خدمات سایت


متن کامل خبر

جزئیات تزریق واکسن کرونای بیماران "پیوندی"، "سرطانی" و سایر بیماران خاص و نادر

آرشیو
بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله گروه‌های در معرض خطر از نظر ابتلا به بیماری COVID-۱۹ محسوب می‌شوند که در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند، حال باید پرسید اولویت بندی این بیماران برای واکسیناسیون چگونه خواهد بود و کجا می توانند واکسن کرونای خود را دریافت کنند؟
1400/02/04 12:36:57 ب.ظ

بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله گروه‌های در معرض خطر از نظر ابتلا به بیماری COVID-۱۹  محسوب می‌شوند. از طرفی این افراد با توجه به وجود بیماری زمینه‌ای که اغلب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود یا به دلیل مراجعات مکرر این بیماران جهت دریافت خدمت در مراکز درمانی، ریسک مواجهه آنها در مقایسه با افراد سالم جامعه با ویروس کرونا بیشتر خواهد بود.

بر همین اساس مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از گروه‌های اولویت‌دار در دریافت واکسن بوده و وزارت بهداشتی‌ها تلاش می‌کنند که واکسیناسیون برای کلیه مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به تدریج و هرچه سریع‌تر انجام شود. بر این اساس امید است که واکسیناسیون این بیماران علیه کرونا طبق اولویت‌بندی صورت گرفته، سریع‌تر محقق شود.
 بیماران خاص و صعب‌العلاجی که باید واکسن کرونا دریافت کنند

به گفته دکتر مهدی شادنوش- رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت واکسیناسیون علیه کرونا در بیماران نادر شامل بیماران دیالیز خونی و صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و نسوج، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه (PID ) است که این بیماران در کشور بالغ بر ۵۴۰ هزار بیمار را شامل شده است.
تزریق مرحله‌ای واکسن کرونا در بیماران خاص

حال به دلیل جمعیت بیماران در گروه‌های مختلف بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، تزریق واکسن به صورت مرحله‌ای در این گروه انجام خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود که متناسب با میزان واکسن دریافتی در هر نوبت، نسبت به اولویت‌بندی بیماران و فراخوان مرحله‌ای آنها اقدام شود.

همانطور که پیشتر گفته شد، بیماران واجد شرایط واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی  به عنوان گروه‌های پرخطر شناخته شده و نیازمند تزریق واکسن کرونا هستند.

باید توجه کرد که معاونت درمان وزارت بهداشت برای اعلام لیست بیماران واجد شرایط، لیستی شامل نام و نام خانوادگی بیمار، نوع بیماری یا نوع سرطان در بیماران مبتلا به سرطان، کد ملی و مرکز درمانی تهیه می‌کند. همچنین از اطلاعات موجود در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر برای بیماران پیوند اعضا، ام اس، تالاسمی، هموفیلی، CF  و نقص ایمنی اولیه و از سامانه MedCare برای سایر بیماری‌ها، استفاده می‌کند تا لیست تأیید شده بیماران گروه‌ هدف را تنظیم کرده و آن را به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برای استخراج آخرین لیست اسامی ارائه دهد.

در عین حال از آنجایی که سامانه به‌روزرسانی شده‌ای برای شناسایی و تنظیم لیست بیماران مبتلا به سرطان وجود ندارد، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، بر اساس اولویت‌بندی با هماهنگی مراکز شیمی درمانی دولتی و غیر دولتی لیست این بیماران را تنظیم کرده و نسبت به واکسیناسیون آن‌ها بر اساس اولویت‌های تعیین شده اقدام می‌کند.
اولویت‌بندی مبتلایان سرطان برای دریافت واکسن کرونا

اولویت‌های تعین شده برای انجام واکسیناسیون مبتلایان به سرطان به شرح زیر است:

- اولویت اول دریافت واکسن در بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی هستند که در حال دریافت داروی شیمی درمانی‌اند. این بیماران با تایید پزشک معالج، گواهی تزریق آخرین نوبت شیمی درمانی در طی شش ماه گذشته و گزارش پاتولوژی، شناسایی می‌شوند.

- اولویت دوم دریافت واکسن در بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی هستند که در حال دریافت درمان رادیوتراپی‌اند. این بیماران با تایید پزشک معالج، گواهی تاریخ شروع و پایان رادیوتراپی و گزارش پاتولوژی شناسایی می‌شوند.

- اولویت سوم دریافت واکسن، تمام بیماران مبتلا به سرطانی را شامل می‌شود که در حال پیگیری درمان هستند. این بیماران با تایید پزشک معالج و گزارش پاتولوژی شناسایی می‌شوند.
نحوه اولویت‌بندی بیماران پیوندی برای واکسیناسیون علیه کرونا

 برای بیماران پیوند اعضاء نیز به دلیل شرایط ویژه‌ای که این بیماران دارند، بیماران پیوند قلب و ریه در اولویت اول و بیماران پیوند کبد در اولویت دوم و سپس بیماران پیوند کلیه با اولویت بیماران بالاتر از ۵۰ سال در اولویت سوم قرار دارند.
 مراکز تزریق واکسن به بیماران خاص

باید توجه کرد که معاونت درمان دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی، مراکز تزریق واکسن کرونا را به معاونت بهداشتی اعلام می‌کنند. همچنین برای بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی، مرکز ارائه خدمات واکسیناسیون، همان مرکز ارائه خدمات دیالیز، تزریق خون و تزریق فاکتور خواهد بود. در عین حال اعلام شده است که برای سایر بیماری‌ها، مراکز منتخب حسب صلاح‌دید معاونت درمان با هماهنگی معاونت بهداشت انتخاب و توسط روابط عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سایر بیمارانی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند نیز در فاز دوم سند واکسیناسیون قرار دارند که  اسامی و شیوه واکسیناسیون آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • واکسن کرونا,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مطالعه جدید: کمبود خواب مداوم با بروز زودرس علائم افسردگی ارتباط دارد image مطالعه جدید: کمبود خواب مداوم با بروز زودرس علائم افسردگی ارتباط دارد 1402/08/02

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد علائم ابتلا به افسردگی در افرادی که به‌صورت مداوم شب‌ها کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، زودتر خود را نشان می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 175

محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد image محققان: هوش مصنوعی با بررسی 10 ثانیه از صدای شما می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد 1402/08/01

دقت این مدل هوش مصنوعی برای زنان 89 درصد و برای مردان 86 درصد گزارش شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 137

امیدی تازه برای درمان سرطان روده؛ گروهی از سلول‌های ایمنی می‌توانند نقش حیاتی داشته باشند image امیدی تازه برای درمان سرطان روده؛ گروهی از سلول‌های ایمنی می‌توانند نقش حیاتی داشته باشند 1402/07/17

گروهی از محققان نقشه راهی را پیدا کرده‌اند که با اصلاح گروهی از سلول‌های ایمنی می‌تواند درمان سرطان روده را ممکن کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 206

دانشمندان با هوش مصنوعی و اسکن قفسه سینه، سن واقعی شما را برملا می‌کنند image دانشمندان با هوش مصنوعی و اسکن قفسه سینه، سن واقعی شما را برملا می‌کنند 1402/05/30

دانشمندان هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند از روی اسکن قفسه سینه، سن واقعی و وجود بیماری مزمن در شما را تشخیص بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 189

پژوهشی جدید: مصرف کیک و بستنی می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را افزایش دهد image پژوهشی جدید: مصرف کیک و بستنی می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را افزایش دهد 1402/05/14

دانشمندان در پژوهشی دریافته‌اند که مصرف خوراکی‌های حاوی شکر افزوده می‌تواند با افزایش ریسک سنگ کلیه در ارتباط باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 234

اگر هیچ‌وقت کرونا نگرفتید، احتمالا یک جهش ژنتیکی خاص داشتید image اگر هیچ‌وقت کرونا نگرفتید، احتمالا یک جهش ژنتیکی خاص داشتید 1402/05/02

برخی افراد با وجود قرارگیری درمعرض ویروس کرونای عامل کووید ۱۹، هرگز علائم این بیماری را بروز ندادند. اکنون پژوهشگران راز این مسئله را یافته‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 114

پژوهشگران: مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را 19 درصد کاهش دهد image پژوهشگران: مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را 19 درصد کاهش دهد 1402/04/19

مطالعه‌ای تازه می‌گوید مصرف مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند ریسک سکته قلبی را پایین بیاورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 219

دانشمندان روی یک تست تنفس برای تشخیص زودهنگام سرطان کار می‌کنند image دانشمندان روی یک تست تنفس برای تشخیص زودهنگام سرطان کار می‌کنند 1402/03/29

این آزمایش می‌تواند بخارها و گازهایی را که دارای نشانگرهای زیستی برخی سرطان‌ها هستند، جمع‌آوری کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 248

هوش مصنوعی NYUTron می‌تواند زمان مرگ بیماران را پیش بینی کند image هوش مصنوعی NYUTron می‌تواند زمان مرگ بیماران را پیش بینی کند 1402/03/22

ترکیب هوش مصنوعی و پزشکی می‌تواند جذاب باشد. هوش مصنوعی NYUTron ادعا می‌کند که می‌تواند فراتر از پزشکان ظاهر شده و زمان مرگ بیماران و شانس زنده‌ماندن آنها را به شما بگوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 244

بیون‌تک برای اولین‌بار در آلمان به‌خاطر عوارض جانبی واکسن کرونا به دادگاه می‌رود image بیون‌تک برای اولین‌بار در آلمان به‌خاطر عوارض جانبی واکسن کرونا به دادگاه می‌رود 1402/03/22

شرکت داروسازی بیون‌تک برای اولین‌بار باید در دادگاه حاضر شود تا بابت عوارض جانبی واکسن کرونای خود پاسخگو باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 232