خدمات سایت


متن کامل خبر

23 چیز که آنها درباره سرمایه‌داری نمی‌گویند

آرشیو
«هاجون چانگ» اقتصاددان کره‌ای و استاد دانشگاه کمبریج انگلیس در کتاب خود کارشناسان اقتصادی را تکنسین‌هایی خطاب می‌کند که در بحران‌های اقتصادی تا حدودی مقصر هستند.
1389/08/18 09:40:50 ق.ظ

امروز در قفسه‌ کتاب فروشی‌های سراسر جهان به تعداد موهای سر می‌توان کتابهایی را پیدا کرد که ادعا می‌کنند اقتصاد در مقیاس جهانی در حال سقوط است و معمولاً بسیاری از آنها را اقتصاددانان نمی‌نویسند و همیشه مسائل تاریخی نادیده گرفته می‌شود.

در حالی که بدون اطلاع از مسائل تاریخی کارشناسان اقتصادی امروزه با استفاده از برخی مدل‌های ریاضی نه تنها آینده مالی را خوب پیش‌بینی نمی‌کنند بلکه در ارائه راهکارهای لازم برای بیرون آمدن از بحران‌های اقتصادی ناکارآمد هستند و در چنین شرایطی که هیچ راهی برای آینده در پیش رو قرار نمی‌گیرد چه مطالبی می‌تواند نوشته شود که مردم تا حدودی به نظریات اقتصادی و مطالب این کتابهای دلخوش کنند.

البته خود اقتصاددانان هم بارها اعتراف می‌کنند که نمی‌توانند آینده را حدس بزنند. به «هاجون چانگ» اقتصاددان کره‌ای و استاد دانشگاه کمبریج انگلیس در کتاب خود کارشناسان اقتصادی را تکنسین‌هایی خطاب کند که در بحران‌های اقتصادی تا حدودی مقصر هستند.

وی می‌گوید شغل اقتصاددانان و در اصل پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف جهان شغلی با محدودیت‌های ظریفی است که اگر پا از آن فراتر گذاشته شود به بحرانی منجر خواهد شد.

وی انتقاد اصلی خود درباره اقتصاددانان را متوجه سیاست می‌داند و با اشاره به این موضوع که در بدنه تمام دستگاه‌های تصمیم‌گیری برای مردم اقتصاددانان حرف اول را می‌زنند، می‌نویسد با توجه به تجربه سه دهه اخیر سرگذشت جهان می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد و نظریه‌های بی‌پایه اقتصادی بیشتر از هر چیزی برای اکثر اقشار مردم مضر است و در حقیقت خود عاملی برای سقوط و رکود معیشت مردم محسوب می‌شود.

چانگ که یک اقتصاددان است، در سال 2008 در کتاب خود با عنوان «افسانه تجارت آزاد و تاریخ محرمانه سرمایه داری» یکی از اساسی‌ترین موضوعات افراطی شغل خود را مسخره می‌کند و می‌نویسد که این باور که تجارت آزاد جهانی استانداردهای زندگی را در سراسر جهان بالا می‌برد یک توهم محض است.

او حالا در کتاب جدید خود با عنوان «23 چیز که آنها درباره سرمایه‌داری نمی‌گویند» در خط مقدم جبهه مبارزه با تفکر سرمایه داری و تجارت آزاد می‌نویسد زندگی در دنیای تجارت و اقتصاد آزاد به شما می‌فهماند که به ندرت وضعیت کشورهای فقیر بهبود می‌یابد و این شرکت‌های بین‌المللی بی‌هویت و بدون تعلق به کشوری خاص هستند که پولهای تجارت آزاد را به خزانه‌های خود جاری می‌کنند و در این میان کشورها و ملت هایشان از هر تجارت آزادی بی‌نصیب هستند.

نویسنده 23 نکته و حوزه را نام می‌برد که تجارت آزاد به آنها صدمه زده است که یکی از آنها وضعیت معیشت مردم عادی است که حتی در مورد آمریکا نیز صدق می‌کند. وی اعتقاد دارد در آمریکا بر خلاف اذهان عمومی مردم از استاندارد زندگی خوبی برخوردار نیستند و تنها جمعیت اندکی از مردم هستند که در رفاه زندگی می‌کنند.

منبع : خبرآنلاين
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 191

۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2860

کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی image کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی 1398/06/22

در مطالعه‌ی جدیدی ارتباط مثبت بین خواب نیمروز و کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته نشان داده شده است؛ اگرچه خواب نیمروز بیش از حد موجب از بین رفتن مزایای آن می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2627

این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید image این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید 1398/05/30

آنتالیا طی سالیان اخیر پیشرفت چشم‌گیری هم در زمینه گردشگری و هم خوراک داشته است. ازاین‌رو بهترین غذاهای آنتالیا را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2770

استراتژی بازاریابی خود را آزمایش و بهبود ببخشید image استراتژی بازاریابی خود را آزمایش و بهبود ببخشید 1398/03/19

استراتژی بازاریابی از بخش‌های مهم توسعه‌‌ی کسب‌وکار است که مانند بسیاری از عناصر دیگر، به بررسی و بهبود مداوم نیاز دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1915

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2753

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 16

برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است  image برتری ژنتیکی،‌ راز پایین ماندن وزن در افراد لاغراندام است 1397/11/08

پژوهشگران دانشگاه کمبریج به‌تازگی دریافتند که امکان کنترل ما روی وزنمان، بسیار کم‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2309

مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند image مغز شما، خاطرات را برعکس بازسازی می کند 1397/10/26

یک پژوهش‌ جدید حاکی از آن است که وقتی رویدادی از گذشته را به یاد می‌آوریم، مغز ما این رویداد را در جهت معکوس بازسازی می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2468