خدمات سایت


متن کامل خبر

چگونه CPU درست را انتخاب کنیم

آرشیو
در مورد CPU ها، مهم نیست که شما در حال ساخت یک کامپیوتر جدید هستید و یا قصد ارتقاء سیستم خود را دارید. لازم است قبل از اینکه اقدام به خرید کنید نسبت به مشخصات CPU مورد نظرتان اطلاعات کافی داشته باشید
1397/06/03 04:48:42 ب.ظ

در مورد پردازنده ها در نظر داشته باشید که افزایش سرعت Clock و تعداد هسته سی پی یو می تواند تفاوت زیادی در عملکرد کلی داشته باشد، سیستم نسبت به قبل پاسخگویی بهتری دارد، بازی ها مسطح تر و سریعتر انجام می شوند و انجام وظایف فشرده تری را می توانید از کامپیوتر خود داشته باشید. به علاوه، تراشه ای که شما انتخاب می کنید در خرید مادربرد هم تعیین کننده خواهد بود، زیرا هر پردازنده نیاز دارد تنها با یک سوکت خاص و مجموعه ای از تراشه ها کار کند.

شما نمی توانید AMD یاIntel را از دست بدهید:

وقتی شما به AMD یا Intel فکر کنید، قطعا انتخاب بین آنها برای شما سخت خواهد بود، به این دلیل که اینتل در بازی ها و مرورگر ها بهتر عمل می کند و AMD در کارهای مدیریتی مانند ویرایش ویدئو سریعتر است.

 

سرعت ساعت ( Clock speed) مهمتر از تعداد هسته است:

سرعت ساعت بیشتر به کارایی سریعتر در کارهای ساده و معمول مانند بازی کمک می کند، در حالی که هسته های بیشتر به شما کمک می کنند تا سریعا از حجم کارهای وقت گیر استفاده کنید.

اورکلاکینگ برای همه نیست: برای اکثر مردم، بیشتر معنایی دارد که هزینه های 20 تا 60 دلار دیگر را خرج کند و یک تراشه بالایی را خریداری کند.

AMD یا اینتل: کدام را انتخاب کنیم؟

تا سال 2017، AMD ناقص بود، اما با تراشه های Ryzen و در حال حاضر Ryzen 2 (2000 سری)، این شرکت توانست عملکرد خوبی در مقابل با Intel به دست آورد.

اینتل همچنان یک IPC کمکی دارد (دستورالعمل در هر چرخه یا چند دستورالعمل که یک تراشه میتواند در یک زمان معین اجرا کند)، و تراشه های آن را برای وظایف ریزه کاری  مثل بسیاری از بازیها، وبگردی و برخی از نرم افزارهای Adobe بهتر میسازد  .  AMD  تمایل دارد تا هسته و موضوعات بیشتری را ارائه دهد که باعث می شود، برای ویرایش و انیمیشن سازی حرفه ای بهتر عمل کند.

کدام نسل CPUشما نیاز دارید؟

هر سال، اینتل و AMD خطوط پردازنده خود را ارتقا می دهند. نسل فعلی اینتل "سری 8 Gen Core" است که همچنین با نام کد "Lake Coffee" نامگذاری شده است. آخرین تراشه های AMD بخشی از ریزن 2000 (ریزن 2) است. هنگام انتخاب می توانید شماره مدل را در اولین رقم از چهار عدد ببینید (به عنوان مثال: 8 در Core i7-8400 یا 2 در Ryzen 7 2700X).

توجه داشته باشید که هر دو شرکت هنوز تراشه های خود را به نسل فعلی به روز نکرده اند. بنابراین آخرین و بزرگترین پردازنده های سری X اینتل هنوز هم نسل هفتم است و جدیدترین ریزپردازنده های AMD در سری Ryzen gen 1 (1000 سری) قرار دارند.

ما انتخاب نسل قدیمی پردازنده ها را به شما توصیه نمی کنیم، مگر اینکه شما یک مادربردی داشته باشید که از آخرین تراشه ها پشتیبانی نمی کند.

چگونه نام و شماره مدل را بخوانید؟

سر و صدای مارک ها و اعداد که نام محصول CPU را تشکیل می دهند، می تواند گیج کننده باشد. اینتل و AMD هر دو تراشه های خود را به سه دسته "خوب، بهتر، بهترین" تقسیم می کنند، با شروع از Core i3 / Ryzen 3، ارتقاء به Core i5 / Ryzen 5، و پایان دادن (حداقل در فضای تراشه جریان اصلی) با Core i7 / Ryzen 7. اما برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران، این تراشه ها غیر ضروری هستند.

در حال حاضر، در مورد شماره های مدل که بعد از 3، 5، یا 7 آمده است، اولین رقم تولید نسل (Core i7-8700 اینتل پردازشگر نسل هشتم است و، 2600 5AMD Ryzen یک پردازنده نسل دوم Ryzen است. بقیه اعداد فقط مدل های مختلف را در خط نشان می دهند، در حالی که یک K در انتهای تراشه اینتل به معنی آن است که برای اورکلاک کردن قفل شده است. فقط تعداد انگشت شماری از تراشه های اصلی اینتل، K هستند، در حالی که تمام پردازنده های Ryzen AMD برای اورکلاکینگ قفل شده اند. X در پایان مدل AMD به معنی افزایش سرعت ساعت است.

آیا شما باید اورکلاک کنید؟

اورکلاکینگ، به این معناست که شما یک پردازنده را به طور موقت تحت فشار قراردهید که بتواند با سرعتهای بالاتری از حد مجاز برنامه را اجرا کند، بسیاری از کاربران از این تمرین لذت می برند، اگر شما تمایلی به انجام این چالش ندارید، اورکلاک کردن یک هزینه اضافی برای شما محسوب می شود.

به منظور بالا بردن سرعت پردازش CPU خود از میزان امتیازدهی خارج از جعبه، به احتمال زیاد به یک سیستم خنک کننده پیشرفته و مادربرد سازگار با اورکلاک می پردازید. در حالی که تمام تراشه های اخیر AMD تا حدودی اورکلاک می شوند، اگر می خواهید یک تراشه ی Intel را وارد کنید، باید یکی از پردازنده های سری K خود را پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که حتی اگر شما تمام تجهیزات مناسب را بدست آورید، هنوز هم می توانید به CPU خود آسیب بزنید، اگر بیش از حد مجاز به آن فشار بیاورید.

مشخصات کلیدی CPUچیست ؟

اگر شما به صفحه مشخصات یک CPU نگاه کنید، تعداد زیادی مشخصه مشاهده می کنید که باید بدانید هر کدام از آنها چه عملکردی دارند

سرعت ساعت: واحد اندازه گیری در گیگا هرتز، این سرعت است که عملکرد تراشه را تعیین می کند. پردازنده های مدرن بر اساس کار و دمای آنها سرعت خود را تنظیم می کنند از پایه (حداقل) سرعت ساعت تا توربو (حداکثر) سرعت ذکر شده را ببینید.

هسته: هسته درون پردازنده است. پردازنده های مدرن دارای دو هسته ای و 18 هسته ای هستند که اکثر پردازنده های آنها دارای چهار تا هشت هسته است.

TDP: مشخصات طراحی حرارتی / قدرت (TDP) حداکثر مقدار گرما است که تراشه تولید می کند، همانطور که در وات اندازه گیری می شود. با دانستن این که - به عنوان مثال - اینتل Core i7-8700K دارای TDP 95 وات است، شما می توانید اطمینان حاصل کنید که CPU می تواند این مقدار از گرما را اداره کند.

خوب است که بدانید که TDP شما چقدر است، بنابراین شما می توانید تجهیزات خنک کننده با قدرت مناسبی برای پشتیبانی CPU خود تهیه کنید. همچنین TDP بالاتر معمولا با عملکرد سریع تر همخوانی دارد.

Cache: حافظه داخلی پردازنده برای افزایش سرعت دسترسی به داده ها و دستورالعمل ها بین CPU و RAM استفاده می شود. نیازی نیست که بیش از حد به اندازه حافظه پنهان توجه داشته باشید، زیرا سخت است که با عملکرد دنیای واقعی برابر باشد و عوامل مهمی نیز در آن در نظر گرفته می شود.

IPC: حتی اگر شما دو پردازنده داشته باشید که دارای همان سرعت و با مشخصه های یکسان باشند. اگر از شرکت های مختلف هستند یا بر اساس معماری های مختلف از همان شرکت ساخته شده باشند، تعداد IPC های مختلفی تولید خواهند کرد (دستورالعمل در هر ساعت چرخه) IPC به شدت به معماری پردازنده وابسته است، بنابراین تراشه های نسل های جدید (به عنوان مثال: نسل هشتم Core i7 در مقابل نسل هفتم Core i7) بهتر از نسل های قدیمی تر خواهد بود.

چه سوکت مادربردی برای پردازنده ی انتخابی نیاز دارید؟

پردازنده های مختلف نیاز به انواع مختلف سوکت دارند. اگر شما قبلا یک مادربرد تهیه کردید و قصد تعویض آن را ندارید، باید یک CPU با نوع سوکت مناسب خریداری کنید. در غیر این صورت، شما باید مطمئن شوید که مادربرد شما با پردازشگر جدید شما سازگار باشد.

AMD با استفاده از قطعات فعلی نسل RYZN و Athlon (مانع از عملگرهای چسبنده) تنها یک سوکت AM4 را تأمین می کند و تا سال 2020 پشتیبانی از آن را انجام می دهد. بدین معنی است که با به روز رسانی BIOS می توانید یک نسل اول تراشه Ryzen را به نسل دوم (و احتمالا نسل سوم) مادربرد Ryzen و برعکس برسانید.

از سوی دیگر، اینتل در سالهای اخیر تمایل دارد که از سازگاری مجدد با تراشه های جدید و مادربردهای قدیمی پشتیبانی نکند، حتی اگر سوکت به طور موثری مشابه باشد. چرا که اینتل می گوید تراشه های جدیدتر (که دارای هسته های بیشتری هستند) دارای نیازهای زیر سیستم های مختلف تحویل قدرت هستند.

برای مشاهده مشخصات فنی ولیست قیمت رقابتی CPU ها در سایت میهن مارکت اینجا کلیک کنید.

منبع :
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • cpu,
  • راهنمای خرید,
  • سی پی یو,
  • خرید سی پی یو,
  • بررسی کالا,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد image ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد 1403/01/09

شیائومی از ریش‌تراش مقرون‌به‌صرفه‌ی Mijia S200 با قابلیت‌های هوشمند و موتور قدرتمند رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 111

اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود image اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود 1402/12/22

به‌نظر می‌رسد تراشه نسل بعدی کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 از قدرت بالایی برخوردار باشد و حتی از A18 Pro اپل بهتر عمل کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

تغییر بزرگ ساعت‌های سامسونگ؛ گلکسی واچ مربعی می‌شود image تغییر بزرگ ساعت‌های سامسونگ؛ گلکسی واچ مربعی می‌شود 1402/12/22

سامسونگ احتمالاً می‌خواهد نسل بعدی ساعت‌های هوشمند خود را با نمایشگر مربعی طراحی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین (Notcoin) در سایت Getgems image راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین (Notcoin) در سایت Getgems 1402/12/21

اخیرا امکان پیش فروش Notcoin از طریق بازار پیش از عرضه فراهم شده است. در ادامه با راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین همراه باشید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50