خدمات سایت


متن کامل خبر

هر ساعت 15 طلاق در خانواده های ایرانی اتفاق می افتد

آرشیو
گفتگو در خانواده های ایرانی به 17 دقیقه رسیده است.یعنی در روز حرفی باقی نمانده است و تلویزیون و ماهواره ها جایی برای دیدار از اقوام نگذاشته اند همین سردی عاطفه باعث شده در بسیاری از خانواده های نسل سوم والدین را با اسم کوچک صدا کنند.
1389/10/13 10:22:55 ق.ظ

آسیب های اجتماعی که سردمدار آن طلاق است رو به افزایش است سرعت این افزایش به حدی است که به نظر بسیاری از کارشناسان می توان وضعیت را بحرانی دانست ،بسیاری معتقدند آمار طلاق به مرز هشدار رسیده است،اما آنچه بیش از همه چیز موجب نگرانی است تربیت فرزندان در خانواده های از هم گسیخته و تک والد است دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی به سوالات ما در مورد این نگرانی پاسخ داد:.

خانواده ها چه نقشی در ایجاد تریبت فرندان دارند؟

خانواده به عنوان اصلی ترین و کوچکترین عضو جامعه است و اولین مدرسه آموزش رفتارهای اجتماعی برای فرزندان است، نقش خانواده به عنوان اولین شکل دهنده تربیت اجتماعی فرزندان همواره مورد توجه بوده است در طول تاریخ جامعه شناختی، خانواده های موازی، عمودی و افقی حضور داشته اند و بهترین نوع خانواده در ایران حضور داشته است. پدر بزرگ و مادر بزرگ ها و والدین و فرزندان در نهاد خانواده هر یک دارای نسل و وظایف عاطفی تربیتی بوده اند که متاسفانه به علت نفوذ زندگی غربی و گسترس مشکلات مادی و اجتماعی از قبیل زندگی آپارتمانی، اشتغال زن و شوهر با یگدیگر در خارج از خانه، فرزندان به صورت فرزندان مهد کودکی در آمده و خانواده کاربرد عاطفی خود را از دست داده است حتی در شهرستانها افراد کمتری می توانند به دیدار اقوام درجه یک رفته و یا حالی از والدین خود بپرسند خارج شدن نسل اول از خانواده به شکل زندگی در خانه سالمندان یا زندگی های انفرادی باعث شده نسل دوم از راهنمایی و تجارب آنها محروم شده و در نتیجه اختلافات زناشویی و افزایش یافته و آمار طلاق به اینجا رسیده که در هر ساعت 15 طلاق در خانواده های ایرانی اتفاق می افتد.

درگذشته پدر و مادر بزرگ ها محورهای راهنمایی بوده و در انتقال فرهنگ اصیل ایرانی به نواده خود در قالب لالایی و قصه های شبانه نقش مهمی داشتند در حال حاضر مادر بزرگ ها یا تنها در یک خانه زندگی می کنند و بعد از چند روز از مرگ انها فرزندان توسط همسایگان متوجه می شوند و یا در خانه های سالمندام در حسرت دیدن نواده خود هستند نسل دوم خانواده اگر دچار طلاق فیزیکی یا در گرداب طلاق عاطفی گرفتار نشده باشند آنقدر مشغول زندگی اداری و مادی خود هستند که نمی توانند آخرین بار کی برای فرزندان خود قصه گفته یا لالایی خواندند دیگر از سفره هایی که به دور آن جمع می شدند و ضمن گفتگو در خصوص مسائل روزانه از نظر عاطفی اشباح می شدند خبری نیست. گفتگو در خانواده های ایرانی به 17 دقیقه رسیده است.یعنی در روز حرفی باقی نمانده است و تلویزیون و ماهواره ها جایی برای دیدار از اقوام نگذاشته اند همین سردی عاطفه باعث شده در بسیاری از خانواده های نسل سوم والدین را با اسم کوچک صدا کنند. اگر مشکلی بین والدین و فرزندان پیدا شود پدر و مادر بزرگی وجود ندارد که با نصیحت ها مشکلات بین آنها را برطرف کند.بنابراین در مسیر مادی و غربی شدن، خانواده ها به طرف هسته ای شدن از نوع جامعه شناختی یعنی زن و شوهر و فرزند پیش می رود و بچه ها حتی اقوام درجه یک خود را نمی شناسند و اگر هم بشناسند هیچ گونه وابستگی عاطفی ندارند.

آماری از خانواده های تک سرپرست وجود دارد؟

ده درصد خانواده های ایرانی زن سرپرست اند یعنی حس عاطفه مردانه و نقش پدر کمرنگ شده و فرزندان این خانواده با کمبود عاطفه مردانه وارد جامعه می شوند در این صورت جذب محبت های دروغین شده و مشکلات و شکست های عاطفی را تجربه می کنند. خانواده هایی که در اثر فوت پدر تک سرپرست شده اند آنها نیز شرایطی نظیر گروه اول دارند. فرزندانی که نا پدری یا نا مادری را در زندگی خانوادگی تجربه می کنند آنها نیز مشکلات مخصوص خود را دارند، افت تحصیلی، مشکلات رفتاری و پناه بردن به دوستان بعضا ناباب در پیشروی آنها قرار دارد. بنابراین وقتی خانواده های کامل زمانی را برای مبادله عاطفی ندارند چه توقعی از خانواده های تک سرپرست داریم. خانواده های متزلزل بر اثر اعتیاد یا طلاق بستر اصلی و خاستگاه فرزندان بزهکار می باشد.

این خانواده ها چه نقشی در بزهکاری فرزندان دارند؟

76درصد از جوانان بزهکار در خانواده های متلاشی و تک سرپرست و متزلزل تربیت شده اند از این آمار می توان به نقش شاخصه های عاطفی و جایگاه تربیتی فرزند پی برد.

چه راهکاری برای مقابل با این معضل دارید؟

پر رنگ شدن نقش پدر و مادر یزرگ ها یا برقراری ارتباط مادری و یا در غیر اینصورت نهاد های حمایتی با فعالیتهای روانکاوی و بهپروری از سقوط اینگونه فرزندان جلوگیری می کند.

چه سازمانهایی در این موضوع مسئول هستند؟

آموزش و پرورش، سازمان ملی جوانان، سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و نهاد های مردمی در زمینه فعالیتهای حمایتی و عاطفی و نهاد های متولی در این زمینه هستند

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 174

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 146

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 341

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 332

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 376

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 345

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 191