خدمات سایت


متن کامل خبر

استرس و گياهخواري عامل ريزش مو هستند

آرشیو
در مواردي كه پياز يا فوليكول مو از بين رود و رشد مجدد مو غيرممكن مي‌شود مي‌توان از روش‌هاي ديگر براي درمان استفاده كرد. برخي از زنان پس زايمان ريزش مو پيدا مي‌كنند يا ممكن است بر اثر اختلال هورموني و اندروژنتيكي اين مشكل ايجاد شود.
1389/12/16 06:00:44 ق.ظ

يك متخصص پوست و مو گفت: استرس و گياهخواري در كنار ساير عوامل محيطي و ژنتيكي از جمله عوامل ريزش مو هستند. تغذيه مناسب و زندگي سالم از ريزش مو پيشگيري مي‌‌كند البته روش‌هايي نيز براي پيوند مو وجود دارد كه برخي سابقه 60 ساله دارند.

ريزش مو يكي از مشكلاتي است كه بيشتر مردم با آن مواجه هستند. عوامل زيادي در بروز ريزش مو دخالت دارند كه مي‌توان به عوامل محيطي، ژنتيكي، هورموني، برخي بيماري‌ها مانند اختلالات تيروئيد، كم‌خوني و نوع رژيم غذايي اشاره كرد.

اهميت رژيم غذايي مناسب و صحيح در حفظ سلامت بدن به خصوص مو بسيار اهميت دارد. شايعترين دليل ريزش مو در زنان كمبودهاي غذايي به دليل پيروري از رژيم‌هاي سخت و غير اصولي غذايي است. همچنين كاهش سريع وزن نيز موجب ريزش مو در افراد مي‌شود.

مصرف غذاهاي حاوي پروتئين پايين موجب ريزش مو مي‌شود

كساني از غذاهاي با منشأ حيواني و پروتئيني كمتر مصرف مي‌كنند يا گياهخوار هستند، بيشتر دچار كمبودهاي غذايي مي‌شوند. استرس‌ها و مصرف برخي داروها نيز رشد مو را به تأخير مي‌اندازد. عبادت يا استراحت براي كاهش استرس مفيد است. استراحت و خواب باعث رشد سريعتر مو مي‌شود زيرا موها نيز نياز به مقدار كافي خواب 7 تا 9 ساعت در شبانه روز دارند.

نازك شدن تارهاي مو يكي از مهمترين عوامل در ريزش موهاي سر است

نازك شدن تارهاي مو يكي از مهمترين عوامل ريزش موهاي سر محسوب مي‌شود. ريزش مو ممكن است در سنين مختلف بروز كند با استفاده از روش‌هاي درماني كه هم اكنون موجود است، مي‌تواند درمان شود يا بهتر از حالت كنوني شود. تغذبه صحيح، ورزش، كاهش استرس، استراحت و خواب مي‌تواند موجب رشد حداكثري مو شود.

مو در افزايش حس اعتماد به نفس نقش مهم دارد

مجتبي اميري، متخصص پوست و مو در گفت‌وگوي تفصيلي درباره پيوند مو مي‌گويد: ظاهر هر فرد نقش اساسي را در بروز حس اعتقاد به نفس در افراد ايجاد مي‌كند كه موهاي زيبا و انبوه مي‌تواند موجب بروز حس اعتماد به نفس در افراد شود.

40 درصد از مردان دچار تاسي مي‌شوند

به گفته وي 40 درصد از مردان دچار كم موهاي پيشرفت و تاسي هستند كه البته اين مشكل فقط مربوط به مردان نيست بلكه زنان را نيز درگير مي‌كند.

اين متخصص پوست و مو مي‌افزايد: در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي چشمگيري در زمينه پيوند مو ايجاد شده است كه همه آنها نشان مي‌دهد اگر چه اين جراحي‌ها مي‌تواند به ظاهر ساده باشد ولي مي‌تواند عمل بسيار حساس و مهمي محسوب ‌شود.

روزانه حدود 100 تار موي سر افراد از بين مي‌رود

اميري مي‌گويد: مو نقش اساسي را در زيبايي انسان دارد اما مي‌تواند دچار بيمارها و مشكلات زيادي شود. معمولاً روزانه حدود 100 تار موي سر افراد از بين مي‌رود كه شستشو، شانه زدن يا بستن موي سر مي‌تواند از عوامل اين ريزش موي روزانه باشد.

بسياري از ريزش‌هاي مو در افراد مي‌تواند برگشت پذير باشد

وي اضافه مي‌كند: بسياري از اين ريزش‌هاي مو در افراد مي‌تواند برگشت پذير باشد و با دارو درمان شود . برخي از آنها نيز مانند سوختگي‌ها و محل‌هايي كه ير اثر جراحي موي خود را از دست داده است، تروماها و افرادي كه دچار ريزش موي ژنتيكي هستند، اگر ريزش مو در مراحل اوليه درمان نشود يا به درمان دارويي پاسخ ندهند، قابل برگشت نخواهد بود و بايد از روش‌هاي ديگر براي درمان ريزش موي استفاده كرد.

برخي زنان پس زايمان ريزش مو پيدا مي‌كنند

اين متخصص پوست و مو مي‌گويد: در مواردي كه پياز يا فوليكول مو از بين رود و رشد مجدد مو غيرممكن مي‌شود مي‌توان از روش‌هاي ديگر براي درمان استفاده كرد. برخي از زنان پس زايمان ريزش مو پيدا مي‌كنند يا ممكن است بر اثر اختلال هورموني و اندروژنتيكي اين مشكل ايجاد شود.

پيوند مو سابقه 60 ساله دارد

وي مي‌افزايد: پيوند مو سابقه 60 ساله دارد. در ابتداي كار از تكتيك‌هاي استفاده مي‌كردند كه موجب رضايت فرد گيرنده خدمت نبود و نماي زيبايي هم به دست نمي آمد. مثلاً با پانچ‌هاي 4 تا 5 ميلي متري از نواحي پشت سر فوليكول مو برداشته مي‌شود و به همان اندازه در محل مورد نظر پيوند مي زدند و بعد از پيوند موها نمايي عروسكي و مصنوعي پيدا مي‌كرد.

اميري اضافه مي‌كند: از حدود 20 سال پيش بحث ميكرو گرافت و فوليكولار يونيت روش (fut) ايجاد شده است كه در اين روش بعد از برداشت فوليكول‌هاي مو به صورت تك تك و با همان حالت طبيعي كه در ناحيه اهداء كننده كه معمولاً پشت سر و بالاي گوش است، برداشته مي‌شود و در ناحيه مورد نياز به همان حالت طبيعي پيوند زده مي‌شود و بعد از 3 ماه استراحت شروع به رشد مجدد مي‌كند و به همان حالت طبيعي قبلي باز مي‌گردد.

اين متخصص پوست مو مي‌گويد: ناحيه‌اي در سر كه به عنوان ناحيه اهداء كننده مو وجود دارد، فوليكول‌هاي آن هيچ وقت تحت تاثير هورمون‌هاي مردانه قرار نمي‌گيرد و در نتيجه دچار ريزش مو نمي‌شود؛ به همين دليل حتي اگر مردان طاس هم در ناحيه حاشيه و پشت سر، مو دارند در واقع فوليكول‌هاي مو در اين نواحي به گيرنده هورمون‌ها حساس نيستند و اگر بتوانيم اين فوليكول‌ها را از ناحيه اهداء كننده به صورت سالم برداريم و با يك نماي طبيعي در محل گيرنده پيوند زده شود، مجدد رشد مي‌كند.

وي مي‌افزايد: مويي كه در اين روش پيوند زده مي‌شود دائمي است و هيچ وقت تحت تأثير هيچ شرايطي نمي‌ريزد و نياز به هيچ روش نگهداري خاصي هم ندارد. در اين روش اگر بتوانيم فوليكول‌هاي بيشتري را برداريم، بدون صدمه به محل گيرنده منتقل و به نماي طبيعي نزديك‌تر كنيم كار پيوند مو با موفقيت بيشتري انجام مي‌شود كه ظرافت، مهارت و دقت براي دستيابي به نتيجه نهايي دلخواه در پيوند مو بسيار الزامي هستند.

براي انجام پيوند موي طبيعي 2 روش وجود دارد

اميري مي‌گويد: براي انجام پيوند موي طبيعي 2 روش وجود دارد. يكي روش قديمي‌تر كه به FIT معروف است كه با پانچ‌هاي مخصوص پياز مو را برداشت مي‌كنيم. در اين روش به علت محدوديت در برداشت در هر جلسه نياز به جلسات متعدد براي ايجاد حداقل تراكم مورد نياز است. به علاوه در افرادي كه تراكم موي زيادي در ناحيه اهدا كننده دارند، با اين روش 20 تا 30 درصد فوليكول‌هاي مو از بين مي‌روند.

از ناحيه اهدا كننده 4هزار تا 6هزار تار مو برداشته مي‌شود

وي مي‌افزايد: در پيوند مو تراكم مو و درجه شلي يا الاستيسه پوست از اهميت زيادي برخوردار است و از ناحيه اهدا كننده بين 2هزار تا 3 هزار گرافت كه معادل 4هزار تا 6هزار تار مو است، برداشته مي‌شود كه اين مقدار مو تقريباً نصف يك سر طاس را پوشش مي‌دهد و اگر فردي طاسي پيشرفته هم نداشته باشد، با همين يك جلسه درمان مي‌شود.

پيوند به روش fut با بي‌حسي موضعي انجام مي‌شود

اين متخصص پوست مو مي‌گويد: اين عمل با بي‌حسي موضعي انجام مي‌شود، افرادي كه مشكل سلامتي و محدوديت سني ندارد و حتي در كودكي دچار سوختگي يا بيماري كه منجر به ريزش مو شده است، مي‌تواند تحت درمان قرار گيرد.

پيوند به روش fut نياز به استراحت و گذراندن دوره نقاهت ندارد

اميري مي‌افزايد: اين نوع پيوند مو نياز به استراحت و گذراندن دوره نقاهت ندارد. در ضمن موي پيوندي پس از 2 تا 3 ماه شروع به رشد مي‌كند و تا آخر عمر به رشد خود ادامه مي‌دهند، در پيوند مو انتخاب بيمار بسيار مهم است.

افراد بالاي 25 سال مي‌توانند براي پيوند مو اقدام كنند

وي اضافه مي‌كند: در ريزش‌هاي موي اسكارينگ يا برگشت ناپذير پيوند مو تنها راه درمان محسوب مي‌شود و در ريزش‌هاي موهاي هورموني و ژنتيكي هم معمولاً افرادي كه در فاز ريزش شديد مو هستند توصيه نمي‌شود و در واقع بيشتر به افرادي توصيه مي‌شود كه 50 درصد يا بيشتر از موهاي خود را از دست داده باشند و تراكم موها در حدي باشد كه بتوانيم لابه‌لاي آنها پيوند بزنيم. افراد بالاي 25 سال براي پيوند مو مناسب هستند.

اميري اضافه مي‌كند: در كساني كه موي پشت سر به هر دليلي كم پشت باشد يا از ناحيه تنه برداشت شود از روش FIT استفاده مي‌شود. الگوي رشد موي تنه با موي سر بسيار متفاوت است در صورتي كه موي سر آن قدر كم باشد كه نتوانيم پوشش مناسب ايجاد كنيم مي‌توانيم از ناحيه تنه برداشت كنيم. اما معمولاً ناحيه اهدا كننده سر در بيشتر افراد آن قدر موي ذخيره دارد كه بتوانيم از آنجا براي پيوند مو برداشت كنيم. آخرين تكنيك پيوند مو روش FUT است كه با ظرافيت كامل و حداكثر نتيجه در حال انجام است.

اين متخصص پوست مو مي‌گويد: مقدار مويي كه در هر جلسه براي هر فرد پيوند زده مي‌شوند به 3 عامل عمده وابسته است. اول ميزان تراكم موي فرد است به دليل اينكه برخي از افراد 50 فوليكول و برخي ديگر 100 تا 120 فوليكول در يك سانتي متر مربع دارند.

برداشت مو از ناحيه اهدا كننده به شلي پوست سر مربوط مي‌شود

وي مي‌افزايد: دومين عامل بستگي به ميزان شلي يا الاستيسه پوست سر فرد دارد. به همين دليل، در برخي بيماران تنها مي‌توان به عرض 8 ميلي‌متر از پوست برداشت كرد و در فرد ديگري 1.5 سانتي متر برداريم. طول هم به همين نسبت متغير است، بنابراين ميزان مويي كه در هر جلسه براي هر فرد پيوند زده مي‌شود به ميزان ذخيره موي فرد و به تجربه تيم پيوند مو بستگي دارد.

اميري مي‌گويد: تحقيقات زيادي براي پيوند مو انجام شده است كه موجب جايگزين شده روش‌هاي جديد و دقيق‌تر شده است. در ابتدا تصور بر اين بود كه هر چه تعداد فوليكول‌هاي مو هم بيشتر باشد، احتمال زنده ماندن بيشتري دارند ولي جدا كردن گرافت‌هاي كوچك‌تر موجب زنده ماندن بيشتر مو مي‌شود.

وي مي‌افزايد: با توجه به اينكه عضو پيوندي از بدن خود فرد تهيه مي‌شود احتياج به نگهداري و مراقبت‌هاي درماني ندارد و در روش‌هاي جديد پيوند مو بدون اينكه در ناحيه اهدا كننده پشت سر تغيير اساسي مشاهده كنيم، كار پيوند به خوبي انجام مي‌شود.

رژيم غذايي سالم، ترك سيگار و ترك غذاهاي شيرين براي بهبود كيفيت مو اهميت دارد

اين متخصص پوست مو مي‌گويد: در آخر توصيه مي‌شود براي اينكه موهاي خوب و با كيفيت داشته باشيم و از ريزش مو جلوگيري كنيم سيگار كشيدن را ترك كنيم، نوشيدني‌هاي كافئين دار مصرف نكنيم كه مانع حداكثر توانايي رشد مو مي‌شوند، رژيم غذايي سالمي داشته باشيم، از غذاهايي كه قند و چربي بالايي دارند، اجتناب كنيم و از هر شانه و برس زدن يا دست كشيدن غير ضروري اجتناب شود.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 101