خدمات سایت


متن کامل خبر

مطالعه جدید: آلودگی هوا بر گرده‌افشانی گیاهان اثر منفی می‌گذارد

آرشیو
مطالعه انجام‌شده توسط محققان نشان می‌دهد آلودگی هوا بوی‌ گل‌ها را ضعیف می‌کند و بر توانایی زنبورها در یافتن گرده گل‌ها تأثیرگذار است.
1402/06/14 12:37:38 ب.ظ

مطالعه انجام‌شده توسط محققان نشان می‌دهد آلودگی هوا بوی‌ گل‌ها را ضعیف می‌کند و در توانایی زنبورها در یافتن گرده گل‌ها تأثیرگذار است. درنتیجه این معضل زیست‌محیطی می‌تواند به‌صورت چشمگیری گرده‌افشانی را کاهش ‌دهد.

یک تیم تحقیقاتی متشکل از محققان مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا (UKCEH) و دانشگاه‌های ریدینگ، ساری، بیرمنگام و کوئینزلند جنوبی براساس آخرین مطالعات انجام‌شده خود می‌گویند ازن به‌صورت قابل‌توجهی می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در میزان ساطع‌شدن رایحه گل‌ها شود. آلودگی توانایی زنبورهای عسل را در تشخیص بوها تا حدود ۹۰ درصد و از فاصله چند متری کاهش می‌دهد.
آلودگی هوا بوی گل‌ها و میزان گرده‌افشانی را کاهش می‌دهد

دکتر «بن لانگفورد»، دانشمند حوزه اتمسفر در UKCEH که مقاله‌ای نیز در نشریه Environmental Pollution در همین زمینه منتشر کرده است، می‌گوید تحقیقات جدید نشان می‌دهد ازن احتمالاً تأثیر منفی بر فراوانی گل‌های وحشی و محصول‌دهی آن‌ها می‌گذارد. چندین مطالعه بین‌المللی قبلاً ثابت کرده‌اند که ازن تأثیر منفی بر تولید مواد غذایی دارد، زیرا به رشد گیاهان آسیب می‌زند.

حدود ۷۵ درصد محصولات غذایی ما و حدود ۹۰ درصد گیاهان گلدار وحشی به گرده افشانی برخی موجودات، به‌ویژه حشرات وابسته است. بنابراین بررسی عواملی که می‌تواند روی گرده‌افشانی تأثیر منفی بگذارد، حائز اهمیت است.

دکتر «جیمز رایالز»، یکی از نویسندگان مقاله تحقیقاتی دانشگاه ریدینگ می‌گوید این مطالعه شواهد مکانیکی واضحی از چگونگی آلودگی ازن که غلظت آن در مناطق روستایی بیشتر است، ارائه می‌دهد.

محققان از یک تونل باد برای نظارت بر چگونگی تغییرات اندازه و شکل توده‌های بو در حضور ازن استفاده کردند. علاوه بر کاهش اندازه بو، دانشمندان دریافتند که بوهای ساطع‌شده از گل‌ها در حضور ازن تغییر می‌کند.

زنبورهای عسل که برای تشخیص همین ترکیب بوها آموزش دیده بودند، در معرض بوهای جدید اصلاح‌شده با ازن قرار گرفتند. این تحقیق نشان داد که در قسمت مرکزی ستون بوها، ۵۲ درصد زنبورهای عسل بو را در فاصله ۶ متری تشخیص دادند و در فاصله ۱۲ متری این قدرت تشخیص به ۳۸ درصد کاهش یافت.

محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد ازن می‌تواند بر سایر رفتارهای مربوط به تشخیص بو در حشرات مانند توانایی آن‌ها برای جذب و یافتن جفت نیز تأثیر بگذارد.
منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • محیط زیست,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد image اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد 1402/11/29

این دارو Amtagvi نام دارد و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 96

بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند image بدن دوندگان ماراتن احتمالاً در طول مسابقه بافت مغزی خود را هم مصرف می‌کند 1402/08/15

محققان با اسکن مغز دوندگان ماراتن دریافتند که بافت میلین اطراف عصب‌های مغزی آن‌ها پس از مسابقه نازک شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 113

سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود image سازمان غذا و دارو دیگر پیگیر شکایات از پلتفرم‌های فروش دارو نمی‌شود 1402/05/25

سازمان غذا و دارو پذیرفته فعالیت توزیع دارو به‌سمت پلتفرم‌های آنلاین می‌رود و در آینده، داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو فعالیت خواهند کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 337

بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر image بهترین طریقه مصرف جینسینگ و معرفی 7 روش موثر 1402/05/23

بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟ سوالی که برای تمامی کسانی که به هر دلیلی می خواهند مصرف جینسینگ را شروع کنند یا حتی تصمیم به امتحان این گیاه فوق العاده موثر گرفته اند پیش می آید که بهترین طریقه مصرف جینسینگ کدام است ؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 486

ادعای پژوهشی تازه: گوشت آزمایشگاهی تا 25 برابر بیشتر از گوشت سنتی CO2 تولید می‌کند image ادعای پژوهشی تازه: گوشت آزمایشگاهی تا 25 برابر بیشتر از گوشت سنتی CO2 تولید می‌کند 1402/02/25

محققان در پژوهشی تازه دریافته‌اند که میزان تولید کربن‌دی‌اکسید در مراحل ساخت گوشت آزمایشگاهی بسیار بیشتر از گوشت عادی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215

سازمان بهداشت جهانی رسماً پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد image سازمان بهداشت جهانی رسماً پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد 1402/02/16

سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ویروس کرونا دیگر به‌عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی شناخته نمی‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 185

مهمترین ترفند های آرایش صورت را بشناسید! image مهمترین ترفند های آرایش صورت را بشناسید! 1401/12/27

تقریبا نمی‌توان گفت که خانمی در معقوله آرایش صورت تبحر نداشته باشد. اما این موضوع بسیار مهم، دارای نکاتی است که زیبایی و مهارت در ایجاد تناسب سازی بخش های مختلف صورت با آرایش را چندین برابر می‌کند...

امتیاز:
تعداد بازدید: 485

پژوهش جدید دانشمندان: سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد image پژوهش جدید دانشمندان: سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد 1401/09/05

کاملاً برای همه مشخص شده که سیگار کشیدن برای دندان‌ها خوب نیست. اما این موضوع در مورد سیگار الکترونیکی یا ویپ نیز وجود دارد؟ تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه تافتس انجام شده، نشان می‌دهد ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 254

چقدر طول می‌کشد تا وزن بدن کاهش پیدا کند؟ image چقدر طول می‌کشد تا وزن بدن کاهش پیدا کند؟ 1401/07/11

وقتی می‌خواهید نتایج را به‌سرعت ببینید، کاهش وزن می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ اما چقدر طول می‌کشد تا وزن کاهش پیدا کند و آیا راهی برای تسریع این روند وجود دارد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 243

خطر پنهان چیپس و بستنی؛ پژوهشگران از رابطه زوال عقل با غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌گویند image خطر پنهان چیپس و بستنی؛ پژوهشگران از رابطه زوال عقل با غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌گویند 1401/06/27

پژوهشگران در مطالعه‌ای می‌گویند مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده مثل چیپس و بستنی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 379