خدمات سایت


متن کامل خبر

علت مرگ ببر سیبریایی در باغ وحش مشخص شد

آرشیو
دليل تلف شدن ببر «نر» در باغ وحش تهران بيماری مشمشه عنوان شد...
1389/10/15 06:01:18 ق.ظ

نتایج نهایی آزمایشات بالینی صورت گرفته توسط تیم دامپزشكی دقایقی پیش از مخابره این خبر مشخص شده بر اساس آن علت تلف شدن ببر «نر» سیبری در باغ وحش تهران ابتلا به بیماری باكتریایی مشمشه بوده است.

از سوی دیگر قرار است نمونه‌ای برای تایید نهایی بیماری مذكور توسط سازمان دامپزشكی به آزمایشات مرجع ارسال شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد قرنطینه باغ‌وحش تهران تا عادی شدن شرایط و رفع خطر ادامه می‌یابد.

مهندس هوشنگ ضیایی، مشاور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست كه دو هفته است مسوولیت پروژه احیای نسل ببر مازندران را بر عهده گرفته چندی پیش در گفتگویی با ایسنا با اشاره به انجام تست FIV (ایدز گربه سانان) در باغ وحش تهران گفته بود كه نتایج بررسی‌ها نشان داده است تست FIV ببر نر سیبری، ببر بنگال موجود در باغ وحش تهران و 5 قلاده شیر باغ وحش تهران مثبت بوده اما نتایج این تست در ببر ماده منفی بوده است.

وی همچنین تاكید كرده بود اگر علت اصلی مرگ ببر سیبری بیماری مشمشه باشد این بیماری از طریق گوشت آلوده وارد بدن این حیوان شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مشمشه یك بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است كه با توجه به سابقه وجود آن در كشورهای همسایه و به خصوص گزارش موارد اخیر طغیان این بیماری بین تك سمی‌ها (الاغ، قاطر، اسب‌) در كشور عراق و احتمال ورود این حیوانات آلوده به داخل كشور به عنوان یك تهدید جدی برای جمعیت تك سمی‌ها و جمعیت انسانی در كشور مطرح است.

عامل مشمشه همراه با سیاه زخم به عنوان سلاح بیولوژیك مدرن از سال 1915 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری از كشورها این بیماری پس از انجام اقدامات قرنطینه‌ای و سایر اقدامات كنترلی حذف شده است.

از دهه 1940 میلادی تا كنون انتقال مشمشه به انسان در امریكا دیده نشده است ولی در بین حیوانات اهلی در افریقا، آسیا، خاورمیانه و مركز و جنوب امریكا شایع است.

بیماری مذكور در گربه‌ها و سگ‌سانانی كه از گوشت اسب‌های آلوده تغذیه كرده‌اند اتفاق افتاده است، بعلاوه ترشحات تنفسی و ترشحات پوستی اسبهای بیمار بسیار مسری است.

مشمشه یكی از بیمارهای رایج در بین اسب‌ها و سایر تك سمی‌های عراق است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:

نظرات ثبت شده برای این خبر

ایمان
(1389/10/15)
واقعا جای تاسف دارد که این چنین سرمایه های کشور را به خاطر بی کفایتی مسئولین از بین میرود. آخه آقایونی که در آن باغ وحش مثلا فعالیت دارین ، شما نباید برای یک بار که شده از اسب و الاغ های موجود تست مالئین به عمل آورید.حالا ببر بیچاره هیچی ولی جان مردم و بچه های دبستانی که از آنجا بازدید مینمایند که شوخی نیست.این اتفاق دلیلی بر بی توجهی پرسنل پارک نسبت به وضعیت بهداشتی حیوانات دارد.حالا بیماری مشمشه هیچی با بیش از 800 بیماری مشترک دیگر بین انسان و دام چه تدابیری در پیش دارید؟

Captcha




عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت image عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت 1403/02/09

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با کووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 101

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75