خدمات سایت


متن کامل خبر

بازمانده از تماشاگر ؛ مخاطبان 40 درصد کاهش یافتند

آرشیو
چالش بی​پایان اکران فیلم​های سینمایی، رونق اندک سالن​های سینما و کاهش جدی تماشاگران همگی با اجرای طرح افطار تا سحر بیش از پیش نمود پیدا کرد.
1389/06/07 11:31:19 ق.ظ

به گزارش خبرآنلاین، استفاده از هر اندیشه و راهکاری برای هدایت مخاطبان به سالن سینما مدتهاست به عنوان برنامه جدی مسئولان سینمایی در حوزه اکران مورد توجه است، اما از میان تمامی طرح​​هایی که در این سال​ها مطرح شده، اکران شبانه فیلم‌های سینمایی در فصل تابستان به بهانه ماه مبارک رمضان، یکی از معدود طرح‌‌های موفق و ثمربخش بود.

موفقیت یک طرح در سال 88 و ظهور و بروز کم​فروغ آن در سال 89 بیانگر یک واقعیت در سینمای ایران است؛​ برنامه​ریزی برای دعوت از مخاطبان به سالن سینما نیازمند روان‌شناسی و درک درست از خواسته آنان و هوشمندی در انتخاب آثار و طراحی برای تبلیغات گسترده است.

علم​الهدی: کاهش 40 درصدی مخاطبان طرح افطار تا سحر

پردیس سینمایی ملت با مدیریت امیرحسین علم​الهدی یکی از سالن​های موفق در اجرای طرح افطار تا سحر است. هرچند این موفقیت در تناسب با کلیت طرح عنوان می​شود.

علم​الهدی در گفت​و​گو با خبرآنلاین، در مورد دلایل کاهش مخاطبان طرح اکران افطار تا سحر اظهار داشت: «اطلاع​رسانی در مورد این طرح دیرهنگام بود. تلویزیون بعد از 10 روز شروع به پخش تبلیغات این طرح کرد که در عمل تعداد تبلیغات امسال نسبت به سال قبل نیز کمتر شده بود.»

او در پاسخ به این پرسش که دلیل پخش دیرهنگام تبلیغات و کاهش تعداد آن چه بوده است، گفت: «ارشاد و نیروی انتظامی نسبت به سال گذشته موافقت خود را با اجرای این طرح زودتر اعلام کردند، با این حال باز هم 10 روز طول کشید تلویزیون برای پخش تبلیغات اقدام کند.»

او ادامه داد: «سال قبل با وجود موافقت و همراهی مسئولان ارشاد یکی از مدیران به نمایندگی از ارشاد گفت​و​گویی انجام داد و اعلام کرد این طرح به صورت خودسر در حال اجراست و از سوی دیگر در نیمه راه اجرای طرح، ماموران نیروی انتظامی به سالن​های سینما سر زدند و گفتند باید اجرای آن متوقف شود که البته با پیگیری​های صورت گرفته طرح فعالیت خود را ادامه داد. امسال نیز بعد از اجرایی شدن طرح مخالفت​هایی از سوی مراکز دینی صورت گرفت.»

امسال گروهی از روحانیون و نمایندگان مجلس مخالفت خود را با نمایش فیلم​های سینمایی در سئانس شبانه و طرح افطار تا سحر بیان کردند. این در حالی است که پارسال این اظهارات بسیار محدود بود و تقریباً از این ناحیه نگرانی چندانی برای سینماگران و دست‌‌‌اندرکاران اجرای طرح به وجود نیامد.

به نظر می​رسد پارسال حضور مردم در سالن سینما و تماشای فیلم با نیم‌نگاهی به وضعیت اجتماعی موجود، بهترین راه گذران اوقات فراغت بود، اما امسال که نیازی از این لحاظ احساس نمی​شود موضع​گیری​ها در مورد سینما و اجرای این طرح تندتر شده است.

علم​الهدی همچنین درباره تاثیر فیلم​هایی که این روزها روی پرده سینما هستند، بر میزان استقبال از طرح افطار تا سحر گفت: «اغلب فیلم​هایی که در این روزها روی پرده سینما بودند از هفت هفته قبل اکران شده بودند و همین طولانی شدن مدت زمان نمایش موجب شده بود کمتر کسی راغب شود حتی با قیمت ارزانتر بلیت برای دیدن آن​​ها به صورت شبانه راهی سالن سینما شود.»

البته در این شرایط نیز این مدیر سینما طرح اکران افطار تا سحر را به طور کامل شکست​خورده نمی​داند. او در این مورد با ارائه آماری اظهار داشت: «سال قبل حدود 10 تا 15 سالن سینما در جریان اکران افطار تا سحر قرار داشتند که به طور متوسط 70 تا 80 درصد ظرفیت سالن​های حاضر در این طرح پر می​شد. امسال تعداد سالن​ها به حداقل 30 سالن رسیده که درصد اشغال آن​​ها 40 تا 50 درصد است.»

او با مقایسه وضعیت کلی سینمای سال 89 و 88 گفت: «حال سینما در سال 88 به طور کلی خوب بود. سال با نمایش «اخراجی​ها 2» آغاز شد و در ادامه «درباره الی» با استقبال گسترده تماشاگران روبرو شد و پس از اجرای طرح افطار تا سحر موفقیتی دیگری را در عرصه نمایش فیلم​ها شاهد بودیم. شاید سال قبل رشد بسیار چشمگیر تماشاگر را نداشتیم، اما حداقل این بود که مخاطب از 14 میلیون به 17 میلیون نفر رسید.»

علم​الهدی تاثیر شرایط ناخوشایند اکران فیلم​​ها را بر طرح افطار تا سحر چنین ارزیابی کرد: «وضعیت اکران فیلم​های سینمایی در ایران چندان هدفمند نیست. تعداد زیادی از فیلم​ها در انتظار به دست آوردن فرصت اکران هستند و از سوی دیگر هر کارگردان و تهیه​کننده​ای به دنبال آن است که زودتر فیلم خود را راهی پرده نمایش کند.»

او ادامه داد: «در این میان شورای صنفی نمایش هم نقش چندان مهمی برای سامان دادن به این شرایط بازی نمی​کند؛ نقشی که می‌تواند با ایجاد تنوع در اکران فیلم​ها بروز پیدا کند.»

به اعتقاد علم​الهدی طرح اکران افطار تا سحر موفق یا شکست​خورده نیست؛ تجربه​ای است که می​تواند با رفع اشکالات آن در سال​های آتی به شکل بهتر و مناسبت​تر اجرایی شود.

صابری: تبلیغات و فیلم​های تکراری مانع موفقیت شدند

محمدرضا صابری،​ سخنگوی انجمن سینماداران و مدیر سینماهای آفریقا و جوان دو نکته را به عنوان دلایل کاهش تعداد مخاطبان طرح افطار تا سحر عنوان کرد.

او در این زمینه به خبرآنلاین گفت: «متاسفانه تبلیغات و اطلاع​رسانی درستی در مورد طرح افطار تا سحر صورت نگرفته و به این دلیل بسیاری از مردم از اجرای این طرح اطلاعی ندارند. در مقابل پارسال اطلاع​رسانی بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفت و در نهایت سال گذشته شاهد بودیم تعدادی زیادی از تماشاگران راهی سالن سینما می​شدند و در ساعات شبانه به تماشای آثار سینمایی می‌نشستند.»

این سینمادار دلیل دیگر کاهش مخاطبان طرح افطار تا سحر را چنین بیان کرد: «نبود فیلم​​های جدید موجب کاهش انگیزه مخاطبان برای حضور در سالن سینما شد. البته در میان فیلم​هایی که این روزها روی پرده سینما هستند «پسر آدم دختر حوا»، «افراطی​ها» و​ «چهل​سالگی» فروش خوبی دارند، اما کمتر تماشاگری را می​توان یافت ساعت 12 شب برای دیدن فیلم​های «ناسپاس»​ یا «مقلد شیطان» به سالن سینما برود.»

صابری گفت: «اگر یکی دو فیلم جدید به گروه فیلم​هایی که در جریان طرح افطار تا سحر روی پرده بودند می​پیوستند می​توانستیم شاهد استقبال بهتری از این طرح باشیم.»

او با اشاره به جزئیات فروش فیلم​های سینمایی در سینما آفریقا در ماه مبارک رمضان گفت: «با وجود مباحثی که در مورد کمبود تعداد مخاطبان طرح افطار تا سحر مطرح می​شود، به عنوان نمونه در سینما آفریقا از صبح تا ساعت 9 شب 130 تا 140 بلیت فروخته می​شود، اما تعداد بلیت​ها بعد از اذان و برای دو سئانس 11 و 1 شب به 600 می​‌رسد.»

او گفت: «شاید مانند سال قبل شاهد اشغال 80 تا 100 درصدی سالن​های سینما نباشیم، اما با این وجود تعداد تماشاگرانی که در جریان طرح افطار تا سحر به سالن سینما می​روند از مخاطبانی که صبح تا افطار به سینما می​آیند بیشتر است.»

صابری در مورد دلایل به نمایش درنیامدن فیلم​های قدیمی در این طرح گفت: «در ابتدا مخالفت​هایی با اجرای طرح اکران فیلم​های قدیمی صورت گرفت. مسئولان بر این عقیده بودند اکران فیلم​های قدیمی فرصت نمایش را از فیلم​های جدید می​گیرد. با این حال فیلم «مادر» از میان تمام آثاری که در این زمینه مطرح شده بود روی پرده رفت و حضور بازیگرانش در جریان نمایش و تبلیغات تلویزیون برای آن موجب شد تا استقبال از آن نسبتاً مناسب باشد.»

مدیر سینما جوان با رد تاثیر منفی پخش مجموعه​های تلویزیونی به استقبال از طرح افطار تا سحر گفت:​ «این مسئله برایم قابل پذیرش نیست که مردم به دلیل پخش مجموعه​های تلویزیونی به سالن سینما نمی​روند و فیلم نمی​بینند. پارسال سه مجموعه بسیار موفق روی آنتن بود با این حال استقبال از طرح اکران شبانه فیلم​ها بسیار خوب بود.»

صدای اعتراض

حجت‌الاسلام سیدجلال یحیی‌زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، جواد آرین​منش، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد علم​الهدی، امام جمعه مشهد، از جمله چهره​های شناخته‌شده‌ای​ هستند که انتقاد خود را نسبت به اکران شبانه فیلم​های سینمایی اعلام کردند و به طور مشخص در این مورد موضع گرفتند.

تمام این موضع​گیری​ها در کنار حمایت نکردن تمام و کمال تلویزیون از این طرح و کناره​گیری سینماهای حوزه هنری از نمایش شبانه آثار موجب شد سینمای ایران از عرصه​ای که می​توانست منتفع شود، محروم شود.

منبع : خبرآنلاين
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 160

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 130

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 320

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 310

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 318

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 200

وزیر علوم: آموزش در سال تحصیلی جدید کاملا حضوری است image وزیر علوم: آموزش در سال تحصیلی جدید کاملا حضوری است 1401/06/22

در سال تحصیلی جدید بر اساس برنامه آموزشی برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 421