خدمات سایت


متن کامل خبر

اسرار محرمانه «رنو» لو رفت

آرشیو
اطلاعات محرمانه شركت فرانسوی «رنو» كه چهار سال پيش نيز قربانی جاسوسی صنعتی شده بود، بار ديگر لو رفت. سرقت اين اطلاعات فنی كه ظاهرا درخصوص مدل جديد خودرو الكتريكی اين شركت است، واكنش شديد وزير صنايع فرانسه را به دنبال داشت كه از تخاصم اقتصادی عليه اين كشور خبر داد...
1389/10/18 04:01:26 ق.ظ

جاسوسی در اطلاعات صنعتی فرانسه، این بار گریبانگیر شرکت رنو شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هرچند این دومین بار است که رنو مورد جاسوسی در اسرار محرمانه قرار می‌گیرد‌، اما درز اطلاعات مدل جدید خودرو الکتریکی این شرکت واکنش وزیر صنایع فرانسه را دربرداشت، به‌طوری‌که وی پس از اعلام این خبر عنوان کرد که فرانسه مورد تخاصم اقتصادی واقع شده است. رنو پیش از این نیز در سال 2007 میلادی قربانی جاسوسی شد.

هرچند رنو نگفته است که اطلاعات محرمانه به چه شرکتی داده شده، اما کارشناسان خودرو پیش‌بینی می‌کنند که واکنش وزیر صنایع فرانسه به این موضوع نشان می‌دهد که اطلاعات درز کرده‌، به یک خودروسازی در کشوری خارجی داده شده است.

کمپانی خودروسازی فرانسوی رنو می‌گوید: درز اطلاعات محرمانه این شرکت درباره مدل جدیدی از خودرو الکتریکی که در دست تهیه داشته، خطری جدی را متوجه این شرکت کرده است.

رنو همچنین نگفت اطلاعات مذکور تا چه حد جدید و به لحاظ فناوری، بکر و انقلابی بوده است. مقام‌های رنو حتی ذکر نکرده‌اند که آیا درز این اطلاعات قابل جبران است؟

در همین زمینه بی بی سی گزارش داده که صنایع خودروسازی برای اقتصاد فرانسه که در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار نیست‌، اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل مسوولان صنعتی فرانسه از درز اطلاعات رنو به عنوان خرابکاری صنعتی نام می‌برند.

امیدهای برباد رفته

در حالی که جهان در جهت فناوری‌های «پاک و سبز» حرکت می‌کند، مسابقه برای ساخت خودرو الکتریکی کارآمد که قادر باشد با خودروهای پرسرعت بنزینی رقابت کند، شتاب بیشتری گرفته است.

به همین دلیل است که هم‌اکنون‌، تولید و عرضه خودروهای الکتریکی به پروژه‌ای رقابت‌پذیر‌، در بین خودروسازهای مطرح دنیا تبدیل شده است . اهمیت این موضوع به حدی است که مسوولان شركت رنو معتقدند این جاسوسی می‌تواند به سهم خود به كاهش رقابت پذیری خودروهای آینده این شركت در آینده منجر شود . این درحالی است كه شركت رنو فرانسه برای یافتن بازار فروشی بهتر برای خودروهای تولیدی خود اخیرا سرمایه‌گذاری‌های زیادی بویژه در زمینه طرح‌های مربوط به خودروهای الكتریكی انجام داده است و گفته می‌شود اطلاعاتی كه از سوی مدیران این شركت به بیرون درز كرده‌، شامل این بخش از سرمایه گذاری است.

رنو فرانسه كه از چند سال پیش با شركت ژاپنی نیسان شراكت دارد‌، امیدوار است تا با تولید خودروهای مدل جدید الكتریكی بخشی از تقاضاهای مربوط به خودرو در جهان را كسب كند.

گفته می‌شود كه طرح مورد جاسوسی از طرح‌های اساسی شركت رنو بوده است.

رنو و نیسان در نظردارند تا برای اواسط سال جاری میلادی دو نمونه از خودروهای برقی خود به نام‌های «كانگو اكسپرس» و «فلوانس» را به بازار مصرف ارائه دهند. مدل‌های كوچكتر برقی توییزی و زوئه نیز به ترتیب اواخر امسال و سال 2012 روانه بازار می‌شوند. این دو شركت با امید به اینكه خواهند توانست با تولید و عرضه محصولات متنوع‌، دست‌كم 10 درصد از بازار مصرف جهانی خودرو تا سال 2020 میلادی كسب كنند‌، سالی حدود 200 میلیون یورو برای راه اندازی خطوط تولیدی جدید و انجام تحقیقات لازم در این زمینه هزینه می‌كنند.

رنو در کنار خودروسازی نیسان، شریک ژاپنی اش، سرمایه زیادی را به یک رشته خودروهای برقی تخصیص داده‌اند.

چه کسی جاسوس بود؟

چهارشنبه گذشته شرکت رنو اعلام کرد سه مدیر ارشد این شرکت در ارتباط با درز اطلاعات مخفی که به شدت هم تحت محافظت بوده است، موقتا اخراج شده‌اند.

مقام‌های رنو می‌گویند در باره تعلیق کاری این افراد سریع تصمیم گیری شده است تا بدون وقفه اطمینان حاصل شود دارایی‌های استراتژیک، فناوری و معنوی این شرکت محفوظ است. هنوز نام این سه مدیر فاش نشده، اما رنو اعلام كرده كه تحقیقات خود را از آن‌ها آغاز كرده است.

کریستین اوسان، نایب رئیس شرکت رنو، پنجشنبه گذشته نیز عنوان کرده که این شرکت یک ماه بوده که در باره درز اطلاعات محرمانه اش تحقیق می‌کرده است.

وی گفت: اقدام سه مدیر ارشدی که موقتا اخراج شده اند، در ارائه اطلاعات سری این کمپانی به یک شرکت خودروسازی دیگر، موقعیت استراتژیک رنو را با خطر مواجه کرده است.

همچنین دولت فرانسه از آن جهت نسبت به نشت اسرار صنعتی رنو به شدت نگران است كه از یك سو سهم 15 درصدی در این شركت خودروساز دارد و از سوی دیگر صنعت خودروسازی اشتغالز‌اترین بخش تولیدی در فرانسه محسوب می‌شود. فرانسه‌ای كه هم‌اكنون وضعیت اقتصادی باثباتی نیز ندارد. صنعت خودروسازی 10 درصد از كل نیروهای كاری در فرانسه را در استخدام خود دارد. در همین حال برخی منابع خبری اعلام كردند كه هر سه مدیر مورد اتهام رنو در بخش پروژه خودروهای الكتریكی این شركت كار می‌كردند و حتی یكی از آنها عضو كمیته‌ مدیریت رنو بوده است. كمیته‌ای 30 نفره كه رییس آن كارلوس گون، مدیرعامل شركت رنو است. درهمین حال نیز تاكنون «كارلوس گون» رییس شركت رنو و «پاتریك پلاتا» معاون وی‌، شكایتی علیه این سه كادرعالی متهم به جاسوسی از شركت ارائه نداده‌اند.

گفته می‌شود كه از ماه اوت سال گذشته میلادی حرف و حدیث زیادی مربوط به جاسوسی صنعتی از سوی تنی چند از مسوولان این شركت مطرح بوده كه مسوولان شركت نیز از موضوع با خبر بوده‌اند.

سابقه جاسوسی صنعتی در فرانسه

طبق اخبار موجود، تاكنون چندین شركت فرانسوی مورد جاسوسی قرار گرفته‌، ولی جاسوسی از شركت رنو و آن هم از سوی مسوولان عالی رتبه این شركت بی سابقه بوده است.

این سه تن متهم هستند كه اطلاعات راهبردی مربوط به شركت مزبور را در ارتباط با طرح خودروهای برقی در دست اقدام این شركت به خارج درز داده‌اند.

این شركت پیش از این نیز در سال 2007 میلادی قربانی جاسوسی شد كه شركت رنو به دلیل آن علیه نشریه « اتو پلوس» به دلیل افشای مدل مربوط به خودروهای این شركت قبل از رونمایی شكایت كرد. پیش از این شركت لاستیك‌سازی «میشلن» فرانسه در ژوئن سال 2009 میلادی و شركت تجهیزات‌سازی «والئو» این كشور از سوی برخی از افراد مورد جاسوسی واقع شده است.

دولت فرانسه نیز به دلیل شایع شدن این قبیل جاسوسی‌ها درصدد است تا برای مقابله با آن‌، با ایجاد برخی تغییرات و اصلاحات در قوانین حقوقی‌، مجازات‌های كیفری سنگینی نسبت را به جاسوسان صنعتی از این صنایع این كشور‌، وضع كند. بر همین اساس وزیر صنایع فرانسه از كارخانه‌های این كشور خواسته تا سیستم‌های حفاظتی خود را تقویت كنند و برای این كار از دولت فرانسه كمك بگیرند. در همین حال كابینه دولت فرانسه قصد دارد پیشنهاد وضع قوانین سختگیرانه‌تری را درباره حفاظت اسرار شركت‌های این كشور بدهد. از جمله صنایع فرانسه كه در خطر جاسوسی هستند می‌توان به خودروسازی، هوافضا، دفاعی و دارویی اشاره كرد.

جایگاه رنو در ایران

از آنجاکه رنویی‌ها نیز در بخشی کوچک از صنعت و بازار خودرو ایران سهم دارند‌، رخدادها و تحولات این شرکت می‌تواند جالب و در خور توجه باشد.دومین خودروساز فرانسه اگرچه حضوری کمرنگ در بازار ایران دارد‌، اما همین حضور کمرنگ آنقدر حاشیه به همراه داشته که شهرت رنو از سطح مشتریانش فراتر رفته است.

ماجرای قرارداد پلت فرم مشترک X90 به همراه حواشی مربوط به تولید تندر-90 و مگان‌، آنقدر داغ بوده که طی چند سال گذشته‌، رسانه‌ها در سطحی وسیع بدان پرداخته اند. رنو هرچند از دو جنبه کیفیت محصول و سرمایه گذاری مستقیم‌، کارنامه قابل قبولی از خود در صنعت خودروسازی کشور به جا گذاشته‌، اما هنوز فاصله ای بسیار زیاد با رقیب هموطن‌اش پژو داشته و سهم بازاری بسیار اندک در ایران دارد.

آن طور که از آمار 9 ماهه تولید صنعت خودرو کشور بر می‌آید‌، دومین خودروساز فرانسه تنها 40 هزار دستگاه خودرو (تندر-90 و مگان) را در ایران به تولید رسانده و این موضوع از سهم حدودا چهار درصدی رنو در خودروسازی ایران حکایت می‌کند. این در شرایطی است که پژویی‌ها‌، با سابقه ای حدودا 23 ساله در بازار کشور‌، سهمی‌بیش از 38 درصد را در صنعت خودرو ایران به خود اختصاص داده‌اند.

البته رنو به تازگی اعلام کرده که پنج مدل جدید خود را از طریق صادرات‌، روانه بازار ایران خواهد کرد‌، تا شاهد افزایش سهم در این بازار باشد.

دومین خودروساز فرانسه‌، هرچند با تیراژ اندکی در ایران فعالیت می‌کند‌، اما هر دو محصول این شرکت (تندر-90 و مگان) جزو خودروهای باکیفیت به شمار می‌روند و مشتریان از آنها رضایت دارند.

یکی از دلایل اصلی پررنگ نبودن حضور رنو در ایران‌، مشکلات مالی خودروسازان داخلی و به تبع آن‌، عدم تامین به موقع قطعات است. این مشکل طی چند سالی که از حضور رنو در خودروسازی ایران می‌گذرد‌، بیش از هر مشکل دیگری در مورد رنو به چشم آمده و تاثیرگذار بوده است. هر چند رنویی‌ها حساب خاصی روی بازار ایران باز کرده و برنامه‌های زیادی برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی در دنیا دارند‌،اما با این حال تاکنون خبری مبنی بر عرضه این خودروها به ایران‌، اعلام نکرده‌اند.

این در شرایطی است که مردم ترکیه در آینده‌ای نزدیک می‌توانند ورود الکتریکی‌های رنو را به بازار کشور خود جشن بگیرند. رنو چندی پیش یکی از خودروهای الکتریکی خود را در ترکیه تست کرد‌ که اتفاقا بسیار مورد توجه رجب طیب اردوغان‌، نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

آنطور که اعلام شده‌، قرار است از طی سال جاری میلادی فروش خودروهای الکتریکی رنو در ترکیه که همسایه شمال غربی ایران به حساب می‌آید‌، آغاز شود. باید منتظر ماند و دید آیا دومین خودروساز فرانسه‌، روزی حاضر به صادرات خودروهای الکتریکی به ایران و یا حتی انجام سرمایه‌گذاری برای تولید این نوع خودروها در کشور‌، خواهد بود؟

از آن سو البته اتفاق ناگواری که برای اسناد صنعتی این شركت افتاده و پروژه‌های مربوط به خودروهای الکتریکی این شرکت را لو داده است‌، احتمالا روند تولید و عرضه این خودروها را با تغییر و تحولاتی روبه‌رو خواهد کرد. با این حال دومین خودروساز فرانسه مانند بسیاری از شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا‌، قصد دارد شانس خود را در تولید و عرضه الکتریکی‌ها بیازماید و سهمی‌از بازار آنها را به خود اختصاص دهد.

آن طور که کارشناسان می‌گویند‌، بازار خودرو دنیا در آینده‌ای نه چندان دور‌، به عرصه‌ای برای رقابت خودروهای الکتریکی تبدیل خواهد شد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 243

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47