خدمات سایت


متن کامل خبر

آينده بازار مسكن در‌ مرحله ‌دوم‌ هدفمندی

آرشیو
نگاهي به آمار استخراج شده نشان مي‌دهد با وجود كاهش هشت درصدي در حجم خريد ملك در‌اين‌مدت، در مجموع معاملات مسكن نسبت به سال گذشته از رشد برخوردار بوده...
1390/10/13 05:00:48 ق.ظ

همزمان با آغاز زمزمه‌ها برای اجرای مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها پرسش‌هايی درباره آينده قيمت و بازار مسكن مطرح شده است.

جام جم:هر چند آمار منتشره حاكي از رشد‌ نسبي معاملات مسكن است، اما سوال اينجاست كه آيا اين رونق هميشگي و ماندگار خواهد بود؟!

بر اساس آمارهاي سامانه رهگيري املاك و مستغلات در دو ماه مهر و آبان 90، 36 هزار و 900 فقره انواع قرارداد در بنگاه‌هاي مسكن شهر تهران به ثبت رسيده است كه در‌مقايسه با 36 هزار و 400 فقره قرارداد ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته،1.4 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

جزئيات اين اطلاعات نشان مي‌دهد از كل معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني در تهران طي دو ماه ابتداي فصل پاييز 28 هزار و 400 فقره مربوط به خريد، هفت هزار و 300 فقره مربوط به اجاره و 1220 قرارداد نيز در قالب پيش خريد واحدمسكوني تنظيم و منعقد شده است كه به اين ترتيب حجم خريد مسكن در اين مدت، نسبت به دو ماه اول پاييز 89 حدود هشت درصد كاهش داشته، اما در مقابل نقل و انتقال اجاره‌نشين‌هاي پايتخت بيش از 60 درصد و پيش‌خريد‌ها نيز نزديك به 37 درصد افزايش يافته است.

نگاهي به آمار استخراج شده نشان مي‌دهد با وجود كاهش هشت درصدي در حجم خريد ملك در‌اين‌مدت، در مجموع معاملات مسكن نسبت به سال گذشته از رشد برخوردار بوده كه علت عمده آن نيز به رونق پيش‌‌خريد مسكن بازمي‌گردد كه در اين مدت 37 درصد افزايش يافته است، اما با ورود به ماه آذر كه مصادف با ماه محرم است، تحليلگران اعلام مي‌كنند ميزان معاملات مسكن در اين ماه كمتر شده و افرادي كه با هدف سرمايه‌گذاري اقدام به‌خريد ملك مي‌كنند به سمت بازارهاي با سود كوتاه‌مدت همچون طلا و ارز رفته‌‌اند.

اما در بازار اجاره نيز مشاوران املاك از كاهش 10‌درصدي نرخ اجاره در فصل پاييز خبر مي‌دهند.

يكي از مشاوران املاك در بلوار ميرداماد به جام‌جم گفت: خرداد و ماه‌هاي تابستان 90 به دليل افزايش نقل و انتقالات و افزايش تقاضا معمولا قيمت‌ها با افزايش روبه‌رو مي‌شود، اما با پايان اين فصول و بازگشايي مدارس حجم متقاضيان در بازار اجاره مسكن افت پيدا مي‌كند و همين مساله باعث كاهش 10 درصدي قيمت اجاره در بخش مسكن مي‌شود.

يكي ديگر از بنگاه‌داران نيز گفت: بعد از آن‌كه زمزمه تغيير قيمت مسكن مهر شنيده شده، قيمت مسكن 100 تا 150 هزار تومان بالا رفت، اما اين افزايش قيمت‌ها كاذب است.

وي افزود: وضعيت معاملات مسكن هنوز بي‌رونق است و وقتي بازار راكد باشد سازنده‌ها مجبورند براي تامين نقدينگي خود خانه‌هاي ساخته شده را حتي با قيمت‌پايين‌تري به فروش برسانند.

يكي ديگر از مشاوران املاك غرب تهران نيز گفت: قیمت مسكن در بسیاری از مناطق میانی و شمال تهران طی مهر و آبان در مقایسه با شهریور، كاهش پیدا كرده است، با اين حال مقایسه قیمت مسكن در مهر امسال با سال گذشته حاكي از افزايش حدود 11درصدي است.

اما از سوي ديگر مصطفي‌قلي خسروي، رييس اتحاديه مشاوران املاك كشور تمايلي به اظهارنظر در مورد وضعيت بازار مسكن در سه ماه گذشته ندارد.

وي دراين‌باره به جام‌جم گفت: ترجيح مي‌دهم در اين مورد صحبتي نكنم، زيرا هر‌وقت اظهارنظر كردم قيمت‌ها بالا رفته است.

وي پيش از اين با تاييد افزايش قيمت مسكن در امسال گفته بود ماليات بر ارزش افزوده و اجراي هدفمندي يارانه‌ها توهماتي را براي برخي از مالكان به‌وجود آورد و اين موضوع منجر به افزايش قيمت مسكن شد و قيمت مسكن الان به‌اندازه‌اي رسيده كه ديگر مردم توان خريد خانه را ندارند و به همين جهت ركود در بازار خريد و فروش مسكن ايجاد شده است.

آينده بازار مسكن؟

از سوي ديگر مجتبي بيگدلي، رييس كانون سراسري انبوه سازان ايران نيز به جام‌جم گفت: قيمت مسكن در‌ماه‌هاي اخير حدود 17 تا 18 درصد در كلانشهر‌ها بخصوص تهران نسبت به اوايل سال افزايش يافته است.

وي افزود: ما در حال گذار از مرحله اول هدفمندي يارانه‌ها به مرحله دوم هستيم كه مي‌توان به جرات گفت يكي از جراحي‌هاي بزرگ كشور است و صنعت ساختمان نيز در اين برهه از حساسيت و آسيب‌‌‌پذيري بالايي برخوردار بوده به طوري كه در خيلي از اقلام و مصالح شاخص ساختماني حدود 40 تا 50 درصد افزايش قيمت داشتيم، اما با وجود اين، فعالان صنعت ساختمان و توليدكنندگان با وجودي كه با تورم دو رقمي روبه‌رو بودند، مقاومت كردند.

بيگدلي با اشاره به اثرات منفي افزايش 30 تا 40 درصدي نرخ دلار در صنعت ساختمان گفت: افزايش نرخ دلار باعث افزايش هزينه‌ها و متاثرشدن بازار مسكن شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به روند كنوني قيمت‌ها وضعيت بازار مسكن را در آينده چگونه ارزيابي مي‌كنيد، گفت: در حال حاضر زمزمه افزايش قيمت‌ها شروع شده و اين موضوع باعث مي‌شود كه خيلي‌ها به سمت اين بازار بيايند، اگر بتوانيم توليد را حفظ كنيم، قيمت زياد افزايش نمي‌يابد، اما اگر نتوانيم حمايت‌هاي لازم را از بخش توليد انجام دهيم ممكن است باعث افزايش شديد قيمت‌ها شود.

بيگدلي در پاسخ به اين سوال كه آيا ما از وضعيت ركودي در بخش مسكن خارج شده‌ايم، گفت: با توجه به وضعيت تورمي در كشور و سياست‌هاي اشتباه بانكي كه سود بانكي را دستكاري كردند مي‌توان گفت رونقي كه وارد آن شديم خيلي طبيعي نيست.

رئيس كانون سراسري انبوه‌سازان ايران گفت: ما انبوه‌سازان مسكن چه در بخش مسكن مهر و چه غير مهر بايد توليد كنيم و اگر مي‌خواهيم عرضه مسكن كاهش نيابد بايد تسهيلات ساخت و حتي خريد به ميزان حداقل 50‌ميليون‌تومان در نظر گرفته شود، زيرا اگر نتوانيم توليد را حفظ كنيم بازار مسكن با شرايط بدي روبه‌رو خواهد شد.

با رشد توليد، قيمت‌ها را حفظ مي‌كنيم

در همين حال ابوالفضل صومعلو، معاون وزير راه و شهرسازي پيش از اين در گفت‌وگو با جام‌جم در رابطه با وضعيت قيمت‌ها در آينده گفته بود: آمار و اطلاعات گذشته حاكي از آن است كه همسويي نزديكي ميان تورم عمومي و رشد قيمت و اجاره مسكن وجود دارد با اين حال با اتخاذ سياست تحريك عرضه ‌‌ـ ‌و نه تقاضا‌ ‌ـ‌ در دو سال گذشته، نرخ رشد قيمت‌ها در اين بخش كمتر از تورم عمومي بوده است.

وي اضافه كرد: بر اين اساس و با توجه به وضعيت مطلوب صدور پروانه‌هاي ساختماني در اين مدت و همچنين پيشرفت مناسب طرح مسكن مهر، در كوتاه‌مدت و ميان‌مدت با عرضه گسترده مسكن مواجه خواهيم بود، لذا پيش‌بيني مي‌شود شاهد همزماني رونق در توليد و ثبات در قيمت‌ها باشيم.

ضمناً با توجه به اين كه در سال 89 و 90 وزارت راه و شهرسازي اجراي بيش از يك ميليون و 850 هزار واحد مسكن شهري را راهبري كرده است بنابراين بتدريج و با ورود واحدهاي مسكن مهر به بازار، تعدادي از مستاجران به سمت واحدهاي مسكن مهر مي‌روند و در نتيجه تعدادي از واحدهاي مسكوني موجود در بازار خالي مي‌شوند كه اين موضوع مي‌تواند به كنترل بازار مسكن كمك كند.

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 292

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 96