خدمات سایت


متن کامل خبر

"ریسلو" ، دامنه‌ اینترنتی کاربران ایرانی را ثبت نمی کند

آرشیو
شرکت ریسلو (Resello) به عنوان بزرگ‌ترین ثبت‌کننده دامنه‌‌های اینترنتی ایرانی از ثبت دامنه اینترنتی org .net .com توسط کاربران ایرانی جلوگیری می‌کند.
1396/05/25 01:43:46 ب.ظ

سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران اعلام کرد: در پی تهدید اخیر و ناگهانی شرکت ریسلو (Resello) به عنوان بزرگ‌ترین ثبت‌کننده دامنه‌‌های اینترنتی ایرانی مبنی بر جلوگیری از ایجاد و ثبت دامنه اینترنتی همچون .org .net .com برای کاربران ایرانی، موجی از نگرانی در میان فعالان و شرکت های حوزه فضای مجازی در کشور ایجاد شده است .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در همین رابطه مهرداد سیجانی، مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از تشکیل کارگروه ویژه ای متشکل از شرکت های خصوصی متخصص برای حل این مشکل خبر داد و گفت: راهکار نهایی حل این تهدید که در واقع نتیجه تحریم های بین المللی علیه ایران است، ایجاد یک ثبت کننده بین المللی دامنه های GTLD ویژه ایرانیان است.

سیجانی در این خصوص ادامه داد: متاسفانه ایران با داشتن سهم بیش از 400 هزار دامنه اینترنتی به دلایل مختلف از جمله تحریم و عدم توجیه اقتصادی، تاکنون اقدامی برای ایجاد یک ثبت کننده (registrar) با ماهیت ایرانی انجام نداده است و همواره شرکت‌ها خدمات ثبت دامنهGTLD خود را از شرکت‌های واسطه دریافت کردند.

*تشویش های برخی سودجویان در فضای داخلی

مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ارسال نامه تهدید آمیز شرکت ریسلو به مشترکان ایرانی  توضیح داد: شرکت ریسلو در اقدامی غیرحرفه ای نامه ای را با موضوع "عدم امکان ارائه خدمت جدید به دامنه های اینترنتی با مالکیت ایرانی" به نمایندگان فروش ایرانی ارسال کرده است. این شرکت در واقع اعلام کرده پیروی تغییراتی در سیاست کاری اش از تاریخ 18جولای 2017 (27 تیر1396) محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی خود در نظر خواهد گرفت که عملا به منزله پایان فعالیت این شرکت پس از 4 سال در بازار ایران خواهد بود.

سیجانی گفت: دراین ایمیل ریسلو هشدار داده که از تاریخ مذکور کاربران ایرانی دیگر قادر به ایجاد حساب کاربری جدید، ثبت دامنه جدید و انتقال دامنه به پلتفرم ریسلو نخواهند بود و از تاریخ 18 آگوست (27 شهریور) امکان تمدید دامنه و سرویس‌های موجود از کاربران ایرانی سلب خواهد شد.

مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به تشویش های بی اهمیت برخی شرکت های سودجو از این اقدام اخیر در فضای داخلی گفت: درحقیقت هدف تعدادی از شرکت ها و سایت ها در این ماجرا برای بزرگنمایی  بی دلیل موضوع و ایجاد هیجان و نگرانی، تنها  به منظور جذب سهم بازار بیشتر و انتقال تعدادی دامنه صورت گرفته و هیچ نتیجه دیگری در پی ندارد.

وی ادامه داد: اقدام برخی شرکت های سودجوی داخلی در ارسال ایمیل به مشتریان فضای مجازی به منظور ایجاد نگرانی و تشویش عملا نتیجه ای جز بدنامی برای اقدام کنندگان در پی نداشت.

*شرکت‌ها مشکلات خود در زمینه دامنه‌های اینترنتی را اعلام کنند

به گفته سیجانی موضوع تحریم جدید دامنه های اینترنتی ایرانی هرچند به خودی خود مخاطره ای برای دامنه ها نیست اما برای شرکت های فعال و معتبر این حوزه که با وجود محدودیت ها هزینه های زیادی برای ارائه خدمات سالم به مشتریان ایرانی متحمل می شوند ضربه ای که سرعت رشد و توسعه فناوری اطلاعات را کند می کند.

وی با بیان اینکه مشتریان شرکت های معتبر فضای مجازی نباید نگران باشند، گفت: اگر دامنه اینترنتی کاربران در نزد شرکت های باسابقه حوزه فضای مجازی ایران ثبت شده جای نگرانی وجود ندارد چراکه این شرکت ها سال هاست در اصول حاکم خود به حفظ مالکیت دامنه مشتریان اهمیت زیادی می دهند و در این رابطه به دنبال راهکارهای کوتاه مدت نیستند.

مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران ادامه داد: مقررات حاکم بر فضای ثبت IP و دامنه عملا اجازه سلب مالکیت دامنه را به هیچ کشور و شرکتی نمی دهد.

سیجانی با اشاره به فعالیت کمیسیون فضای مجازی سازمان برای حل موضوع دامنه های اینترنتی ایرانی گفت: با وجود اینکه سود تجارت دامنه GTLD انگیزه کافی  برای شرکت های بزرگ این صنعت را ایجاد نمی کند اما در نظر داریم  به منظور کمک به روند رشد فضای مجازی، تجارت های آنلاین و فضای استارتاپ های کشور و  با تجمیع شرکت های معتبر و متخصص فضای مجازی، راه حل نهایی یعنی ایجاد ثبت کننده بین المللی برای ارائه خدمات ثبت دامنه هایGTLD به ایرانیان را عملیاتی کنیم.

مسئول کمیسیون فضای مجازی در پایان گفت:  تمام شرکت های فعال و افرادی که درخصوص این رخداد نیاز به مشورت تخصصی دارند می توانند با کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای از طریق ایمیل  info@tehrannsr.org در تماس بوده و شکایات احتمالی خود را نیز در شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران مطرح کنند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • اینترنت,
  • کاربران اینترنت,
  • دامنه اینترنتی,
  • دامنه سایت,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل آغاز به کار کرد image نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل آغاز به کار کرد 1403/02/09

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، موسوم به ایران اکسپو ۲۰۲۴ توسط رئیس جمهور افتتاح شد. ایرانسل نیز در این رویداد حضوری پررنگ و جدی دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسب‌وکار تبلیغات خود شد image گوگل خواستار رد شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه کسب‌وکار تبلیغات خود شد 1403/02/09

گوگل اعتقاد دارد که وزارت دادگستری شواهدی مبنی بر عملکرد ضدرقابتی کسب‌وکار آن‌ها ارائه نکرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید image اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید 1403/02/08

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اپل آیدی آن‌ها به‌طور ناگهانی قفل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد image اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد 1403/02/02

ظاهراً اپل در حال احیای یکی از اسپیکرهای نمادین و معروف برند بیتس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود image نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود 1403/02/02

گوگل چت قرار است با نرم‌افزارهای مایکروسافت تیمز و اسلک ارتباط برقرار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی image کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی 1403/02/01

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله‌ی درخواست خودرو رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35