خدمات سایت


متن کامل خبر

موج حراج مسكن در امارات

آرشیو
پيش‌بيني‌ها از اوضاع اقتصادي بازار مسكن دبي – پايتخت تجاري امارات - حاكي از شكل‌گيري موج تازه‌اي از حراج املاك است كه تا نيمه سال آينده 20 درصد ديگر، قيمت مسكن را در اين منطقه كاهش مي‌دهد؛ سال گذشته ميلادي، ارزش واقعي ملك در دبي تحت‌تاثير بحران مسكن آمريكا، حدود 30 درصد افت كرد؛ اما اين‌ بار، دبي با بحران جديدي به نام «برج‌هاي مسكوني آماده فروش، اما بدون خريدار» روبه‌رو شده است.
1389/07/25 03:12:20 ب.ظ

فرود ركود دوباره در دبي

موسسه اتاق‌فكر تجارت‌اعراب: قيمت مسكن در دبي تا نيمه 2011 حدود 17 تا 20 درصد كاهش پيدا مي‌كند

سازمان تنظيم مقررات املاك امارات به 495 پروژه ساختماني در دبي چوب حراج زد

روند نزول قيمت در بازار مسكن دبي دست‌كم 5 سال به طول مي‌انجامد

مينا يوسفي

بازار مسكن در اميرنشين دبي، به دليل عدم استقبال از فروش آپارتمان‌هاي ساخته شده و نبود سرمايه‌گذار براي تكميل برج‌هاي مسكوني نيمه‌كاره، براي فرود دوباره ركود آماده مي‌شود.

تازه‌ترين پيش‌بيني‌هاي يك موسسه رصدكننده بازار مسكن كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، كه اوضاع كنوني دبي را به آرامش قبل از توفان تعبير مي‌كند، نشان مي‌دهد به‌زودي موج جديدي از ركود مسكن توام با افت دوباره قيمت ملك، دبي را فرا مي‌گيرد و ارزش كنوني آپارتمان‌هاي مسكوني در اين اميرنشين را بين 17 تا 20 درصد ديگر كاهش مي‌دهد.

در دبي سال 2007 رونق معاملات ويلا و آپارتمان با قيمت‌هاي حبابي به اوج رسيد، اما بحران مالي آمريكا در سال 2008، نماي واقعي بازار مسكن اين اميرنشين را به تدريج آشكار كرد.

در سال گذشته ميلادي بسياري از سرمايه‌گذاران غربي كه برج‌سازي‌هاي گسترده‌اي را در مناطق مختلف دبي آغاز كرده بودند، كارگاه‌هاي ساختماني را نيمه‌كاره رها كرده و متواري شدند. پيش‌خريداران اين برج‌ها نيز بدون آنكه به پول‌هاي پرداخت شده خود برسند، تصميم به خروج از دبي گرفتند. در سال 2009، قيمت املاك دبي 30 تا 50 درصد كاهش پيدا كرد. طي ماه‌هاي اخير اگر چه واحدهاي مسكوني خالي از سكنه، نماي ظاهري برج‌هاي دبي را غيرعادي و نگران‌كننده كرده بود، اما روند افت قيمت مسكن به آرامش نسبي رسيد. اين در حالي است كه طبق اعلام كارشناسان موسسه «اتاق‌فكر تجارت اعراب»، تا قبل از پايان سال جاري ميلادي، موج تازه كاهش قيمت مسكن وارد دبي خواهد شد.

پيش‌ از اين، بنگاه‌هاي بزرگ املاك در دبي، اميدوار بودند بازار از 2011 رونق بگيرد، اما اكنون گفته مي‌شود ركود مسكن در اين امارت 5 سال به طول مي‌انجامد كه به اين ترتيب تا اواخر سال 2013، نمي‌توان انتظار برگشت سرمايه‌ها به اين منطقه را داشت.

ركود جديد مسكن در دبي ارتباطي با بحران مسكن آمريكا كه ركود اول در اين جزيره را رقم زد، ندارد. در حال حاضر، محله‌هاي دبي مملو از املاك آماده فروش يا اجاره شده است و تا مادامي‌كه اين املاك فروخته نشود، افت قيمت نيز متوقف نخواهد شد.

نمايشگاه پشت نمايشگاه

این روزها در حالی فعالان اقتصادی دبی در تلاش هستند تا با برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های بين‌المللی اوضاع نابسامان مسکن در مهم‌ترین امارت از امارات متحده عربی را بهبود بخشند که پیش‌بینی کاهش دوباره نرخ املاک در مهم‌ترین شیخ‌نشین امارات بار دیگر در رسانه‌های داخلی و خارجی دبي خبرساز شده است. اخيرا یکی از معتبرترین موسسه‌های تحقیقاتی در زمینه اقتصاد كشورهاي حاشيه خليج‌فارس پیش‌بینی کرده است که طی 12 ماه آینده قیمت مسکن در دبی 17 درصد کاهش پيدا مي‌كند. کارشناسان موسسه اتاق فكر تجارت اعراب (ABTT) با بررسی وضعیت بازار مسکن در چند سال گذشته و شرایط کنونی املاک در دبی پيش‌بيني مي‌کنند که در یک سال آینده بهای املاک در این کشور بیش از 17 درصد کاهش یابد. این در حالی است که هنوز دو هفته از برگزاری نمایشگاه بين‌المللی صنعت ساختمان (سیتی اسکیپ) در دبي نمی‌گذرد که مسوولان اين منطقه در تلاش برای برپایی نمایشگاه دیگری هستند تا به اعتقاد تحلیلگران راهی باشد برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی و بهبود شرایط بازار مسکن در دبی.

این پيش‌بيني پس از آن صورت مي‌گیرد که به گفته کارشناسان داخلی امارات متحده عربی، ارزش دارایی‌ها در مهم ترین شیخ نشین امارات کاهش شدیدی را تجربه کرده است. البته در سال 2009 میلادی نیز بانک سوئیسی UBS که یکی از مشهورترین بانک‌های سرمايه‌گذاری جهان محسوب مي‌شود، پیش‌بینی کرده بود تا پایان 2010 ؛ قیمت مسکن در دبی 30 تا 60 درصد افت مي‌كند.

آخرین برآوردهای موسسه عربی تینک تانک (ABTT) حاکی از آن است که قیمت یک دستگاه آپارتمان دوخوابه در دبی تا اکتبر 2011 یعنی دقیقا یک سال آینده به هر فوت 922 درهم امارات کاهش مي‌یابد. این در حالی است که قیمت این واحد مسکونی در حال حاضر 1200 درهم در هر فوت است.

در این میان چالش اساسی این است که به گفته اعضای این موسسه اين روزها کمتر کسی به دنبال خرید خانه در دبی است و در واقع هیچ کس نسبت به شرایط بازار کنونی مسکن اعتمادی ندارد.

کاهش 80 درصدی قیمت مسکن

پیش‌بینی موسسه (ABTT) در پی اظهار نظر اخیر رییس اتحادیه بانک‌های خصوصی خاورمیانه صورت مي‌گیرد. پائلو موسکوویسی رييس اين اتحاديه با اعلام کاهش 60 درصدی قیمت املاک در دبی پيش‌بيني کرده است که نرخ مسکن در پایتخت اقتصادی امارات 20 درصد دیگر نیز کاهش مي‌یابد.موسکوویسکی مي‌گوید: روند کاهش قیمت مسکن در دبي همچنان ادامه دارد.

چوب حراج به نيمي ‌از پروژه‌ها

گزارش‌هایی که ماه گذشته در رسانه‌هاي خبري دبي منتشر شد، حاكي است از میان 980 پروژه ساختماني به ثبت رسیده در سازمان تنظيم مقررات املاک امارات 495 پروژه چوب حراج خورده است.

در همان زمان رویترز نیز با انتشار نتایج یک تحقيق اعلام کرد که از سال 2008 تاکنون ارزش دارایی‌های دبی 55 درصد کاهش یافته است. در سال 2008 ارزش دارایی‌ها و همچنین ارزش معاملات املاک در مشهورترین شیخ نشین امارت به بالاترین میزان خود رسیده بود. در آن زمان یعنی طی یک سال 2007 تا 2008 قیمت مسکن در دبی نزدیک به 80 درصد افزایش یافت.

بهبود بازار مسکن دبی تا 5 سال دیگر؟

به اعتقاد کارشناسان مشکلاتی که طی دو سال گذشته بازار مسکن دبی را با بحران جدی مواجه کرده است، از افزایش بیش از حد عرضه ناشی مي‌شود که سال‌ها طول مي‌کشد تا مازاد عرضه ملک در دبی از بین برود.

موسکوویسی رييس موسسه (ABTT) می‌گوید: دست کم 5 سال طول می‌کشد تا مازاد خانه‌های عرضه شده در دبی جذب بازار شود. بنابراین همچنان روند نزولی قیمت مسکن ادامه مي‌یابد، اما به هر حال با تمام اینها روزهای خوش دوباره به دبی باز خواهد گشت.

البته برخی کارشناسان دیگر از جمله صاحب‌نظران اقتصادي در اين موسسه چندان به آینده دبی دست کم در آینده‌ای نزدیک خوشبین نیستند چه پیش‌بینی مي‌شود تا پایان امسال بورس دبی روی شاخص 1850 بسته شود؛ حال آنکه این رتبه برای عربستان سعودی 7025 عنوان شده است. به هر حال انتشار پيش‌بيني رکود دوباره بازار مسکن از سوی یکی از معتبرترین موسسه‌های تحقیقاتی جهان (think tank) موجب شده تا توجه محافل خبری بیش از پیش به معضل کاهش قیمت املاک در پایتخت تجاری امارات متحده عربی جلب شود.

«think tank»‌ها نوعي موسسه تحقيقاتي يا محافل فکري هستند که در حاشيه دولت شکل مي‌گيرند و به آن خط مي‌دهند. در اين موسسات، اعضاي برجسته دولتهاي سابق، ديپلمات‌هاي بازنشسته، اساتيد دانشگاه، سياست‌مداران کهنه‌کار و نظاميان قديمي حضور دارند. در عين حال زبده‌ترين کارشناسان سياسي، نظامي و بين‌المللي در آنها عضو هستند. معمولا راهکارها و رهنمودهاي اين think tanksها مورد توجه جدي دولت‌ها قرار مي‌گيرد و به آن به مثابه دستاورد يک هم‌فکري عميق و کارشناسي و آينده‌نگري مبتني بر منافع ملي نگريسته مي‌شود.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 291

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 96