنی بیشتر هزینه ها اثر داشته است؟

چه راه حل هایی برای کاهش هزینه های عمومی جامعه وجود دارد ؟

سیاست های افتصادی مانند حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل اند. قیمت تمام شده کالاهای وارداتی مستقیما با قیمت ارز ارتباط دارد. قیمت تمام شده در کارخانه های تولیدی هم به همین صورت است. چرا که مواردی نظیر مواد اولیه، ماشین آلات، قطعات یدکی، هزینه آب و برق و دستمزد همگی به ارز و قیمت آن مرتبط می شود.

اگر دلار دو برابر شود، قیمت تمام شده همه کالاها در کشور هم دو برابر می شود. هزینه های عمومی زندگی را همین چیزها تشکیل می دهند. وقتی گندم وارداتی است، در صورت افزایش نرخ دلار، قیمت محصول نهایی یعنی نان هم افزایش خواهد یافت.

یعنی اگر سیاست های پولی و ارزی را تثبیت کنیم، به طور غیر مستقیم هزینه های معیشتی مردم را هم کاهش خواهیم داد؟

دقیقا همینطور است. یعنی سازماندهی آن سیاست ها تاثیر مستقیم بر میزان هزینه های زندگی مردم دارد و مجلس باید در قالب قانونگذاری و نظارت این کار را پیگیری کند.

مجلس دقیقا چه باید بکند؟

به عقیده من مجلس در این موضوع مسئولیت دارد و باید جلوی اشتباهات دولت را بگیرد، از ابتدای سال تا امروز،از ارزش پول ملی 50درصد کاسته شده است. یعنی از 1100 تومان به طور متوسط رسید به 1600 تومان، هر چند گفته شده است قیمت دلار1226 تومان است ؛ اما دلاری با این قیمت وجود ندارد.

اگر سیاست های پولی و ارزی بر اساس ارز دولتی پیش برود، وضعیت بهتر از این نخواهد شد، چرا که ارز متعلق به دولت نیست بلکه ارز انفال و متعلق به مردم است. مجلس باید از طرف ملت در تنظیم بودجه سالانه این موضوع را کنترل کند. من نرخ برابری ارز را ام المصائب افزایش هزینه ها می دانم.

مشاوره دادن به نظام بانکی برای حل مشکلات اقتصادی یکی از راهکارهای پیشنهادی شماست. سرفصل این مشاوره ها چیست ؟

باز هم تاکید می کنم که اقتصاد مجموعه ای از حلقه های به هم پیوسته است .سیستم بانکی به منابع مالی نیاز دارد، منابعی که از طریق سپرده گذاری ها تامین می شود. مردم زمانی سپرده گذاری می کنند که منفعت آن از سایر سرمایه گذاری ها بیشتر باشد. اگر بنا به هر دلیلی پول خود را در بانک نگذارند، بانک ها منابع دیگری ندارند. از طرف دیگر در همه دنیا هزینه سرمایه گذاری از منابع انباشته و ذخایر مردم در بانک ها حاصل می شود. بنابراین اگر هر کدام از این سیاست ها به هم بخورد، این روند مشکل پیدا می کند و برای حل مشکل باید مجددا تنظیم شود.

یعنی سیستم بانکی باید بتواند با بیشترین سود سپرده ها را جمع کند , سرمایه گذار با نرخ مناسب و در امنیت سرمایه گذاری کند . با کار و تولید ارزش پول ملی زیاد می شود ، تورم کم می شود و در نتیجه رفاه عمومی بیشتر خواهد شد. این زنجیره به مجموعه سیاست های مالی و بانکی ، قوانین سرمایه گذاری و مالیاتی مناسب نیاز دارد.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 285

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 65

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 91