خدمات سایت


متن کامل خبر

طرح جديد محله‌های مسكونی در بازار مسكن

آرشیو
طرح جديد وزارت مسكن براي احداث 100 محله‌مسكوني ظرف 15ماه در شهرهاي جديد كشور رونمايي شد. جزئيات اين طرح كه در اختيار دنياي‌اقتصاد قرار گرفته است بر افزايش تعهد انبوه‌سازان نسبت به آنچه احداث مي‌كنند تاكيد دارد.
1389/08/17 09:28:34 ق.ظ

جزئيات اين طرح كه در اختيار دنياي‌اقتصاد قرار گرفته است بر افزايش تعهد انبوه‌سازان نسبت به آنچه احداث مي‌كنند تاكيد دارد؛ به‌طوري كه متقاضيان مشاركت در ساخت «محله‌هاي شهري» بايد علاوه بر ساختمان مسكوني، نسبت به آماده‌سازي براي ايجاد مراكز تجاري، آموزشي، مذهبي و درماني نيز اقدام كنند. اين طرح با الهام از تجربه مسكن‌مهر كه در آن خدمات روبنايي در شروع كار ديده نشده بود، تدوين شده است.

100 محله شهري با همه امكانات خدماتي در شهرهاي جديد كنار واحدهاي مسكوني‌مهر ايجاد مي‌شود

منابع مالي براي ساخت محله‌ها از طريق تسهيلات‌بانكي، پيش‌فروش واحدهاي‌مسكوني و سرمايه‌گذاري سازنده تامين مي‌شود

گروه مسكن- فريد قديري: وزارت ‌مسكن براي ارتقاي ضريب انگيزه سكونتي در شهرهاي جديد به عنوان مناطقي كه بايد سرريز جمعيت كلان‌شهرهاي كشور را جذب كند، طرحي در نظر گرفته كه به موجب آن از اين به بعد، مجوز ساخت‌وساز در بيش از 10 شهر جديد، به جاي «ساختمان‌مسكوني»، به‌صورت «محله‌هاي‌مسكوني» صادر مي‌شود.

اين طرح كه حوزه فعاليت و تعهد انبوه‌سازان را افزايش مي‌دهد، از سازنده‌ها و پيمانكاران مي‌خواهد علاوه بر احداث ساختمان مسكوني، محوطه‌سازي و آماده‌سازي ساختمان‌هاي خدماتي شامل تجاري، آموزشي، مذهبي و درماني را نيز انجام دهند تا تجربه سال‌هاي اخير كه كمبود امكانات در شهرهاي جديد ويژگي اصلي آن بود، تكرار نشود.

معاون وزير مسكن و مدير عامل شركت عمران شهرهاي جديد در اين‌باره به دنياي‌اقتصاد گفت: در فاز اول اين طرح كه هم‌اكنون مراحل مقدماتي آن شامل شناسايي انبوه‌ساز شروع شده، قرار است حدود 100 محله شهري در شهرهاي جديد اطراف تهران و ساير كلان‌شهرهاي كشور احداث شود كه در هر كدام از اين محله‌ها به تناسب و ظرفيت فعلي شهرهاي جديد، بين يك هزار تا يك هزار و 500 واحد مسكوني بايد ساخته شود.

جمشيد نورصالحي افزود: كل ظرفيت اين مرحله 100 هزار واحد مسكوني است كه بايد در مدت 15 ماه ساخته و تحويل متقاضيان شود. اين طرح در ادامه پروژه مسكن‌مهر به اجرا درمي‌آيد. در مسكن‌مهر هم‌اكنون حدود 300 هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد توسط انبوه‌سازان در حال ساخت است كه تعهد خدمات روبنايي برعهده دستگاه‌هاي ذي‌ربط است.

گزارش خبرنگار دنياي‌اقتصاد از جزئيات طرح احداث محله‌هاي مسكوني، حاكي است سازنده‌هاي واجد شرايط براي محله‌سازي بايد علاوه بر توانايي ساخت‌وساز مسكوني، توانايي مالي لازم را براي احداث ساختمان‌هاي خدماتي نيز داشته باشند كه در صورت تاييد توسط وزارت مسكن، منابع مالي براي اجرا، از محل تسهيلات بانكي و آورده متقاضي براي واحدهاي مسكوني و همچنين تهاتر اراضي تجاري براي واحدهاي خدماتي در اختيار سازنده قرار خواهد گرفت. اجازه پيش‌فروش بعد از تكميل عمليات سفت‌كاري صادر مي‌شود. همچنين انبوه‌ساز موظف است بخشي از منابع مالي را از طريق سرمايه‌گذاري تامين كند.

نورصالحي مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد در توضيح بيشتر، گفت: در حال حاضر در شهرهاي جديد روال و سرعت ساخت مسكن‌مهر در بهترين شكل ممكن قرار دارد و انبوه‌سازان مطابق با برنامه زمانبندي پيش‌ مي‌روند، اما مشكلاتي در تامين و احداث ساير فضاهاي خدماتي مورد نياز اين واحدها وجود دارد كه به دليل آنكه بايد توسط ساير دستگاه‌ها انجام شود، هماهنگي‌هاي زياد و زمان‌بري لازم دارد. در شيوه جديد ساخت مسكن، مسووليت تامين خدمات روبنايي را برعهده انبوه‌ساز گذاشتيم تا مجموعه كاملي از يك محله شهري بعد از 15 ماه با ويژگي قابل سكونت در اختيار متقاضيان مسكن قرار بگيرد.

اين مقام وزارت مسكن افزود: سازنده محله‌هاي مسكوني موظف است، برنامه زمانبندي عمليات مراحل مختلف كار را از زمان تحويل زمين تا تحويل كامل محله و اولويت‌بندي اجرايي هر عمليات را براي دوره 15 ماهه، به‌صورت هفتگي تنظيم و به تاييد وزارت مسكن برساند.

به گزارش دنياي‌اقتصاد، در متن طرح محله‌هاي مسكوني نوشته شده است: سازنده يا انبوه‌ساز بايد قبل از شروع عمليات احداث، ضمانتنامه بانكي معادل 5 درصد كل هزينه‌هاي اجرا را نزد شركت عمران شهرهاي جديد ارائه دهد كه نيمي از مبلغ ضمانتنامه در زمان تحويل كامل ساختمان‌ها و محوطه، به سازنده پس داده مي‌شود و 50 درصد ديگر به مدت يك‌سال بابت حسن انجام كار نزد شركت عمران نگه داشته مي‌شود.

تدابير محافظت در برابر قانون يارانه‌ها

طرح ساخت محله‌هاي شهري در حال حاضر در مرحله مقدمات امضاي قرارداد با انبوه‌سازان و شركت‌هاي ساختماني است كه پيش‌بيني مي‌شود فاز اول آن از اواخر نيمه دوم امسال به اجرا در بيايد. اين در حالي است كه هزينه‌هاي اجرا ممكن است تحت تاثير اجراي قانون يارانه‌ها فراتر از آنچه انبوه‌سازان در متن قرارداد قيد مي‌كنند، بشود. به همين خاطر در تفاهم‌نامه‌اي كه سازنده با وزارت مسكن براي اجراي اين طرح امضا مي‌كند، يك بند به بحث قيمت مصالح‌‌ساختماني و تغييرات احتمالي آن اختصاص دارد. به طوري كه مقرر شده است چنانچه قيمت آهن‌آلات و سيمان بيش از 20 درصد قيمت زمان عقد قرارداد، افزايش پيدا كند، مابه‌التفاوت آن نسبت به مازاد 20 درصد، به قيمت ساخت اضافه مي‌شود.

نورصالحي معاون وزير مسكن در اين‌باره به دنياي‌اقتصاد گفت: شرط اجراي چنين توافقي –پرداخت افزايش قيمت بيش‌از 20 درصد- عدم تاخير در مراحل ساخت‌وساز و اجراي تعهدات هر مرحله طبق برنامه زمانبندي است.

تاخير، جريمه دارد و تسريع، تشويق

سازنده‌هايي كه براي احداث محله‌هاي مسكوني، پيش‌قدم مي‌شوند به شرطي مشمول حمايت مالي از طرف وزارت مسكن قرار خواهند گرفت كه كوچك‌ترين تاخيري در پروژه‌ نداشته باشند. در غير اين‌صورت معادل يك درصد ارزش فعاليت‌هايي كه باقيمانده و مشمول تاخير غيرمجاز شده، جريمه و از قيمت نهايي كسر خواهد شد. مجموع رقم جريمه نبايد از 5 درصد ارزش كل قرارداد تجاوز كند.

همچنين چنانچه قرارداد ساخت محله به هر دليل لغو يا تعطيل شود در صورتي كه سازنده مقصر باشد، 10 درصد ارزش كاري كه تا مرحله لغو قرارداد انجام شده، به عنوان جريمه از سازنده كسر مي‌شود.

معاون وزير مسكن در اين باره تاكيد كرده است: در صورتي كه تعجيل نسبت به مدت اجراي تفاهم‌نامه به‌وجود بيايد و سازنده زودتر از موعد مقرر تعهدات خود را به اتمام برساند، مبلغي معادل 5/0 درصد كل ارزش قرارداد به ازاي هر ماه به مبلغ تفاهم‌نامه اضافه خواهد شد كه اين مبلغ به قيمت تمام‌شده واحدهاي مسكوني اضافه و از متقاضيان دريافت مي‌شود.

گارانتي مصرف محله‌هاي شهري

به گزارش دنياي‌اقتصاد، محله‌هاي شهري بعد از ساخت، توسط سازنده به مدت يك‌سال تضمين مصرف خواهد شد؛ به گونه‌اي كه چنانچه عيب و ايراد فني در جريان استفاده از اين محله‌ها مشخص شود، سازنده موظف به رفع آنها است در غير اين‌صورت، از محل ضمانتنامه بانكي نسبت به هزينه رفع عيوب اقدام خواهد شد. مهم‌تر اينكه در تفاهم‌نامه‌هاي محله مسكوني، سازنده موظف شده ساختمان‌ها را بيمه كيفيت كند.

واگذاري به غير، ممنوع است

در طرح محله‌سازي در شهرهاي جديد، دلالي به اين معني كه سازنده‌اي قرارداد ساخت را با وزارت مسكن امضا كند و سپس عمليات ساخت را به پيمانكار ديگري واگذار كند و در اين ميان، مبلغي تحت عنوان پورسانت دريافت كند، ممنوع است.

نورصالحي معاون وزير مسكن در اين باره تصريح كرد: در قرارداد قيد شده است در صورتي كه واگذاري موضوع تفاهم‌نامه به شخص ثالث محرز شود، شركت عمران شهرهاي جديد يك‌طرفه اجازه فسخ قرارداد و دريافت جريمه از سازنده طرف تفاهم را دارد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 91

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 64

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 348

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 104

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 92

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 97

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 104