خدمات سایت


متن کامل خبر

OLED یا QLED؟ کدام یک نسبت به دیگری برتر است؟

آرشیو
خرید یک تلویزیون با کیفیت تا چند سال پیش کار بسیار آسانی بود، تا چندی پیش شاید تنها تفاوت موجود در بازار به نوع طرح و برند انواع تلویزیون ختم می‌شد، اما در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است
1398/07/21 11:30:54 ب.ظ

در حال حاضر تلویزیون‌های مختلف با فناوری‌های متفاوتی به فروش می‌رسند که شاید نام آنها خریداران را سردرگم کند.

خرید یک تلویزیون با کیفیت تا چند سال پیش کار بسیار آسانی بود، تا چندی پیش شاید تنها تفاوت موجود در بازار به نوع طرح و برند انواع تلویزیون ختم می‌شد، اما در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است، حال علاوه‌بر اندازه‌های مختلف، وجود ویژگی‌های هوشمند، قابلیت پخش فیلم سه‌بعدی، اتصال به اینترنت و پشتیبانی از دستورهای صوتی، کیفیت پنل تلویزیون‌ها نیز متفاوت است و همین مورد باعث سردرگمی خریداران می‌شود. نام‌هایی مانند LED، LCD، OLED یا QLED از جمله پنل‌های متفاوتی هستند که در حال حاضر در تلویزیون‌های مخلف به کار رفته و هر چند وقت یکبار نیز شاهد ورود فناوری جدیدی به بازار هستیم. اما واقعا تفاوت این فناوری‌ها و پنل‌ها در چیست؟ قطعا مهم‌ترین ویژگی یک تلویزیون، کیفیت بالا پخش تصاویر است. اما واقعا کیفیت خروجی در فناوری‌های یاد شده با یکدیگر متفاوت است؟ چه فناوری بهترین کیفیت را ارائه می‌‌دهد؟ آیا در هنگام خرید، فروشندگان اطلاعات درستی به خریداران می‌دهند؟ آیا فناوری‌های جدید ارزش پرداخت هزینه هنگفت خرید را دارند؟

در این گزارش قصد داریم به زبانی ساده و به صورت مختصر به انواع فناوری تصویر با پنل پخش تلویزیون‌های مختلف پرداخته و ویژگی‌های مثبت و منفی هرکدام را بررسی کنیم.

ما به دنبال خرید تلویزیون هستید و با نام فناوری‌های مختلف، گیج شده‌اید، این گزارش به شما کمک خواهد کرد، با ما همراه باشید:

در ابتدا ذکر چند نکته بسیار با اهمیت ضروری است، اول آن که فناوری تصویر ارتباطی با رزولوشن تصویر ندارد، به همین جهت تمامی این فناوری‌ها قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۴K را دارند، اما بسته به بازه قیمتی و اندازه تلویزیون است که شرکت سازنده، رزولوشن ۴K را برای آن درنظر بگیرد یا خیر. همچنین فناوری‌های تقویت‌کننده رنگ مانند HDR10 یا HDR+ نیز در تمامی پنل‌ها قابل استفاده است و باز هم بسته به رده کیفی تلویزیون شاید در آن تعبیه شده باشد یا خیر.

انواع مختلف پنل تلویزیون تنها در نوع ایجاد و نمایش تصویر تفاوت ایجاد می‌کند و امکاناتی مانند رزولوشن بالا یا تقویت رنگ، در هر مدلی قابل اجرا است. حال بیایید نگاهی به نوع تصویرسازی پنل‌های مختلف تلویزیون بپردازیم.

فناوری OLED

برخلاف دیگر فناوری‌های موجود در بازار، دیودهای پنل‌های اولد هر کدام به تنهایی روشن شده و رنگ را تولید می‌کنند، در این حال نیازی به نور پس زمینه نیست. پنل اولد می‌تواند به نازکی چند لایه مقوا باشد، در این فناوری به دلیل عدم وجود نور پس‌زمینه، کنتراست تصویر بسیار بالا است، یعنی در فیلم‌هایی که در محیط‌های تاریک یا در شب فیلم‌برداری شده، جزئیات تصویر به خوبی دیده می‌شود، این یک مزیت بزرگ است که در فناوری LED و LCD دیده نمی‌شود و در تصاویر تاریک، بخش زیادی از صفحه مشکی رنگ است.

دیودهای OLED انرژی مصرفی بسیار کمی دارند و با این وجود مصرف برق تلویزیون‌های اولد بسیار پایین است. همچنین رنگ‌ها در این نوع تلویزیون‌ها بسیار طبیعی و شفاف بوده و تاحد زیادی به واقعیت نزدیک هستند. پنل‌های اولد کمتر به محیط زیست آسیب می‌زنند زیرا مانند پنل‌های LCD گاز نیتروژن آزاد نمی‌کنند. قیمت تلویزیون‌های اولد بسیار گران است و طول عمر آن‌ها دقیقا مشخص نیست.

این مطلبم بخونید:
پیشگامی شارپ در عرضه تلویزیون های 8K

فناوری LCD و LED

اگر از نظر هزینه محدودیت دارید و نمی‌توانید تلویزیون‌های باکیفیت اولد را خریداری کنید، تلوزیون‌های LCD و LED همچنان در بازار هستند. البته مدل‌های ال‌سی‌دی به ندرت یافت می‌شود و با توجه به کیفیت پایین آن بهتر است به سراغ تلویزیون‌های ال‌ای‌دی بروید. LCD‌ها از پیکسل‌های مایع با نور پس‌زمینه تشکیل شده‌اند، این مدل‌ها کمترین کنتراست و رنگ‌بندی طبیعی را در میان تلویزیون‌های بازار دارند و خیلی پیشنهاد نمی‌شوند. اما تلوزیون‌های ال‌ای‌دی از دیودهای نوری تشکیل شده‌اند و به همین دلیل به جای ساطع شدن نور پس‌زمینه یک پارچه، با پیکسل‌های ال‌ای‌دی هر نقطه از صفحه قابلیت رنگی خود را دارد، اما باز هم منبع نوز از پشت پنل یا از کنار قاب تامین می‌شود که مدل دوم بسیار متداول‌تر است.

در این نوع تلویزیون‌ها ضخامت صفحه به کمتر از یک اینچ رسیده و رنگ‌ها وضعیت بهتری نسبت به LCD دارند، هرچند تصاویر خیلی شگفت‌انگیز نیستند. البته تلویزیون‌های ال‌ای‌دی از نظر فناوری تنوع بیشتری دارند و هر شرکتی با به‌کارگیری از فناوری‌های نوین به دنبال بالاتر بردن کیفیت این مدل‌تلویزیون‌های اقتصادی است.

تلویزیون‌های QLED

نمایشگر نقطه‌ای کوانتومی یا QLED توسط سامسونگ تجاری شد، این تلویزیون‌ها مانند مدل‌های اولد دارای دیود‌های مجزا نیستند و تاحدودی مانند پنل‌های LED با یک منبع نور روشن می‌شوند. وجه تمایز این فناوری وجود پیکسل‌های کوانتومی است که از نظر نور، رنگ‌بندی و وضوح با دیگر مدل‌های بازار قابل مقایسه نیستند و کیفیتی بسیار بالاتر دارند.

اما همچنان به دلیل وجود نور پس‌زمینه مقدار کنتراست تصاویر QLED از مدل‌های اولد ضعیف‌تر است، البته قیمت پایین‌تری نیز دارند. در پنل QLED به‌جای نور پس‌زمینه سفید از نور آبی استفاده می‌شود و نور سبز و قرمز نیز با نقطه‌های کوانتومی به دست می‌آید. از نظر کیفیت QLED بهتر از LED و کمی ضعیف‌تر از OLED‌ها‌ هستند.

کدام فناوری بهتر است؟

از نظر کیفیت در مورد فناوری‌های ذکر شده، مشخص شد که اولد بهترین تصویر را ارائه می‌دهد، این نوع پنل تنها توسط ال‌جی تولید می‌شود و دیگر شرکت‌ها نیز با خرید این پنل‌ها و اضافه‌کردن برخی ویژگی‌ها، تلویزیون‌های خود را شخصی‌سازی می‌کنند. پنل QLED نیز تنها توسط سامسونگ تولید می‌شود. شرکت هایسنس در حال حاضر تنها برندی است که در محصولات خود هر دو تلویزیون QLED و OLED را به فروش می‌رساند.

اگر به دنبال کیفیت هستید و قیمت برایتان مطرح نیست، اولین انتخاب شما تلوزیون‌های هوشمند اولد خواهد بود، اما اگر محدودیت پرداخت هزینه دارید، در حال حاضر بیشترین سهم بازار در اختیار تلویزیون‌های LED است و می‌توان از کیفیت مطلوب این نوع محصولات بهره برد. تلویزیون‌های QLED نیز هنوز به مقدار کافی متداول نشده‌اند اما اگر خواستید با بررسی دقیق کیفیت این مدل‌ها با تلویزیون‌های ال‌ای‌دی، یک مدل مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • OLED تلویزیون,
  • QLED تلویزیون,
  • بهترین تلویزیون,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 28

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 65

افزایش قیمت دوج کوین image افزایش قیمت دوج کوین 1402/11/02

دوج‌کوین همزمان با شایعاتی که در بستر شبکه اجتماعی ایکس دست به دست می‌شود، به بازدهی روزانه ۱۰ درصدی رسید

امتیاز:
تعداد بازدید: 83

دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! image دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! 1402/10/20

دولت چین مدعی شده با هک کردن آیفون های اپل، مظنونین و معترضان را به‌دام بیاندازد و دستگیر کند. اما مگر هک آیفون امکان‌پذیر است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 75