خدمات سایت


متن کامل خبر

فاز اول شبکه‌ ملی اطلاعات فردا افتتاح می‌شود

آرشیو
فاز اول شبکه‌ ملی اطلاعات فردا با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات افتتاح می‌شود. با افتتاح این شبکه، تبادل داده و اطلاعات در داخل کشور با تغییرات کیفیت، سرعت و قیمت روبرو می‌شود.
1395/06/06 05:44:18 ب.ظ

فاز اول شبکه ملی اطلاعات ایران فردا در تهران افتتاح می‌شود. شبکه‌ ملی اطلاعات شامل ارتباطات داخلی اینترنت است که نام‌های اینترنت ملی، اینترنت داخلی و شبکه ملی اینترنت نیز برای آن به کار می‌رود؛ این شبکه سبب افزایش کیفیت، بالا رفتن سرعت و کاهش قیمت تبادل داده در داخل کشور می‌شود. با افتتاح این شبکه کاربران ایرانی برای مشاهده‌ی وب‌سایت‌های ایرانی، دریافت فایل (دانلود) از سرورهای داخل کشور و دسترسی به سازمان‌های خصوصی و دولتی داخلی نیاز به استفاده از پهنای باند بین‌الملل ندارند.

بدین ترتیب تعرفه‌ی پهنای باند داخلی و خارجی قرار است جداگانه محاسبه شود و به هر کاربر به ازای هر گیگ ترافیک خارجی، دو گیگ پهنای باند داخلی داده شود.

از سویی برای دریافت داده‌های داخلی نیاز نیست داده از کشور خارج شده و دوباره به کشور بازگردد؛ بنابراین میزان تاخیر (latancy یا ping) کاهش می‌یابد و کیفیت و سرعت ارتباطات کاربر ایرانی در دریافت اطلاعات بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از نکاتی که در شبکه‌ی ملی اطلاعات در نظر گرفته شده است، مراکز تبادل داده‌ی ترافیک داخلی (iXP) هستند. با استفاده از iXP ترافیک داخلی برای رسیدن به مقصد به نزدیک ترین iXP منتقل می‌شود و دیگر نیازی به حضور در شبکه‌ی اصلی زیرساخت ندارد.

در حال حاضر ۴ مرکز تبادل داده‌ی ترافیک داخلی در کشور راه اندازی شده است. این مراکز در شهرهای تهران، شیراز، تبریز و مشهد قرار دارند که در آینده توسعه‌ خواهند یافت. با افزایش iXPها می‌توان سرعت تبادل اطلاعات را افزایش داده و کیفیت دریافت داده نیز افزایش می‌یابد.

همچنین قابلیت CDN (شبکه‌ تحویل محتوا) نیز در شبکه‌ی ملی اطلاعات در نظر گرفته شده است. استفاده از CDN در شبکه‌ی ملی اطلاعات دو کاربرد عمده دارد. اولین کاربرد این است که سرویس‌دهنده‌های (سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و...) داخلی با راه‌اندازی CDN خود در اپراتورهای مختلف یا شهرهای متفاوت می‌توانند سرعت دسترسی کاربران را به همراه کیفت بالا برده و در برخی موارد قیمت را نیز کاهش دهند.

دومین کاربرد استفاده از CDN برای دسترسی سریع به سرویس‌دهنده‌های خارجی است. با استفاده از CDNها، سرویس‌دهنده‌های خارجی می‌توانند کل اطلاعات یا بخشی از آن را به ایران بیاورند و از اینجا به کاربران ایرانی یا کاربران منطقه‌ای خود سرویس دهند. هم اکنون سرویس‌دهنده‌هایی چون گوگل، یاهو و حتی برخی از پیام‌رسان‌ها از این قابلیت در کشورهای مختلف دنیا، به خصوص هند در منطقه‌ی ما استفاده می‌کنند. این کار سرعت استفاده از سرویس‌دهنده‌های خارجی را افزایش داده و قیمت دریافت خدمات از آنها را با قیمت دریافت خدمت از سرویس‌دهنده‌های داخلی برابر می‌کند.

فردا فاز اول شبکه‌ی ملی اطلاعات در حالی به بهره‌برداری می‌رسد که برخی از اپراتورهای اینترنتی برای این کار آمادگی کامل داشته و در تبلیغات شهری خود نیز از رونمایی این شبکه استقبال کرده‌اند.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • اینترنت ایران,
  • شبکه‌ ملی اطلاعات,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد image پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد 1402/12/23

پوکو X6 Neo از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و به پردازنده دایمنسیتی 6080 مدیاتک مجهز است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! image کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! 1402/12/23

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری یک کلاهبردار اینستاگرامی که تحت عنوان قالیشویی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102

بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد image بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد 1402/12/23

این گوشی احتمالاً در نمایشگر داخلی چین‌خوردگی کمتری خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 95

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 110

اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود image اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود 1402/12/22

به‌نظر می‌رسد تراشه نسل بعدی کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 از قدرت بالایی برخوردار باشد و حتی از A18 Pro اپل بهتر عمل کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85