خدمات سایت


متن کامل خبر

آغاز به کار نخستین قطار مسافربری تمام هیدرو‌ژنی

آرشیو
نخستین قطار مسافربری هیدروژنی جهان به تازگی در آلمان معرفی شده است و تا انتهای سال آینده وارد ناوگان ریلی این کشور خواهد شد.
1395/07/17 01:39:11 ب.ظ


نخستین قطار مسافری هیدروژنی جهان هفته‌ی پیش توسط شرکت فرانسوی حمل و نقل آلستوم معرفی شد. این قطار به طور فوق‌العاده‌ای بدون صدا و آرام کار خواهد کرد و با محیط زیست هم سازگار است. قطار فوق به نام کروادیا اینلیت (Coradia iLint) شناخته می‌شود و از سال آینده در آلمان شروع به کار خواهد کرد.

 بهترین نکته در مورد قطار کروادیا اینلیت آن است که تنها ماده‌ی خروجی آن به صورت بخار و آب اضافی تغلیظ شده به اتمسفر نشت خواهد کرد. به عبارتی یعنی این قطار یک جایگزین با میزان آلایندگی صفر تولید گازهای گلخانه‌ای را برای ناوگان ۴۰۰۰ قطاری آلمان به ارمغان می‌آورد که همگی از موتورهای دیزلی برای تامین توان استفاده می‌کنند.

 این قطار برای اولین بار دو هفته‌ی پیش در شهر برلین در نمایشگاه تجاری اینوترنز (InnoTrans) به نمایش عمومی در آمد. قطار جدید با نام مستعار هایدریل (hydrail) نیز شناخته می‌شود و بر طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است به به نخستین قطار مسافری هیدروژنی تبدیل شود که به طور منظم مسافت‌های طولانی را برای حمل مسافران می‌پیماید.

 انتظار می‌رود که اینلیت بر روی خط منطقه‌ای بوکستهوده-برمه‌وورد-برمن-کوکسهاون و در ایالت شمال غربی آلمان در نیدرزاکسن به صورت آزمایشی برای مدتی کار کند و پس از تایید عملکردش، سایر رویه‌های لازم نیز در قبال آن انجام شده و در نهایت تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ مردم بتوانند به  صورت همگانی از آن استفاده کنند.

 بر اساس گزارش روزنامه‌ی آلمانی دی ولت، سازمان حمل و نقل محلی نیدرزاکسن تا کنون سفارش خرید ۱۴ دستگاه قطار iLint را به کمپانی آلستوم داده است و اگر عملکرد نهایی قطار نیز موفقیت‌امیز باشد، احتمال دارد که تعداد بیشتری از قطارها را در دیگر بخش‌های آلمان نیز خریداری کنند. علاوه بر آلمان، سران کشورهای هلند، دانمارک و نروژ هم برای استفاده از این قطارها ابراز تمایل کرده‌اند.

 ایلینت توسط باتری‌های یون لیتیومی عظیم تغذیه می‌شود. این باتری‌ها انرژی خود را از یک مخزن سوخت هیدروژن نصب شده بر روی سقف قطار به دست می‌آورند. هایدریل با یک مخزن پر که نیاز به حدود ۹۴ کیلوگرم در هر واگن دارد، می‌تواند برای یک روز کامل حرکت کند یا به عبارتی می‌تواند به ازای یک تانک پر تا مسافت ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. سرعت بیشینه‌ی گزارش شده برای این قطار ۱۴۰ کیلومتربرساعت است.

 عمر تکنولوژی تامین توان از سوخت هیدروژنی برای قطار به حدود بیش از یک دهه پیش می‌رسد، اما واقعیت این است که به جای استفاده از این فناوری در انتقال مسافران، در طول این مدت از قطارهای هیدروژنی بیشتر در زمینه‌ی صنعت ترابری استفاده شده است.

 بر پایه‌ی گزارش کریستینا بک از پایگاه کریستین ساینس، در سال ۲۰۰۴، موسسه‌ی تحقیقات راه آهن ژاپن یک سلول سوختی نمونه را توسعه داده بودند و تقریبا دو سال پس از آن نیز به مرحله‌ی استفاده رسید. در سال گذشته هم، چین شروع به استفاده از هیدروژن برای تامین توان در تراموای شهری کرد تا به این ترتیب گامی مفیدی را جلوگیری از مشکل آلودگی هوا برداشته باشد.

 تفاوت قطار اخیر با موارد یاد شده در این است که ایلینت آلمان قادر به حمل و نقل ۳۰۰ مسافر به صورت همزمان خواهد بود و از سویی نیز قرار است نخستین قطار تمام هیدروژنی لقب گیرد که توانایی پیمایش و اتمام مسیرهای طولانی را نیز دارد.


در حالی که انتشار آلاینده‌های مبتنی بر کربن از قطارها واقعا در کل وضعیت بسیار مساعدتری را نسبت به تولید گازهای گلخانه‌ای انواع دیگر وسایل نقلیه دارد و به عنوان مثال در کشور استرالیا تنها ۲.۶ درصد از گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل مربوط به راه آهن هستند (هم قطارهای مسافری و هم سیستم ترابری صنعتی). تمایل و تعهد آلمان به کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر به قدری است که امروزه تقریبا هر صنعتی در این کشور در صورت امکان به راحتی می‌تواند برای استفاده از آنها اقدام کند.

البته باید اشاره کنیم که آلمان حاصل این نگرش و گرایش به منابع تجدیدپذیر را نیز به خوبی دریافت می‌کند. برای اثبات این گفته می‌توانیم به آماری که در ۸ مه سال جاری اعلام شد اشاره داشته باشیم. بر طبق آن گزارش، ۹۵ درصد از نیازهای انرژی در آلمان از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شوند و همچنین در نقاط خاصی در طول روز، به برخی از شهروندان برای مصرف انرژیشان پول‌هایی بازگردانده می‌شود. مایکل جی کورن (Michael J. Coren) در گزارش خود برای کوارتز اشاره می‌کند:

قیمت توان الکتریسیته در واقع برای چند ساعت از روز منفی می‌شود، به این معنی که مشتریان تجاری برای مصرف الکتریسیته پول دریافت می‌کنند.
چنین وضعی برای یکی از توسعه‌یافته‌ترین و صنعتی‌ترین کشورهای جهان بد هم نیست. آلمان در حال حاضر برای رسیدن به میانگین کلی ۶۰ درصد سهم منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ برنامه‌ریزی می‌کند. این نشان می‌دهد که هنوز هم راه زیادی برای رشد و توسعه‌ی بیشتر این کشور در این زمینه و رسیدن به آمار کاستاریکا در پیش است. کاستاریکا در اوایل این ماه اعلام کرد که هم اکنون ۱۰۰ درصد از انرژی مورد نیازشان را به مدت دو ماه متوالی تنها از منابع تجدیدپذیر تامین کرده‌اند.

بهتر است امیدوار باشیم که اینلینت در نهایت بتواند جایگزین ۴۰۰۰ قطار دیزلی در این کشور شود و آنها را به هدفی که در برنامه‌شان دارند نزدیک‌تر کند.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • قطار مسافری هیدروژنی,
  • Coradia iLint,
  • hydrail,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69