خدمات سایت


  • مسیر جاری:

متن کامل خبر

سرطان، معضل اساسی سلامت ایران می شود

آرشیو
سرطان در کشور رو به افزایش است و مسوول کمیته سیاست گذاری شبکه ملی وزارت بهداشت می گوید که بیماری سرطان در 10 سال آینده معضل اصلی کشور خواهد بود....
1391/06/31 03:34:38 ق.ظ

پزشکان می‌گویند یکی از دلایل این افزایش، طولانی‌تر شدن عمر ما و بهبودی دستگاه‌های تشخیصی است. اما این همه، دلایل نیست. پیش بینی ها نشان می دهد که حتی اگر برنامه‌های کنترل سرطان از همین الان و مطابق برنامه سازمان بهداشت جهانی پیش برود در 30 سال آینده آمار سرطان در ایران دو برابر خواهد شد.

با وجود آن که تعداد مبتلایان به سرطان در کشورهای پیشرفته بیشتر است اما 70 درصد مرگ‌ و میرها در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

به گفته دکتر عبدالله فضلعلی زاده رئیس انجمن سرطان ایران، بیماری سرطان، سومین عامل مرگ و میر در کشور است: "اکثر سرطانها پس از اینکه کاملا پیشرفت می‌کنند تشخیص داده می‌شوند در صورتی که اگر کلینیکهای غربالگری افزایش یابند در مراحل اول بیماری شناسایی شده و شانس بهبودی بیمار بالا می‌رود. همچنین هزینه‌های سنگین آن کاهش می‌یابد.


90 هزار مبتلای جدید

دکتر پیام آزاده، دبیر علمی کنگره انجمن علمی جراحان ایران و مسوول کمیته راهبردی انجمن سرطان می گوید: آمار فعلی مبتلایان به سرطان بسیار وخیم است و 90 هزار مبتلای جدید تنها در سال جاری ثبت شده است که این آمار در سه سال پیش، 70 هزار بیمار بوده است. البته این آمار کاملا صحیح نیست و ممکن است بسیاری از مبتلایان به سرطان در آن ثبت‌ نشده باشند.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته متوسط سرانه سلامت 17 تا 20 درصد و در ایران این میزان سه تا پنج درصد است، ادامه می دهد: درمان سرطان هزینه‌های سرسام‌آوری را به کل جامعه از خانواده تا دولت تحمیل می‌کند و اگر کسی در دنیا به سرطان مبتلا شود از نظر سطح اجتماعی یک سطح پایین می‌آید و این در حالی است که در کشور ما سرانه سلامت بسیار پایین بوده و هر چقدر هم منابع مختلفی به آن تخصیص داده شود، فقط مقدار کمی از آن به سرطان می‌رسد.

به گفته او سرطان معضل اصلی کشور طی یک دهه آینده است.


چرا سرطان رو به افزایش است؟
برای افزایش سرطان در کشور دلایل زیادی عنوان می شود. اما دبیر علمی کنگره انجمن علمی جراحان ایران می گوید: 50 درصد سرطان‌ها ناشی از سطح زندگی غیرصحیح است که در ایران این مساله بیش از 50 درصد دیده می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی سال آینده آمار سرطان در جهان دو برابر می‌شود.

به عقیده او نمی‌توان دقیقا جایگاه ایران را در کشورهای در حال توسعه مشخص کرد: آمار سرطان فقط چند سال است که به صورت رسمی استخراج می‌شود و از طرفی کشورهای دیگر هم آمار صحیحی را ارائه نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه تغییرات فرهنگی هر چند هم کوچک باشند در کنترل سرطان موثرند، افزود: تغییر در تغذیه، سیگار کشیدن، کنترل مواد غذایی و آب آشامیدنی، کنترل آلودگی هوا و کودهای شیمیایی که محتوی نیترات بسیار بالایی هستند از عوامل ایجاد سرطان به خصوص سرطان معده‌ هستند.


منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 72