خدمات سایت


متن کامل خبر

يک روايت از اجاره بهايی كه كوتاه نمی‌آيد

آرشیو
در روزهای پايانی سال يك بار ديگر بازار اجاره بهای مسكن خبر ساز شده و كابوس وهم انگيز جهش قيمت اجاره بها، سايه خود را بر سر جمعيت انبوهی از متقاضيان مسكن كه در انتظار تحويل سال هستند پهن كرده است.
1389/12/19 02:21:56 ق.ظ

«چیزی واقعی وجود ندارد، تنها شیوه دیدن وجود دارد» این جمله شاید روایت آشفته بازار اجاره بهای مسكن از نگاه برنامه‌ریزان اقتصاد مسكن كشور باشد.

درست در میانه‌های بهمن ماه خبری مبنی بر افزایش بی‌سابقه نرخ اجاره بهای مسكن كه طی 30 سال اخیر بی‌سابقه بوده روی خروجی خبرگزاری ایلنا انتشار یافت.

این خبر با واكنش تند برنامه‌ریزان اقتصاد مسكن مواجه و آن را كذب خواندند.

علی‌نیك‌زاد، وزیر مسكن نیز در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هرگونه افزایش قیمت در بازار خرید و فروش و همچنین اجاره بها را تكذیب كرد. او گفت: «براساس شواهد و گزارش‌های ارسالی در سطح بنگاه‌های معاملات ملكی و بازدیدهای مستمر، اجاره بهای مسكن در كشور طی چند ماه اخیر افزایش نیافته است»

از سوی دیگر به نحوی، مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاك هم ضمن تایید گفته‌های وزیر مسكن، از كاهش نرخ اجاره بها خبرداد.

اما نكته قابل تامل این كه در آذرماه سال جاری، رئیس اتحادیه مشاوران املاك، از افزایش 20 درصدی نرخ اجاره بها خبر داده بود.

قلی خسروی با همان ادبیات خاص خود عنوان كرد: در برخی از مناطق تهران، نرخ اجاره بها تا 20 درصد با افزایش مواجه شده است.

قلی خسروی علت اصلی افزایش نرخ اجاره بها را كاهش قدرت خرید مردم اعلام كرد.

با گذشت مدتی از اظهارات متناقض برنامه‌ریزان و در روزهای پایانی سال یك بار دیگر بازار اجاره بهای مسكن خبر ساز شده و كابوس و هم انگیز جهش قیمت اجاره بها، سایه خود را بر سر جمعیت انبوهی از بی‌خانمانان كه در انتظار تحویل سال هستند پهن كرده است.

شاید دیگر، چتر صحبت‌های زیبا و امیدوار كننده برنامه‌ریزان هرگز باز نشود و باران واقعیت بر سر مردم ببارد.

اگرچه افزایش 20 درصدی نرخ اجاره‌بهای مسكن در روزهای پایانی سال یك بار دیگر بحث عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری كلان در بخش تولید و عرضه مسكن و عدم اطلاع رسانی شفاف را به رخ می‌كشد اما روند افزایشی اجاره‌بهای مسكن در مرداد ماه كلید خورد و نمی‌توان آن را موضوع تازه‌ای به شمار آورد.

محمود بهمنی رییس كل بانك مركزی در اوایل تابستان امسال و همزمان با آغاز فصل جابه‌جایی اذعان كرد: افزایش نرخ اجاره‌بها نقش مهمی در تعیین نرخ تورم دارد.

او عنوان كرد: نرخ تورم متاثر از اجاره‌بهای مسكن است و قیمت اجاره‌بهای مسكن یكی از عمده‌ترین كالاهایی است كه نقش تعیین كننده‌ای در تعیین نرخ تورم دارد.

به گفته بهمنی با توجه به این كه ضریب تاثیرگذاری اجاره‌بهای مسكن و مواد خوراكی جمعا 57 درصد بر تعیین نرخ تورم تاثیرگذار است، هر گونه تغییری در این شاخص‌ها می‌تواند منجر به افزایش یا كاهش نرخ تورم شود.

رییس كل بانك مركزی در حالی این صحبت‌ها را در اوایل تابستان مطرح كرد كه نرخ تورم تك رقمی بود.

در اواسط تابستان یعنی در مرداد ماه همزمان با آغاز افزایش نرخ اجاره‌بهای مسكن، نرخ تورم نیز روند افزایشی خود را آغاز كرد.

تازه‌ترین گزارش بانك مركزی موضوع فوق را تایید می‌كند.

در این گزارش آمده است: نرخ تورم كه از اردیبهشت ماه امسال تك رقمی شده بود، پس از 7 ماه در آذر ماه مجددا دو رقمی شد و روند افزایش نرخ تورم كه از مرداد ماه امسال آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

در مرداد ماه زنگ‌ها برای افزایش نرخ اجاره‌بهای مسكن به صدا در آمدند و همین عامل باعث شد تا تورم نیز همپای رشد نرخ اجاره‌بها افزایش یابد.

هر چند بانك مركزی نرخ تورم اسفند ماه را كه البته هنوز زودهنگام است اعلام نكرده ولی در تازه‌ترین گزارش خود از ادامه روند جهشی نرخ تورم خبر داده است.

این موضوع با توجه به گفته‌های رئیس كل بانك مركزی مبنی بر این كه 57 درصد تورم مربوط به اجاره‌بها است، تداوم افزایش نرخ اجاره‌بها را در اسفند و سال آینده تایید می‌كند.

در چنین شرایطی بسیاری از فعالان بازار گمانه‌زنی‌های بسیاری را در رابطه با ادامه افزایش نرخ اجاره‌بهای مسكن مطرح كرده‌اند و اعتقاد دارند نرخ اجاره‌بها در سال 90 ادامه خواهد داشت.

این دسته از فعالان بازار بر این باورند به دلیل افزایش تقاضا در بخش اجاره منزل مسكونی و آغاز جابه‌جایی‌ها و همچنین عدم استقرار متقاضیان مسكن مهر در واحدهای ساخته شده به دلیل نبود تاسیسات زیربنایی، نرخ اجاره‌بها با افزایش مواجه می‌شود.

كارشناسان اعتقاد دارند: نمی‌توان به این سرعت پایان خوش برای سناریو نافرجام افزایش نرخ اجاره‌بها در نظر گرفت.

در عین حال در برخی مناطق تهران درصد رشد اجاره‌بها بیش از درصدهای ذكر شده است كه عمده‌ترین دلایل آن به تراكم بالای جمعیتی و موقعیت برخی مناطق شهری تهران برمی‌گردد.

این در حالی است كه كارشناسان بازار مسكن و مشاوران املاك پیش‌بینی می‌كنند كه قیمت‌های بخش اجاره باز هم با افزایش مواجه شود.

به گزارش ایلنا، به گفته كارشناسان مسكن، نرخ اجاره‌بهای مسكن در تمام كشور در سال گذشته نیز با افزایش مواجه شد به نحوی كه در زمستان سال گذشته این بخش با رشد 14 درصدی مواجه شده بود.

از سوی دیگر اعلام نرخ تورم 11.6درصدی بهمن ماه و ادامه رشد آن به بررسی‌های خبرنگار ایلنا مبنی بر افزایش 20 درصدی نرخ اجاره‌بها در این ماه و اسفند مصداق عینی بخشیده است.

براساس گزارش بانك مركزی، نرخ تورم در 12 ماه منتهی به فروردین ماه امسال 10.4، در اردیبهشت ماه 9.9، در خرداد ماه 9.4، در تیر ماه 9.1، در مرداد ماه 8.8، در شهریور ماه 8.9، در مهر ماه 9.2، در آبان ماه .97، آذر ماه 10.1 و در دی ماه 10.8 بوده است.

مشاوران املاك در مناطق مختلف پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از اجاره‌بهای بالا و كاهش معاملات این بخش گله دارند.

در منطقه غرب تهران، معاملات به دلیل قیمت‌های بالا در حال حاضر انجام نمی‌شود.

یكی از مشاوران املاك در این منطقه می‌گوید: در حال حاضر یك واحد 100 متری با 8 سال سابقه ساخت و بدون پاركینگ به قمیت 25 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 600 هزار تومان اجاره از طرف مالك قیمت‌‌گذاری شده است و مشخص است مشتری با چنین قیمتی حاضر به معامله نمی‌شود.

طبق گفته بنگاهداری در شهرك غرب برای یك واحد مسكونی 40 تا 60 متری به طور متوسط 7 تا 12 میلیون رهن و 600 تا 800 هزار تومان اجاره ماهانه است.

براساس گفت‌وگوهایی كه با آژانس‌های املاك در 4 گوشه شهر تهران به عمل آمده در شمال تهران به ازای هر متر مربع ماهیانه به طور متوسط معادل 800 تا 1 میلیون تومان اجاره تعیین شده است.

در غرب تهران نیز به ازای هر متر مربع ماهیانه به طور متوسط معادل 500 تا 700 هزار تومان اجاره تعیین شده است. در شرق تهران نیز به ازای هر متر مربع ماهیانه به طور متوسط معادل 350 تا 550 هزار تومان اجاره تعیین شده است. در جنوب تهران به ازای هر متر مربع ماهیانه به طور متوسط معادل 200 تا 300 هزار تومان اجاره تعیین شده است.

براساس این گزارش، مستأجران برای اجاره یك واحد 110 متری در پونك به طور متوسط باید 44 میلیون رهن كامل و برای یك واحد مسكونی 112 متری در تهران 44 میلیون رهن كامل بپردازند.

این شرایط برای شرق تهران هم وجود دارد، به طوری كه یك منزل مسكونی 86 متری در تهرانپارس به طور متوسط 26 میلیون تومان رهن كامل و 65 متری در نارمك 10 میلیون با 200 هزار تومان اجاره دریافت می‌شود.

سناریو رشد نرخ اجاره‌بهای مسكن را نمی‌توان در شرایط كنونی انكار كرد و شاید تاریخ اقتصادی، واقعیت‌های موجود را به شیوه‌ای تازه به ثبت برساند.

بی‌تردید تناقص اظهارات مسوولان در خصوص بازار اجاره‌بها، شرایط را پیش‌ از پیش مبهم و آن‌را در پرده‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

كافی است روی گفته‌های برنامه‌ریزان اقتصاد مسكن و شواهد موجود با دقت تمركز كنیم تا عمق پیچیدگی سناریوی نافرجام افزایش نرخ اجاره‌بها را دریابیم. چرا كه هیچ‌گونه وجه اشتراكی میان این اظهارنظر و شواهد موجود نیست.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 11

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 252

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58