خدمات سایت


متن کامل خبر

طرح «جمعیت و تعالی خانواده» تلاشی برای خانه‌نشین کردن زنان است

آرشیو
یک فعال حوزه زنان گفت: با کمال تاسف در طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده»، استخدام دختران تحصیل کرده آخرین اولویت است. گویا آنان باید یا در خیابان‌ها به پرسه زدن بپردازند یا در جاهایی که زیبنده توانایی‌ها و استعدادهای علمی آنان نیست، حضور یابند و شاهد به هدر رفتن توانمندی‌ها و مهارت‌های علمی و عملی خود باشند.
1392/06/18 05:24:39 ب.ظ

الهه کولایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان»  افزود: نکته بسیار نگران‌کننده طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» تلاش همه جانبه برای خانه نشین کردن زنان است که این نقیصه در بندهای مختلف آن ذکر شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کاستی‌های این طرح، نگاه مکانیکی نویسندگان آن به تحولات ارگانیک جامعه است، گفت: آنان تصور کرده‌اند با طرح بایدها و نبایدها و بیان خواسته‌های خود و الگوهای مطلوب، امکان دستیابی به وضعیت آرمانی وجود دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با وجود نکات مهم و قابل توجه این طرح، به نظر می‌آید با نظر گرفتن ظرفیت‌های علمی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضروری است ابتدا از سوی کارشناسان و متخصصان مسائل اجتماعی، حقوقی و روانشناسی از زوایای مختلف به ویژه متخصصان علم جمعیت‌شناسی بررسی شود تا راه‌ها و پیشنهادهای مورد نظر نمایندگان بر اساس تجربه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در گذشته در کشورهای دیگر دنبال شده، تدوین شود.

وی در ادامه گفت: این طرح تناقض‌های قابل توجهی با ضوابط قانونی کشور دارد. به عنوان نمونه در این طرح سن مناسب برای ازدواج زنان و مردان قید شد است که این مورد با موازین حقوقی جاری تفاوت اساسی دارد، در این شرایط لازم است بین این طرح با قوانین جاری کشورهماهنگی وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دغدغه اصلی نویسندگان طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده»، دستیابی به وضعیت مطلوب در زمینه جمعیت کشور است، اظهارکرد: نمایندگان این طرح را بدون توجه به عوامل موثر در روند کاهش یا افزایش جمعیت، نوشته‌اند. البته نکات مهمی در آن، مورد توجه قرار گرفته که نشان‌دهنده آشنایی نویسندگان این طرح با مشکلات کنونی کشور در حوزه جمعیت است و نمایندگان برای حل این مشکلات نیازمند بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسی بیشتری هستند.

کولایی با اشاره به ضرورت توجه جدی‌تر نمایندگان به باقی ماندن ژن‌های نخبه در کشور، گفت: کشور ما امروزه با مشکل جدی در زمینه خروج نخبگان مواجه است و باید فکری برای حل این مشکل بکنیم؛ این در حالی است که طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» زمینه را برای خروج نخبگان و به تبع آن ژن‌های نخبه فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده غیرواقع‌گرایانه» است، اظهار کرد: هر چند نکات بسیار مهمی در این طرح مورد توجه قرار گرفته، از جمله ضرورت برنامه‌ریزی فرهنگی با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، اما روح کلی حاکم بر این طرح غیرواقع‌گرایانه است.

کولایی در پایان تاکید کرد: انتظار می‌رود نهادهای مدنی، صنفی و دانشگاهی در زمینه تدوین طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» ورود پیدا کنند تا طرحی مطابق با نیازهای جامعه تصویب شود که امکان اجرای آن به منظورتامین نیازهای جامعه فراهم باشد و هدف آن فقط خانه نشین کردن زنان و تقلیل نقش ارزشمند آنان به مادری نباشد؛ البته نقش همسری و مادری در جایگاه خود بسیار اهمیت دارد.

منبع : ایسنا
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 174

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 146

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 341

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 332

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 376

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 345

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 191