خدمات سایت


متن کامل خبر

كاهش شتابان قيمت سكه و ارز

آرشیو
روز گذشته بار دیگر تجربه قیمت‌های لحظه‌ای و بی‌ثبات در بازار تکرار شد و مراجع و منابع بازار نیز قیمت‌های بسیار متفاوتی را ارائه کردند...
1390/12/09 04:15:35 ق.ظ

دنیای اقتصاد: روز گذشته قیمت سکه با 30 هزار تومان کاهش تا 775 هزار تومان افت کرد.طی دو روز دوشنبه و سه‌شنبه قیمت سکه بیش از 30 هزار تومان کاهش داشته است. در بازار ارز نیز دیروز قیمت دلار در معاملات بین دلالان تا کف قیمت 1815 و حتی 1810 تومان هم رسید اما تا ساعت 5/4 بعد از ظهر تا 1830 تومان افزایش یافت. در این میان با وجود قیمت‌های فروافتاده در بین دلالان ، صرافانی که دلار را به قیمت 1900 تومان خریداری کرده بودند. حاضر به فروش دلار به نرخ زیر 1870 تومان نبودند.

روز گذشته باردیگر تجربه قیمت‌های لحظه‌ای و بی‌ثبات در بازار تکرار شد و مراجع و منابع بازار نیز قیمت‌های بسیار متفاوتی را ارائه کردند. در حالی که قیمت سکه از سوی برخی صرافان 775 تا 790 هزار تومان اعلام می‌شد، برخی مراکز قیمت سکه را 772 هزارتومان هم در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خود درج می‌کردند. قيمت خريد سكه نيز در بازار 750هزار تومان بود كه اين فاصله قيمتي ميان خريد و فروش نشانه انتظار كاهش قيمت در روزهاي آتي است.این شرایط در حالی بود که در سطح بازار اغلب دست از داد و ستد کشیدند و فقط به اعلام نرخ بسنده کردند.

از بازار طلا نیز خبر رسید که شرایط توقف و افت شدید میزان خرید و فروش در بازار طلا نیز حکمفرماست و به گفته یکی از بنکداران طلا در این روزها فعالان این صنف، بیشتر امانتدارند تا فروشنده و مالک طلا.نوسان قیمت سکه و ارز در حالی روز گذشته شوک قابل توجهی به بازار وارد کرد که تقریبا در 2 هفته گذشته قیمت ارز و سکه به ترتیب در محدوده 1900 تومان و 815 هزارتومان تثبیت شده بود. از این رو افت قیمت‌ها تا سطوح فعلی هیجان بسیاری به بازار وارد کرد و روند کاهشی قیمت را تندتر کرد.طی دو هفته گذشته تقریبا بازار با نبود تقاضای عمده روبه‌رو بوده و به همین دلیل قیمت‌ها در سطوح مشخصی ثابت ماند.

اعلام خبر تغییر در تخصیص اعتبارات ارزی به واردکنندگان از طریق تزریق ارز حاصله از صادرات و پیوند بین جریان صادرات وواردات از سوی معاون اول رییس جمهور موجب افت شدید قیمت ارز و به دنبال آن قیمت سکه شد. این خبر که هنوز ابعاد بیشتری از آن منتشر نشده و آیین نامه‌های اجرایی آن تنظیم نشده است، با واکنش قابل توجهی از سوی بازار مواجه شد و با انتظار برای کاهش حجم تقاضا از بازار غیر رسمی روبه‌رو شده و نهایتا نوسان قیمت را درپی داشت.

خبر تغییر شیوه تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه از سوی رحیمی، معاون اول رییس جمهور اگرچه با واکنش منتقدان به ویژه صادرکنندگان روبه‌رو بوده و این کار را غیرعملیاتی دانسته‌اند، اما به گفته برخی منابع آگاه این رویه قابلیت اجرا شدن را دارد و تنها مشکل موجود در این مسیر نحوه حمایت دولت از صادرکننده‌ها برای فروش دلارهای صادراتی خود به نرخ 1226 تومان است.

تئوری مطرح شده در این شیوه که به ظاهر از آن به پیمان سپاری ارزی متداول در دهه 60 تعبیر شده است، شرایطی را فراهم می‌کند که بدون ورود ارز صادراتی به کشور ارتباطی بین صادر کننده و واردکننده فراهم می‌شود و نزدیک به 30 میلیارد دلار ارز صادراتی را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد و با کاهش تقاضای کل در بازار ارز، چشم‌انداز افت قیمت را رقم می‌زند. تفاوت مطرح شده در این شیوه نسبت به پیمان سپاری ارزی دهه 60 این است که در آن زمان با وجود جنگ تحمیلی، کشور در شرایط تحریم بانکی قرار نداشت اما اکنون نظام بانکی کشور در تحریم است و نقل و انتقال ارز به داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه است.

از این رو توانایی دولت در انجام این شیوه تقاضای زیادی را از بازار ارز کم خواهد کرد. در این میان راضی کردن صادرکننده به فروش دلارهای خود به نرخ 1226 تومان چالش عمده این رویه است که در صورت وجود راهکارهایی برای تشویق صادر کننده به فروش ارز خود به وارد کننده این مهم قابل تحقق است. کم کردن فاصله ارز مرجع و ارز بازار نیز، هدف دیگر این طرح است که در صورت کاهش نیافتن میزان صادرات قابل دست یافتن است.به گفته منابع آگاه در صورت اجبار صادر کننده‌های دولتی به فروش دلار‌های صادراتی عملا منابع حاصل از صادرات صرف واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه خواهد شد.

افت سایر قیمت‌ها در بازار

دیروز در بازار ارز قیمت یورو نیز با افت تقریبا 70 تومانی تا 2530 تومان کاهش یافت. قیمت سایر ارزها نیز پس از دلار آمریکا در سرازیری افتادند. در بازار سکه قیمت سکه طرح قدیم هم 20 هزارتومان افت کرد و به 790 هزا رتومان رسید. نیم سکه 5000 تومان کاهش یافت و ربع سکه 1000 تومان. در این میان قیمت يك گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت با 1870 تومان کاهش تا 78 هزار تومان پایین آمد.در بازار‌های جهانی نیز قیمت طلا در اولین روز کاری هفته با 8 دلار کاهش از سطح بسته شده پایان معاملات هفته قبل به 1765 دلار رسید

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کاربران تلگرام 7 میلیون دلار نات‌کوین به پاول دورف هدیه دادند image کاربران تلگرام 7 میلیون دلار نات‌کوین به پاول دورف هدیه دادند 1403/02/29

دورف می‌گوید نات‌کوین‌های خود را تا زمانی که ارزش آن‌ها به 680 میلیون دلار برسد نگه خواهد داشت و سپس آن‌ها را صرف تلگرام می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 16

دو برادر به اتهام سرقت 25 میلیون دلار ارز دیجیتال در 12 ثانیه، دستگیر شدند image دو برادر به اتهام سرقت 25 میلیون دلار ارز دیجیتال در 12 ثانیه، دستگیر شدند 1403/02/28

دو برادر، به اتهام سرقت حدود 25 میلیون دلار ارز دیجیتال در تنها 12 ثانیه بازداشت شدند. این دو برادر که «جیمز» و «آنتون پرایر-بوئنو» نام دارند، در دانشگاه MIT، ریاضیات و علوم کامپیوتر خوانده‌اند و از مهارت‌های خود که برای بهره‌برداری از شبکه بلاکچین اتریوم استفاده کرده‌اند. آن‌ها به کلاهبرداری و تبانی برای ارتکاب پولشویی متهم شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 19

آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 151

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 96

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 397

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 123

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 96