تلگرام در ماه آوریل اعلام کرد که به توسعهدهندگان برتر درمجموع جایزهای یک میلیون دلاری اهدا خواهد کرد.
هدف تلگرام از این رقابت، تشویق توسعهدهندگان برای توسعهی باتهای سریع و کاربردی است تا از این طریق تلگرام بتواند پلتفرم باتهای خود را که ژوئن ۲۰۱۵ ارائه کرده، تقویت کند. تلگرام اعلام کرده که برای تقویت پلتفرم باتهای خود جایزهای ۲۵ تا ۵۰ هزار دلاری را به هر یک از توسعهدهندگان برتر اهدا خواهد کرد.
در اولین دور از اعلام برترین باتها، پنج برنده اعلام شدند که این برندگان درمجموع جایزهای ۲۵۰ هزار دلاری دریافت کردند. تلگرام باقیماندهی برندگان را طی ماههای آیندهی سال جاری و سال آینده اعلام خواهد کرد تا از این طریق تمام یک میلیون دلار تعیینشده را در اختیار توسعهدهندگانش قرار دهد. البته پیشازاین تلگرام اعلام کرده بود که تا پایان ۳۱ دسامبر سال جاری یا پایان سال تمام برندگان را تعیین خواهد کرد.
پاول دوروف، موسس تلگرام در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
انتخاب بهترین باتهای موجود چالش بسیار بزرگی است و این بار روی باتهایی متمرکز خواهیم شد که رشد متعارفی را در مدت معلوم تجربه کردهاند.
در ادامه میتوانید لیست باتهای برنده در اولین دور را همراه با توضیحی در مورد عملکرد آنها مشاهده کنید:
icon8bot@: این بات مبتنی بر هوش مصنوعی، فیلترهایی را بهصورت هوشمند و مبتنی بر شبکههای عصبی و یادگیری ماشین روی تصاویر اعمال میکند.
integram_bot@: باتی با پشتیبانی از ترکیب استفاده از سرویسهای دیگر نظیر ترلو، گیتهاب و بیتباکت است.
werewolfbot@: بازی Werewolf یک بات برای انجام بازی در چتهای گروهی است که در جنوب شرق آسیا بسیار محبوب است.
strangerbot@: یک بات نرمافزاری با قابلیت آغاز چت با انتخاب دو کاربر بصورت اتفاقی است و در جنوب اروپا محبوبیت زیادی دارد.
octopocket_bot@: یک بات کیف الکترونیکی هوشمند است که این اجازه را به کاربران میدهد تا بدون مراجعه به دستگاههای ATM در اسپانیا بین خود پول رد و بدل کنند.
همانطور که مشاهده میکنید، پنج برندهی دور اول از شاخههای مختلفی انتخاب شدهاند تا شائبهای در این خصوص که تمام باتها در یک دستهبندی خاص قرار دارند، مطرح نشود. دوروف در مورد اینکه چه شاخصهایی برای تعیین این باتها در نظر گرفته شده توضیحی ارائه نکرده است، ازاینرو مشخص نیست که برندگان با در نظر گرفتن چه فاکتورهایی انتخاب شدهاند.
تلگرام در وبلاگ خود ابراز امیدواری کرده که جایزهی پرداختشده به برندگان برای توسعهی هرچه بیشتر این باتها و اضافه شدن امکانات جدید صرف شود. دوروف پیشازاین اعلام کرده بود که سیستمی در تلگرام پیاده خواهد شد تا از این طریق توسعهدهندگان باتها قادر به درآمدزایی از این باتها باشند.
تلگرام فوریه سال جاری اعلام کرد که ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و روزانه بیش از ۳۵۰ هزار کاربر جدید به دامنهی کاربران این پیامرسان اضافه میشوند.
ایدهی استفاده از باتهای نرمافزاری برگرفته از پیامرسان چینی ویچت است. بسیاری از کمپانیهای فعال در حوزهی فناوری در آمریکا نیز بهسرعت پلتفرم و زیرساختهای موردنظر برای ایجاد و توسعهی باتهای نرمافزاری را ایجاد کردهاند، حالآنکه مشخص نیست که آیا کاربران در سایر نقاط جهان نیز همچون چینیها از باتهای نرمافزاری استقبال خواهند کرد یا خیر.
تلگرام برای ترغیب کاربران و توسعهدهندگان ماه گذشته API جدیدی را مبتنی بر پلتفرم باتهای خود برای توسعهی بازی رونمایی کرده که میتوان بازیهایی را در داخل پیامرسان چت تلگرام اجرا کرد. فیسبوک نیز اعلام کرده که چنین قابلیتی را با نام Instant Games در قالب اپلیکیشن پیامرسان خود در دست آزمایش دارد.