خدمات سایت


متن کامل خبر

پایان هیجان سکه و دلار

آرشیو
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:
1392/03/07 11:56:31 ق.ظ

با گذشت بیش از دو هفته از آغاز نوسان در قیمت سکه و ارز، روز گذشته بازار ثبات نسبی به خود دید و قیمت‌ها تغییر چندانی را ثبت نکرد. دیروز تقاضای زیادی برای خرید سکه و ارز مانند دو روز اول هفته به چشم نمی‌خورد و از این رو قیمت‌ها از این بابت تغییر زیادی نداشت. به نظر می‌رسد شوک حاصل از برخی تحولات غیر‌اقتصادی فروکش کرده و حال انتظار برای رونق یا کسادی معاملات و نوسان احتمالی قیمت‌ها بازار را فراگرفته است.
هیجان قیمت‌ها فروکش کرد؟
بازار روز گذشته پس از دو روز نوسان ثبات نسبی به خود دید و قیمت‌ها تقریبا تغییر چندانی را ثبت نکردند. دیروز تقاضای زیادی در بازار برای خرید سکه و ارز مانند دو روز اول هفته به چشم نمی‌خورد و از این رو قیمت‌ها از این بابت تغییر زیادی نداشتند. در جمع خبرنگاران رییس‌کل بانک مرکزی توصیه خود به پیش خرید کنندگان سکه را دوباره تکرار کرد.
او گفت که کسانی که این سکه‌ها را تحویل می‌گیرند در صورت فروش آنها در بازار زیان خواهند دید. در بازارهای جهانی قیمت طلا اندکی افزایش داشته و برخی تقاضا برای خرید طلا در کف قیمت توسط بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور و همچنین تداوم سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو آمریکا را دلیل اصلی افزایش دوباره قیمت طلا می‌دانند.
فضای انتخاباتی در این روزها همچنان بازار را درگیر گمانه‌‌زنی‌های زیادی کرده و برخی نیز تا روشن‌تر شدن رویه‌های اقتصادی نامزدها برای فعالیت‌های آتی منتظر نشسته‌اند. در بازار ارز و سکه نیز به تبع سایر بازارهای داخلی انتظار برای رونق یا کسادی معاملات و نوسان احتمالی قیمت‌ها وجود دارد. پس از اعلام اسامی تایید صلاحیت شده‌ها بازار شاهد افزایش قیمت‌ها بود و قیمت‌های هفته قبل دوباره بر تابلوها بازگشت و در دو روز اول هفته جاری از این سطوح نیز فراتر رفت. روز گذشته، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فردی که سکه را به نرخ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پیش خرید کرده با احتساب ۷۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده باید برای یک سکه تمام یک میلیون و ۳۲۵ هزار تومان پرداخت کند. وی خاطرنشان کرد: با این نرخ، اگر این فرد بخواهد سکه خود را در بازار به فروش برساند ضرر خواهد کرد؛ بنابراین اعلام کردیم که این افراد در این مرحله نیز می‌توانند از دریافت سکه‌های خود انصراف دهند. وی در پاسخ به اینکه آیا مسائل سیاسی بر افزایش نرخ سکه تاثیرگذار است، گفت: ممکن است مسائل سیاسی اثر کوتاه‌‌مدتی بر این مسائل داشته باشد، اما اقتصاد تابع فرد نیست، اقتصاد کار خود را به پیش می‌برد و به عملکردها حساس است و بر اساس آن عمل می‌کند.
قیمت‌های داخلی
دیروز تا ساعت 14، هر دلار آمریکا به قیمت 3610 تومان فروخته شد. این قیمت نسبت به روز یکشنبه تقریبا 10 تومان ارزان شد. بهای دلار البته از غروب یکشنبه در مسیر تعدیل قرار گرفته بود. دیروز در بازار سکه اما هر سکه تمام بهار با 5 هزار تومان افزایش تا 1 میلیون و 340 هزار تومان بالا رفت. نیم سکه و ربع سکه، اما بر خلاف آن با 5000 تومان کاهش قیمت به ترتیب 720 هزار تومان و 440 هزار تومان فروخته شدند. دیروز در بازار طلا بهای هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده 125 هزار و 500 تومان بود که تقریبا تغییرات زیادی نسبت به روز یکشنبه نداشت.
طلا در بازارهای جهانی
دیروز در اولین روز کاری بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری تا 1393 دلار بالا رفت ولی دچار نوسان شد و در نهایت به 1394 دلار رسید. با توجه به انتظار تحلیلگران برای افزایش بهای طلا در این هفته قیمت‌ها مسیر متناسبی را در پیش گرفته‌اند. افزایش بهای جهانی طلا اگرچه همچنان متاثر از افت نرخ رشد اقتصادی در جهان و کاهش ارزش یورو و نفت تحت فشار است، اما روند کوتاه مدت آن تا زمان اجلاس دوباره فدرال رزرو افزایشی است. عده‌ای نیز دلیل این رشد را حفظ سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و خریدهای دوباره توسط بانک‌های مرکزی جهان می‌دانند. بر این اساس، یک اقتصاددان از بانک استرالیای شمالی در ملبورن گفته است: پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان به‌ویژه بانک‌های نوظهور ادامه داشته باشد. به گفته وی، به‌رغم پیش‌بینی‌های کاهشی برای روند بهای جهانی طلا تا پایان سال جاری میلادی تقاضای خرید فیزیکی این فلز به‌ویژه در آسیا از رشد بهای طلا حمایت می‌کند. هفته گذشته در پی نگرانی‌ها نسبت به توقف زودهنگام اجرای سیاست‌های انبساطی پولی آمریکا شاخص سهام آمریکا و اروپا برای اولین بار طی 5 هفته اخیر با کاهش روبه‌رو شد. قیمت جهانی طلا هفته گذشته طی یک ماه اخیر بیشترین رشد هفتگی خود را به ثبت رساند. به نوشته بلومبرگ، در هفته جاری سرمایه گذاران در انتظار انتشار اخبار اقتصادی از آمریکا نظیر شاخص مسکن، ضریب اطمینان مصرف‌کننده و نرخ بیکاری این کشور هستند.
فرصت طلبی بانک‌های مرکزی جهان از کاهش قیمت جهانی طلا در همین راستا، تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی روسیه، قزاقستان و ترکیه همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهند. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، کاهش شدید قیمت طلا در هفته‌های گذشته موجب شده تا بانک‌های مرکزی روسیه و قزاقستان برای هفتمین ماه متوالی میزان ذخایر طلای خود را افزایش دهند. بر اساس این گزارش، میزان ذخایر طلای روسیه در ماه آوریل با  4.8 تن افزایش به بیش از 990 تن رسیده است. روسیه هفتمین ذخایر بزرگ طلای جهان را در اختیار دارد. میزان ذخایر طلای روسیه از ابتدای امسال تا کنون 4.3 درصد رشد داشته است. این رقم در سال 2012 میلادی نیز بیش از 5.8 رصد افزایش یافته است. میزان ذخایر طلای ترکیه نیز با 2.18 تن افزایش به بیش از 1.427  تن رسیده است. بر این اساس، میزان ذخایر طلای قزاقستان نیز طی ماه آوریل بیش از 6.2  تن افزایش یافته و به بیش از 5.125  تن رسیده است. ذخایر طلای این کشور نیز پس از رشد 41 درصدی در سال 2012 از ابتدای امسال تاکنون بیش از 9.8 درصد رشد داشته است.قیمت طلا اواسط ماه آوریل به کمتر از 1321 دلار رسید و سطوح پایین قیمت طلا از ابتدای سال 2013 همچنان ادامه داشته است. این فرصت مناسبی را برای بانک‌های مرکزی جهان به وجود آورده است تا ذخایر طلای خود را افزایش دهند. قیمت طلا پس از رشد متوالی در 12 سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون بیش از 17 درصد کاهش داشته است. بانک‌های مرکزی جهان در سال گذشته میلادی بیش از 534 تن طلا خریداری کرده‌اند که این بیشترین رقم از سال 1964 به شمار می‌رود؛ اما در سه ماه نخست سال 2013 نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/5 درصد کاهش داشت. با این وجود حجم طلای خریداری شده به بیش از 100 تن رسیده است.
منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد  image ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد 1402/12/02

قیمت بیت‌کوین تا ۵۳ هزار دلار افزایش یافت اما مدت زمان این صعود کوتاه بود و دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53