خدمات سایت


متن کامل خبر

چطور مادربرد درست را انتخاب کنیم

آرشیو
مادربرد ها از بسیاری جهات بخش جدایی ناپذیر سیستم شما هستند که هربخشی از کامپیوتر شما به آن وصل می شود، عامل تعیین کننده اندازه و شکل رایانه شما هستند که سوکت آن مشخص می کند چه نوعی از CPU را می توانید نصب کنید.
1397/05/28 05:52:27 ب.ظ

مادربرد ها ویژگی هایی دارند که باعث میشه قیمت های متنوعی بین 60 دلار تا 500 دلار داشته باشند. ما دراین مقاله به شما کمک می کنیم تا مناسب ترین مدل را با توجه به خواسته ها و نیازهای خود انتخاب کنید.

سوکت مناسب خود را برای پردازنده مورد نظرتان انتخاب کنید:

 شما می توانید CPU های بزرگ را از Intel یا AMD پیدا کنید، اما هر پردازنده ای که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که از سوکت مناسبی پشتیبانی کند. آخرین تراشه های اصلی AMD از سوکت های AM4 استفاده می کنند در حالی که پردازنده های اینتل هشت هسته ای نیاز به سوکت LGA 1151v2دارند.
 
Boardهای کوچکتر = اسلات و ویژگی های کمتر.

 مادربورد ها به سه اندازه اصلی، از بزرگترین و کوچکترین ها تقسیم می شوند: ATX، Micro-ATX و Mini-ITX (Mini کوچکتر از Micro است). شما می توانید از شاسی کوچکتر با میکرو و یا مینی بوت استفاده کنید، در آنصورت شما از اسلات PCIe ، RAM و سایر اتصالات کمتری برخوردار خواهید بود.


شما می توانید زیر 100 دلار خرج کنید:

 می توانید یک مادربرد خوب با قیمت کمتر از 100 دلار پیدا کنید، اما اگر می خواهید تراشه Intel را overclock  ( افزایش سرعت و توان خارج از استاندارد پیش بینی شده ) کنید یا به پورت های زیادی نیاز داشته باشید، باید بیشتر هزینه کنید، معمولا تا 150 دلار. تراشه های دسکتاپ بالا مانند AMD Threadripper نیاز به مادربردهای گران با قیمت بالای 200 دلار دارند.

اگر شما برای اتصال اینترنت از یک اتصال سیمی استفاده می کنید، هزینه بیشتری برای اتصال Wi-Fi نکنید.

چه نوع CPU با مادربرد خود استفاده می کنید؟
CPU گزینه های شما را برای انتخاب محدود خواهد کرد، زیرا سوکت آن روی یک مادبرد خاص فقط با خط تراشه ای که برای آن طراحی شده استفاده می شود.



به عنوان مثال، اگر شما یک پردازنده نسل 8 هسته اینتل را خریداری می کنید، شما باید یک
Board  با یک سوکت LGA 1151 - و یکی برای پردازنده های 8th Generation انتخاب کنید؛ Board  های قدیمیتر برای تراشه های نسل هفتم از همان سوکت استفاده میکنند، اما با تراشه های جدیدتر کار نخواهند کرد. AMD باعث می شود که این روند کمی گیج کننده باشد؛ زیرا (در حال حاضر حداقل) این شرکت از همان سوکت AM4 برای تمام تراشه های جریان اصلی فعلی خود استفاده می کند، از Athlons تا تمام قسمت های 8 هسته ای Ryzen 7. AMD قول داده است تا سال 2020 با سوکت AM4باقی بماند. از سوی دیگر، اینتل در سالهای اخیر تمایل دارد سوکتهای خود را (یا حداقل سازگاری سوکت) را از یک نسل به نسل بعدی تعویض کند.

اما برای اینتل (
LGA 2066) و AMD (TR4) دارای سوکت های مختلف هستند تا بتوانند پردازندههای .Core X و Threadripper را به اندازه بزرگتر و قدرت بالاتر برسانند

چه اندازه مادربرد شما می خواهید؟

مادربردها در سه اندازه در بازار وجود دارند.

    
ATX عملا استاندارد است و فضای بیشتر برای شاخه ها و اسلات ها را ارائه می دهد.

  
Micro-ATX 2.4 اینچ کوتاهتر است، که به این معنی است که فضای کمتری برای اسلات ها وجود دارد.

    
Mini-ITX می تواند برای یک کامپیوتر کوچک ساخته شود، اما معمولا فقط برای یک کارت افزودنی (مانند یک کارت گرافیک)، و اتصال دهنده های کمتری وجود دارد.

همیشه مهم است که منطقه I / O را بر روی یک مادربرد بررسی کنید تا مطمئن شوید که گزینه های اتصال خارجی را بعد از نصب آن دارید، این به شما اجازه می دهد پورت های بیشتری را از طریق اتصال پانل جلو در کامپیوتر خود و یا از طریق براکت های جداگانه ارزان قیمت در پشت اضافه کنید.

شما به چه میزان RAM نیاز دارید؟
اکثر Boardهای اصلی این روزها دارای چهار حافظه رم هستند، البته مقدار اسلات ها میزان RAM شما را که می توانید نصب کنید،  محدود می کند.

برای داشتن برنامه های کاری و بازی ها، 16/32 گیگابایت کافی است و تنها با دو اسلات، شما می توانید تا 32 گیگابایت RAM نصب کنید. توجه داشته باشید که شما می توانید هزینه کمتری برای برای یک کیت 32GB که از دو کارت 16 گیگابایت استفاده می کنید، به جای کیت 32 گیگا بایت که  چهار کارت 8GB  قرار دارد، پرداخت کنید.

شما نیاز به چه مدل اسلاتی دارید؟

در این زمان شما به احتمال زیاد دو اسلات دارید : شات کوتاه PCIe x1 که اغلب برای گسترش USB و SATA استفاده می شود و یا شات بلند PCIe x16 که اغلب برای ذخیره سازی های سریع مانند Optane 905 SSD است. اگر فقط قصد نصب یک کارت گرافیک را دارید، یا قصد نصب چندین درایو SATA / M.2 و شاید ضبط ویدئو یا کارت صدا را دارید، باید با اکثر Board های ATX یا Micro-ATX که حداقل یک اسلات x16 و یک یا دو اسلات x1. بتوانید استفاده کنید.

برای مثال، اضافه کردن یک درایو PCIe M.2 ممکن است برخی از پورت های SATA را غیرفعال کند، یا نصب یک کارت در یک اسلات PCIe سوم، ممکن است باعث غیرفعال شدن اسلات دوم شود، و ...این مسئله به شدت روی انتخاب مادبرد موثر است، قبل از خرید، باید راهنمای آنلاین مادربرد مورد نظر را بخوانید.


گفتنی است، اگر شما در حال برنامه ریزی برای اتصال تعداد زیادی درایو و کارت به کامپیوتر خود هستید، بهتر است بدانید که تمام پردازنده های AMD  دارای 64 خط (60  از پردازنده، 4 از چیپ ست)، در حالی که رقیب آن، پلتفرم Core X اینتل، بسته به مدل پردازنده تا 44 خط  از پردازنده و تا 24 خط از چیپ ست در اختیار شما قرار می دهد.  بنابراین، اگر شما در حال برنامه ریزی برای وصل کردن، به عنوان مثال، چند کارت گرافیک و آرایه RAID از ذخیره سازی PCIe / NVMe، و یا قصد استفاده از سخت افزاربا پهنای باند بالا در سیستم خود دارید، این پلت فرم ها برای شما مناسب خواهد بود.

کدام چیپست برای شما مناسب است؟

اگر شما از Board های H370 یا Q370 از برند اینتل انتخاب کنید، گزینه ی Overclock را از دست خواهید داد، با این حال تعداد انگشت شمازی از چیپهای اصلی اینتل برای اورکلاک کردن باز می شوند، اما این چیپست ها واقعا پایدار هستند.

در برند AMD ، چیپ ست های B350 و B300 هنوز از اورکلاک پشتیبانی می کنند.


اگر شما قصد دارید که به سمت
Intel بروید و از Overlock استفاده کنید، باید یک چیپ ست Z370 و یک پردازنده با نام "K" در نام مدل خود (مانند Core i7-8700K) انتخاب کنید. یا پلت فرم X299 و چیپ Skylake X استفاده کنید. در برند AMD، همه چیز بسیار ساده تر است، با تمام تراشه های فعلی نسل Ryzen پشتیبانی از اورکلاک، و همه چیپ های (A320 و A300) نیز از اورکلاک پشتیبانی می کنند.

اما این بدان معنا نیست که بیشتر کاربران باید پردازنده های خود را ارتقا دهند. بهتر است بدانید که برای اینکه
CPUخود را به سرعت بالاتر از سرعت فعلی خود برساند، به احتمال زیاد به یک سیستم خنک کننده پیشرفته و یک مادربرد با برد عالی نیاز خواهید داشت.

  

برای مشاهده مشخصات فنی و لیست قیمت رقابتی فروشندگان در سایت میهن مارکت اینجا کلیک کنید.

منبع :
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • خرید مادربرد,
  • قیمت مادربرد,
  • راهنمای خرید مادربرد,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اندروید ۱۵ از دسترسی اپراتورها به لوکیشن گوشی جلوگیری می‌کند؟ image اندروید ۱۵ از دسترسی اپراتورها به لوکیشن گوشی جلوگیری می‌کند؟ 1403/01/09

به‌لطف سیستم جدید اندروید ۱۵، احتمالاً جلوگیری از دسترسی اپراتورها به موقعیت مکانی گوشی امکان‌پذیر می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند image تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند 1403/01/09

هوش مصنوعی سامسونگ تنها برای مدل‌های منتخب عرضه می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد image ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد 1403/01/09

شیائومی از ریش‌تراش مقرون‌به‌صرفه‌ی Mijia S200 با قابلیت‌های هوشمند و موتور قدرتمند رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 7

چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 84

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 113

اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود image اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود 1402/12/22

به‌نظر می‌رسد تراشه نسل بعدی کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 از قدرت بالایی برخوردار باشد و حتی از A18 Pro اپل بهتر عمل کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85