خدمات سایت


متن کامل خبر

رمز دوم ثابت از شبکه بانکی حذف، سیستم رمز یکبار مصرف جایگزین آن خواهد شد

آرشیو
جانشین پلیس فتا اعلام کرده که فیشینگ 33 درصد از سهم جرایم برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی را تشکیل می‌دهند و...
1397/06/24 02:35:20 ب.ظ

جانشین پلیس فتا اعلام کرده که فیشینگ 33 درصد از سهم جرایم برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی را تشکیل می‌دهند و در کنار این جرم، کپی کردن کارت‌های بانکی و برداشت از طریق کیلاگرها نیز سهم زیادی در این نوع از جرایم دارند.

سرهنگ نوروزی در نشست بررسی پول مجازی و میزان اثرگذاری در رفع تحریم‌های بانکی و پیشگیری از جرایم برداشت‌های غیرمجازاینترنتی 35 درصد از این نوع جرایم را در گروی سه موضوع فوق دانست و بیشترین آنها را بستر فیشینگ عنوان کرد:

    «بررسی ها نشان می­دهد که فیشینگ عامل شکل­ گیری یک سوم جرایم سایبری است. برآوردها این است که درسال ۹۷ بالغ بر۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت ­های غیرمجاز انجام می ­شود که باید برای پیشگیری چاره­ اندیشی کنیم.»

نوروزی با مثال زدن کشورهای اروپایی و سیستم بانکداری آنها، به رمز دوم یک بار مصرف بانکی اشاره کرد و آن را یکی از موارد کاهش جرم در این زمینه‌ها اعلام کرد:

    «ما هم می­‌توانیم با اجرایی­ کردن این روش در کشور وقوع جرم را از ۳۵ درصد به ۵ درصد کاهش دهیم. جلساتی با بانک مرکزی، ریاست قوه قضائیه و پلیس فتا برگزار و مقرر شده با تغییر زیرساخت ها جرایم دراین فضا کنترل­ شود.»

سرهنگ نوروزی با اعلام اینکه رمز دوم ثابت از ابتدای سال 98 حذف می‌شود به بخشنامه جدید بانک مرکزی اشاره کرد که چندی پیش در رسانه‌ها هم منتشر شد. بر اساس این بیانیه همه بانکها باید ظرف سه ماه استفاده از رمز یکبار مصرف را اجباری کنند. او البته معتقد است که باید به این بخشنامه بیشتر پرداخته شود:

    «با اینکه این بخشنامه به همه بانکها اعلام شده اما آنچنان اطلاع رسانی درستی درباره آن صورت نگرفته و مردم نسبت به جزییات آن آگاهی ندارند.»

نوروزی همچنین تاکید دارد که از اول خرداد سال آینده رمز دوم ثابت به کلی از سیستم حذف شده و رمز دوم یکبار مصرف جایگزین آن می‌شود:

    «با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی درباره تخصیص رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان، از اول آذر مسئولیت جبران خسارت مالی مردم به عهده بانک و موسسات مالی و اعتباری خواهد بود.»

کارشناسان باور دارند که رمز یک بار مصرف یا One Time Password با استفاده از قابلیت رمزنگاری در ایجاد یک رمز تصادفی یک بار مصرف خواهد توانست امنیت بیشتری را برای کاربران در دسترسی به سیستم های کامپیوتری نظام بانکی فراهم سازد. با استفاده از این شیوه می توان تا حد بسیاری از کلاهبرداری های اینترنتی جلوگیری کرده و نرم افزارهای طراحی شده برای این هدف را از کار انداخت.

چندی پیش مدیر بانک رسالت ضمن اشاره به بخشنامه مذکور از لزوم فرهنگسازی برای پیشروی این طرح گفته بود و اذعان داشته بود که زیرساخت‌های آن در سیستم بانکی آماده است:

    «البته این تغییر و تبدیل رمزهای دوم ایستا در تراکنش های مبتنی بر کارت به رمزهای پویا در گام اول نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است زیرا در بخش زیرساخت در شبکه بانکی در این خصوص مشکلی وجود ندارد. به نظر من نباید شتابزده در این مسیر حرکت کرد زیرا فرهنگ سازی در هر موضوعی نیازمند زمان است.»

در تکنولوژی رمزهای یک بار مصرف، یک رمز عبور برای انجام هر تراکنش برای کاربر تولید می شود و این رمزها  بر مبنای الگوریتم هایی که در دستگاه مشتری و سرورهای مربوطه تعریف شده اند، تولید می‌شوند. رمزهای تولید شده شامل انواع گوناگونی مانند time-base، response challenge و …  هستند و در رمزنگاری از نوع OTP (یکبار مصرف) از استانداردهای بسیار بالایی استفاده می شود تا امنیت کاربران به حد اعلا برسد.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • کارت بانکی,
  • رمز دوم کارت بانکی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اندروید ۱۵ از دسترسی اپراتورها به لوکیشن گوشی جلوگیری می‌کند؟ image اندروید ۱۵ از دسترسی اپراتورها به لوکیشن گوشی جلوگیری می‌کند؟ 1403/01/09

به‌لطف سیستم جدید اندروید ۱۵، احتمالاً جلوگیری از دسترسی اپراتورها به موقعیت مکانی گوشی امکان‌پذیر می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند image تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند 1403/01/09

هوش مصنوعی سامسونگ تنها برای مدل‌های منتخب عرضه می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد image ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد 1403/01/09

شیائومی از ریش‌تراش مقرون‌به‌صرفه‌ی Mijia S200 با قابلیت‌های هوشمند و موتور قدرتمند رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 7

چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 84

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! image کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! 1402/12/23

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری یک کلاهبردار اینستاگرامی که تحت عنوان قالیشویی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81