خدمات سایت


متن کامل خبر

بنزین 400 تومانی هر سال گران تر می شود

آرشیو
تا اطلاع ثانوی 700 تومان رقم ثابت است
1389/10/11 08:42:11 ق.ظ

اینکه از سال آینده با اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت بنزین 400 تومانی افزایش می یابد یا بنزین 700 تومانی سوژه ای است که این روزها ذهن بسیاری از بهارستانی ها و کارشناسان این بخش را به خود مشغول کرده است.نظر دولت با اظهارات اخیر وزیر اقتصاد کاملا مشخص است و آن هم تاکید بر قیمت 400 تومان به عنوان قیمت اصلی بنزین در کشور است و قرار است از سال آینده این رقم همانند دیگر حامل های انرژی افزایش یابد تا جاییکه این رقم به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس این فراورده نزدیک شود.

در حال حاضر هر لیتر بنزین به نرخ فوب خلیج فارس حدود 645 تومان است که در سایت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تاکید بر بیش از 193 تومان هزینه نگهداشت،انتقال و توزیع و همچنین اضافه شدن حدود 193 تومان مالیات برارزش افزوده این رقم بیش از هزار تومان در هر لیتر محاسبه شده است.به نوعی دیگر در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین به نرخ فوب خلیج فارس با هزینه های انتقال و مالیات برای کشوربیش از هزار تومان براورد می شود.این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مبنای محاسبه قیمت بنزین در شرایط فعلی را 400 تومان نمی دانند و تاکید دارند رقمی که باید به صورت شناور و به قیمت فوب خلیج فارس در هر سال محاسبه شود نرخ 700 تومانی بنزین است.در شرایطی که وزیر اقتصاد این استنباط را خلاف قانون می داند و تاکید می کند کسانی که مبنای محاسبه نرخ بنزین در کشور را 700 تومان می دانند از قانون برداشت غلطی دارند.حسینی تاکید دارد:در حال حاضر مبنای قیمت بنزین در کشور 400 تومان است و از سال آینده و ظرف چهار سال آینده قیمت این فراورده از 400 تومان فعلی به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس افزایش خواهد یافت.در این بین با وجود آنکه این وزیر دولت دهم از ثابت ماندن یا افزایش نرخ 700 تومان بنزین آزاد درشرایط فعلی سخنی به میان نیاورده پیمان فروزش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ،با تایید اظهارات این مدیر دولتی معتقد است:قیمت 700 تومان تا اطلاع ثانوی ثابت خواهد ماند و قیمت 400 تومان هر سال با افزایش مواجه خواهد شد.البته در این میان این نماینده مجلس تاکید دارد:قرار است حمایت از اقشار آسیب پذیر با توجه به این افزایش قیمت،مورد حمایت ویژه قرارگیرند که بخشی از این حمایت در قالب پرداخت یارانه نقدی تامین می شود.

در عین حال برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس نظر دیگری را عنوان می کنند.به گفته آنها،در شرایطی که بنزین سهمیه ای به نرخ 400 تومان عرضه می شود این قیمت به نوعی حمایت از قشر آسیب پذیر محسوب می شود و این رقم تغییر چندانی پیدا نخواهد کرد.نمایندگان منتقد این اظهار نظر وزیر اقتصاد معتقدند:بنزین حمایتی نباید افزایش چشمگیری داشته باشد چرا که در اینصورت قشر آسیب پذیر جامعه با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.ضمن آنکه در حال حاضر بیش از 45 میلیون لیتر بنزین درهر روز در داخل تولید می شود و هزینه تولید این فراورده در کشور بسیار کمتر از رقم 400 تومان است و در اینصورت دولت از محل فروش سرمایه ملی به مردم درآمدزایی برای خود ایجاد می کند.

موید حسینی صدر با تاکید بر مطالب بالا تصریح می کند:در شرایط فعلی درست آن است که دولت سهمیه حمایتی را با قیمت ثابت 400 تومان طی این سال ها عرضه کند و قیمت 700 تومان فعلی را مورد تغییر قرار دهد.براساس اظهارات این عضو کمیسیون انرژی مجلس، در حال حاضر دولت در چند قسمت از تصمیمات قیمتی خود در خصوص حامل های انرژی باید تجدید نظر کند و نمایندگان مجلس نیز به دنبال همراهی دولت برای رفع این مشکلات هستند.وی بر مشکلاتی چون قیمت و سهمیه گازوئیل کشاورزان،قیمت فعلی سی.ان.جی و بنزین و عدم استقبال مصرف کنندگان از گاز به جای بنزین و افزایش چشمگیر قیمت نفت سفید به عنوان مشکلات اساسی یاد کرد که بهارستانی ها در تلاشند دولت را متقاعد در تجدید نظر درآن کنند.

به گفته حسینی صدر،در قانون بر افزایش قیمت حامل های انرژی ظرف 5 سال تا 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس اشاره شده اما تاکیدی بر مسایلی که وزیر اقتصاد برآن تاکید دارد در این قانون نشده است.براساس این گزارش وزیر اقتصاد اخیرا در اظهار نظری متذکر شده است: قیمت بنزین هم اکنون در کشور 400 تومان است نه 700 تومان.

سید شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه قیمت بنزین در کشور هم اکنون لیتری 400 تومان است، تاکید کرده است: در حال حاضر ماهانه 60 لیتر سهمیه بنزین با این قیمت برای خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است و بنزین 700 تومانی برای کسانی است که بیش از سهمیه خود مصرف می‌کنند.

براساس استدلال این مقام دولتی ، از آنجا که حدود سه چهارم مصرف روزانه خودروها از بنزین سهمیه‌ای و یک چهارم آن مصرف آزاد است، با در نظر گرفتن یک متوسط وزنی، قیمت بنزین در کشور هم اکنون کمتر از 600 تومان است.

این وزیر دولت دهم به قانون هدفمند کردن یارانه ها هم اشاره ای دارد و در پاسخ به کسانی که 700 تومان را نرخ واقعی بنزین در شرایط فعلی می دانند، متذکر می شود: براساس این قانون پس از پنج سال قیمت حامل‌های انرژی حداقل به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس می‌رسد و باید به عبارات نوشته شده در این قانون به خوبی دقت کرد.

این در حالی است که حسینی صدر عضو کمیسیون انرژی مجلس گلایه ای دیگر به تعیین قیمت بنزین در کشور دارد.

به گفته او،براساس قانون دولت باید بنزین را به نرخ فوب خلیج فارس و در نهایت اضافه کردن قیمت حمل محاسبه کند در حالیکه در شرایط فعلی در بسیاری از اظهارنظرهای دولتی ها بر محاسبه قیمت بنزین با احتساب هزینه نگهداشت،توزیع،انتقال و مالیات برارزش افزوده تاکید می شود در شرایطی که بیش از 70 درصد از نیاز کشور در خصوص این فراورده در پالایشگاه های کشور تولید می شود و به نوعی سرمایه ملی محسوب می شود و نباید مبنایی برای درآمدزایی دولت قرار بگیرد.

در این بین موید حسینی صدر تحلیل حسینی از وضعیت قیمت بنزین در کشور را نادرست می داند و معتقد است:تصور وزیر اقتصاد از قانون اشتباه است.این اظهارنظر در شرایطی است که پیمان فروزش این استدلال وزیر دولت دهم را درست می داند اما در عین حال بر حمایت ویژه از اقشار آسیب پذیر ومدیریت مناسب این حمایت تاکید می کند و در عین حال متذکر می شود که پرداخت یارانه نقدی تنها بخشی از این حمایت ها را تشکیل می دهد.

براساس این گزارش در حال حاضرماهانه 60 لیتر سهمیه بنزین 400 تومانی در کارتها شارژ می شود و مابقی این میزان به صورت 700 تومان بفروش می رسد.

در این بین براساس اظهارات وزیر اقتصاد،از سال آینده بنزین 400 تومانی با افزایش مواجه خواهد شد وتا چهار سال آینده به 90 درصد فوب خلیج فارس خواهد رسید.این در حالی است که حسینی اشاره ای به تعیین و تکلیف قیمت بنزین 700 تومانی نداشته اما برخی از نمایندگان مجلس در گفت وگو با خبر از ثابت ماندن این رقم تا اطلاع ثانوی و در نهایت یک رقمی شدن نرخ بنزین در سال های آتی تاکید می کنند.

براین اساس پیش بینی می شود قیمت هر لیتر بنزین در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا بیش از 600 تومان افزایش یابد./121

جدول احتمالی افزایش قیمت بنزین ظرف 4 سال باقی مانده هدفمندی

400 تومان

سال اول اجرای قانون

600 تومان

سال دوم اجرای قانون

800 تومان

سال سوم اجرای قانون

1000 تومان

سال چهارم اجرای قانون

1200 تومان

سال پنجم اجرای قانون

توضیح:در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین به نرخ فوب خلیج فارس به اضافه مالیات و هزینه حمل بیش از هزار تومان اعلام می شود.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 289

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 95