خدمات سایت


متن کامل خبر

آنفلوانزا گرفته‌اید؟ استامینوفن نخورید

آرشیو
اگر آنفلوانزا گرفته‌اید، سراغ مسکن‌ها و قرص‌های تب‎بر نروید؛ زیرا آنها نه تنها کمکی به بهبود بیماری نمی‌کنند، بلکه می‌توانند منجر به بدتر شدن مریضی شما هم بشوند
1392/11/05 10:20:58 ق.ظ

مجید جویا: دفعه بعد که احساس کردید آنفلوانزا به سراغتان آمده، قبل از اینکه به سمت مسکن‌ها بروید، به این نکته فکر کنید که آنها نه تنها کمکی به بهبود بیماری‌تان نمی‌کنند، بلکه می‌توانند منجر به بدتر شدن مریضی شما هم بشوند.

با شروع فصل اپیدمی آنفلوآنزا در سراسر اروپا و آمریکای شمالی، میلیون‌ها نفر به دنبال درمان بیماری می‌روند و معمولا هم قرص‌های مسکن بخش جدایی ناپذیر درمان است. توصیه‌های بهداشت عمومی در انگلستان و ایالات متحده، دریافت مسکن‌هایی همچون استامینوفن یا آسپرین است. اما به رغم این که مسکن‌ها می‌توانند منجر به احساس بهتری در بیماران شوند و تب را پایین می‌آورند، این قابلیت را هم دارند که روند درمان این ویروس را بدتر کنند.

اولین تحلیل از اثر مسکن‌ها بر روی جمعیت نشان می‌دهد که مسکن‌هایی که در دوزهای رایج برای درمان تب داده می‌شود، می‌تواند سالانه منجر به دست کم 2000 مورد مرگ، تنها در ایالات متحده شود.

گمان می‌رود که خود تب سلاحی ضد ویروس باشد، زیرا بسیاری از ویروس‌ها در دماهای بالاتر از دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه سانتی‌گراد توان تکثیر خود را از دست می‌دهند. اما تحقیقات تاکنون مشخص نکرده‌اند که آیا فرو خواباندن تب، موجب کاهش سرعت بهبودی می‌شود یا خیر.

دیوید ایرن از دانشگاه مک‌مستر در همیلتون کانادا می‌گوید که برخی از تحقیق‌ها حکایت از این دارند که شاید کاهش تب، دوره بیماری‌های ویروسی را طولانی‌تر کند و مقدار ویروسی را که افراد بیمار می‌توانند به دیگران منتقل کنند، افزایش دهد.

برای فهمیدن این‌که تب داشتن یا نداشتن ممکن است چه اثری بر روی اپیدمی آنفلوآنزا داشته باشد، ایرن و همکارانش به تحقیقی که در سال 1982/1361 انجام شده بود، مراجعه کردند. آن پژوهش نشان می‌داد که تب در موش خرماها (که یک مدل حیوانی معمول برای آنفلوآنزای انسانی است)، چه به وسیله تب‌بر پایین بیاید و چه در اثر توقف روند بیماری آنفلوانزا، ویروس‌های انفلوانزای فصلی بیشتر در بدن انها تکثیر می‌شود.

گروه ایرن با استفاده از این یافته‌ها برآورد کرد که در صورت فرو نشاندن تب، چه مقدار ویروس‌ بیشتری در افراد مبتلا به آنفلوآنزا تولید می‌شود، و علاوه بر آن، تحقیق‌های همه‌گیر شناختی را به کار گرفتند تا برآورد کنند که استفاده از مسکن، منجر به چه تعداد موارد بیشتری از ابتلا به آنفلوانزا خواهد شد.

آنها با کمک گرفتن از مدل‌های ریاضی، این براورد را برای شمار افرادی که در یک سال در ایالات متحده مبتلا به آنفلوآنزا شدند، تب کردند و از دارو استفاده کردند، اعمال کردند. آنها دریافتند که مسکن‌هایی که در ایالات متحده استفاده می‌شود، می‌تواند انتقال آنفلوآنزای معمول فصلی را تا 5 درصد افزایش دهد.

در هر زمستان به طور متوسط 41 هزار نفر در ایالات متحده که سهم عمده‌ای از آن را افراد سالخورده تشکیل می‌دهند بر اثر آنفلوانزا جان می‌دهند. بنابراین 700 تا 2000 مورد مرگ اضافی سالانه، ناشی از افزایش اپیدمی آنفلوانزا است.

پل اندرو از اعضای گروه پژوهشی مک‌مستر می‌گوید که این براورد محافظه کارانه‌تر از تاثیر واقعی مسکن‌ها است، چون این تخمین تنها مقادیر افزایش یافته ویروس‌های منتشر شده را نشان می‌دهد. زمان انتقال طولانی‌تر نیز عامل تاثیر گذار دیگری است، چون مردم با مصرف تب‌بر و مسکن، به رغم این که هنوز بیمار هستند، احساس می‌کنند بیماری تمام شده و با همان حال به سر کار یا مدرسه می‌روند و ویروس را پخش می‌کنند.

اما دیگران محتاطانه‌تر برخورد می‌کنند. نیک فین، سرپرست بخش بیماری‌های تنفسی مرکز بهداشت عمومی انگلستان تصور می‌کند که این تحقیق به مقدار زیادی متکی بر داده‌های حیوانی است. او می‌گوید که مسکن‌ها علیه آنفلوانزا بسیار موثر و کارا هستند.

ولی ادوارد پارسل از کالج سلطنتی لندن، بهترین کار را اجتناب از مصرف این داروها می‌داند. او سال گذشته عضو یک کارگروه رسمی بود که پیشنهاد داده بودند که مصرف مسکن در کودکان زیر پنج سال، فقط برای کاهش درد تجویز شود. او می‌گوید: «تب ضربه‌ای به بدن نمی‌زند، و شاید به سلامتی شما کمک هم بکند».

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63