خدمات سایت


متن کامل خبر

به‌زودی جمعیت مردان به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا خواهد کرد

آرشیو
مطالعه‌ی جدیدی به بررسی تأثیر سقط جنین بر پایه جنسیت بر جمعیت‌شناسی جهان پرداخته است و نشان می‌دهد افزایش ترجیح جنسیتی در بدو تولد به مشکلاتی در جامعه منجر خواهد شد.
1400/05/16 10:56:36 ق.ظ

طبق پیش‌بینی‌ مطالعه‌ای جدید، تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۴٫۷ میلیون دختر کمتر متولد خواهند شد و با ادامه این روند، این کاهش تا سال ۲۱۰۰ به ۲۲ میلیون مورد خواهد رسید.

برخی از جوامع فرزند پسر را بر فرزند دختر ترجیح می‌دهند. از دهه‌ی ۱۹۷۰، سقط جنین‌ گزینشی بر پایه‌ی جنسیت، موجب انحراف نسبت‌های جنسی در هنگام تولد به نفع مردان در تعدادی از کشورها شده است. وجود مردان اضافه در این کشورها موجب پدیده‌ی مضیقه‌ی ازدواج (نبود تعادل میان تعداد زنان و مردان آماده برای ازدواج در جامعه‌) می‌شود و ممکن است رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت را افزایش بدهد.

سازمان ملل متحد انتخاب جنسیت کودکان پیش‌ از تولد را به‌عنوان اقدام مضری در حد ازدواج کودکان و ختنه زنان می‌داند. انتخاب جنس پیش‌ از‌ تولد معمولا از طریق سقط جنین پس از اینکه جنسیت آن در اسکن مشخص می‌شود، انجام می‌شود. در گزارش سال ۲۰۲۰ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد آمده است:

    ترجیح دادن پسر بر دختر در برخی از جامع آن‌قدر بارز است که زوج‌ها برای اجتناب از به دنیا آوردن دختر تلاش زیادی می‌کنند یا به خاطر فرزند پسر، از سلامتی یا بهزیستی دختری که دارند، غافل می‌شوند.

این سوگیری به نفع فرزند پسر نشانه‌ای از نابرابری جنسی تثبیت‌شده‌ای است که به کل جامعه آسیب می‌زند.

پژوهشی در گذشته تخمین زده بود که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۷ و درنتیجه‌ی انتخاب جنسیت پیش‌ از‌ تولد، ۴۵ میلیون سقط جنین دختران وجود داشته است. بیش از ۹۵ درصد از این موارد سقط جنین مربوط به کشورهای چین یا هند بودند. مدل‌سازی جدید همین گروه از دانشمندان پیش‌بینی می‌کند که در ۱۲ کشوری که نسبت جنسیت در زمان تولد در آن‌ها دچار انحراف شده است، تا سال ۲۰۳۰، ۴٫۷ میلیون سقط جنین دختر وجود خواهد داشت.

روندهای گذشته نشان می‌داد نسبت جنسیتی نابرابر در زمان تولد (نسبت بالاتر مردان به زنان)، در سال‌های آینده در کشورهای پرجمعیتی مانند چین و هند کاهش پیدا خواهد کرد. البته نویسندگان گزارش می‌کنند که تا سال ۲۱۰۰، حتی اگر طی ۲۰ سال آینده ترجیح تولد پسران کاهش پیدا کند، کل کمبود تولدهای دختر ۵٫۷ میلیون خواهد بود.

بدترین سناریو

در بدترین سناریو، کمبود تولد دختران می‌تواند تا پایان قرن به ۲۲ میلیون برسد. این برآورد شامل ۱۷ کشوری می‌شود که در معرض خطر سوگیری در نسبت جنسیتی در بدو تولد قرار دارند. دکتر فنگ‌کینگ چائو، نویسنده مقاله و آماردانی در دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله عربستان، می‌گوید:

    پیش‌بینی می‌شود ترجیح جنسیتی در بدو تولد در برخی کشورها کاهش پیدا کند؛ اما طبق سناریوی افراطی ما، این نسبت‌های جنسیتی در کشورهای دیگری مانند پاکستان و نیجریه افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین هنوز باید بر ظهور احتمالی نسبت جنسیتی نامتوازن در بدو تولد پس از سال ۲۰۲۰ نظارت داشته باشیم.

دکتر چائو مدل‌های پیش‌بینی‌کننده خود را به کمک دانشمندانی از بخش جمعیت سازمان ملل متحد در نیویورک، دانشگاه ملی سنگاپور، مرکز CSH در دهلی نو و دانشگاه ماساچوست در امهرست توسعه داده است. پیش‌بینی‌های آن‌ها مبتنی بر پایگاه داده‌ای است که شامل ۳٫۲۶ میلیارد سابقه‌ی تولد از ۲۰۴ کشور جهان می‌شود. پژوهشگران هشدار می‌دهند روندهایی که آن‌ها شناسایی کرده‌اند، به فراوانی بالاتر مردان در بیش از یک‌سوم جمیعت جهان منجر خواهد شد و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشناخته‌ای به دنبال دارد.


نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که افزایش ترجیح جنسیتی در زمان تولد همراه با مرگ‌و‌میر بالاتر دختران باعث ایجاد پدیده «زنان گمشده» شده است، یعنی وضعیتی که در آن بیشتر افراد جامعه را مردان تشکیل می‌دهند. این امر به مشکلات جمعیتی مانند تعداد زیاد مردان جوانی که نمی‌توانند برای خود همسری پیدا کنند، منجر خواهد شد. علاوه بر‌ این، نسبت کمتر از حد انتظار زنان در جامعه می‌تواند به افزایش سطح رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت منجر شود و ممکن است در نهایت بر پایداری و توسعه پایدار جامعه اثر بگذارد.

طبق نتیجه‌گیری نویسندگان، یافته‌های آن‌ها بر ضرورت نظارت بر نسبت جنسی در هنگام تولد در جوامعی که پسران را بر دختران ترجیح می‌دهند، تأکید می‌کند. آن‌ها می‌نویسند: «یک هدف گسترده‌تر ضرورت تأثیر بر هنجارهای جنسیتی است که در مرکز اقدامات مضری مانند انتخاب جنسیت پیش‌ از‌ تولد قرار دارد. این امر مستلزم چارچوب‌های قانونی جامع‌تری برای اطمینان از برابری جنسیتی است.»

پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که پیش‌بینی‌های آن‌ها مبتنی‌ بر فرضیات مختلفی ازجمله برآوردهای پایه از ترجیح جنسیتی در زمان تولد و تعداد سقط‌جنین‌های وابسته به جنس است.

مرگ‌و‌میر بیشتر دختران

برخی جوامع به فرزندان دختر توجه نمی‌کنند و این رفتار موجب می‌شود نرخ مرگ‌و‌میر دختران نسبت‌ به پسران افزایش پیدا کند. برای مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد تعداد کل زنان گمشده (رقمی که شامل مرگ‌و‌میر اضافه‌ی دختران می‌شود) در دهه‌های اخیر به‌طور پیوسته افزایش پیدا کرده و در سال ۲۰۱۰ به ۱۲۶ میلیون رسیده است. انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۳۵ به ۱۵۰ میلیون برسد. دکتر جان ﺑﻮﻧﮕﺎرﺗﺲ، معاون و پژوهشگر برجسته شورای جمعیت در نیویورک که یکی از نویسندگان مطالعه بوده است، می‌گوید در آینده تعداد زنان گمشده به علت نرخ مرگ‌و‌میر بالا احتمالا بسیار بیشتر از تعداد سقط جنین دختران خواهد بود.

تجزیه‌و‌تحلیل جدید، نسبت‌ به مطالعه‌ی دکتر ﺑﻮﻧﮕﺎرﺗﺲ رقم بالاتری از تولدهای گمشده را پیش‌بینی می‌کند که به گفته‌ی دکتر ﺑﻮﻧﮕﺎرﺗﺲ، عمدتاً ناشی از فرضیات متفاوت دراین‌باره است که در آینده نسبت‌های جنسی در هنگام تولد با چه سرعتی به سمت حالت طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

مطالعه جدید دراین‌باره بدبین‌تر است که در کشورهایی که در آن ترجیح جنسیتی در زمان تولد بالا رفته، این نسبت با چه سرعتی کاهش پیدا می‌کند. البته، هر دو مطالعه بر ضرورت برابری جنسیتی، سیاست‌های مبتنی‌ بر نظارت و کمپین‌های حمایتی برای مبارزه با سوگیری‌ جنسیتی تأکید می‌کنند.

مطالعه‌ی جدید در مجله‌ی BMJ Global Health منتشر شده است

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • جامعه,
  • پسران,
  • دختران,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 162

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 131

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 321

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 312

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 320

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 202

وزیر علوم: آموزش در سال تحصیلی جدید کاملا حضوری است image وزیر علوم: آموزش در سال تحصیلی جدید کاملا حضوری است 1401/06/22

در سال تحصیلی جدید بر اساس برنامه آموزشی برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 425