خدمات سایت


متن کامل خبر

دادستان تهران: سردسته باند زورگیران، با عنوان محاربه محاکمه می شود و حکمش اعدام است

آرشیو
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: سردسته باند زورگیران با عنوان محاربه محاکمه می شود.
1391/09/26 05:24:55 ب.ظ

عباس جعفری دولت آبادی در گفتگوی ویژه خبری شنبه شب، درباره رسیدگی به پزونده زورگیری که فیلم آن در رسانه ها منتشر شد از تفهیم اتهام محاربه برای سرکرده باند زورگیران خشن تهرانی خبر داد.
دولت آبادی گفت: به 3 عضو دیگر این باند نیز اتهام سرقت مسلحانه تفهیم شده است.
او گفت: در خصوص این پرونده وظیفه خود می‌دانم از تأکیدات ریاست قوه قضاییه تشکر کنم چرا که برای دومین بار است که مطالبه عمومی مردم یعنی امنیت را طلب کرده‌اند.
به گفته او هر 4 متهم زورگیر جوان هستند و سابقه قبلی دارند و خانواده متلاشی داشته‌اند و هیچ شغلی نیز نداشته‌اند. و متأسفانه در یک فرآیند مرتکب جرم شده‌اند: طبق قوانین جاری کشور هرکسی که با سلاح سرد یا گرم مردم را بترساند محارب محسوب می شود و مجازات محارب نیز اعدام است. این متهمان به خصوص فردی که چاقو کشیده ایجاد رعب و هراس در بین مردم کرده است بنابراین مجازات‌های سنگینی انتظار متهمان دستگیر شده را می کشد.
حعفری دولت آبادی به سیاست‌های جنایی کشور اشاره کرد و گفت: سیاست های جنایی هر کشوری شیوه ها را تبیین می کند و خوشبختانه در حال حاضر دستگاه قضایی در خصوص جرایم خشن که امنیت عمومی را مختل می‌کند سیاست روشنی دارد و آن برخورد قاطع با مجرمین است. ما دو دادسرای تهران و دادسرای شهید مقدس هر کدام به ترتیب ویژه قتل و سرقت و دیگری ویژه جرایمی همچون چاقوکشی، زورگیری و غیره است. سیاست سوم ما سرعت رسیدگی به این گونه پرونده‌هاست و این خواسته مؤکد مردم است. برای مثال وقتی قتلی رخ می‌دهد و امنیت شهر به هم می‌ریزد نمی‌توانیم 5 سال برای رسیدگی به پرونده منتظر بمانیم.
او گفت: در زمینه سرعت رسیدگی به پرونده‌های این چنینی هم ریاست قوه قضاییه و هم دادستانی کل کشور تأکیدات ویژه ای داشته اند و خوشبختانه پلیس نیز در این زمینه اقدامات شایسته ای را انجام داده و در پرونده هایی همچون سعادت آباد و شهید مدنی، پلیس و دستگاه قضایی به سرعت وارد شده، حادثه را مهار کرده و مجرمان را به اشد مجازات رسانده ‌اند.
به گفته دادستان تهران قوانین قضایی ایران نقصی ندارد: قوانین به ما اجازه داده برای کسانی همچون سارقان مسلح، مزاحمین نوامیس، ‌زورگیران و غیره که امنیت را به خطر می‌اندازند، مجازات‌های سنگینی اعمال شود.
جعفری دولت آبادی با تأکید بر هماهنگی دستگاه قضایی و پلیس گفت: در اینگونه موارد هماهنگی و قدرتمندی دستگاه قضایی و پلیس بازدارنده است، ضمن اینکه مردم نیز باید همواره در اطلاع رسانی به پلیس ما را یاری کنند تا در کمترین سرعت به اینگونه جرایم رسیدگی کنیم.
او درباره رسیدگی به پرونده چهار زورگیر مسلح گفت: حداکثر یک هفته تا 10 روز رسیدگی به پرونده متهمان را به پایان می‌بریم، این زمان را اعلام کرده‌ایم تا سوابق متهمین و گزارشات پلیس را بررسی کنیم تا زمانی که پرونده به دادگاه می‌رود با مشکلی مواجه نشود.
جعفری دولت آبادی گفت: چون در این پرونده کشیدن سلاح مطرح است، محاربه در مورد فرد اول محرز است و در مورد سه نفر دیگر، قاضی سرقت مسلحانه تفهیم اتهام کرده است.
به گفته دادستان تهران هر قدرت نمایی با چاقو، استفاده از چاقو برای تهدید، حمل چاقو و مانند این جرم است و کسانی که از طریق قدرتنمایی با چاقو مرتک جرم می شود، با عنوان محاربه تفهیم اتهام و محاکمه می شوند و حکم محاربه هم اشد مجازات است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره دستور ویژه رییس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده های این چنینی گفت: طبق دستور ویژه رییس قوه قضاییه پرونده هایی که امنیت عمومی را که امنیت عمومی را بر هم می زند در دتسور کار است. همچنین در پرونده هایی که جنبه ملی پیدا می کند، رییس قوه ورود پیدا می کند.
او به پرونده عقرب سیاه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در پرونده عقرب سیاه هم ورود شد؛ او تبرئه شده بود، بعد دادستانی ورود پیدا کرد و رییس قوه قضائیه دستور دادند تا دوباره پرونده بررسی شود و در نهایت هم  به نتیجه رسید.
دولت آبادی از مصداق این پرونده را جرایمی که امنیت عمومی مردم را بهم بزند هم در سلامت مردم، هم آرامش عمومی را برهم می زنند، قتل های فجیع و مانند این عنوان کرد و گفت: چون افکار عمومی تحت تاثیر قرار می یگرد و یک احساس نا امنی بزرگ به وقوع می پیوندد و چنین وانمود می شود که دستگاه های برقرار کننده نظم نا توان هستند. همچنین تمام داستان های در سراسر کشور در تمام حوزه ها موظف هستند موردی مشاهده می کنند، گزارش کنند تا رسیدگی شود.
به گفته او در تهران، ستاد جرایم خاص تشکیل شده است و در ان پرونده های مهمی مطرح و بررسی می شود.
دادستان تهران در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به جرایمی که از دید پلیس مغفول می ماند، هم گفت: قانون به دادستان اچاره داده است به همین گونه گزارش ها و حتی گزارشهای بدون امضا رسیدگی کند.
ما و سیستم پلیس ما طبق قانون موظیم با هر گزارش کتبی و شفاهی رسیدگی کنیم، پس از شهروندان درخواست داریم حتما اگر حادثه ای دیدند با اولین مرکز پلیس مطرح کنند تا رسیدگی شود.
او گفت: ما هر روز تمام گزارش هایی که در سایت های خبری و روزنامه ها منتشر می شود، رسد می کنیم و پیگیری می شود و از این طریق مورد رسیدگی فرار می گیرد.
جعفری دولت آبادی درباره پیشگیری از این نوع جرایم هم گفت: بحث پیشگیری در دوره جدید عملیاتی شد و برای آن یک معاونت ایجاد شد. بحث پیشگیری پیش از این هم در حوزه بهداشت بود، این سیاست به حوزه ها دیگر هم سرایت کرد و در حوزه قضایی هم عملی شد و به عنوان کار ویژه اصلی دستگاه قضایی است.
او گفت: ما باید آموزش و پرورش رشد مدارانه های داشته باشیم و جوانان ما با موضوعات محتلف آشنا شوند و زمینه های بروز جرم را از بین ببرد.حضور پلیس در کشور هایی مثل ایران کاملا موثر است. دوربین هایی که در شهر استفاده شده است هم بسیار تاثیر دارد. درست است که فیلم کار پلیس را به عقب انداخت، اما ضبط فیلم به کشف حادثه کمک کرد. درواقع با این جمعیت و گستردگی شهرها، نمی توان پلیس در هم خیابان ها ذاشت.
دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: وجهه چهارم هم احکام بازدارنده است. احکامی که اکنون در قوه قضاییه صادر می شود، کاملا بازدارنده است، دستگاه قضایی امروز کاملا خودش را برای مطابله مردمی آماده کرده است

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 338

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 386

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215