خدمات سایت


متن کامل خبر

هزینه واقعی تمام شده هر لیتر بنزین چه رقمی است؟

آرشیو
اطلاع رسانی غیرشفاف وزارت نفت ادامه دارد.وزیر نفت اخیرا تاکید کرده است قیمت تمام شده هرلیتر بنزین در کشور 900 تومان است در حالیکه مسوولان پالایشی کشور این رقم را 700 تومان اعلام کرده اند....
1389/11/22 09:09:58 ق.ظ

این در حالی است که در شرایط فعلی هر لیتر بنزین به نرخ 700 تومان عرضه می شود اما مسوولان همچنان تاکید دارند رقم فوق بسیار پایین تر از قیمت تمام شده این فرآورده در کشور است و دولت همچنان باری از هزینه های تولید بنزین را به دوش می کشد.

تایید این ادعا را می توان در اظهارات اخیر وزیر اقتصاد جستجو کرد. حسینی در اظهارنظری تاکید کرده است قیمت تعیین شده برای خرید هرلیتر بنزین پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هنوز با قیمت جهانی این فرآورده بسیار فاصله دارد.

این اظهارنظر در شرایطی عنوان شد که هر لیتر بنزین در بازارهای جهانی در حدود 700 تومان خرید وفروش شده است.در همین راستا نیز شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با انتشار جداولی در سایت این شرکت و محاسبه نرخ انتقال ،توزیع و مالیات برارزش افزوده سعی داشت تا رقم جهانی بنزین را بیش از رقم 700 تومان محاسبه کند به نحوی که در محاسبات این شرکت دیده می شد که بنزین 600 تومانی بیش از 900 تومان با محاسبه رقم های فوق اعلام می شد. در این بین در حالی نرخ انتقال ،نگهداشت و توزیع در سایت شرکت ملی پخش و پالایش و پخش فراورده های نفتی متغیر اعلام شده و در هر دوره بیش از 140 تومان به این بخش اختصاص می یابد که هزینه تمام شده نگهداری، انتقال و توزیع هر تن متریک فرآورده نفتی از مبادی جنوبی در سطح کشور حداکثر 60 دلار است که این قیمت برای هر لیتر با احتساب دلار 1000 تومانی رقمی حدود 45 تومان است.

در این راستا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با انتشار توضیحی تنها به مصوبه شورای اقتصاد اشاره می کند که به این شرکت اجازه داده تا هزینه انتقال،توزیع و نگهداشت و مالیات برارزش افزوده را به قیمت فوب خلیج فارس اضافه کند.اما در این توضیح که به صورت مکتوب برروی سایت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی نیز منتشر شده بود هیچگونه اشاره ای به دلایل شناور بودن نرخ هزینه انتقال نگهدشت و توزیع نشده است، همان ابهامی که همچنان وجود دارد.

نکته حائز اهمیت آنکه در آنزمان پیگیری های خبرنگار خبرآنلاین نیز برای پیگیری علت شناور بودن این قیمت نیز با سکوت خبری مسوولان مواجه شد و درنهایت نیز روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پس از پیگیری های مستمر خبرنگار ما به توضیحات موجود برروی سایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اشاره کردند و همین توضیحات را برای رفع ابهام های موجود کافی دانستند چرا که به اذعان کارشناس روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی کارشناسان امور بین الملل این شرکت حاضر به پاسخگویی بیشتر نیستند. بر این اساس تلاش مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای بزرگنمایی قیمت تمام شده بنزین با تبدیل شدن این موضوع به یک سوژه مطبوعاتی با بن بست مواجه شد و از آن پس تا کنون این جداول به روز نشده و ظاهرا مسوولان این شرکت از انتشار این آمارها منصرف شده اند.

اگرچه ابهام در آمارهای مسوولان نفتی در خصوص قیمت بنزین تنها به این دو نکته معطوف نمی شود. چرا که پیش از این نیز ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تاکید کرده بود ایران در میان 174 کشور مورد بررسی از حدود 92 درصد کشورها بنزین ارزان‌تری در اختیار مردم قرار می‌دهد. از این آمار هم که بارها مورد تاکید مسوولان نفتی قرار گرفته است هیچ گونه جدول و تحلیل علمی و دقیقی منتشر نشده تا جاییکه خبرنگار خبرآنلاین در بررسی قیمت بنزین و قدرت خرید مردم کشورهای مختلف در گزارشی تاکید کرد ایران 37 بنزین گران دنیا را در میان 80 کشور دنیا دارد. در این میان در شرایطی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در این توضیح تاکید دارد:عربستان و کشورهای عربی دیگر چون امارات بنزین گران تری نسبت به ایران دارند اما محاسبه قدرت خرید مردم در این کشورها نشان می دهد کشورهای عربی چون عربستان بنزین ارزان تری را نسبت به ایران داراست.

براین اساس در شرایطی که مسوولان نفتی تاکنون در خصوص قیمت تمام شده بنزین شفاف سازی درستی را در پیش نگرفته اند، وزیر نفت در آخرین نشست مطبوعاتی خود بر هزینه تمام شده قیمت هر لیتر بنزین در حدود 900 تومان در کشور تاکید کرد. این در حالی است که یکماه پیش ازا ین اظهار نظر میرکاظمی مدیرعامل پالایشگاه تهران در جمع خبرنگاران هزینه تمام شده هر لیتر بنزین برای کشور را 700 تومان اعلام کرده بود. در این شرایط به نظر می رسد دولت در تلاش است تا قیمت بنزین را بیش از رقم های مصوب فعلی برای خرید هر لیتر بنزین مورد تاکید قراردهد.

در این بین برخی از کارشناسان علت این امر را تلاش دولت برای درآمد زایی از فروش بنزین می دانند. مساله ای که بارها از سوی مسوولان دولتی تکذیب شده است اما با این حال به دلیل آنکه دولت تا کنون اقدام به شفاف سازی در این خصوص نکرده است به نظر می رسد نظر این دست کارشناسان نزدیک به واقعیت باشد. اگرچه در این میان باید اشاره ای به اظهارات نمایندگان کمیسیون انرژی نیز داشت چرا که بهارستانی ها نیز بارها تاکید کرده اند وزارت نفت از شفاف سازی فاصله گرفته است و باید وزیر این وزارتخانه با شفاف سازی بیشتر جوابگوی نمایندگان مردم باشد.

به هر حال تا کنون این ضدونقیض ها در اظهارات مسوولان نفتی دیده شده است. شاید بتوان نمونه ای دیگر ازاین ابهامات را در آمارهای ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت در خصوص میزان تولید و ظرفیت تولید روزانه نفت کشور جستحو کرد. رقم هایی که با واقعیت کمی فاصله دارد. براین اساس کارشناسان تاکید می کنند: به نظر می رسد وزارت نفت در تلاش است تا با ارائه آمارهایی نادرست ذهن جامعه را نسبت به عملکرد این وزارتخانه منحرف کند که این خود حکایت از رواج سیاست عدم شفاف سازی در این وزارتخانه دارد. لذا به نظر می رسد مسوولان وزارت نفت باید هر چه زودتر جوابگوی ابهامات موجود باشند چرا که نمایندگان مجلس نیز خواستار همین شفاف سازی در بدنه این وزارتخانه شده اند.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 120

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 89

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 393

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 118

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 95

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 108