خدمات سایت


متن کامل خبر

اولین‌اظهارات روحانی دربازگشت از نیویورک‌/گفت وگوی تلفنی من با اوباما به درخواست رئیس جمهورامریکابود

آرشیو
حسن روحانی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران ضمن تشریح نتایج سفر خود به نیویورک خبر داد که جام شیر دال که مدت‌ها در آمریکا بود، به ایران بازگردانده شد.
1392/07/06 03:35:23 ب.ظ

وی همچنین در مورد گفت‌وگوی تلفنی خود با باراک اوباما، در روز گذشته و در آخرین لحظات سفرش به نیویورک گفت: درست در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم به من اطلاع دادند که کاخ سفید با نماینده‌ی دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک تماس گرفته و اعلام کرده که آقای اوباما مایل است که چند دقیقه‌ گفت‌وگویی با ما داشته باشد.
رئیس جمهور ادامه داد: ما نیز این کار را انجام دادیم و موافقت شد و آنهابا سفیر ما تماس گرفتند و این مکالمه انجام شد.
وی در مورد مباحث مطرح شده در این مذاکره تلفنی گفت: از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه مساله‌ی هسته‌ای بود. در این گفت و گو من بر حق ملت ایران در موضوع هسته‌ای تا کید و از آن به عنوان غرور ملی ایرانیان یاد کردم.
اهم اظهارات رییس جمهور را به نقل از ایسنا بخوانید؛
*ما در این گفت و گوی تلفنی به مذاکرات ایران با 1+5 اشاره کردیم و این که دریچه‌ای در این زمینه گشوده شده و باید از این فرصت استفاده کرد؛ چرا که فرصت زیادی نیست و باید در این امر تسریع شود. ایشان نیز گفتند که ما در این ایده مشترک هستیم و به وزیر خارجه خود دستور می‌دهیم که در این زمینه تسریع کند تا کار سرعت بیشتری پیدا کند.
* سیاست خارجی دولت یازدهم مبتنی بر منافع ملی ، مصالح ملی و در چارچوب عزت و مصلحت ایران و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند.
*در مجموع 13 ملاقات در جریان این سفر انجام شد. در جریان این سفر با تعدادی از اندیشکده‌های آمریکایی و اتاق‌های فکر در آنجا دیدار و گفت و گو داشتیم. در جلسه‌ی مجامع آسیایی و شورای روابط خارجی نیز صحبت کردیم. در پایان سفر نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور پیدا کردیم و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادیم.
* از جمله برنامه‌های مهم این سفر حضور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا بود. ایرانیان عزیزی که از راه‌های دور به نیویورک آمده بودند، جلسه پرشوری بود و همان نشاطی که ما در ایران و جامعه ایرانی احساس می‌کنیم وجود داشت و ما در واقع از این جلسه پرشور روحیه گرفتیم.
* موضوعات مهمی از جمله بحث هسته‌ای، امنیت جهانی و مساله‌ سوریه، فلسطین و مبارزه با تروریسم و خشونت در جریان مذاکرات مورد توجه قرار گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را در راستای مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم ارائه دادیم. در دیدار و ملاقات‌هایی که داشتیم خیلی از شخصیت‌ها از این طرح استقبال کردند.
*در مورد موضوع سوریه نیز ملاقات‌های خوبی داشتیم با کشورهای عربی و اروپایی صحبت کردیم. در ارتباط با مساله‌ی هسته‌ای نیز به طور طبیعی با کشورهای اروپایی بیشتر صحبت کردیم.
*{درباره برگزاری اولین جلسه ایران با گروه 1+5} این اجلاس در سطح وزرای خارجی برگزار شد که تقریبا در چنین سطحی از سال 2005 برگزار نشده بود. این جلسه گامی به سمت حل و فصل مساله‌ی هسته‌ای بود و در واقع گام درست و خوبی بود که اتخاذ شد.
*{در مورد مباحث مطرح شده در ارتباط با دیدار با رئیس جمهور آمریکا و این که کاخ سفید چنین پیشنهادی را مطرح کرده و ایران این را نپذیرفته و در پایان سفر مکالمه تلفنی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است} من در همان روز اولی که عازم سفر بودم چنین مباحثی مطرح شد و اعلام شد که مقامات آمریکایی ابراز تمایل کرده‌اند که با رئیس جمهور آمریکا ملاقات داشته باشیم. وقتی وارد نیویورک شدیم در این ارتباط به صورت مفصل بحث شد. در جریان این سفر زمان کافی برای ملاقات به آن صورت دلخواه و مفید به نحوی که تمام نقطه نظرات تامین شود وجود نداشت. و در واقع علت آن این بود که وقت کافی برای هماهنگی جهت ملاقات وجود نداشت.
* بین ما و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد و چندین سال است که بین ایران و آمریکا خصومت‌هایی است و ملاقات در سطح دو رئیس جمهور بعد از 35 سال نیاز به مقدماتی دارد. و درسفر به نیویورک فرصت لازم برای این موضوع نبود. این ملاقات انجام نشد؛ چرا که مقدمات آن فراهم نشده بود. این موضوع باعث سر و صدا شد و رسانه‌های آمریکایی به گونه‌ای مطرح کردند که گویی آمریکا تحقیر شده است. البته این موضوع به این شکل نبود و من در مصاحبه‌ای که داشتم در این زمینه توضیح دادم که زمینه کافی و لازم برای این ملاقات نبوده است.
*سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در چارچوب عزت و مصلحت و مصالح ملی و منافع ملی و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، جایی که ضرورت داشته باشد در راستای تامین مصالح و حقوق ملت و رفع مشکلات که برخی از این مشکلات به ملت ایران تحمیل شده و غیر قانونی و ناصحیح است و در راستای رفع آنها باید انعطاف حکمت آمیز داشته باشیم، نرمش داشته باشیم و همان طور که رهبری فرمودند این موضوع باید قهرمانانه باشد. اصول و آرمانها و عزت ملی مد نظر ماست .
باید در عرصه سیاست خارجی انعطاف حکمت‌آمیز داشت که همان نرمش قهرمانانه‌ای است که مقام معظم رهبری فرمودند و ما از اصول و آرمان‌ها و عزت ملی عدول نمی‌کنیم. احساس کردم کسانی که در سفر به نیویورک حضور داشتند و همه دنیا به ملت بزرگ ایران و نقشی که در منطقه دارد، اعتراف دارند و هیچ مقامی نبود که در ملاقاتش از عظمت ملت ما حرف نزند. ما می‌توانیم به پشتوانه و حمایت ملت و در سایه رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری مسائل را هر چه که پیچیده‌تر باشد حل و فصل کنیم.
* در این سفر با افرادی که دیدار و گفت و گو کردیم همه به جایگاه و نقش ایران در عرصه‌ جهانی اذعان داشتند، این همه در مورد انتخابات ایران و شرایط جدید ایران صحبت کردند در ملاقاتی که با آقای دبیر کل سازمان ملل داشتیم بحث مفصلی در مورد شرایط و موقعیت جدید ایران انجام دادیم و همه‌ی اینها در سایه‌ی حضور باشکوه مردم در انتخابات است و قطعا به پشتوانه‌ی این ملت و عظمتی که این ملت دارد و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌توانیم مسائل را هر چند پیچیده باشد حل و فصل کنیم.
*در این سفر لمس کردیم که زمینه برای تحقق این موضوع در دنیا وجود دارد و باید قدم به قدم جلو برویم، البته مشکلات یک روزه و یک شبه حل نمی‌شود. ولی ما باید در راستای حل و فصل مسائل تلاش کنیم و باید بیش از گذشته امید وجود داشته باشد تا بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم.
*{در مورد بازگرداندن جام شیر دال به ایران که از سال 2003 نزد آمریکایی ها بود}: این اثر یک اثر تاریخی و ارزشمند بود که متعلق به 2700 سال قبل بود یک اثر ذی قیمت است که از سال 2003 در آمریکا بوده است. قبلا تلاشهایی برای بازگردندان آن انجام شده بود، ولی به نتیجه نرسیده بود.
*روز پنج شنبه آمریکایی‌ها تماس گرفتند که ما هدیه‌ای داریم و این جام را با تشریفات به نمایندگی آوردند و گفتند که این هدیه ما به ملت ایران است. خوشحال هستیم که توانستیم یک اثر گرانبها و ذی قیمت را از این سفر به همراه خود بیاوریم برای ملت ایران این آثار تاریخی بسیار ارزشمند است و ما باید آن را پاس بداریم چرا که این نشان دهنده‌ی تمدن کهن ملت این سرزمین است.
منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 336

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 383

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 350

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215