خدمات سایت


متن کامل خبر

افزايش۳۰۰درصدی‌ قيمت ‌میوه ‌به ‌همت ‌دلالان!

آرشیو
از ديرباز دلالی و واسطه‌گری مشكل اصلي كشاورزان بوده و به گفته كارشناسان با چرخش ۸ دست بين آنها تا ۳۰۰ درصد افزايش قيمت را رقم می‌زند.
1390/03/30 12:52:26 ق.ظ

سیستم توزیع میوه در شهرهای بزرگ طوری است كه میادین تره‌بار خرد و مغازه‌داران از یك میدان بزرگ مركزی تره‌بار تغذیه می‌شوند، میوه‌ها و محصولات كشاورزی طی شبانه‌روز از شهرهای دیگر یا بنادر به این مكان كه گلوگاه اصلی توزیع میوه است هدایت شده و از آنجا به دست مصرف كننده می‌رسد.

از آنجایی كه این محیط محدود است بسیاری از مدیریت‌ها را می‌توان به خوبی انجام و نتیجه مناسبی گرفت،مثلا دولت می‌تواند با استقرار آزمایشگاهی میزان باقیمانده سموم را كنترل از ورود آن به چرخه مصرف جلوگیری و با تولید كننده‌ها و یا فروشندگان چنین میوه‌هایی كه با عدم رعایت استاندارهای لازم سلامتی مردم را نشانه رفته‌اند مقابله كند.

طی سالهای اخیر با افزایش استفاده از سموم و كود كشاورزی به ویژه در گلخانه‌ها تجمع آنها در میوه بیشتر شده كه به اعتقاد بسیاری كارشناسان منشاء بیماری‌های زیادی هستند.

همچنین با مدیریت بر این میدان می‌توان تا حدود زیادی قیمت بازار را از بی‌ثباتی نجات داده و با حذف دلالی در این مكان قیمت مصرف كننده را كاهش داد و بسیاری محاسن دیگر.

اما در كنار آن عدم مدیریت صحیح نیز عواقبی دارد كه به دلیل سر منشاء بودن توزیع، جای‌جای كشور از این سوء مدیریت مصون نخواهد بود.

میدان مركزی تره‌بار در منطقه ۱۹تهران در اتوبان آزادگان واقع شده است در گشت چند ساعته در این میدان حضور واسطه‌های مختلفی از قومیت‌های مختلف موج می‌زند به گفته خودشان دلالند از این دست می‌خرند به آن دست یا دستهای مختلف می‌دهند و این سوال را در ذهن باقی می‌گذارد كه اگر دولت نتواند دلالی را در این مكان محدود كنترل كند چطور می‌تواند در سطح كشور كنترل كند.

در صحبت با حجره‌داران، كارگران و واسطه‌ها وجود عاملان مافیا در میدان، عدم نظارت به حق‌العمل‌كاریها، مبتدی بودن كارشناسان نظارت، عدم ارائه فاكتور فروش و غیره جزو مشكلاتی است كه در این گزارش بررسی می‌شود.

* نوسان قیمت در میدان بزرگ تره‌بار

در گشت و گذار میدان بزرگ تره‌بار مركزی تهران انواع قیمت‌ها وجود دارد سیب از ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان، گوجه‌سبز از ۵۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، كیوی از یك هزار تومان تا ۲ هزار تومان و همین طور ادامه دارد.

گرچه برخی فروشندگان متغیر بودن كیفیت را دلیل این تفاوت می‌دانند اما این نوسان در كیفیت‌های مشابه هم وجود دارد.

علی رمضانی حجره‌دار با سابقه گفت: واقعیت این است كه قیمت بازار را خریدار و فروشنده تعیین می‌كند، اول صبح كه می‌رسیم، قیمتی را به خریدار می‌گوئیم و اگر خریدار قبول نكرد می‌دانیم كه گرانتر است و قیمت را تا حدی پایین می‌آوریم تا مشتری خرید كند و آن همان قیمت روز می‌شود.

رمضانی گفت: هیچ نظارتی بر قیمتها نیست، اصلاً كسی قیمت گذاری نمی‌كند و ماموران تعزیراتی هم كه گاه‌گاهی پیدایشان می‌شود تنها اتیكت مغازه‌ها را بررسی می‌كنند.

* مأموران نظارت هیچ تخصصی ندارند

ناصر قاسمی ۴۶ ساله كه ۲۵ سال است در میدان بزرگ تره‌بار فعالیت می‌كند، گفت: مأموران تعزیراتی هیچ تخصصی ندارند و اصلاً نمی‌دانند قیمت میوه چقدر باید باشد، زمانی هم كه مراجعه می‌كنند كاری به قیمت ندارند،اگر ببیند توت‌فرنگی یك حجره ۳ هزار تومان و حجره‌دیگر ۵ هزار تومان است دلیل آن را نمی‌پرسند و كلاً با قیمت آشنایی ندارند.

وی با بیان اینكه امروزه نظارت بر قیمت میوه مفهوم خودش را از دست داده است، ادامه می‌دهد: مگر در ایام عید مصوب نشد كه قیمت موز در میادین نباید بیش از یك هزار و ۱۵۰ تومان و در بازار بیش از ۱۳۵۰ تومان فروخته نشود، چه كسی مراعات كرد و كدام مأمور تعزیراتی توانست جلوی آنها را بگیرد، در حالی كه قیمت در بازار به بیش از ۲ هزار تومان هم رسید.

قاسمی گفت: بسیاری از فروشندگان فاكتور فروش نمی‌دهند و كسی هم به آنها رسیدگی نمی‌كند.

* واسطه‌ها همچنان میدان‌داران اصلی میادین تره‌بار

میدان مركزی تره و بار تهران پذیرای محموله‌های وارداتی و كشاورزان داخلی است كه معمولاً شبانه به آنجا وارد می‌شوند تا صبح زود مشتری‌ها به سراغشان بیایند، در این میان دلال‌ها شبانه آنجا اتراق می‌كنند به محض ورود محموله كه معمولاً با كامیونهای بزرگ و بعضاً یخچال دارد وارد می‌شود، وارد عمل شده میوه‌ها را به قیمت نازل‌تر خریداری كرده و فردا صبح با قیمت بالاتری به مشتریها می‌فروشند.

حمید حیدری كه از شهرستان میانه آمده در حالی كه ۳ كارگر هم دارد كارتن‌های موز با مارك اكوادور را جلوی مغازه روی هم انباشته است.

وی می‌گوید: من دلالی می‌كنم ۱۲ شب منتظر بارهای میوه وارداتی یا داخلی هستم كه از بندر، جنوب و یا از شهرهای دیگر می‌رسد، می‌خرم و فردا هر كیلو ۱۰۰ تومان بیشتر می‌فروشم، شب گذشته موز خریدم اما معمولا هر میوه‌ای باشد خریداری می‌كنم.

*چرخیدن ۸ دست میوه بین دلالان

ابراهیم مراد‌زاده كارشناس كشاورزی به فارس گفت: میوه از سر مزرعه تا دست مصرف كننده كه می‌رسد ۴ تا ۸ دلال و واسطه دست به دست می‌كنند و در برخی موارد تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت را سبب می‌شود.

علی عزیزی حجره‌دار با سابقه میدان مركزی در این باره گفت:البته در خود میدان تره‌بار مركزی نیز برخی‌ بارهای میوه ‌از شب تا صبح چند دست می‌چرخد و كسانی هستند كه از شب منتظر ورود بار میوه به میدان هستند و با خرید از كشاورزان و یا واسطه‌های دست اول آن را اول صبح به واسطه‌های بعدی و یا خریداران دیگر با قیمت بالاتری می‌فروشند.

یك فروشنده میوه به خبرنگار فارس گفت: مخصوصا در مورد میوه‌های لوكس حتی ۳ الی ۴ دست در خود میدان مركزی می‌چرخد و اگر خریداران این واسطه‌ها را نشناسند بار مناسب وبا كیفیت گیرشان نمی‌آید

این در حالی است كه سازمان مركزی تعاون روستایی طرحی را از از سال گذشته با عنوان "طرح جامع بازار یابی و بازاررسانی " برای حذف دلالی در بخش كشاورزی آغاز كرده در نخستین گام عرضه مستقیم محصولات كشاورزی در یك‌هزار و ۱۰۰ غرفه در سطح كشور را شروع كرده كه قرار است این میزان به ۳ هزار غرفه برسد اما زمانی كه از میزان تاثیر آن در كاهش واسطه ‌گری در این بخش سوال می‌شود می‌‌گوید: این طرح نوپا است و میزان پیشرفت آتی آن بستگی به میزان تخصیص اعتبار دارد.

سید نظام‌الدین سجادی اضافه می‌كند: هدفگذاری ما برای ساماندهی ۱۵ درصد بازار است و نمی‌خواهیم بازار سنتی را حذف كنیم اما با تحقق این هدف نظر تولید كننده و هم مصرف كننده تامین خواهد شد.

*حضور میوه‌های قاچاق در میدان

غلامرضا پناهی حجره‌داری كه ۳۰ سال است فعالیت می‌كند نیز عنوان می‌كند: بسیاری از این میوه‌ها به صورت قاچاق از مرزهای عراق، كویت و ارومیه برای فرار مالیاتی وارد كشور می‌شود.

* واردات كشاورزان را فلج می‌كند

وی ادامه می‌دهد: واردات میوه نمی‌تواند قیمت بازار را تنظیم كند زیرا به محض اینكه دولت اقدام به واردات می‌كند كشاورز محصول خود را در انبارها نگهداری كرده و به به بازار نمی‌فرستد و بعد از آن هم قیمت پایین آمده و كشاورز ضرر می‌كند.

پناهی می‌گوید: سیاست دولت باید طوری باشد كه بتواند در تمام سال قیمت را كنترل كند، كنترل مقطعی هنر نیست.

* حجره‌داران میادین عاملان مافیا

رمضان مظفری كه به گفته خودش قبل انقلاب در رسته نیروی هوایی خدمت كرده است و شغل پدر را در حجره میدان تره‌بار مركزی ادامه می‌دهد، می‌گوید: واردات میوه به ویژه موز انحصاری است در حال حاضر ۵ نفر واركننده موز هستند من هم در قبال دریافت ۳ درصد از فروش برای آنها كار می‌كنم.

وی تاكید می‌كند: امروزه تمام بازار برای آنها كار می‌كنند، پول، سرمایه و سردخانه‌های بزرگ دارند، وارد می‌كنند و هر زمان هم صلاح بدانند به بازار عرضه می‌كنند.

*عدم نظارت به حق‌العمل حجره‌ها

معمولا در میادین تره‌بار كه قبلا معروف به امانت فروشی بود درصدی را به عنوان حق‌الزحمه می‌گرفتند كه به آن حق‌العمل‌كاری می‌گفتند و معمولا این برای همه كشاورزان میزان ثابتی بود.

علی اسماعیلی یكی از ججره‌داران توضیح می‌دهد: نه تنها نظارتی بر قیمت میوه‌های میادین تره‌بار نمی‌شود بلكه به حق‌العمل‌كاری یا میزان سهم فروشندگان هم كسی نظارتی نمی‌كند.

وی اضافه می‌كند: میزان درصد سهم ما از فروش بستگی به میزان مساعده‌ای دارد كه كشاورز طی سال از ما دریافت می‌كند و بین ۱۰- ۵ درصد یا بیشتر در نوسان است هر كس میزان مساعده بیشتری بگیرد ما هم حق‌العمل خودمان را بیشتر می‌كنیم.

اما روایت یك كشاورز به گونه دیگرس است،او می‌گوید: كشاورزان به دلیل نیاز و تأمین نهاده‌های كاشت مجبور به گرفتن مساعده هستند و موقع فروش هم چاره‌ای جز این ندارد كه هرچه حجره‌داران بگویند، عمل كنند.

*اذان در میدان تره‌بار مركزی طنین‌انداز نیست

گشت‌و‌گذار از اول صبح در میدان تره‌بار مركزی و برخورد با جذابیت‌های این میدان كه سرنوشت بیشتر كشاورزان در آن رقم می‌خورد طوری ما را مشغول كرده بود كه وقت از نیمه گذشته است و هنوز صدای اذانی به گوش نمی‌رسد.

وقتی علت را جویا می‌شوم یكی از حجره‌داران می‌گوید: اینجا اكثرا متعهدند و كاری كه انجام می‌دهند همراه با عرق جبین است كه همواره سفارش انبیا و ائمه بوده است اما در چنین مكانی اذان طنین انداز نیست.

رضا كرمی ضمن انتقاد از مدیریت میدان تره‌بار مركزی گفت: حیف است در چنین مكانی كه اكثرا كارگران و زحمت‌كشان فعالیت دارند صدای اذان به گوش نرسد.

به هر حال مصداق شعر "ای سلیم آب زسر چشمه ببند / كه چو پر شد نتوان بستن جوی " مسولان باید نظارت كافی به توزیع میوه در میدان مركزی میوه و تره‌بار تهران كه به عنوان گلوگاه اصلی محسوب می‌شود داشته باشند در غیر اینصورت كنترل آن در میادین خرد و بازار سخت خواهد بود.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 95

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 84

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 367

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 114

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 94

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 107