خدمات سایت


متن کامل خبر

چرا کودکان در هر سنی دروغ میگویند؟

آرشیو
اگر شما هم کودکی دارید ممکن از باکمال تعجب دروغ گفتن کودکتان را دیده باشید. اغلب کودکان به خاطر ترس از مجازات و تنبیه به دروغ گویی روی می آورند.
1395/10/24 03:54:52 ب.ظ

اگر شما هم کودکی دارید ممکن از باکمال تعجب دروغ گفتن کودکتان را دیده باشید. اغلب کودکان به خاطر ترس از مجازات و تنبیه به دروغ گویی روی می آورند.

اما گاهی دروغ گفتن کودکان نشانه خوبی است. وقتی کودکان پیش دبستانی دروغ می گویند نشانه بهره هوشی (IQ) بالا در آن ها است. دکتر “آنجلا کروسمن” استادیار روانشناسی در کالج جان جی در مورد این موضوع تحقیق کرده است. او دریافت مهارت دروغ گویی های کودکان که اغلب زاییده تخیلشان است بامهارت های اجتماعی نوجوانی مرتبط است. البته این بدان معنا نیست که نسبت به دروغ گویی کودکان بی تفاوت باشید و یا آن ها را تشویق به راست گویی و صداقت نکنید. ما در این متن قصد داریم به علل دروغ گویی و ارتباط آن با سن کودکان بپردازیم.

دروغ گویی در کودک نوپا:
روانشناسان اعتقاد دارند نحوه سؤال پرسیدن والدین از کودکان بسیاراهمیت دارد؛ مثلاً هنگامی که کودکتان گلدانی را شکسته است نگویید:”تو گلدان را شکستی؟” بلکه بگویید:” اا؟ نگاه کن، گلدان شکسته است.” اگر شما از همان اول به کودکتان اتهام وارد کنید او حالت تدافعی به خود گرفته و حتماً به شما دروغ خواهد گفت. کودکان نوپا اغلب خرابکاری های خود را انکار می کنند تا چیزی را که می خواهند برای خود به دست آوردند.

دروغ گویی در کودکان پیش دبستانی:
این کودکان در مورد دوستان خیالی، هیولاهای شاخ دار و رنگین کمان صحبت می کنند. کودکان در این سن افکار فانتزی خود را دارند. هنگامی که کودکان در مورد دوست خیالی خود با جزییات تمام صحبت می کنند، آن ها قصد دروغ گویی ندارند و فقط دوست دارند تخیلات خود را به شما انتقال دهند. به یاد داشته باشید که والدین با برخوردهای ناصحیح خود می توانند به پرورش تخیلات کودک آسیب وارد کنند.

دروغ گویی در کودکان مدرسه ای:
کودکان در این سن دست به کارهایی می زنند که بعد از سؤال پرسیدن والدین از آن ها، آن عمل را انکار می کنند. بعد از سؤال پرسیدن مداوم والدین آن ها اعتراف کرده و دلیل خود را توضیح می دهند. کودکان و نوجوانان به دلیل ترس از مجازات دست به دروغ گفتن می زنند. کودک باوجود مشکلات متعدد و تکالیف زیاد در یک درس، بازهم ادعا می کند که تکالیفی برای انجام دادن ندارد. قبل از محروم کردن کودک از تلویزیون و تفریحات به دلیل متوجه شدن دروغ گویی کودکتان، سعی کنید دلایل را کشف کرده و با در نظر گرفتن آن ها او را مجازات کنید.

دروغ های گاه به گاه در مورد مشق شب و یا مسواک زدن خیلی غیرمعمول نیست. کودکانی که در برخورد با مسائل دچار اضطراب می شوند سعی می کنند به دروغ گفتن متوصل شوند تا اینکه حقیقت را به والدینشان بگویند. “دکتر برگر” عنوان می کند دروغ گویی کودکان نشانه دهنده تنش آن ها و گاهی نیز بیانگر هوشمندی کودک است؛ زیرا او در برخورد با مسائل از تاکتیک های مختلف استفاده می کند.

بهترین برخورد والدین با این گونه کودکان این است که با او به صحبت نشسته و دلایل این کار را از او بپرسند و به کودک توضیح دهند که با دروغ گویی چه صدمات جبران ناپذیری به خود و دیگران وارد می کند.
منبع : نیکو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • کودکان,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آموزش مجازی، روشی جدید برای یادگیری یا سوزاندن سال تحصیلی؟ image آموزش مجازی، روشی جدید برای یادگیری یا سوزاندن سال تحصیلی؟ 1399/03/18

با وجود اینکه اغلب والدین به آموزش مجازی خوشبین نیستند و حتی سال تحصیلی را با پیش آمدن بحران کرونا و خانه نشینی فرزندانشان از دست رفته می‌بینند، اما دانش‌آموزان نظر متفاوتی دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2327

شهلا ریاحی درگذشت image شهلا ریاحی درگذشت 1398/10/11

شهلا ریاحی بازیگر و اولین کارگردان زن سینمای ایران در ۹۳ سالگی از دنیا رفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1480

با این روش ها از کودکان خود در برابر آسیب شبکه های اجتماعی محافظت کنید image با این روش ها از کودکان خود در برابر آسیب شبکه های اجتماعی محافظت کنید 1397/09/17

والدینی که نگران استفادۀ بیش از حد فرزندانشان از فضای مجازی هستند، در واقع سعی دارند این وضعیت را به کنترل درآورند

امتیاز:
تعداد بازدید: 3745

5 کتاب برتر به پیشنهاد بیل گیتس که باید بخوانید image 5 کتاب برتر به پیشنهاد بیل گیتس که باید بخوانید 1397/09/17

بیل گیتس سالی دو بار، فهرستی از کتاب‌های خوب را معرفی می‌کند و حال لیست جدید را به مناسبت نزدیک شدن به فصل تعطیلات در وب‌سایت خود منتشر کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2035

مدیرعاملان جدید باید از چه رفتارهایی پرهیز کنند  image مدیرعاملان جدید باید از چه رفتارهایی پرهیز کنند 1397/04/09

مدیرعاملانی که به‌تازگی مسئولیت هدایت یک شرکت را به عده گرفته‌اند، در معرض اشتباهات متداولی قرار دارند که آن‌ها را موفقیت‌های بزرگ بازمی‌دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1847

موجی جدید؛ کودکان ابزار تبلیغات والدین در شبکه‌های اجتماعی  image موجی جدید؛ کودکان ابزار تبلیغات والدین در شبکه‌های اجتماعی 1397/03/22

مونیکا نادی: والدین با استفاده ابزاری از کودکان حریم شخصی و حق انتخاب را از آنها می‌گیرند

امتیاز:
تعداد بازدید: 3056

زندگینامه جی کی رولینگ، از فقر تا موفقیت با کتاب هری‌پاتر image زندگینامه جی کی رولینگ، از فقر تا موفقیت با کتاب هری‌پاتر 1397/02/26

طرفداران کتاب های هری پاتر، حتما این جمله را بارها شنیده اند که هری پاتر بر روی دستمال کاغذی متولد شد. درواقع معنی این جمله این است که...

امتیاز:
تعداد بازدید: 3341

به آمبولانس راه ندهید یا سپر به سپر آن برانید، سی هزار تومان جریمه می‌شوید!  image به آمبولانس راه ندهید یا سپر به سپر آن برانید، سی هزار تومان جریمه می‌شوید! 1397/02/03

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از جریمه سی هزار تومانی برای تعقیب کنندگان خودروهای امدادی خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2172

مروری بر زندگی آنتونی رابینز، از فقر تا موفقیت حیرت انگیز image مروری بر زندگی آنتونی رابینز، از فقر تا موفقیت حیرت انگیز 1396/09/21

رابينز، در سال 1986، در حالی كه بيش از 25 سال نداشت، حاصل انديشه ها و تجربه های عملی خود را در كتابش به نام « به سوی كاميابی » به رشته تحرير كشيد و در آن رازهای موفقيت خود و بسياری از افراد موفق را آشكار ساخت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2166

طرح تشویقی پاییزی 19 میهن مارکت image طرح تشویقی پاییزی 19 میهن مارکت 1396/06/28

آغاز طرح پاییزی 19 ویژه فروشندگان جدید و بازدید کنندگان سایت از اول مهر ماه تا پایان آبان ماه

امتیاز:
تعداد بازدید: 11405