خدمات سایت


متن کامل خبر

آخرین خبرها از زلزله ۶.۱ ریشتری دشتی؛ ۳۹ کشته و ۹۵۰ مصدوم/اسامی 26 نفر از کشته شدگان زلزله بوشهر

آرشیو
آخرین خبرها از زلزله های کاکی و خورموج
1392/01/21 06:52:25 ب.ظ

ساعت 16:22 سه شنبه 20 فروردین 92، زلزله ای به قدرت 6.1 ریشتر کاکی در استان بوشهر را لرزاند. (اینجا و اینجا)
مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مرکز این زلزله را در 16 کیلومتری کاکی، 27 کیلومتری خورموج در استان بوشهر و 801 کیلومتری تهران اعلام کرده است. همچنین زلزله ای به قدرت 4.2 ریشتر ساعت 16:48 دقیقه در همان محدوده و در خورموج ثبت شد. از آن پس تاکنون چند پس لرزه نسبتا شدید دراین منطقه احساس شده است.
کاکی و خورموج از شهرهای شهرستان دشتی در استان بوشهر هستند.
39 نفر کشته شدند
فارس نوشت: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در زلزله 6.1 ریشتری روز گذشته در بوشهر 750 خانه روستایی تخریب و 39 نفر جان خود را از دست دادند.
حسن قدمی اظهار داشت: اقدامات لازم جهت اسکان اضطراری زلزله‌زدگان انجام شده است.
وی ادامه داد: صبح امروز زلزله 5.4 ریشتری نیز به چند روستای دیگر به نام‌های چاهبا، محمودی و درگون خسارت وارد کرد.
قدمی درباره تعداد خانه‌های تخریب شده در این زلزله اظهار داشت: 750 خانه صد در صد تخریب شده‌اند چرا که خانه‌های روستایی در بافت فرسوده قرار دارند و باید نسبت به نوسازی آنها اقدام شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: بیش از هزار چادر برای اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان توزیع شده است.
وی درباره فوت شدگان این حادثه اظهار داشت: در اثر این زلزله 39 نفر تاکنون فوت شده‌اند.
950 مجروح
ایسنا نوشت: استاندار بوشهر نیز در جدیدترین اظهارات خود از افزایش شمار مجروحان زلزله به 950 تن اعلام کرد و گفت: روند امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله روز گذشته کاکی و شنبه مطلوب است.
فریدون حسنوند افزود: امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله همچنان در حال انجام است و تمام نیروهای استان در حوزه‌های مختلف با بسیج امکانات خود در حال کمک، استقرار و انتقال مصدومان و حادثه دیدگان هستند.
وی گفت: در حال حاضر شمار مجروحان زلزله به 950 نفر رسیده است، اما آمار کشته شدگان بدون افزایش، همان 37 نفر است.
وی تصریح کرد: وزیر بهداشت و درمان، رییس سازمان هلال احمر، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رییس جمهور و شماری دیگر از مسوولان کشوری امروز برای بازدید از منطقه زلزله زده به استان بوشهر سفر می کنند.
حسنوند ادامه داد: از مردمی که قصد کمک به زلزله زدگان را دارند می خواهیم با مسوولان همراهی و همکاری کنند.استاندار بوشهر در حالی شمار کشته‌شدگان زلزله روز گذشته استان را 37 تن اعلام کرد که براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، هشت تن از جان‌باختگان زیر 10 سال سن داشتند.
 دکتر رضایی مدیرکل پزشکی قانونی استان بوشهر همچنین از صدور 35 جواز دفن برای متوفیان زلزله بوشهر تاکنون خبر داد و با اشاره به جنسیت متوفیان زلزله گفت: 22 نفر از کشته شدگان زن و 13 نفر آنها مرد بوده‌اند.
وی همچنین درمورد محدوده سنی جانباختگان حادثه زلزله اظهار داشت: هشت نفر از فوت شدگان زیر 10 سال (4 پسر، 4 دختر)، هشت نفر بین 10 تا 50 سال (7 زن و یک مرد) و 19 نفر بالای 50 سال (11 زن و 8 مرد) بوده‌اند.
رحیمی وارد بوشهر شد
معاون اول رییس جمهور به منظور بازدید از مناطق زلزله زده استان بوشهر و بررسی میزان خسارات به این مناطق به منظور اتخاذ تصمیمات لازم وارد این استان شد.
‌محمدرضا رحیمی ظهر امروز (چهارشنبه) برای بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان دشتی و دیدار با مردم این مناطق و نیز بررسی میزان خسارات وارده به در جهت اتخاذ تصمیمات مناسب برای جبران خسارات و بازسازی این مناطق دقایقی پیش وارد استان بوشهر شد و از سوی استاندار و مقامات محلی مورد استقبال قرار گرفت.
معاون اول رییس جمهور قرار است تا ساعتی دیگر با حضور در مناطق زلزله زده بوشهر از این مناطق بازدید کند.
محمد نجار وزیر کشور، طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون وزیر راه و شهرسازی و فقیه رییس سازمان هلال احمر، معاون اول رییس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. 
چهار روستای دیگر بخش شنبه در زمین لرزه ظهر چهارشنبه تخریب شد
ایرنا نوشت: بر اثر زمین لرزه 5.4 ریشتری که ساعت 12 و 29 دقیقه و 59 ثانیه روز چهارشنبه در بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی رخ داد، چهار روستای دیگر این بخش تخریب شد.
گزارش های دریافتی از شوراهای اسلامی روستاهای سرمک، دهوک، حناشور و اژدرخواب حاکی است، این زمین لرزه همه ساختمان های مسکونی و عمومی موجود در این مناطق را ویران کرده است.
این روستا ها که در منطقه پشت کوه بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی واقع هستند در مجموع 200 خانوار جمعیت دارند.
شوراهای اسلامی این روستاها نیاز اصلی مردم این مناطق زلزله زده را چادرهای امدادی عنوان کردند.
همچنین از بامداد روز چهارشنبه تاکنون بیش از60 پس لرزه با درجه شدت متفاوت در این منطقه رخ داده است.
توزیع 10 هزار بسته غذایی میان زلزله‌زدگان بوشهری
ایسنا نوشت: رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از پاسخگویی خطوط 147 به مردم برای چگونگی ارائه کمک‌هایشان به مناطق زلزله‌زده خبر داد.
محمود مظفر در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی 1000 امدادگر مستقر این سازمان در مناطق زلزله‌زده، گفت: 2700 تخته چادر، 3500 تخته موکت و 4500 دستگاه پتو میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه 10 هزار بسته غذایی از صبح امروز تاکنون میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، گفت: اقلام غذایی همچون برنج، روغن، ماکارانی، چای، کنسرو و نان نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه با اعزام آشپزخانه‌های سیار این سازمان به مناطق زلزله‌زده، از فردا زلزله‌زدگان غذای گرم نیز دریافت می‌کنند، گفت: در پی وقوع زمین لرزه در بوشهر، شاهد تماس‌های مکرر مردم با جمعیت برای ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی بوده‌ایم. بر همین اساس و برای تسهیل در جواب‌دهی به مردم، خطوط تلفن 147 آماده پاسخگویی به سوالات مردم در مورد چگونگی ارائه کمک‌های خود و دریافت گزارش از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده است. 
یگان ویژه ناجا در مناطق زلزله زده
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ جانشین فرمانده نیرزوی انتظامی کشور از حضور یگان امداد و یگان ویژه در مناطق زلزله زده استان بوشهر خبر داد
سردار احمدرضا رادان گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله در استان بوشهر، یگان امداد به مناطق زلزله زده استان بوشهر اعزام شدند و پس از آن یگان ویژه نیز در این مناطق مستقر شد. همچنین تعدادی از بالگردهای ناجا به مناطق زلزله زده اعزام شد.
او گفت: در حال حاضر با حضور نیروی انتظاتمی در مناطق زلزله زده و همکاری خوب مردم هیچ گونه مشکلی از نظر نظم و امنیت در این مناطق وجود ندارد.
پایان عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله زده
مهر نوشت: رئیس سازمان امدادو نجات هلال احمر گفت: عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله زده ساعت 12 شب گذشته به پایان رسید.
محمود مظفر اظهار داشت: ساعت 12 شب گذشته عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله زده بوشهر به پایان رسید و پس از آن کار اسکان اضطراری مردم زلزله زده آغاز شد. تا کنون هزار خانواراز مردم مناطق زلزله زده اسکان و تغذیه اضطراری یافتند.
به گفته وی امدادگران در روستاهای زلزله زده حضور داشته و همچنان به امدادرسانی می پردازند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نقش درخشان مردم در کاستن از رنج مصیبت دیدگان، شماره حساب 99999 جمعیت هلال احمر ج نزد بانک‌های ملت، ملی و مسکن در سراسر کشور جهت دریافت کمک های نقدی هموطنان نوعدوست ایران آماده دریافت کمک های نقدی مردم به زلزله زدگان استان بوشهر است.
اسامی 26 نفر از کشته شدگان زلزله بوشهر
سازمان پزشکی قانونی لیست اسامی ۲۶ نفر از کشته شدگان زلزله بوشهر را اعلام کرد.
شناسایی هویت متوفیات زلزله بر اساس شواهد جمع آوری شده توسط پزشکی قانونی و اظهارات بستگان متوفیات صورت گرفته است که به شرح زیر اعلام می شود؛
1- بانو احمدی فرزند عباس 55 ساله
2- شیرین هاشمی فرزند غلام 70 ساله
3- علی بازدار فرزند حیدر 75 ساله
4- محمد حمادی فرزند مسلم86 ساله
5- حکمیه ذوالفقار فرزند عبدالله 24 ساله
6- زهره شیبانی فرزند حبیب الله 7 ساله
7- عباس درزن‌زاده فرزند غلام 82 ساله
8- صفیه قمی بهبهانی فرزند سیدعلی47 ساله
9- ابوالفضل معصومی فرزند عباس 7 ماه
10- نرجس خاتون همدمی‌پور
11- میرزا زارعی 62 ساله
12- نامدار هاشمی فرزند غلام 70 ساله
13- رمضان ذوالفقار فرزند غلام 75 ساله
14- سن زیارتی فرزند علی 62 ساله
15- محمد فهیمی 75 ساله
16- اعظم پوزه فرزند حسین 27 ساله
17- زهرا شیبانی فرزند حبیب الله 10 ساله
18- یوسف معصومی فرزند عباس 8 ساله
19- حنانه سعیدی‌نیا فرزند روح الله 4 ماه
20- صغرا حسینی فرزند محمد 30 ساله
21- لیلا ذوالفقاری فرزتد رمضان 43 ساله
22- مهری دانا فرزند اکبر 5 ساله
23- رجبی 5 ساله
24- خانم آل توان 50 ساله
25- اکبر فرهادی37 ساله
26- سمیه فرهادی30 ساله
هویت سایر جانباختگان زلزله متعاقبا اعلام می شود.
وضع هوای مناطق زلزله‌زده طی تا هفته آینده
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور وضع هوای مناطق زلزله‌زده کاکی در استان بوشهر را طی یک هفته آینده اعلام کرد.
مهندس عبدالرضا امیدوار شهری افزود: بر این اساس در روزهای پنجشنبه و جمعه آسمان این مناطق صاف تا نیمه ابری، همراه با وزش باد ملایم و مه غلیظ صبحگاهی، شنبه نیمه ابری همراه با وزش باد از اواخر وقت با افزایش ابر، یکشنبه نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده باران گاهی با رعد و برق، دوشنبه صاف تا نیمه ابری گاهی با وزش باد و مه رقیق صبحگاهی و سه‌شنبه صاف تا نیمه ابری گاهی با وزش باد و مه رقیق صبحگاهی پیش‌بینی شده است.
154 میلیارد تومان خسارت اولیه زلزله
شاپور رستمی معاون عمرانی استاندار بوشهر گفت: خسارت اولیه زلزله در شهرستان دشتی 154 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف برآورد شده است.
وی افزود: در شش روستای شهرستان دشتی، زلزله خساراتی داشته که براساس آن تنها در منطقه شنبه بیش از 450 واحد 100 درصد تخریب شدند. در کاکی 2780 واحد، درویشی 77 واحد، باغان 200 واحد، کردلان 67 واحد و سنا 225 واحد تخریب شدند. عملیات بازسازی پس از اسکان موقت و آواربرداری آغاز می‌شود.
معاون استاندار بوشهر اظهار داشت: بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان هم به تاسیسات آبرسانی شنبه خسارت وارد شده که بر اثر این تخریب، ساختمان آب و فاضلاب و شبکه آبرسانی این شهر تخریب شد و 500 انشعاب آب و دو کیلومتر خط انتقال صدمه دید. 
آمادگی گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی برای بازسازی مناطق زلزله زده
مهر نوشت: مسئول بسیج دانشجویی استان بوشهر از آمادگی گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی برای بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان دشتی خبر داد.
رضا آبشیرینی اظهار داشت: گروه‌های مختلف بسیج دانشجویی از نخستین ساعات وقوع این زمین‌لرزه به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند. دانشجویان بسیجی شهرستان دشتی بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه وارد عمل شدند و ساعاتی پس از آن نیز گروه‌های مختلف دیگری از بسیج دانشجویی از دیگر نقاط استان بوشهر به این منطقه اعزام شدند و در عملیات‌های مختلف کمک به زلزله‌زدگان از جمله آواربرداری مشارکت داشتند. بیشترین کمک‌های بسیج دانشجویی پس از عملیات امداد و نجات خواهد بود که گروه‌های مختلف بسیج دانشجویی آمادگی دارند که به منظور بازسازی مناطق زلزله‌زده و با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی وارد عمل شوند.
وی به دیگر تلاش‌های صورت گرفته برای کمک به زلزله‌زدگان اشاره کرد و افزود: 50 نفر از دانشجویان بسیجی دانشگاه خلیج فارس نیز به منظور کمک به افراد آسیب داده در پایگاه انتقال خود حاضر شدند و خون خود را اهدا کردند.
آبشیرینی از اعلام شماره حساب برای کمک‌های نقدی و جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی توسط بسیج دانشجویی استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان ساخت: اولین محموله کمک‌های غیر نقدی بسیج دانشجویی که شامل آب‌معدنی بود به منطقه زلزله‌زده ارسال شده است. شماره حساب 162304306813724012 به نام مدیریت سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی در بانک انصار برای کمک‌های واریزی دانشجویان در نظر گرفته شده است که می‌توانند کمک‌های نقدی خود را از این طریق به افراد آسیب دیده برسانند.
مسئول بسیج دانشجویی استان بوشهر همچنین از اعلام آمادگی بسیج دانشجویی استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان برای کمک به افراد آسیب دیده و بازسازی مناطق زلزله‌زده خبر داد.
خون مورد نیاز زلزله زدگان تامین شد
به گزارش خبرآنلاین؛ سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: در حال حاضر خون مورد نیاز مجروحین حادثه از سوی این سازمان به طور کامل تأمین شده است. با توجه به وجود ذخایر مناسب خون در شبکه خونرسانی کشور و حضور پرشور اهداکنندگان ایثارگر خون در ساعات اولیه در مراکز اهدای خون، به ویژه در استان بوشهر، نیاز فوری به خون وجود ندارد و تنها از افراد دارای گروههای خونی نادر، کمیاب و گروه‌های Rh منفی درخواست می‌شود با مراجعه تدریجی به مراکز اهدای خون سراسر کشور در تکمیل ذخایر خونی کشور این سازمان را یاری نمایند.
قطع آب در مناطق زلزله‌زده بوشهر
ایسنا نوشت: رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع 25 هزار بطری آب معدنی میان زلزله زدگان بوشهر خبر داد و گفت: امدادگران در مرحله اسکان و تغذیه اضطراری قرار دارند.
محمود مظفر تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی امدادگران این سازمان در مناطق زلزله زده بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر امدادگران با اتمام عملیات جستجو و نجات، وارد فاز تغذیه و اسکان اضطراری شده‌اند گفت: از شب گذشته اسکان اضطراری و توزیع چادر میان زلزله زدگان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اقلامی همچون چادر، موکت و پتو میان زلزله زدگان توزیع شده است گفت: همچنین از صبح امروز توزیع بسته‌های غذایی شامل برنج، ماکارونی، قند، چای و کنسرو میان زلزله زدگان آغاز شده است.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به قطع آب در مناطق زلزله زده گفت: شب گذشته 5000 بطری آب معدنی از شهرکرد به این منطقه ارسال شد و صبح امروز نیز 20 هزار بطری آب معدنی از هرمزگان به این شهرها ارسال خواهد شد.
به گفته مظفر در حال حاضر چند دستگاه تانکر حامل آب برای تامین آب آشامیدنی مناطق زلزله زده در صحنه حضور دارد اما برای تامین آب مصرفی بطری‌های آب معدنی میان زلزله زدگان توزیع شده است.
مظفر از اعزام سه دستگاه آشپزخانه سیار به مناطق زلزله‌زده خبر داد، گفت: این آشپزخانه‌ها قابلیت تامین غذای گرم برای 500 نفر را دارند و از این پس زلزله زدگان غذای گرم مصرف می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به مانند زمین لرزه آذربایجان با مشکل سرویس‌های بهداشتی روبرو هستید گفت: چادر اسکان اضطراری زلزله زدگان در کنار منازل آنان دایر شده است و مردم از سرویس‌های بهاشتی خانه‌هایشان، مدارس و مساجد استفاده می‌کنند.
ترافیک روان در مناطق زلزله زده
مهر نوشت: رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: ترافیک در مناطق زلزله زده و جاده های منتهی به آن روان است.
سرهنگ رضا سلبی اظهار داشت: براساس آخرین گزارش ها تمامی جاده های اصلی و فرعی منتهی به مناطق زلزله زده در استان بوشهر باز و تردد در آنها روان است. بیشتر ترددهای این جاده ها مربوط به خودروهای امدادی است. البته 15 تیم عملیاتی پلیس راه کنترل ترافیک مناطق زلزله زده را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: تردد در سایر محورهای کشور نیز روان است و مشکل ترافیکی گزارش نشده است.
به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور روز گذشته به علت واژگونی خودروی پیکان در محور خنجشت فارس دو نفر کشته و یک نفر نیز زخمی شد. این حادثه به علت عدم کنترل وسیله نقلیه به دلیل خستگی و خواب آلودگی رخ داد. در حادثه دیگری که به علت برخورد دو دستگاه خودرو پراید در محور بیله سوار رخ داد، پنج نفر مجروح شدند. این حادثه پس از انحراف به چپ یکی از خودروها روی داد.
برپایی بیمارستان صحرایی
استاندار بوشهر با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارشات دریافتی این زمین لرزه 850 مصدوم بر جا گذاشته است که تنها 100 تن از این افراد در بیمارستان بستری شده‌اند گفت: حال عمومی این مصدومان مساعد گزارش شده و 750 نفر دیگر نیز به صورت سرپایی توسط تکنیسین‌های اورژانس درمان شدند.
حسنوند با اعلام خبر برپایی بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده گفت: شب گذشته عملیات آواربرداری نیزبه پایان رسید و امدادگران توانستند تعدادی از افراد محبوس شده را نجات دهند.
حسنوند با اعلام خبر تخریب 700 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده گفت: بیش از 100 واحد مسکونی نیز حدود 50 درصد تخریب شده‌اند.
استاندار بوشهر همچنین با اشاره به پایان عملیات امداد و نجات از آغاز بازسازی تاسیسات زیربنایی آب، برق و مخابرات مناطق زلزله زده خبر داد.
به گفته وی امروز معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور و جمعی از اعضای هیات دولت از مناطق زلزله زده بازدید خواهند کرد.
ابراز همدردی بان‌کی‌مون با دولت و ملت ایران درپی زمین‌لرزه بوشهر
خبرگزاری نووستی گزارش داد: دبیر کل سازمان ملل از دست جان باختن جمعی از هموطنان‌مان درپی زمین‌لرزه بوشهر را تسلیت گفت.
سخنگوی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که «سازمان ملل برای ارائه کمک و برای بسیج کردن هرگونه حمایت بین‌المللی که ممکن است لازم باشد، آمادگی دارد.»
در بیانیه دبیرکل آمده است: دبیرکل برای از دست رفتن جان انسان‌ها و تخریب ناشی از زمین‌لرزه بوشهر در ایران غمگین است. او (دبیرکل) با دوست و ملت ایران به ویژه خانواده‌های قربانیان صمیمانه ابراز همدردی می‌کند.
مدارس مناطق زلزله‌زده بوشهر از شنبه باز است
ایسنا نوشت: محمد باباخانی معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان بوشهر درباره آخرین وضعیت مدارس مناطق زلزله‌زده بوشهر، گفت: تنها هفت مدرسه در کانون زلزله وجود داشته که از این تعداد دو مدرسه به طور کامل آسیب دیده و پنج مدرسه نیز دچار آسیب‌های جزیی شده که قابل بهره‌برداری و استفاده است.
وی افزود: یک مدرسه تخریبی که به طور کامل تخریب شده، از سوی نیروی انتظامی تبدیل به پاسگاه و بیمارستان برای امدادرسانی شده است.
معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان بوشهر با بیان اینکه در زمان وقوع زلزله هیچ دانش‌آموزی در مدرسه حضور نداشته و هیچ آسیبی به دانش‌آموزان در مدرسه نرسیده است، درباره دو مدرسه تخریبی این منطقه و تعطیلی دانش‌آموزان نیز گفت: تنها امروز این دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و با توجه به اینکه انتقال کانکس به این منطقه آغاز شده، از فردا کلاس دانش‌آموزان دایر و برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان به روال عادی ادامه دارد.
دستگیری مظنونان به سرقت در مناطق زلزله‌زده
ایسنا نوشت: قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور به تشریح چگونگی فرآیند مدیریت بحران در زلزله اخیر پرداخت و گفت: ساعت 21 شب گذشته کار جست‌وجو و اکتشاف به اتمام رسید و با این وجود برای اطمینان کامل، یک بار دیگر آوارها را جست‌وجو کردیم.
وی با بیان اینکه در جریان این قبیل حوادث، برخی افراد سودجو در منطقه حضور می‌یابند، اظهار کرد: خوشبختانه مشکل امنیتی در مناطق زلزله‌زده وجود نداشت و امنیت کاملا برقرار است. ضمن اینکه نیروهای ناجا، بسیج و سپاه چند نفر از مظنونان را که به نظر می‌رسید برای سرقت در منطقه حضور یافته‌اند، دستگیر کردند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برآورد خسارت توسط دستگاه‌های مسوول آغاز شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین خسارت در جریان زلزله ناشی از تخریب مسکن است و به همین خاطر بنیاد مسکن مسوول ارزیابی خسارت در این بخش شده است.
قدمی، تخریب 1000 منزل مسکونی در مناطق زلزله‌زده را تایید کرد و افزود: 800 واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده است، اما وضعیت خانه‌های روستایی به گونه‌ایست که خانه‌هایی با تخریب 30 درصدی، کاملا تخریب شده تلقی می‌شود و باید بازسازی شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: 100 درصد منازل مسکونی تخریب شده فاقد استانداردهای حداقلی ساخت و ساز بودند و درواقع جزو بافت فرسوده محسوب می‌شدند.
قدمی افزود: قدرت زلزله 6 ریشتری به اندازه‌ای است که نمی‌تواند خانه‌هایی را که با حداقل اصول مهندسی ساخته‌ شده‌اند، تخریب کند. کما اینکه در میان مناطق زلزله‌زده بوشهر ، روستایی وجود داشت که در سال 81 بر اثر زلزله تخریب و بازسازی شده بود و اکنون در زلزله روز گذشته تقریبا هیچ آسیبی ندیده است.
وی در خاتمه نحوه مدیریت بحران در جریان زلزله بوشهر را مطلوب و موفق توصیف کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های مسوول اعم از استانداری، نیروی دریایی، بسیج، سپاه و ناجا در کنار نهادهای امدادی همچون هلال‌احمر با حضور به موقع خود در منطقه، زمینه مدیریت بحران موفق را رقم زدند.
آغاز بازسازی تاسیسات زیربنایی مناطق زلزله‌زده
حسنوند استاندار بوشهر با اشاره به آغاز بازسازی تاسیسات زیربنایی و شبکه‌های آب، برق و مخابرات مناطق زلزله زده، اعلام کرد: مشکل آب مناطق زلزله‌زده حل شده و تا ساعاتی دیگر مشکل برق این مناطق نیز برطرف می‌شود.
وی با بیان اینکه اقلام اولیه مانند چادر و پتو در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است، افزود: علاوه بر این، از استان فارس یک بیمارستان سیار در منطقه مستقر شده تا در صورت وقوع اتفاقات احتمالی، پاسخگوی مراجعان باشد.
وی با اشاره به سفر مقامات عالی رتبه کشور به مناطق زلزله‌زده، اظهار کرد: قرار است حسن رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور به اتفاق مصطفی محمدنجار، وزیر کشور و محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت و همین‌طور رییس بنیاد مسکن به استان بوشهر سفر کنند و وضعیت مناطق زلزله‌زده را مورد بررسی قرار دهند.
وی همچنین ادامه داد‌: در حال حاضر مشکل جوی در منطقه وجود ندارد و آب و هوای این مناطق مساعد است.
حسنوند در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: امنیت توسط نیروهای نظامی و انتظامی در مناطق زلزله‌زده برقرار شده است.
ارسال سرم‌های ضد عقرب و ضد مارگزیدگی به مناطق زلزله زده
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ارسال سرم ضد عقرب و ضد مارگزیدگی به مناطق زلزله‌زده بوشهر خبر داد.
محمدمهدی گویا که به منظور بررسی وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده به بوشهر رفته است، در گفت: مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در بوشهر حتی در شرایط عادی سال هم دیده می‌شود و در حال حاضر به دلیل حادثه زلزله، احتمال مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در این مناطق زیاد است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این سرم‌ها از تهران و بخشی دیگر از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأمین شده است، گفت: خوشبختانه کمبودی از نظر تأمین سرم ضدمار گزیدگی و عقرب‌گزیدگی وجود ندارد.
گویا همچنین با اشاره به مالاریا خیز بودن این منطقه گفت: از صبح امروز عملیات سمپاشی در مناطق زلزله زده آغاز شده و همچنین تعداد 500 تخته پشه بند در اختیار مردم منطقه قرار گرفته است که به نظر می‌رسد کافی باشد.
گویا مهمترین مشکل منطقه زلزله‌زده را قطع آب و برق عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در ساعات اولیه وقوع زلزله، مشکل آب آشامیدنی از طریق توزیع آب‌های بطری مرتفع شد و همچنان توزیع آب آشامیدنی سالم به مردم منطقه ادامه دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که در لحظه مخابره این خبر در منطقه زلزله‌زده حضور دارد، از وقوع بیش از 60 پس لرزه خبر داد و گفت: آخرین پس لرزه نیز صبح امروز با 4/5 دهم ریشتر به وقوع پیوست.
گویا از آماده باش تمام نیروهای امدادی و درمانی در منطقه خبر داد.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 172

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 144

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 331

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 375

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 345

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 209