خدمات سایت


متن کامل خبر

بهمنی: ديگر نمی‌توانيم بازار طلا را كنترل كنيم

آرشیو
همزمان با اعمال ماليات بر ارزش افزوده بر فروش سكه طی يك هفته گذشته، رئيس‎كل بانك مركزی با انتقاد از اين قانون و تشريح آثار منفی آن، به بيان ناگفته‌هايی از بازار سكه و آينده مبهم آن پرداخت.
1390/03/08 03:10:15 ق.ظ

محمود بهمنی با تشریح دلایل اتفاقات روزهای اخیر بازار سكه و ارزان بودن قیمت‌های آزاد نسبت به قیمت‌های رسمی، اظهار داشت: بانك مركزی به میزان كافی و چند صد تن طلا در كشور دارد و البته به این ذخایر و بازار طلا نیز كنترل كافی و لازم را دارد.

وی افزود: اما زمانی كه سازمان دیگری با لحاظ كردن ارزش افزوده قیمت سكه را 18 الی 20 هزار تومان افزایش می‌دهد به معنای این نیست كه بانك مركزی قیمت‌ها را بالا برده است.

رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه قیمت واقعی سكه منهای قیمت تمام شده با لحاظ مالیات برارزش افزوده است، گفت: اگر ارزش افزوده از قیمت سكه در روزهای اخیر كاسته شود مشخص خواهد شد كه بانك مركزی قیمت سكه را كنترل كرده است.

بهمنی ضمن تأكید براینكه قیمت سكه طلا بدون مالیات بر ارزش افزوده مطابق با بازارهای جهانی است، ادامه داد: اما حالا این ابزار را از دست بانك مركزی را گرفتند؛ حال كه فروش سكه در بانك مركزی طی روزهای اخیر خیلی كم شده و به نزدیك صفر رسیده باید پرسید كه آیا بانك مركزی مقصر این مسأله است؟

این مقام مسئول در شبكه بانكی اذعان داشت: سكه‌هایی كه الان در شعب بانك ملی عرضه می‌شود به مراتب بالاتر از قیمت‌های جهانی طلا است ولی این به خاطر نرخ‌های بانك مركزی نیست بلكه ارزش افزوده این قیمت‌ها را بالابرده است.

بهمنی با انتقاد از اخذ مالیات برارزش افزوده در سكه، تصریح كرد: در طول تاریخ، بانك مركزی از پرداخت هرگونه مالیات برارزش افزوده، عوارض و حقوق گمركی برای طلا معاف بوده تا قیمت‌های بازار كنترل شود.

* ورود سكه‌های تقلبی نخستین اثر اخذ مالیات برارزش افزوده

رئیس كل بانك مركزی در مورد احتمال قاچاق در بازار طلا و سكه گفت: زمانی كه قیمت‌ها به این نحو باشد قاچاق و ورود سكه‌های تقلبی به كشور آغاز می‌شود.

بهمنی دلایل این موارد را اخذ مالیات برارزش افزوده دانست و تصریح كرد: بانك مركزی در حال حاضر باید به مردم هشدار بدهد كه مراقب سكه‌های تقبلی در بازار باشند و از خرید آنها خودداری كنند.

وی ضمن بیان اینكه بانك مركزی با اجرای مالیات برارزش افزوده یكی از مهم‌ترین ابزارهای خود برای تنظیم بازار را از دست داد، گفت: اگر الان طلای قاچاق با این قانون وارد كشور شود بانك مركزی باید چطور وضعیت را كنترل كند؟ بانك مركزی باید معادل قیمت‌ جهانی و یا پایین‌تر طلا را به بازار عرضه كند اما زمانی كه ارز، گرانتر باشد به طور حتم طلای قاچاق وارد كشور می شود.

رئیس كل بانك مركزی دلیل قاچاق طلا را پایین بودن قیمت سكه در بازار آزاد عنوان كرد و افزود: وقتی قیمت بازار پایین تر باشد، آیا بانك مركزی باید بازار را كنترل كند و یا كنترل بانك مركزی دست بازار باشد؟

وی خطاب به سودجویان این روزهای بازار سكه، تأكید كرد:‌ بانك مركزی به شدت جلوی قاچاق طلا را می‌گیرد همچنین مانع از ورود سكه‌های تقلبی به دلیل كاهش قیمت‌ها ناشی از مالیات برارزش افزوده خواهد شد.

رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه باید به شدت مراقب هرگونه تخلف و سودجویی در این وضعیت بود، تصریح كرد:‌ همكاران ما در مرزها نیز باید مراقب باشند كه طلا قاچاق نشود.

* سكه بانك مركزی دیگر خریدار ندارد

وی درباره دلیل اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بانك مركزی و عدم اجرای آن در بازار اظهار داشت:‌ بانك مركزی "دولتی " است، پس از اعلام اخذ مالیات برارزش افزوده از سكه نیز بانك مركزی این طرح را نیز از معاونت حقوقی رئیس جمهور استعلام كرد و ایشان نیز گفتند قانون است و باید آنرا اجرا كنید.

این مقام مسئول در بانك مركزی تأكید كرد: وقتی كه معاونت حقوقی می‌گوید با مالیات برارزش افزوده سكه در بانك مركزی اعمال شود این بانك كه نمی‌تواند تخلف كند اما بازار در مسیر خود حركت می‌كند.

بهمنی افزود: برخی می‌خواستند كه از سكه مالیات بگیرند و حاصل این اقدام موجب نابسامانی بازار سكه طی هفته اخیر شد؛ با این وصف دیگر خریداری برای سكه بانك وجود ندارد.

رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه با خریداری نشدن سكه‌های بانك دیگر امكان اخذ مالیات برارزش افزوده نیز از سكه‌ها وجود ندارد، تصریح كرد: در این حالت علاوه بر حذف شدن مالیات برارزش افزوده، قدرت و توان رقابتی (یكی از مهمترین ابزارهای طلا) از دست رفت.

* اخذ مالیات موجب 20 هزار تومان گران فروختن سكه به مردم شد

خبرنگار فارس گفت: تا روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت سكه در بازار به مراتب ارزانتر از قیمت بانك مركزی بود اما دیروز (پنج‌شنبه) این اختلاف تقریباً كاسته شد البته در خصوص نیم و ربع سكه قیمت‌های بازار بالاتر از بانك هم شد؛ دلیل این اتفاقات چیست؟

بهمنی در پاسخ ضمن طبیعی دانستن مورد مذكور، گفت: به مرور زمان قیمت‌ها در بازار نیز بالا می‌رود؛ قیمت‌ها در بازار صوری افزایش پیدا می‌كند اما اگر ارزش افزوده اعمال نمی‌شد بانك مركزی به قدری طلا به بازار عرضه می‌كرد كه اجازه رسیدن قیمت‌ها به این نرخ را نمی‌داد.

رئیس كل بانك مركزی تأكید كرد: با اجرا شدن مالیات برارزش افزوده در بازار سكه، 20 هزار تومان به مردم جامعه سكه گرانتر فروخته می‌شود.

وی درباره دلیل اعمال مالیات برارزش افزوده در بازار سكه، تصریح كرد:‌ اگر آقایان مالیات برارزش افزوده را در بازار سكه اجرا نمی‌كردند به هیچ وجه بانك مركزی اجازه نمی‌داد طلا از بازار جهانی به میزان 16 الی 18 هزار تومان بالاتر برود.

این مقام مسئول در نظام بانكی در ادامه گفت: مگر قیمت جهانی به قدری افزایش پیدا كند كه این فاصله پوشانده شود البته بانك مركزی هم به همان میزان قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

بهمنی حذف ارزش افزوده از قیمت‌های فروش انواع سكه طی روزهای اخیر را تأییدی بر سخنان خود دانست و خاطرنشان كرد: با انجام این امر مشخص می‌شود كه بانك مركزی قیمت‌های پایه را مطابق بازارهای جهانی تعیین می‌كند اما با افزودن مالیات بر ارزش افزوده قیمت‌ها در بازار داخلی سیر صعودی گرفته است.

* مجلس معاف كرد؛ سازمان امور مالیاتی مصوبه بالاتر گرفت

رئیس كل بانك مركزی همچنین درباره احتمال حذف مالیات برارزش افزوده از سكه، گفت: بانك مركزی نمی تواند این مالیات را حذف كند اما از سوی دیگر در طول تاریخ هم مشاهده نشده كه از سكه مالیات اخذ شود.

بهمنی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر معاف بودن بانك مركزی از مالیات برارزش افزوده، تصریح كرد:‌ با این وجود سازمان امور مالیاتی می‌گوید كه مجوز خاص در این باره گرفته است.

وی افزود: به همین دلیل بود كه از معاونت حقوقی رئیس جمهور اجرای مالیات برارزش افزوده را استعلام كردیم؛ ما كه نمی‌توانیم مقابل دولت بایستیم.

این مقام مسئول در شبكه بانكی با بیان اینكه بانك مركزی مالیات برارزش افزوده را اجرا می‌كند، اظهار كرد: سئوال اینجاست وقتی مجلس، بانك مركزی را از مالیات برارزش افزوده معاف كرده چرا آقایان بازهم می‌خواهند از بانك مالیات بگیرند؟

* "دل خون " بهمنی از اجرای مالیات برارزش افزوده سكه

وی با تأكید براینكه بانك مركزی باید بازار را كنترل كند، تصریح كرد: در این مواقع باید دید علت گران فروختن سكه در بانك مركزی چیست؟ طبیعی است با اعمال تكلیف قانونی (مالیات برارزش افزوده) بانك مركزی این قانون را باید اجرا كند و به دنبال آن نیز سكه گران می شود.

بهمنی گفت: آقایان باید به این مسائل توجه كنند؛ البته درصورتی كه این آثار را در بازار مشاهده كنند حتماً اصلاح خواهند كرد؛ شاید خودشان متوجه بشوند كه این وضعیت طبیعی نیست.

* بانك مركزی ایران بار طلای خود را چند سال قبل جمع كرد

خبرنگار فارس گفت: در خبرها آمده بود كه بانك های مركزی دنیا ظرف سه ماه به اندازه یك سال طلا خریداری كرده اند؛ آیا بانك مركزی ایران نیز جزء این بانك ها بوده است؟

رئیس كل بانك مركزی پاسخ داد: این بانك ها كار بسیار خوبی كرده اند اما بانك مركزی ایران پیش از اینكه بانك های مركزی دیگر كشورها به فكر بیفتند به ذخیره سازی طلا پرداخته است.

بهمنی با تأكید براینكه بانك مركزی در قیمت های بالا خرید طلا نداشته است، تصریح كرد: همان موقع كه قیمت بسیار پایین بود به میزان خیلی زیاد و در حجم چند صد تن طلا خریداری كرده است.

وی تأكید كرد: بانك مركزی می خواست طلاهای ذخیره سازی خود را ارزان به ملت خود بفروشد اما با مالیات بر ازش افزوده دیگر نمی تواند این كار را انجام دهد اگر كمتر از قمیت جهانی سكه به بازار عرضه شود همه انتقاد می كنند كه چرا ذخایر كشور را حراج می كنید.

رئیس كل بانك مركزی ادامه داد: افزایش 18 الی 20 هزار تومانی قیمت سكه در یك روز به خاطر اعمال مالیات برارزش افزوده دیگر به بانك مركزی ارتباطی ندارد.

* دیگر نمی‌توانیم بازار طلا را كنترل كنیم

رئیس كل بانك مركزی در باره وضعیت نرخ فروش سكه‌ها در بازار از هفته آینده، گفت:‌ اگر طلا بدین ترتیب باشد دیگر بانك مركزی فروشی ندارد كه بتواند بازار طلا را كنترل كند؛ كسی نمی‌آید سكه را 20 هزار تومان بیشتر از قیمت جهانی از بانك بخرد.

بهمنی تأكید كرد:‌ مگر اینكه بازار حبابی شود به گونه‌ای كه این حباب به قدری باشد كه 20 هزار تومان را نیز خنثی كند و بیشتر از آن حبابی شود كه بانك مركزی بخواهد وارد قسمتی از حباب آن شود.

خبرنگار فارس گفت:‌ بانك مركزی در هفته‌های اخیر بازار طلا و سكه را به آرامش نزدیك كرده بود اما زمانی كه این اتفاق افتاد یكباره قیمت‌های فروش سكه ناشی از مالیات برارزش افزوده افزایش یافت؛ چرا یكباره این تصمیم اتخاذ شد؟

وی اظهار كرد:‌ اتفاقاً یكی از گله‌های بانك مركزی همین است؛ وقتی بانك به خوبی كنترل بازار را در دست گرفت عده‌ای به شدت ناراحت بودند كه چرا بانك مركزی توانسته قیمت طلا را كنترل كند.

رئیس كل بانك مركزی در همین ارتباط به پشتوانه قوی بانك مركزی در خصوص طلا اشاره و تصریح كرد:‌ حتی اگر 10 سال این روند پیش می‌رفت بانك مركزی به راحتی بازار را كنترل می‌كرد اما با اجرای مالیات برارزش افزوده عملاً این ابزار بسیار خوب را فعلاً ساقط كردند.

بهمنی در پاسخ به این سوال كه آیا بانك مركزی اعتراض خود را در مورد اجرای مالیات برارزش افزوده به دولت مطرح نكرد، گفت: دولت مقصر نبود؛ اما به هر حال قانوناً بانك مركزی باید این قانون را اجرا كند.

* حاضریم درآمد طلا را نقداً به خزانه بریزیم اما سكه را بی‌دلیل گران نكنند

به گفته بهمنی،‌ بانك مركزی هیچ وقت برای كنترل بازار، مالیات و عوارض نداده بود و الان هم كه با لحاظ مالیات سكه‌ها را به بازار می‌دهد به دنبال سود نیست بلكه به دنبال تنظیم بازار است.

این مقام مسئول در شبكه بانكی ضمن تأكید براینكه بانك مركزی هرچه قدر طلا بفروشد درآمد آنرا به خزانه واریز می‌كند، بیان كرد:‌ اصلاً‌ به بانك مركزی بگویند نقداً‌ هر چه قدر طلا فروختید بریزید به خزانه چرا قیمت‌ها را بالا می‌برند؛ اگر این را می‌گفتند بانك مركزی بلافصله به حساب خزانه واریز می‌كرد.

رئیس كل بانك مركزی درباره درآمد فروش سكه در ماه‌های گذشته كه بازار نوسان زیادی داشت، گفت: در این مدت بانك مركزی بازار را تنظیم می‌كرد و هر چه قدر پایان سال از مابه‌التفاوت خرید و فروش طلا سود ببرد درآمد را به حساب خزانه واریز می‌كند.

وی با بیان اینكه بانك مركزی بخش خصوصی نیست كه درآمدها را به حساب خود واریز كند، تأكید كرد:‌ اگر این درآمدها را پایان سال به حساب خزانه واریز كنیم بهتر است یا اینكه یكباره با بالابردن قیمت‌ها فروشمان را صفر كنیم.

* فروش سكه صفر شد؛ از بانك مركزی مالیات در نمی‌آید

بهمنی افزود:‌ به هیچ وجه از صفر شدن فروش سكه و طلا در بانك خوشحال نیستیم چراكه بانك مركزی به قدری آماده بود كه می‌توانست كاملاً بازار را در اختیار داشته باشد.

رئیس كل بانك مركزی با ابراز ناراحتی از وضعیت اخیر بازار سكه و ارز ناشی از اجرای مالیات برارزش افزوده، گفت: بالاخره این هم سبكی است كه اجرا شده ولی باید گفت كه از اینجا مالیاتی درنمی‌آید چون فروشی نداریم.

وی اضافه كرد:‌ طبق این برنامه‌ریزی فروش سكه نداریم كه بخواهیم مالیات برارزش افزوده را پرداخت كنیم؛ اگر دوستان دنبال مالیات برارزش افزوده بودند راه درستی را انتخاب نكردند و این راهش نبود.

رئیس كل بانك مركزی درباره سابقه اخذ مالیات برارزش افزوده از بانك مركزی در سایر كشورها، گفت:‌ در همه دنیا كنترل ارز به پول و طلا در اختیار بانك های مركزی است و اصلا نمی‌توان از آنها مالیات گرفت.

خبرنگار فارس گفت: با این وضعیت احتمال دارد كه حجم انتقادات به استقلال و قدرت تصمیم‌گیری بانك مركزی دوباره افزایش پیدا كند؛ بهتر نبود با اجرای این قانون در همان مرحله اول مخالفت می‌كردید؟

بهمنی در پاسخ عنوان كرد:‌ بانك مركزی كه خارج از تصمیمات كشور نیست بلكه تابع قانون است و مسائل قانونی را دقیقاً رعایت می‌كند.

وی افزود: مالیات برارزش افزوده را بانك مركزی طبق استعلام از معاون حقوقی رئیس جمهور طبق مصوبه خاصی كه به تصویب رسیده اجرا می‌كند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 323

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 90

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 94

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102