خدمات سایت


متن کامل خبر

جزییات اصلاح قوانین مربوط به چک

آرشیو
اگر کسی چک بلامحل صادر کند و حکم محکومیت برای وی صادر شود، تمام حساب‌های بانکی وی مسدود شده، و تا دو سال برای وی حساب جدیدی باز نخواهد شد. اما در صورتی که منجر به شکایت نشود ...
1389/10/23 08:10:31 ق.ظ

آنچه ما به عنوان لایحه تجارت داریم، مربوط به 50- 60 سال پیش است و با وضعیت تجارت امروز تناسب ندارد.

امین حسین رحیمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت بازنگری در این قانون، افزود: بررسی لایحه قانون تجارت اولین بار در مجلس هقتم (1384) در مجلس آغاز شد. در مجلس هشتم مسئولیت رسیدگی این لایحه هزار ماده‌ای ابتدا به کمیسیون اقتصادی سپرده شد، اما این لایحه چون صبغه حقوقی بسیاری داشت، کمیسیون قضایی اعلام کرد این لایحه باید در این کمیسیون بررسی شود. سرانجام کمیسیونی مشترک از کمیسیون‌های قضایی، اقتصادی و صنایع تشکیل و بررسی این لایحه آغاز شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه با این حال پس از یک سال به دلیل مسائلی که پیش آمد و بررسی این لایحه به تأخیر می‌افتاد، در سال 89 هیأت‌رئیسه بررسی آن را به کمیسیون قضایی سپرد، اظهار داشت: این کمیسیون موضوع را به کمیته تخصصی سه‌نفره‌ای ارجاع داد و بررسی‌ها در مرکز پژوهش‌ها آغاز شد. نهایتاً برای اینکه فرصت کافی برای بررسی وجود داشته باشد، مسافرتی به مشهد ترتیب داده شد که رئیس مجلس نیز این کمیته را در این سفر همراهی کرد و کار ما در سه و حتی چهار شیفت کاری آغاز شد.

رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی‌ها با حضور کارشناسانی از بورس، قوه قضائیه، اتاق بازرگانی، سازمان ثبت اسناد، و وزارت اقتصاد و دارایی آغاز و حدود 700 ماده در هفته اول تصویب شد..

نماینده مردم ملایر با اشاره به اینکه300 ماده باقی مانده مربوط به بحث ورشکستگی است، اظهار داشت: به دلیل اهمیت این موضوع در برخی کشورها قوانین مستقلی برای این امر وجود دارد. نظرات متعدد و متفاوتی برای این قوانین وجود داشت به طوری که دولت، قوه قضائیه و مرکز پژوهش‌ها هرکدام یک نظر مستقل در این باره داشتند. به همین دلیل برای تجمیع نظرات و اینکه آیا ما هم این قانون را مستقل کنیم یا در ادامه قوانین مربوط به تجارت بیاوریم تصمیم بر این شد تا ادامه بررسی‌ها در تهران صورت بگیرد.

امین حسین رحیمی در ادامه به اصلاح قوانین مربوط به چک اشاره کرد و افزود: موضوع مهم دیگر برای تجار و بازرگانان، بحث اسناد تجاری و به ویژه چک است که در این قانون به کلی درباره آن بحث شده است.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه متأسفانه بانک‌ها برای صدور چک چندان سختگیری نمی‌کنند و حتی رقابتی برای این امر وجود دارد و به همین دلیل صدور دسته چک به آسانی صورت می‌گیرد، گفت: یکی از سوءاستفاده‌ها در این زمینه، صدور چک‌های بلامحل است. به تبع آن شاهدیم دادگستری‌ها شلوغ می‌شوند، بسیاری ورشکست می‌شوند و مسائل بسیاری برای تجار پیش می‌آید. لذا ترتیبی در این قانون اتخاذ شده است که بر مبنای آن مقرر شد بانک‌ها حق ندارند به هر فردی دسته‌چک بدهند، بلکه این دسته‌چک‌ها به افرادی تعلق بگیرد که اعتبار مالی‌شان به گونه‌ای است که شرایط کسب دسته چک را دارند.

عضو کمیسیون قضایی و حقویی مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی شده است که بانک‌ها دسته چک‌ها را به سه رنگ تقسیم کنند، افزود:بر اساس این طرح صاحبان دسته چک بر اساس رنگ دسته چک‌ها می‌توانند تا مبلغ مشخصی را در آن بنویسند. این رنگ‌ها نیز با توجه به اعتبار مالی افراد به آنها تعلق می‌گیرد. اگر مبلغی بیش از مبلغ مجاز در چک نوشته شود، بانک آن مبلغ را پرداخت نخواهد کرد و از نظر سند تجاری ارزشی نخواهد داشت.

نماینده مردم ملایر در تشریح مصوبه جدید کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: بر طبق این طرح اگر کسی چک بلامحل صادر کند و حکم محکومیت برای وی صادر شود، تمام حساب‌های بانکی وی مسدود شده، و تا دو سال برای وی حساب جدیدی باز نخواهد شد. اما در صورتی که منجر به شکایت نشود، ولی سه بار چک بلامحل بکشد، برای چنین فردی نیز تا دو سال حساب جدید و دسته چک صادر نخواهد شد. این امر موجب رونق بازار و تجارت شده، صدور چک‌های بلامحل به حداقل می‌رسد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 17

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 226

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 97