خدمات سایت


متن کامل خبر

108 دقیقه‌ای که جهان را تغییر داد +عکس

آرشیو
دیروز پنجاهمین سالگرد پرتاب نخستین انسان به فضا است. یوری گاگارین، کیهان‌نورد روس موفق شد طی 108 دقیقه یک‌بار زمین را دور بزند و اتحاد جماهیر شوروی را به بزرگ‌ترین افتخار فضایی نایل کند.
1390/01/24 06:27:11 ق.ظ

آنا تاتارووا و نوه کوچکش ریتا داشتند سیب‌زمینی‌ها را برداشت می‌کردند که ظاهر مردی با لباس عجیب نارنجی و کلاهی بزرگ که تمام سرش را پوشانده بود، باعث وحشت آنها شد. مرد که 300 کیلومتر دورتر از محل مورد نظر و بدون کپسول فضایی جایی نزدیکی یک روستا فرود آمده بود،‌ کلاه فضایی‌اش را از سر بیرون آورد و فریاد زد: «من یک دوست هستم، یک دوست» و در جواب آنا که پرسید آیا واقعا از فضا آمده است، گفت: «باید همین‌طور باشد».

این مکالمه می‌تواند آغاز یک داستان علمی‌تخیلی باشد یا شما را به یاد سریال «وی» بیندازد اما بسیار باارزش‌تر از این حرف‌هاست. آنقدر که پس از گذشت 50 سال، برملا شدن آن، حرف‌و‌حدیث‌های بسیاری به دنبال داشته است.

امروز 12 آوریل / 23 فروردین، پنجاهمین سالگرد 108 دقیقه سرنوشت‌ساز برای دانش فضانوردی و اولین سفر انسان به فضا است. درست 50 سال پیش در چنین روزی فضاپیمای وستوک-1 از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان کنونی به فضا پرتاب شد تا همراه با تنها سرنشین آن یوری گاگارین، کیهان‌نورد روسی، ظرف مدت 108 دقیقه و با سرعت 27400 کیلومتربرساعت، یک دور کامل در مدار زمین پرواز کند و به روسیه بازگردد.

شنیده‌ها حاکی از این بود که اولین فضاپیمای ایالات متحده بیستم آوریل همان سال به فضا پرتاب خواهد شد و به همین دلیل روس‌ها، فاصله زمانی میان یازدهم تا هفدهم آوریل را برای اولین پرواز به مدار زمین در نظر گرفتند. مراحل اولیه پرواز با موفقیت و بدون هیچ نقصی انجام شد و از آنجا که عکس‌العمل گاگارین یا هر انسان دیگری در برابر تجربه شرایط بی‌وزنی، غیرقابل‌ پیش‌بینی بود، کنترل خودکار به وستوک-1 سپرده شد. امکان کنترل انسانی نیز در صورتی که فضانورد هشیار و سلامت باشد، پیش‌بینی شده بود و گاگارین می‌توانست با باز کردن پاکت رمز، شماره 25 را به دستگاه‌های کنترل بدهد و کنترل پرواز را به دست بگیرد.

همه چیز تا عبور از قاره آفریقا خوب پیش می‌رفت اما مشکلات زمانی آغاز شد که ترمزها ارسال سوخت مایع را از کار انداختند. مطابق پیش‌بینی‌ها می‌بایست 10 تا 12 ثانیه بعد کابل‌های اتصال پاره شوند و کپسول پرواز به سمت زمین را آغاز کند، اما کابل‌ها جدا نشد و اتصال بخش‌های پیش‌بینی‌نشده به کپسول باعث چرخش سریع و غیرقابل‌کنترل آن به دور خود شد.

در نهایت جو زمین و حرارت بالای برخورد با آن، با سوزانندن کابل‌ها کپسول فضایی و گاگارین را نجات داد و شرایط دوباره به حالت عادی بازگشت. با نزدیک‌شدن به زمین و در ارتفاع 7هزار متری، گاگارین طبق برنامه‌ریز قبلی از کپسول خارج شد و با چتر نجات در جایی 300 کیلومتر دورتر از محل محاسبه‌شده فرود آمد.

فرود او در این منطقه نتیجه یک اشتباه محاسباتی بود اما فرود آمدن با چتر نجات پیش از آغاز پرواز هماهنگ شده بود. با این حال مقامات روسی این پرواز را موفق و فرود گاگارین را در محل پیش‌بینی شده و همراه با کپسول فضایی اعلام کردند.

رازی که تنها چند‌ ماه پس از فرود روی زمین، گاگارین طی دیدار کوتاه در لندن برای اریک وینکل براون، خلبان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا که دشمن و از رقبای جنگ سرد به‌شمار می‌آمد، فاش کرده بود؛ نزدیک به 50 سال مسکوت ماند تا در نهایت توسط آنتون پروشین، روزنامه‌نگار روس در کتاب «108 دقیقه‌ای که جهان را تغییر داد» برملا شود.

سال‌های اوج جنگ سرد بود و مقامات شوروی سابق نمی‌خواستند فرصت برد این رقابت تنگاتنگ را به دلیل مشکلات فنی یا محاسبات اشتباه از دست بدهند. آنها به شهادت پیرز بیزونی، مأمور سابق کا.گ.ب و کتاب تازه‌اش «مرد ستاره‌ای: حقایقی در مورد افسانه یوری گاگارین» حتی 7 سال بعد با علم به اینکه سایوز-1 بیش از 200 مشکل امنیتی و فنی برای پرواز دارد، با اعمال فشار به کیهان‌نوردان، ولادیمیر کوماروف، از فضانوردان برجسته شوروی را که سال‌ها نام او جزء اطلاعات محرمانه این کشور به‌شمار می‌رفت، از دست دادند. (کوماروف طی برخورد فضاپیمای سایوز-1 به زمین کشته شد).

8 سال پس از اولین سفر انسان به فضا و تنها 1 سال پس از کشته‌شدن گاگارین در یک سانحه هوایی که راز آن هرگز بر ملا نشد، با قدم‌گذاشتن نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی مأموریت آپولو روی کره ماه، بشر توانست قدم بلند تازه‌ای در شناخت کیهان بردارد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت image عفونت کووید مردی هلندی آن‌قدر طولانی بود که ویروس درون او به گونه‌ای جدید تکامل یافت 1403/02/09

نقص سیستم ایمنی در نهایت باعث شد تا مرد هلندی پس از ماه‌ها مبارزه با کووید-۱۹ و بارها بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 111

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 111

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 99

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 198