خدمات سایت


متن کامل خبر

سه استيضاح ، دو قربانی

آرشیو
در همین حال ابوترابي فرد كه به هنگام تصدي مسئوليت شركت آب و فاضلاب كشور توسط مجيد نامجو و سيلي خوردن او توسط يكي از نمايندگاني كه در حال حاضر نيز طرح استيضاح را امضا كرده، از نزديك شاهد ماجرا و كظم غيظ و به نماز ايستادن نامجو به جاي پرخاش متقابل بود ، با استیضاح مخالفت کرد.
1389/12/14 01:47:32 ق.ظ

ماراتن استيضاح وزير نيرو فردا در حالي به خط پايان مي رسد كه از چند جهت بي سابقه بوده و از نكات برجسته تاريخ فعاليت مجالس در جمهوري اسلامي ايران به شمار مي رود.

نخست آنكه طرح استيضاح يك بار در حدود يازده روز قبل اعلام وصول و پس از چهار روز نيز براي محكم كاري بيشتر بار ديگر اعلام وصول شد و اين مساله با توجه به وجود آيين نامه نحوه اداره مجلس و قوانين بالادستي درخصوص نحوه وصول طرح ها و نيز ساز و كار اجراي آن بسيار عجيب مي نمايد!

نامجو

دوم آنكه اين استيضاح اگر چه با مخالفت هيات رئيسه به ويژه شخص ابوترابي فرد كه به هنگام تصدي مسئوليت شركت آب و فاضلاب كشور توسط مجيد نامجو و سيلي خوردن او توسط يكي از نمايندگاني كه در حال حاضر نيز طرح استيضاح را امضا كرده، از نزديك شاهد ماجرا و كظم غيظ و به نماز ايستادن نامجو به جاي پرخاش متقابل بود از يك طرف و نيز نظر مخالف دكتر لاريجاني، رئيس مجلس هشتم كه شاهد فعاليت هاي وزارت نيرو به ويژه در عرصه آبرساني به قم و مديريت خشكسالي در آن استان بوده از طرف ديگر مواجه بود ، اما شرط اعلام وصول آن از سوي رئيس مجلس، لزوم ثبات راي نمايندگان و عدم باز پس گيري امضاها عنوان شد چرا كه ماجراي پس گرفتن امضاهاي طرح استيضاح اعلام وصول شده حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش و نيز ماجراي اختلاف دولت و مجلس بر سر تعداد امضاهاي استيضاح دكتر بهبهاني، ضرورت سخت گيري رئيس مجلس در اعلام وصول طرح استيضاح وزير نيرو را بيش از پيش ايجاب مي كرد.

نكته سوم اينكه استيضاح مجيد نامجو، سومين طرح استيضاح از سوي مجلس هشتم به شمار مي رود كه شايد در نوع خود ركورد جالبي در تعامل بين مجلس ودولت باشد.

پيش از اين نمايندگان مجلس هشتم در اولين گام مرحوم علي كردان را به دليل ارايه و استفاده از مدرك جعلي دكتراي حقوق از دانشگاه آكسفورد با راي عدم اعتماد بدرقه كرد و اين در حالي بود كه نمايندگان طيف هاي اصول گرا و اصلاح طلب براي باز پس گيري راي اعتماد داده شده به وزير اسبق كشور اتفاق نظر داشتند.

استيضاح جنجالي وزير راه و ترابري دولتهاي نهم و دهم كه به عنوان استاد رئيس جمهور و شيخ الوزرا در كابينه حضور داشت و عدم حضور وي و دكتراحمدي نژاد در روز راي اعتماد كه براي نخستين بار در تاريخ سياسي پس از پيروزي انقلاب اسلامي رخ داد، سبب ايجاد همگرايي بين عموم نمايندگان -فارغ از گرايش هاي سياسي- در راي ندادن دوباره به دكتر بهبهاني بود، به گونه اي كه رئيس مجلس نيز از نشان دادن راي خود به هنگام واريز آن به گلدان هاي اخذ راي خودداري نكرد.

استيضاح سوم كه قرعه آن به نام وزير نيروي دولت دهم درآمده است از دو جهت قابل توجه است:

اول آنكه مجيد نامجو با 210 راي، بيشترين راي را بين وزيران نيروی پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دست آورده است و دوم این که اولين وزير نيرو پس از پيروزي انقلاب است كه مزه ناگوار استيضاح را مي چشد، اگر چه ذكر اين نكته ضروري است كه وزيران وقت نيرو همواره از سوي مجالس هم عصرشان با حربه استيضاح تهديد شده بودند اما هيچگاه پاي آنها براي استيضاح به مجلس باز نشد.

نكته چهارم درخصوص سه استيضاح صورت گرفته از سوي مجلس هشتم رويكرد متفاوت افكارعمومي و رسانه هاي گروهي در قبال موضوع استيضاح بود.

استفاده از مدرك جعلي دكتري از سوي علي كردان ، وزير وقت كشور و نيز سقوط هواپيماي مسافربري تهران – اروميه در كنار بسياري از كاستي ها و وعده هاي بدون اجابت وزير سابق راه و ترابري سبب ايجاد فضاي رواني و رسانه اي سنگين عليه اين دو وزير مورد استيضاح قرار گرفته ، شد و طبيعي بود كه فضاي رسانه اي و افكارعمومي از يك سو و جو حاكم بر مجلس از سوي ديگر، نتيجه اي جز سقوط وزيران كشور و راه و ترابري نمي توانست داشته باشد.

اما در مورد مجيد نامجو، به دليل طرح موضوع استيضاح در يك بازه زماني نامناسب و مطرح بودن بحث بررسي بودجه سال آينده و نيز ضرورت تمركز براي اجراي عالمانه قانون هدفمندي يارانه ها و شايد هم به خاطر كاراكتر بي حاشيه و کاری وزير نيرو و مهمتر از همه تعلق او به يك خانواده ارزشي كه دو پسر را تقديم انقلاب نموده است، يك فضاي مثبت در رسانه ها و افكارعمومي و نيز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به نفع ابقا شكل گرفت، به گونه اي كه در هفته گذشته بسياري از نمايندگان مجلس هشتم كه در بين آنها نام روساي كميسيونهاي مختلف و اعضاي هيات رئيسه نيز به چشم مي خورد، در حمايت از وزير نيرو و مخالفت با استيضاح وي سخن گفته و حتي 150 نماينده مجلس طي نامه اي استيضاح وزير نيرو را در شرايط كنوني به مصلحت ندانستند.

بر همين اساس مي توان پيش بيني كرد سومين استيضاح مجلس هشتم اين بار قرباني نخواهد داشت و مجيد نامجو بار ديگر سكان هدايت وزارت نيرو را بر عهده خواهد گرفت؛ اگرچه احتمال كسب 210 راي قبلي و حتي عدد نزديك به آن دور از واقعيت مي نمايد. در اين ميان البته مسايلي كه گاه بين دولت و مجلس پيش آمده و تعامل دو طرف را به حداقل مي رساند را نيز نبايد از نظر دور داشت.

چه اينكه در صورت عدم حضور نامجو در مجلس استيضاح همانند آنچه كه حدود يكماه پيش براي حميد بهبهاني اتفاق افتاد و يا جبهه گيريهاي كه هر چند وقت يكبار بين دولت و مجلس روي مي دهد ممكن است فضاي موجود را به كلي متفاوت سازد و سومين قرباني استيضاح نيز در كارنامه عملكرد مجلس هشتم ثبت شود.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 338

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 387

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215