خدمات سایت


متن کامل خبر

موتورولا RAZR: نمادی از نوآوری و طراحی مدرن که از یادها نخواهد رفت

آرشیو
حدود ۱۰ سال پیش، یعنی زمانی که هنوز غول های تولید کننده تلفن های هوشمند، با نمایشگرهای بزرگ و اپلیکیشن های رنگارنگشان قلب و روح مردم را ندزدیده بودند، صنعت تلفن های همراه رنگ و بوی متفاوتی داشت.
1392/07/15 10:46:27 ق.ظ

در حالی که نوکیا با مدل ها و قیمت های متنوع در حال تسخیر بازار بود، شرکتهایی مثل سامسونگ، ال جی و موتورولا هم به آزمون و خطا دست می زدند، تا شاید توجه بیشتری را به خود معطوف کنند.

سال ۲۰۰۳ شرکت نوکیا غوغایی به پا کرده بود و با موبایل های 6600، 1100 و 3100، فروش خارق العاده ای برای خود رقم زد. یک سال بعد شرکت موتورولا با محصولی متفاوت همه چشم ها را به خود خیره کرد.

در حالی که موبایل های تاشوی سامسونگ و ال جی خوب فروش می کردند، موتورولا هم با یک موبایل تاشو وارد میدان شده بود. جیم ویکس مدیر طراحی موتورولا در این مورد می گوید: «موتورولا آن زمان در نظر داشت کاری کند و چیزی بسازد که با همه موبایل های آن دوره فرق داشته باشد.»

سال ۲۰۰۴، حدود ۱۱۰ خبرنگار حوزه مد در موزه هنرهای مدرن کپنهاگ دانمارک جمع شده بودند تا موتورولا RAZR V3 را نظاره کنند. تلفنی که قرار بود دنیا در تغییر دهد. موتورولا که سابقه ای طولانی در موبایل های تاشو داشت، این بار می خواست نازک ترین تلفن همراه موجود در بازار را خلق کند. برای رسیدن به این هدف، موتورولا اختراعات بسیاری صورت دارد.
موتورولا تصمیم گرفته بود که این موبایل از جنس فلز باشد، آن هم فلزی مرغوب. اما این کار برای آنتن دهی موبایل مشکل ایجاد می کرد. پس موتورولا تصمیم گرفت بخش پردازش و آنتن موبایل را به قسمت پایین دستگاه منتقل کند.

برآمدگی پایین دستگاه هم، برخلاف نظر عموم، به خاطر طراحی اولیه موبایل نبود. بلکه به ضرورت فنی، این گونه طراحی شد. نوآوری در طراحی و ساخت صفحه کلید کاملا تخت، نیز بی نظیر بود. در حالی که رقبا از دکمه های پلاستیکی برآمده استفاده می کردند، موتورولا برای اولین بار صفحه کلیدی فلزی و کاملا تخت طراحی کرد. 
این موبایل شبیه هیچ تلفن همراه دیگری در بازار نبود. ظاهری عجیب، متفاوت و البته قیمتی گران داشت. این موبایل با قیمت ۴۴۹ دلار تبدیل به یک کالای مد شده بود. در مراسم اسکار در دست میهمانان دیده می شد. بسیاری از هنرپیشه ها و ورزشکاران معروف از این گوشی استقبال کرده بودند. شاید این اولین دستگاهی بود که پا را از یک ابزار صرف ارتباطی فراتر گذاشته و به یک محصول دنیای مد تبدیل شده بود.

موتورولا با این محصول ثابت کرد که مردم بابت طراحی خوب، پول خوبی می دهند. در آن زمان که هنوز از بازار داغ اپلیکیشن ها و سیستم های عامل خبری نبود، RAZR در طراحی پادشاهی می کرد. بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، ریزر پرفروش ترین گوشی موبایل ایالات متحده آمریکا بود.

اما موفقیت موتورولا در RAZR، چشمانش را در برابر موج خروشان تلفن های هوشمند کور کرد. در حالی که شرکت های بزرگ دیگر، با تیزبینی، خود را به فاز بعدی یعنی "نرم افزار و خدمات" پیوند می دادند، موتورولا در یک نقطه گیر کرده بود. تا اینکه آیفون از شرکت اپل وارد بازار شد و کل معادلات را به هم ریخت.

تلفن هوشمند، ابهتی که موتورولا در حال پایه ریزی بود را از هم پاشید. در ۲۰۰۶ موتورولا تلاش کرد طراحی خیره کننده خود را در یک محصول مدرن، و دوباره تاشو، به رخ بکشد. اما دیگر دیر بود، این اپل بود که تصمیم می گرفت تلفن های آینده چه ظاهری داشته باشند.

در حال حاضر نه از موبایل RAZR با آن طراحی چشمگیرش خبری است و نه از موج گوشی های تاشو. اما موتورولا یک درس اساسی به همه داد، اینکه رمز موفقیت یک محصول، مهندسی، طراحی و بازریابی خوب است.

گرچه وجود هر سه لازم است، اما بدون طراحی هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد. کسی چه می داند، فناوری ها تکامل پیدا می کنند. با نگاه اجمالی به این ۱۰ سال می توان چندین انقلاب در طراحی را حس کرد. شاید هم در این چرخه تکاملی به زودی گونه هایی از گوشی های تاشو را دوباره ببینیم.
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




هشدار وزارت راه به پلتفرم‌‌ها: بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود image هشدار وزارت راه به پلتفرم‌‌ها: بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود 1403/02/04

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از انسداد پلتفرم‌های دیوار و شیپور در صورت عدم افزودن وب‌سرویس احراز هویت خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

سونی 28 اردیبهشت‌ماه رویداد ویژه اکسپریا 2024 را برگزار خواهد کرد image سونی 28 اردیبهشت‌ماه رویداد ویژه اکسپریا 2024 را برگزار خواهد کرد 1403/02/02

در این رویداد احتمالاً گوشی نسل جدید اکسپریا 1 VI معرفی خواهد شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26

OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

به اعتقاد یک سناتور آمریکایی، حباب‌های سبز آی‌مسیج، باعث خراب کردن روابط مخصوصاً در بین نوجوان‌ها می‌شود. image به اعتقاد یک سناتور آمریکایی، حباب‌های سبز آی‌مسیج، باعث خراب کردن روابط مخصوصاً در بین نوجوان‌ها می‌شود. 1403/02/01

الیزابت وارن، سناتور ایالات متحده، اعلام کرد که پیام‌های متنی سبزرنگ آیفون در حال خراب کردن روابط اجتماعی هستند و این تنها یکی از ترفندهای ناپسند اپل برای حفظ انحصار خود بر بازار گوشی‌های هوشمند است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند image قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند 1403/01/29

گوگل با معرفی قابلیت Private Space در اندروید 15 کمک می‌کند به امکانات امنیتی جدیدی در اپلیکیشن‌ها و نوتیفیکیشن‌ها دست پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد image مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد 1403/01/29

برند کاویار نسخه‌ی لوکس آیفون ۱۵ پرو را برای علاقه‌مندان به فیلم‌های معروف پدرخوانده معرفی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد image پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد 1403/01/26

اطلاعات پیکسل 8a این‌بار توسط یک اپراتور آمریکایی برملا شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

گوشی ارزان جدید نوبیا با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی شد image گوشی ارزان جدید نوبیا با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی شد 1403/01/22

گوشی جدید نوبیا با تمرکز بر بخش دوربین و قیمت مقرون‌به‌صرفه از راه رسید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47